Mjölksyreträning.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Mjölksyreträning.
Har sökt men endast hittat trådar om spinning, vilket jag tycker e dötråkigt.

Jag märker att när man cyklar i skogen så kommer jag tveklöst efter, det brinner i benen efter en stund och pulsen går upp, så jag tänkte försöka mig på mjölksyreträning. Har idéer men vet inte riktigt hur jag ska träna. Kör högreps på gymmet nu på benen (mellan 20 - 30 reps) men vet inte om det är rätt? Ska man dra iväg till en backe och köra, då lär jag iaf få mjölksyra så det räcker, eller ska man alternera gym och cykling?
Kanske bara ska ut i teknisk terräng och köra på?? Det är ju där mjölksyran kommer.

En idé är ju att köra med lite lägre kadens i skogen och därigenom hejda mjölksyran men då måste man ju stå upp mer och det funkar inte nu med min armbåge, tji där....

Så vad gör ni för att stävja mjölksyran?? Eller i alla fall se till att den kommer senare.

Mjölksyreträning.
Mjölksyra och mtb hör ihop! Om man ska flytta på syratröskeln kan man genomföra ett lactattest för att få veta vid vilken puls syran kommer och sedan köra intervaller strax under tröskeln. Sedan när säsongen närmar sig kan man köra intervaller på och över tröskeln.

Mjölksyreträning.
Johan. när du börjar närma dig topp 50 bland cyklsiterna i sverige är det lönt för dig att köra specefik mjölksyreträning.

men om du kommer över till gymmet och kör spinning någon torsdgsträning så ska jag visa precis hur du gör för att uppnå ett väldigt påfrestande fysiskt och psykiskt tillstånd. direkt från lances träningsprodram :)

tränar man mycket brukar det vara problem "att få" mjölksyra.

tänk bara på att mjölksyra är en biprodukt vid kolhydratsförbränning och pågår även om du cyklar långsamt eller ser på tv. men levern och hjärtat orkar ta emot den mängden. så att säga att man får mjölksyra är lite fel egentligen, även om det är så många säger.

Mjölksyreträning.
Jaha, tänkte väl vänta ett tag innan jag tar mig upp bland de 50 bästa.

Även fast jag tycker att spinning e halvtrist så får jag väl köra det, man kan ju faktiskt bli positivt överraskad.

Tack för svaren hur som helst.

Mjölksyreträning.
spindelbenen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, tänkte väl vänta ett tag innan jag tar mig
> upp bland de 50 bästa.
>
> Även fast jag tycker att spinning e halvtrist så
> får jag väl köra det, man kan ju faktiskt bli
> positivt överraskad.

bara för att undvika missförstånd. jag menade att du skulle prova på värsta möjliga form av mjölksyreträning.

gillar du känslan av feber, illamående och fullständig utmattning tills du på fullaste allvar vill sälja alla dina cyklar och aldrig mer träna så varsegod :)

Mjölksyreträning.
Man måste ju testa för att se hur det är.

Kan väl inte säga att den känslan verkar vara sådär super, men ska man bli bättre så måste man ju testa sina gränser.

Cyklarna kan man ju ha kvar å titta på ;o)

Mjölksyreträning.
Kom på mitt berspass så får du träna mjölksyratröskel och ha kul- det låvar jag! Torsdagar 19.00 Tyresö Friskis Svettis. Passet är 75. min.
En annan sak; ibland får man mjölksyra tidigt och offta för att man har inte värmt upp, utan bara kastat sig på cykeln och körde på full fart. Mitt råd är att man värmer upp så där 10 minuter - minst - ökar tempo och belastning sakta. Sedan kör man typ intervaller då man kör upp till mjölksyretröskeln och håller där liten stund - individuellt men inte längre en 1 minut- sen går man ner i varv lite och sen upp igen och håller lite längre på då man känner att syran fräter i benen. Men öka på bara sakta så att kroppen hinner "göra" en ny mjölksyragräns....
Att just träna mjölksyra i benen är spinning bäst på, inte gymmet. Mjölksyra och konditionsträning hör ihop.
/lycka till
Eszter

Mjölksyreträning.
Tackar Eszter, ja du om någon borde väl ha koll på detta antar jag.
Ska nog komma över till tyresö någon gång.
Bör man ha SPD skor och clips när man spinner???

