Miyata

marcusr

Ny medlem
Är det nå knasigt med bromsarna? Jag skulle definitivt behålla dom. Riktigt charmigt. Jag har ett par riktigt tjusiga Deore LX från min Miyata som kommer sparas för all framtid. Inte användas dock.. Byt gärna den där QR:en med plast på så kan du sälja den till mig ;)

Jag ska ha en 7-kassett någonstans, går ner och mäter den sen.

Crazy Chester

Ny medlem
Gamla Miyator är det 130 mm bak på (om de inte är LVG). Vill man bygga nya hjul med 135mm-nav, går det utmärkt att bända ut bakgaffeln en smula.

marcusr

Ny medlem
Nej, inte nödvändigtvis, jag har 135 på min, och det har jag inte ordnat själv. Har inget årtal men första halvan av 90 är det.

EDIT: Men som sagt, det går utmärkt att fixa till (böja) om det inte skulle fungera. Så länge det är någon typ av stål. Det är mjuka grejer. Framgaffeln (crmo) som hör till min Miyata-ram är på 110 och det går alldeles utmärkt att sätta i ett 100-nav.

Min 7-kassett låg inlindad i en trasa och var bland det skitigaste djävulskap jag sett, men jag mätte navet jag vet att den har suttit på istället, 31 var det där. Sedan vill jag minnas att den suttit med en spacer på 1mm. Och kassetten sitter väl inte direkt utanför kroppen någonting, utan kant i kant? Har inte i huvudet exakt hur det ser ut. Kan hända att jag inte mejkar någon sense alls just nu, men jag försöker :) Det jag vill komma till är att kassetten är 30mm (minus låsring).

Senast ändrad:

Pastis

Ny medlem
Bromsarna är lite rostiga, men kanske kan jag snygga till dem. Det var 130 mm axelbredd på bakhjulet, d.v.s. racerhjulmått som jag misstänkte. Är osäker på vilka vevlager och vevparti som är vettigt att köpa och som passar på Miyatan. Till det en ny kassett och komplett vevparti och passade bromsväxelhandtag. Gärna 3x10 om det går.

Den här med att blanda/mixa gör att jag är ute i det okända... det är enklare med min Canyonracer som har en komplett modern grupp.

Lite bilder, min mekhörna: http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2011/07/20110710b-001.jpg

Klingor/Vevarm: http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2011/07/20110710b-002.jpg

Vevlager BC 1.37/axel: http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2011/07/20110710b-003.jpg

Pastis

Ny medlem
Tack i alla fall, ska forska vidare och om inte förr så ska jag i vinter ta bort vevlagret och syna av det närmare. Nu hinns tyvärr inte sådant med.

Pastis

Ny medlem
Hmm, nu håller bakhjulet på att ge upp på min gamla 21-växlade (3x7) Miyata Quickcross som används som extra cykel och vintercykel. Har en oanvänd Shimano HG50 kassett (7x) och ny kedja och är i behov av ett bakhjul som passar. Såg att Fultema har tokbilliga bakhjul som verkar passa http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-for-kassett-2127-vaxlar-270030/

Någon som testat hjulen, duger de eller vart får jag tag på prisvärda hjul? 289 kronor är ingen investering, men det verkar dock väldigt billigt och jag undrar om det är någon idé att ens testa dem?

marcusr

Ny medlem
Ingen erfarenhet av dom hjulen men bör väl duga gott till en "extracykel". Annars gillar Mach1 fälgarna på Sram-nav som CRC säljer, kostar 1000 kr paret har jag för mig, så typ 500-600 för bakhjulet? Om du vill ha något rejälare.

Vad är det för fel på det nuvarande hjulet då? Är det en fin och välskött cykel i övrigt borde väl plan a vara att fixa orginalhjulet? Säger nostalgikern i mig.

Pastis

Ny medlem
Nuvarande hjul behöver gås igenom och även riktas, något jag tänkte ge mig på när andan faller på. Men under tiden behövs ett annat bakhjul. Blir nog ett Fultema ifall ingen annan skriker till. :)

John Blaze

Ny medlem
Har det bakhjulet (26") på min Valley Runner. Funkar kanonbra.