Mjölksyreträning.
tack själv ;)

Ja det är bäst att ha SPD skor till spinning, men har du inte så duger det med hårdsulade vandringskängor...jag tror att du har SDP skor. ;=)

Vill du komma och testa mitt pas bjuder jag på en gratis träning, bara säg till när....och så kör jag om Rammsteinpasset snart oxå, kanske det är ngt för dig??
/Eszter

Mjölksyreträning.
Personligen tycker jag att korta XC-tävlingar är den bästa mjölksyraträningen. Om man är nybörjare så blir man fort mycket snabbare. Det är dessutom kul :) Testa några till våren.

/Dag

Mjölksyreträning.
Bruse: det vet du ;o), vi får väl se var vi hamnar, men det skulle vara skönt att inte få mjölksyran så fort och kunna hålla ett högre tempo i skogen.

Keps Cup e given, var det roligaste jag har gjort på en cykel förra året.

Mjölksyreträning.
Micke S Skrev:
> gillar du känslan av feber, illamående och fullständig utmattning tills du på fullaste allvar
> vill sälja alla dina cyklar och aldrig mer träna så varsegod :)
>

Har kännt dessa symptom efter vissa träningar (>2timmars pass varav 20-25% runt och över syratröskel utan att jag egentligen kännt att det bränner i benen) under hösten, man känner sig febrig och kass som bara den när man har gått å lagt sig.
Det beror då alltså i princip av ett högintensivt pass där man dragit på sig mycket mjölksyra? Kan detta verkligen vara nyttigt för kroppen (är hyfsat träningsvan) eller drar man bara på sig en massa syra som hindrar en från att träna nästkommande veckor?

Mjölksyreträning.
nja. jag menade mest akuta sympton under träningen. tex att benen inte går att trampa runt ens vid låg belastning, känslan av att hålla på att svimma, kräkas och må otroligt dåligt på samma gång.

man känner sig väldigt sjuk helt enekelt, som om hjärnan håller på att koka över.

tänk att köra ett maxpulstest men istället för att sluta när man är på max så tvingar man sig vidare någon minut till. om och om igen.

min pulskurva efteråt visade att jag hade högre snittpuls under vilan mellan intervallerna än under själva intervallerna.
det här var 2002, och det var mitt sista regelretta mjölksyrepass på trainer. jag kör korta intervaller numera också, men inte alls med samma totala mängd mjölksyra

----------

men till det du frågade om. ofta är det sympom på överträning. höjd kroppstemperatur, ligger och svettas på natten. ja. man har kört hårt helt enkelt och kroppen försker hantera situationen.
själva mjölksyran i sig är ingen farlig produkt utan helt naturlig. men om man har stora mängder av det under en längre tid så har förmodligen energiföråden (K) tagit slut i muskeln i kombination med en sur arbetsmiljö. kroppen behöver reparera detta och återhämtningen tar lite längre tid. det är därför man inte ska köra så mycket över tröskeln. för lång återhämtningstid och man missar annan träning.

vill man investera sin tid vettigt och höja sin kapacitet så är träning precis under tröskeln det bästa. själva laktatträningen får ses som den absoluta toppen av formpyramiden. och det brukar ge sig själv när tävlingssäsongen drar igång.

Mjölksyreträning.
Tack Micke. Precis som du säger så missar man annan träning efter man kört ett alldeles för hårt pass, man får helt enkelt vila. Dessutom har jag grymt svårt att få i mig tillräckligt med mat, kan ta ett par dagar innan det är OK igen.
Skall under en period försöka dra ner något på intensiteten en handfull pulsslag och se om jag kan öka på volymen något. Vid hårda veckor orkar jag sällan mer än 5-6 timmar men vill komma upp kring 8-9 träning med kvalité. Sen i April kan man ju sänka timmarna och öka intensiteten något.

Grund "problemet" är att det är så jäkla kul att cykla fort...och roligt vill man ju ha :)

Mjölksyreträning.
mån rulla 1-2 h
tis Tempo/intervaller
ons Tempo/distans
tor rulla 1 h
fre vila
lör tävling 2h
sön tävling 2h

så ser det ut för mig under säsong. max 4 hårda pass/tävlingar i veckan. resten lågintensivt och distans. vilan är viktig.

Mjölksyreträning.
just nu är jag sjuk.. men men annars så när jag är frisk. 70-80 h/månaden. eller 14-24 h/veckan.

under säsong blir det väl 12-18... ibland upp emot 25 h om jag kör mycket distans.

Mjölksyreträning.
Måste bara förtydliga lite. Mjölksyra bildas i musklerna för att hjärtat/lungorna/blodbanorna inte hinner tillföra musklerna nog med syre. Det bildas alltså inte då man kollar tv. (Om man nu inte är döende:-) )
Så för att slippa mjölksyran så finns det bara en sak att göra nämligen träna. Konditionsträning ger bättre lung och hjärtkapacitet, stryketräning ger dig större/starkare muskler plus att blodbanorna byggs ut för att kunna leverera mer syre till dina ansträngda muskler.

Så att just mjölksyreträna är väl bara för att veta att man ligger på den gränsen? Allså så hårt kroppen klarar av och ju fler gånger man tvingar kroppen till det så flyttas gränsen upp just för att man blir starkare och fått bättre kondis.

Mjölksyreträning.
kondition är i dagligt tal den centrala syreupptagningen som åsyftas. höglaktacida träningsformer har inte alls så stor effekt på syreupptagningen som regelrätt träning för den.

mjölksyra har man visst när man kollar tv.. hur tror du att ett tröskeltest genomförs egentligen? du mäter ju laktatbildning långt under mjölksyretröskeln till att börja med. men de är så små mängder att kroppen tar hand om mjölksyran utan problem.

mjölksyra slipper du aldrig när du cyklar. oavsett vad du tror.

Mjölksyreträning.
Okej ja det är sant att det kan bildas i små mängder. Jag menade nog mer när problemet med känslan i musklerna uppkommer.
Hur menar du med "regelrätt träning för den"? Att bli bättre på att inte bry sig om smärtan eller att bli starkare och ha bättre kapacitet att tillföra syre?

Mjölksyreträning.
vill man förbättra den aeroba kapaciteten så bör ju träningen vara aerob. vill man förbättra den anaeroba kapaciteten så bör träningen avar anareob.

laktattröskeln är beroende av den aeroba och den anaeroba kapaciteten. tränar du aerobt så kan du genom att höja syreupptagningsförmågan flytta tröskeln uppåt i förhållande till Wattutefekten. vill du däremot höja din anareoba kapacitet (prestera maximalt under korta perioder) så behövs anaerob träning.

om du som en vanlig motionär vill vinna en tävling så spelar det ingen roll om du spurtar som alessandro petacchi om du ligger en timme efter täten när det drar ihopp sig till målspurt för dem.

träna smart = bli bra
träna fel = bli trött

Senast redigerad av en moderator:
Mjölksyreträning.
cykla skoj = dricka en massa pilsner utan att bli jättefet!

/Magnus

(*) Om du är under 18 så är naturligtvis öl både livsfarligt och äckligt samt att blotta tanken på det gör att du blir pundare. Minst.

Mjölksyreträning.
Jaha intressant! Visste inte man kunde höja sin kapacitet för anaeroba förhållanden (trodde det var förbehållet microorganismer som tex ger oss den fantastiska drycken alkohol:-) ) annat än att bygga upp kroppen för att kunna motverka den anaeroba situation som uppkommer. dvs ha nog bra syretillförsel.