Kolla bara så att det stämmer med inbyggnadsmåttet. Har för mig att Miyatas 28-tummare (Quickcrossen är 28 tum?) har 130 mm inbyggnadsmått. Biltemahjulet tror jag är 135 mm. Eller så struntar du i alla mått och tar helt enkelt hem ett hjul och provar. Passar det inte är det bara att lämna tillbaka :)

Simpanovic

Ny medlem
Hej Pastis!

jag tryckte i ett Biltemahjul i min Miyata On/Off Roadrunner - efter råden här på Happy. Mig veterligen funkar det alldeles utmärkt även om jag vill minnas att fick bända ut baktriangeln något för att få lats med det. Jag har inte cyklat nämnvärt med hjulet dock eftersom den dåvarande flickvännen inte ville testa ordentligt och mycket. Men som någon nämnde bör det ju funka utmärkt till "extracykel".

Skall vara ärlig med att jag inte har en aning om vad din hoj är för något, om det ens är en MTB, men jag har kvar originalbakhjulet i förrådet tror jag. Jag är inte emotionellt fäst vid cykeln så jag kommer npg aldrig återställa den till originalskick i alla fall. Hjulet finns alltså att tillgå om intresse finnes för originaldelar till Miyata?

Simpanovic

Ny medlem
På det nya eller gamla hjulet? Måste tjuvkika i vilket fall som helst....

Edit: Hajjar nu att mitt inlägg och erbjudande om hjul inte är mycket för Pastis att ta notis om. Är ju 26"

Senast ändrad:

Simpanovic

Ny medlem
Det sägs "Sealed Mech EXAGE FH HG50" (tror jag) på navet. Ni som vet vad ni pratar om kanske kan dra något slutsats av det. Men jag kanske kan drista mig till att det inte är vad du letar efter?

Pastis

Ny medlem
Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Edit: Hajjar nu att mitt inlägg och erbjudande om
> hjul inte är mycket för Pastis att ta notis om.
> Är ju 26"

Just det 28" är jag ute efter, men tack ändå! :)

Som kuriosa kan jag nämna att originalhjulen på min Miyata Quickcross har Araya 700 CPX-45 fälgar med HB-RM50 nav fram och FH-HG50 bak.

Luke

Ny medlem
Miyata.... Åh, blir lite varm om hjärtat nu.
Första MTBn, sent 80-tal, en rosa On/Off road runner. Fan vad synd att jag inte har kvar den.

Tant_Trek

Medlem
Luke skrev:
> Miyata.... Åh, blir lite varm om hjärtat nu.
> Första MTBn, sent 80-tal, en rosa On/Off road
> runner. Fan vad synd att jag inte har kvar den.

Åååh hos mig med, även om det väl var mer en hybrid än en MTB?! Hade en lila sån "majestic purple" hette färgen! Fast den behövde någon annan bättre, tyckte någon annan. Då blev det en lila RidgeRunner, som senare även den var mer omtyckt av någon annan.

(Vilket även hände med min Kona Lava Dome, och 1,5 st Diamond Back Racing-hojar... Någon annan har helt enkelt valt att ta över många av mina gamla cyklar! Trots alla lås. Grr!)

Simpanovic

Ny medlem
MRobson skrev:
> Hur gick det med tjejen och cykelintresset?
> Är nyfiken då jag själv har en sambo som vill
> hänga på o cykla.

Haha! Jag är singel numera ;)
Det beror näppeligen på cykeln eller hennes bristande intresse för densamma, men passa dig :)

marcusr

Ny medlem
Mycket nostalgi här med. Är ingen Shimano-typ själv så har ingen koll på dom där produktkoderna, men Google säger att det inte är något för mig. Min Miyata befinner sig i delar, som till viss del sprungit bort, men vill gärna ha ihop den så som den såg ut en gång i tiden. Saknar en del Shimano STX-prylar, anodiserade på detta vackra vis: http://www.retrobike.co.uk/forum/files/hub_stx_532.jpg

olaola

Ny medlem
Jag använder min gamla Path runner dagligen (1-3 mil) fortfarande. Fäljarna börjar bli slutbromsade, bakväxel-reglaget är slut och det är dags att byta bromsar + vajrar igen. Vad tror ni de hamnar på att byta:

* fram + bakhjul
* bakväxel (Funkar fortfarande men kedjan hoppar vid belastning och de andra sakerna är nya så jag misstänker bakväxeln. Med vad vet jag)
* växelreglage (sitter ihop med bromsarna så man måste säkert byta både och)
* bromsar
* vajrar (växlar + bromsar)

Det känns som att det kanske inte riktigt är värt att göra så stora saker. Eller vad tror ni? Vad & var ska man köpa?

Tack på förhand!