Nåja vi skulle säkert kunna göra detta jätte invecklat men nu var det kanske inte grundaren till inläggets tanke:-)

Mjölksyreträning.
skilnaden är rätt enkel. antingen tränar man kroppen att transportera och ta hand om syre, eller så tränar man den att transportera och ta hand om mjölksyra.

genom att träna anaerobt tränas kroppen på att arbeta i en syrefattig miljö.

vad har man mest nytta av? jo, att förebygga situationer där mjölksyretransportkapaciteten sätts på prov.

Mjölksyreträning.
kortfattat och instruktivt...... man kan gå mycket djupare i ämnet om man känner att det är viktigt att veta vad som pågår på cellnivå. en liten förståelde för de anaeroba och aeroba processerna är bra att ha om man ska lägga upp träningen mer exakt och syftesenligt.

nedanstående är inte till för att förklara fysiologin närmare, utan mest för att knyta ihopp lite olika träningsråd med enklare förklaringar. jag reserverar mig mot alla former av faktafel och annat....

Konditionsträning/syreupptagningsträning

Konditionsträning kan allmänt indelas i tre nivåer; lågintensiv, medelintensiv och högintensiv. Tillvägagångssätten att bedriva konditionsträning är i det närmaste oändliga. Varierade intervallprogram, intensitet kontra duration samt träningtyp är faktorer som kan ändras och anpassas till omständigheterna och kraven för idrotten. Konditionsträningen syftar främst till att förbättra den aeroba och anaeroba kapaciteten.

Lågintensiv

Den lågintensiva träningen sker som regel i tempoform. Att köra denna träningsform som intervaller fyller enligt mig inget egentligt syfte då intensiteten är så låg att vilan emellan kan vara lika ansträngande som intervallen beroende på träningslokationen. Vid lågintensiv konditionsträning används hjärtats fulla slagvolym och därmed stimuleras det till en hjärtvolymökning för att kunna hantera de ställda arbetskraven. Den lågintensiva konditionsträningen genomförs lämpligast under längre pass på 2-3 timmar för att motsvara tävlingstiden och för att ge erforderlig stimulans till kroppen för önskad träningseffekt. Denna träningsform och belastningsintensitet körs under hela året, men rena pass med lågintensiv konditionsträning körs endast för min del under grundträningsperioden.

Mellanintensiv (tröskelträning)

Syftet med tröskelträning är att vänja och anpassa kroppen för intensivt arbete strax under den puls där kroppen börjar producera mer laktat än 4,0 mmol/kg. Det värdet är ett uppskattat värde som ligger nära den faktiska tröskelpulsen för många. Vill man ha ett exaktare värde att basera sin träning på måste man göra ett tröskeltest. Effekten av sådan träning blir en förbättring av hjärt/lungkapaciteten och den lokala kapaciteten, det vill säga en ökning av de aeroba enzym som krävs vid syrenedbrytning. I likhet med all annan cykelträning så ges även teknikträning. Den satta gränsen på 4 mmol är dock ett fiktivt värde och individuella variationer finns. Därför ska man inte bara förlita sig på pulsen utan även på hur det känns i kroppen.
Träningen körs som tempo på 30-90 minuter eller i intervallform med motsvarande effektiva tid. Vilan under intervallerna kan med fördel vara kort, cirka 2 minuter och intervallängden mellan 5 och 20 minuter. Pulsen bör hållas på, från tröskeln räknat -10 slag och upp till tröskeln.

Högintensiva, laktacida/högintensiva intervall och tempoformer

Träningspass med inslag av laktatvärden över mjölksyratröskeln bör förekomma regelbundet i träningsförberedelserna inför tävling. Syftet är främst att öka mängden anaeroba enzymer i muskulaturen för att förbättra laktattåligheten och effektiviteten vid nedbrytning av laktatet. Även en grennära teknikträning sker under dessa pass då kroppen måste optimeras vad det gäller ergonomi för att så effektivt som möjligt kunna cykla fort under hög ansträngningsgrad.

Tävlingsträning

Tiden tävlingsträningen ska pågå är lite löst mellan 30 minuter upp till 70 minuter. Det beror lite på vilken typ av tävling som träningen sker som förberedelse inför. En tummregel är att träningslängden ska återspegla tävlingstiden såvida tävlingstiden inte är över 90 minuter. Detta för att det är i det närmsta omöjligt att motivera sig till så långa och hårda träningspass. Tävlingsintensiteten är oftast lägre på grund av den längre tävlingstiden och det är de korta hårda delarna av tävlingen man bör träna inför.
Tävlingsträning körs i tempoform och körs på en bana med antingen ett långt varv eller flera varv på en kortare bana. I det här fallet så är det banan som avgör vad som tränas. Fördelaktligen så kan denna träning förläggas på en tävlingsbana för att både vänja sig vid terrängen och lära känna banan på bästa sätt och veta hur kroppen reagerar. Syftet med tävlingsträningen är att efterlikna tävlingssituationen och att vänja kroppen och psyket vid höga halter av laktat och det högintensivaste möjliga arbete som förmås. Man blir bra på det man träna som det så fint heter, och det stämmer. Om det är slätdraget (förmågan att hålla högt tempo med god wattuteffekt på plan mark) som behöver tränas så körs träningen på en flack bana på jämn väg. Om det är backarna som ställer till problem på tävlingarna så är en kuperad bana att föredra, och om det är tekniken och överkroppsmuskulaturen (ryggen) som behöver förbättras så är det en lagom teknisk bana som är bäst. Oftast så är en kombination av ovanstående bäst, att med andra ord variera träningen och inte låsa sig vid en viss typ av bana.

När tävlingsträning körs så gäller det att vara väl förberedd. Den cykel som används ska vara samma som tävlingarna kommer att köras på och övrig utrustning ska vara samma eller likvärdig. Tävlingsträning är psykiskt sett inte så jobbigt som det låter om man bara kan motivera sig på rätt sätt. Att köra banan på tid och kämpa mot klockan är en motivationshöjare, likaså vetskapen om att resultatet på träningspasset speglar den aktuella kapaciteten som cyklist.

Uppvärmningen är mycket viktig och ska efterlikna uppvärmningen som görs innan tävling. Minst 15 minuter krävs för att få igång kroppen ordentligt men vid träning bör minst 30 min uppvärmning köras. Nedvarvningen är även den väldigt viktig. Minst 30 minuter lugn cykling krävs för att rensa ur alla slaggprodukter och för att hjälpa musklerna att återhämtas så snabbt som möjligt.

Högintensiva intervaller

Högintensiva intervaller kan varieras både vad det gäller intensitet, antal och tid. Exempelvis 15 * 2 min, 10*3 min, 15*1 min är intervallpass jag själv kör. Vilan får anpassas efter intensiteten och kan variera mellan 2-7 minuter. Intensiteten skall vara över mjölksyratröskeln och uppåt. Dessa intervallformer kan varieras mellan att köras på testcykel, på landsvägen eller i backe beroende på vad man vill förbereda kroppen på för tävlingssitutation.
Träningen kan också köras som fartlek med andra cyklister där korta intervaller och ryck med tävlingsmoment körs.
Kort-korta intervaller av typen trappmodell körs enligt följande: 120*120, 90*90, 60*60, 30*30. Vilket innebär 120 sek aktivt, 120 sek lugnt, 90 sek aktivt o.s.v. Efter ett sådant set kommer en lång vila på 5-10 minuter. Upp till fyra sådana sett kan köras under ett träningspass. Under denna träningsform som ej är pulsbaserad så ska tempot vara maximalt i varje intervall. Detta är en extremt påfrestande träningsform och bör endast köras inför en formtoppning eller av annan ”godtagbar” anledning då den sliter både på kropp och psyke.
En annan variant är att köra hårt 45 sek, max 15 sek och vila 1 minut. Detta upprepas ca 15 gånger under ett pass.