Ivar

Ny medlem
Oj, vilka minnen den här tråden väcker till liv...
För min första månadslön (1990) köpte jag en Miyata Trailrunner som jag fortfarande har kvar.

Jag och min Miyata i Hellas 1991:
bild.JPG

Bakvänd keps, WCT-byxor, sneakers, korgar, ONZA-barends, surftröja, Panaracer Smoke (bak), Panaracer Dart (fram). Inga konstigheter.

Körde en tisdagstur under försommaren med Miyatan i år. Den är i fint skick, inget glapp eller knak, men blytung.

(T:et har gnuggats bort på ramens Trailrunner-klistermärke, därav mitt Happy-nick)

olaola

Ny medlem
miyata-path-runner.jpg

Min har just fått nya (lätt begagnat bakhjul) hjul + bromsklossar

Jag tänkte fixa detta (nångång):
* Skärmar
* Pakethållare eller ännu hellre nånslags cykelkorg
* Nya växel + broms-reglage
* Byta till V-bromsar
* Byta kjedja, klingor & kasett
* Öppna (& säkerligen byta) vevlagret

ambientzz: står våra cyklar i samma cykelrum? :)

Senast ändrad:
Koga/Miyata ær ganska poppis hær i Danmark, dock ligger dom i en ganska høg prisklass. Men vad folk sæger, så ligger dom mer eller mindre i en klass før sig.

JossanB

Ny medlem
Hej!
Jag har en röd Miyata on/off road runner som jag fortfarande kör på både vinter och sommar.
Jag köpte den precis i början av 90-talet så den har rullat några år. Cykelhandlaren som jag köpte den av, som fortfarande säljer cyklar, sa häromdagen att Miyatan var en nästan för bra cykel!
Min cykel behöver nu servas då den tjurar med kedja och växlar. Trampar liksom luft i mellanåt. Då måste jag stanna och greja med kedjan och så kan jag cykla tills jag slutar trampa igen, då blir det lufttramp igen.. Det är inte kedjan som hoppar.
Jag har lämnat in den för att få ett kostnadsförslag..kan inte meka själv..
Cykelsnubben ringde mig nu och sa att det skulle kosta mellan 2500kr och 3000kr trodde han, för att få bra grejer som håller men ändå inte det dyraste.
Här står jag nu och funderar om jag har kommit till den dagen då jag ska köpa en ny cykel..måste erkänna att jag håller min fina röda Miyata väldigt kär ;) men jag har börjat vänja mig vid tanken på att lyxa till det med en ny. Någon som har tips på en motsvarande cykel idag, som Miyatan var då? Jag cyklar gärna fort på asfalt men det är kul att kunna köra över rötter och på stigar också. Cykelhandlaren sa att man får en ny cykel för ca 5-6000kr. Behöver cykeln för pendling också men vill inte ha ngn "tunnis" och absolut inte ngn tantcykel (=
Tacksam för svar.
Jossan

Rattnalle

Aktiv medlem
JossanB skrev:
> Hej!
> Jag har en röd Miyata on/off road runner som jag
> fortfarande kör på både vinter och sommar.
> Jag köpte den precis i början av 90-talet så
> den har rullat några år. Cykelhandlaren som jag
> köpte den av, som fortfarande säljer cyklar, sa
> häromdagen att Miyatan var en nästan för bra
> cykel!
> Min cykel behöver nu servas då den tjurar med
> kedja och växlar. Trampar liksom luft i
> mellanåt. Då måste jag stanna och greja med
> kedjan och så kan jag cykla tills jag slutar
> trampa igen, då blir det lufttramp igen.. Det är
> inte kedjan som hoppar.
> Jag har lämnat in den för att få ett
> kostnadsförslag..kan inte meka själv..
> Cykelsnubben ringde mig nu och sa att det skulle
> kosta mellan 2500kr och 3000kr trodde han, för
> att få bra grejer som håller men ändå inte det
> dyraste.
> Här står jag nu och funderar om jag har kommit
> till den dagen då jag ska köpa en ny
> cykel..måste erkänna att jag håller min fina
> röda Miyata väldigt kär ;) men jag har börjat
> vänja mig vid tanken på att lyxa till det med en
> ny. Någon som har tips på en motsvarande cykel
> idag, som Miyatan var då? Jag cyklar gärna fort
> på asfalt men det är kul att kunna köra över
> rötter och på stigar också. Cykelhandlaren sa
> att man får en ny cykel för ca 5-6000kr.
> Behöver cykeln för pendling också men vill inte
> ha ngn "tunnis" och absolut inte ngn tantcykel (=
> Tacksam för svar.
> Jossan