Mjölksyreträning.
hmm fan vad detta starta funderingar.
då är själva kapacitetsökningen inte att få ut energi, då bildningen av mjölksyra bara ger en bråkdel jämfört med när syre finns att tillgå, utan kapacitetsökningen handlar om att kunna transportera bort mjölksyran från den brännande och stumma muskeln så att muskeln fungerar att tvingas ytterligare några meter? eller kanske både och... bli bättre på att tillverka mjölksyra som ger lite energi OCH kunna transportera bort den också.
hmmm jaja börjar nog få ihop tanken med mjölksyraträning
gud så extremt känns inte som så nödvändigt för en motionär:-)

Mjölksyreträning.
situationen blir lika komplex som man gör den. det finns många olika faktorer att förbättra på cell och enzymnivå. även lokalt och centralt kapacitetmässigt finns det massor av större faktorer och effekter av olika träningsformer. att peka på just en orsak och en verkning bli lite felvisande, men just enzymkapaciteten är kanske det mest intressanta i sammanhanget.

Mjölksyreträning.
haha ja verkligen. hade inte en tanke på enzymkapacitet för bildning av mjölksyra. är så inkörd på att det är syre som får oss att kunna utföra arbete och att den lilla energin som fås av mjölksyra bildningen enbart räcker för att hålla cellen vid liv. Mycket intressant och nördigt:-) skulle kunna göra en rejäl djupdykning tror jag!

Mjölksyreträning.
hahaha ja det blev helt fruktansvärt! :-)

men av nicket att tyda "spindelbenen" så kan nog styrketräning med lite tyngre vikter och färre repititioner vara på sin plats:-)

Mjölksyreträning.
Det e ju det som e grejen, jag e ganska stark man har INGEN uthållighet. Eller stark å stark, kör sexor med 120kg i knäböj, och har maxat på ooootroliga 155kg, men det var några år sedan, och du vet ju hur det är med gamla meriter, ingen som e intresserad, hehehehe, vill ju träna för att bli smalare = högreps tillsammans med innebandy/cykling.

Nicket kom jag på när jag skulle försöka hitta ett alias som ingen annan idiot skulle ens komma att tänka på att ta. Och jag har aldrig hittat någon som har kommit på ett mer korkat namn, hehehe..

Mjölksyreträning.
Micke S : Mycket bra inlägg ...föreslår att det förs in under läsvärt då det är en del som frågar efter träningstips..

/ M

Mjölksyreträning.
Friskis Skrev:
-------------------------------------------------------
<->
>.och så kör jag om Rammsteinpasset snart oxå
<->

Ja Eszter, precis det jag ville höra. Men inte vecka fem snälla,
för då ska jag njuta frukterna av all syra träning i alperna:-)

Mjölksyreträning.
mattias...

visst. men det hela är vinklat för träning för en elitcyklist eller vad som krävs för att bli en elitcyklist, mängder och intensiteter. som motionär är det inte helt intresant alla gånger.

bara läsarna har det klart för sig. det vore jobbigt om en mindre vältränad motionär tror att det där är vad som förväntas av en motionär... avskräckande...

jag har lite mer enkel text om all övrig träning för en vältränad cyklist. träningsmetoder. ..som jag kan lägga upp om intresse finns.

Mjölksyreträning.
micke s: intressant att läsa om vad som händer i kroppen vid olika nivåer av träning (vad har du för källa förresten?) och som du säger är det på elitnivå som det är aktuellt kanske.

spindelbenen: för att orka mer och inte bli sist, värm upp i passande tempo - cykla mycket - stretcha om och om och om igen. finns inga genvägar utan det är bara att kliva upp i sadeln och köra mycket, kombinerat med benstyrka på höga reps så kan det bli bra till sommaren.

Mjölksyreträning.
mattel.

källa.. tja. det egna huvudet i det här fallet. möjligt att några tankar, dock omformueraade, påminner om ett prodjektarbete gjort av John Anden 2001 (?).

det var ett år sedan jag skrev det hela.

Tillbaka
Topp