Att göra iordning en gammal cykel är roligt på ett helt annat sätt än att köpa en ny. Jag håller på att göra ordning en Miyata från 80-talet med liknande budget och den får nästan allt nytt (men då mekar jag själv så ingen arbetskostnad). Ska hålla lika länge till är tanken :)

Se olaolas tråd för lite inspiration: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2018604/page=1

Du får en funktionell cykel för 5-6000 men kanske inget jätteroligt beroende på vilken sorts cykel du tänker dig. Men då är det nog bättre att du startar en ny tråd i så fall eftersom Miyata inte finns längre.

olaola

Ny medlem
Jag har just gått igenom min Miyata från ca 95. Det tog mig ett ca 2 dagar att göra allt. Jag har lite skruv-vana men inte nått exceptionellt.

Jag gick vägen att bara byta de som måste bytas och renovera resten. De jag har bytt har jag oftast använt typ billigaste från biltema eller rose.

Jag har lagt ca 2000:- totalt. Halva summan i år och halva för ca 2 år sen. Jag köpte tex nya hjul på biltema för några hundra. Har funkat fint.

Hoppas du fortsätter med din gamla!

Hedning

Ny medlem
Vi är visst flera som håller liv i våra trotjänare. På altanen där jag
brukar meka är det några decimeter snö så det får bli en nostalgitripp
i stället för cykelturer. Inspirerad av denna tråd började jag leta efter
hur gammal min Miyata 1200 kunde vara. Hittade den i en katalog från 1988
så den är väl (som jag själv) ingen ungdom precis. Färgen matchar mina
kritvita ben perfekt i alla fall. Den har förtjänat en storservice men
risken är att jag inte längre kan skylla på kärva lager när farten inte
blir som i "fornstora dagar". (Ta det där sista med en rejäl nypa salt,
jag har alltid varit nöjesåkare enbart.)

.

Bilagor

John Blaze

Ny medlem
IMAG0077.jpg

Hej! Drivlinan på min Valley Runner är rätt så trött och jag funderar på att uppgradera "allt". Nuvarande komponenter är den ursprungliga 20+ år gamla drivlinan, dvs sjudelat med Shimano 200GS-reglage, Exage 300LX Biopace-vevar, Deore LX bakväxel. Bakhjul är från Biltema.

Om jag köper en sådan här komponentgrupp, kommer den att passa?
xt.jpg

XT Kurbel FC-T781 10-fach 48/36/26 175mm schwarz inkl. SM-BB70 Innenlager
XT Schaltwerk RD-T780 SGS 10-fach schwarz
XT Umwerfer FD-T780 Top Swing 63-66° / 66-69° / FD-T781 Down Swing (Varianten)
XT Rapidfire SL-T780 Set 3 x 10 inkl. Zügen & Hüllen
XT 10-fach Kassette CS-M771-10 11-32 / 11-34 Zähne (Varianten)
CN-HG94 HG-X 10-fach-Kette 116 Glieder

http://www.bike-discount.de/shop/k2076/a97159/xt-t780-gruppe-3x10-ohne-bremsen-rapidfire-10-fach-schwarz.html

Hur blir det med bakhjulet? Den sjudelade kassetten är monterad med en distans innerst, innebär det att en tiodelad kassett passar om jag tar bort distansen?
En annan fundering är diameter på styre och sadelrör. Sadelrörets diameter är 30,2 mm, styrets 22,5 mm. Lirar det med klämmorna på moderna framväxlar och reglage?

John Blaze

Ny medlem
marr skrev:
> Xt känns overkill! Slx räcker långt.
>
> Allt bör passa utom möjligen kasetten på ditt
> bakhjul.

Från början tänkte jag mig Deore. Men den här gruppen är den enda jag hittat som levereras med 48 tänder på stora klingan fram. Nuvarande vevparti har 48 tänder och jag trivs med det, cykeln går nästan enbart på asfalt.

marr

Aktiv medlem
John Blaze skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Xt känns overkill! Slx räcker långt.
> >
> > Allt bör passa utom möjligen kasetten på
> ditt
> > bakhjul.
>
> Från början tänkte jag mig Deore. Men den här
> gruppen är den enda jag hittat som levereras med
> 48 tänder på stora klingan fram. Nuvarande
> vevparti har 48 tänder och jag trivs med det,
> cykeln går nästan enbart på asfalt.

Det är touring gruppen va?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer