Mjukare handtag som sitter fast?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag kör uteslutande med lockons eftersom tidigare upplevelser med andra handtag inte alltid har varit bästa men har börjat få ont i höger handflata (har begynnande vikingahand där så det lär ju inte bli bättre) efter ett par timmars cyklande, speciellt då jag hojar utan växlar.
Finns det några mysiga handtag som är lite mjukare men som ändå sitter fast bra, gärna lite tjockare i omkrets?

Eller är det sådana här man är tvingad till?
GRABON804.jpg

Kan det vara värt att testa med en sån där gelinlagd styrlinda som då ska vara lite tjockare? Dum fråga såklart, det är ju bara att testa såklart.

Eller ska man satsa på handskar med tjockare kuddar?

Flåt men vikingahand?

Jag har alltid gillat feta handtag med ribbor när jag velat ha något som varit gott att hålla på länge. En fet ribbad tack!

typ såhär men gärna fetare
41083.jpg ht=376

Ergos som det tipsas om måste du kolla in.

Senast redigerad av en moderator:
ESI handtag. Sitter som fastlimmade, väger inget och skönare än något annat jag provat tidigare. Jag gillar iden med lockons men hade samma problem som du och köpte några ESI när jag var på semester i USA nyligen. De ser inte mycket ut för världen men gör allt som ett par handtag ska, och bättre än de flesta andra.

Tackar tackar... Många förslag och upplevelser..

Vikingahänder är när det blir beläggningar på senorna i händerna och som gör att senorna krymper och fingrarna drar ihop sig..

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar tackar... Många förslag och
> upplevelser..
>
> Vikingahänder är när det blir beläggningar på
> senorna i händerna och som gör att senorna
> krymper och fingrarna drar ihop sig..
Usch, det där lät kymigt, hoppas det är ngt som går att lösa.
Ostkakan kör med såna där foamgrips och är helnöjd, själv tycker jag de känns lite svampiga. Jag köpte ett par foamvarianter på Bauhaus (av alla ställen) och satte på frugans hoj, hon fick ont av vanliga,26 spänn får du räkna med ;)

bruce skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tackar tackar... Många förslag och
> > upplevelser..
> >
> > Vikingahänder är när det blir beläggningar
> på
> > senorna i händerna och som gör att senorna
> > krymper och fingrarna drar ihop sig..
> Usch, det där lät kymigt, hoppas det är ngt som
> går att lösa.

Jajamensan, operation om en sådär 30 år när fingrarna är som ostbågar.

> Ostkakan kör med såna där foamgrips och är
> helnöjd, själv tycker jag de känns lite
> svampiga. Jag köpte ett par foamvarianter på
> Bauhaus (av alla ställen) och satte på frugans
> hoj, hon fick ont av vanliga,26 spänn får du
> räkna med ;)

Ojsan, får se om dom passar in i budgeten då..

ajajaj, jag blev lite rädd nu för mina fingrar i vänsterhanden beter sig knappast normalt sedan mina hela dagar med stenhårda tunna handtag. Hmmm, dumt att slarva alltså. Leos lite tjockare och räfflade såg bra ut. Bauhaus foamgrips lät också soft.

ODI Yeti är väldigt tjocka, finns som lockons.
Eller Oury, kanske de gosigaste du kan hitta, finns också som lockons.
Båda är säkert mjukare som icke-lockons med gummi hela vägen.

ARC006-RED.jpg

OURY003-B.jpg

Gillar ritchey handtagen själv men vill du ha tunnare modell kan jag rekommendera BBB handtagen .Likadana som ritchey fast tunnare men även lite lättare.

Alltså, jag vet ju inte exakt vad som gör att du får ont... Men det behöver väl inte vara bättre med MJUKARE handtag? Större tror jag på, men kanske inte skumgummimjuka?

Själv har jag problem med handlederna och har nyligen skaffat Ergon GX, (tunnare, mkt lättare och rejsigare än "vanliga" Ergon). Efter ca 8 cyklade timmar tycker jag de är lovande. De är mkt hårdare äm mina gamla ODI Rogue, men eftersom kraften fördelas över en större yta gör de inte ont.

Det kanske kan vara en annan approach? Lycka till! Det suger att ha ont när man cyklar!

Ytterligare en finess med handtag i skum är att de isolerar från kylan i styret och håller händerna varma och gossiga på vintern.

Jag hade BBB men de var för mjuka för mig. Jag fick ont i hönderna av dem och bytte tillbaka till min Ritchey True grip WCS i skum.

Vet att fler tipsat om det tidigare men jag repeterar, använd hårsprej när du ska sätta dit handtagen då kommer de sitta kvar.

JM

rogart skrev:
> Gillar ritchey handtagen själv men vill du ha
> tunnare modell kan jag rekommendera BBB handtagen
> .Likadana som ritchey fast tunnare men även lite
> lättare.

Johan A skrev:
> Jag kör uteslutande med lockons eftersom tidigare
> upplevelser med andra handtag inte alltid har
> varit bästa men har börjat få ont i höger
> handflata (har begynnande vikingahand där så det
> lär ju inte bli bättre) efter ett par timmars
> cyklande, speciellt då jag hojar utan växlar.
> Finns det några mysiga handtag som är lite
> mjukare men som ändå sitter fast bra, gärna
> lite tjockare i omkrets?
>
> Eller är det sådana här man är tvingad till?
> http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/GRA
> BON804.jpg
>
> Kan det vara värt att testa med en sån där
> gelinlagd styrlinda som då ska vara lite
> tjockare? Dum fråga såklart, det är ju bara att
> testa såklart.
>
> Eller ska man satsa på handskar med tjockare
> kuddar?

Jag har sådana på min mtb, monterade med en skvätt whiskey och sitter som limmade. Däremot är dom i tunnaste laget så man får ont i händerna vid långturer... :-) T

whiskey ja, det funkar fint och har man inte det så kan man ta billig rom eller ännu billigare rakvatten av tveksamt slag.

Feta handskar låter som en bra grej. Och så har vi det där med bar ends som inte alls är fel ifall man har problem.

pnkcow skrev:
> ESI handtag. Sitter som fastlimmade, väger inget
> och skönare än något annat jag provat tidigare.
> Jag gillar iden med lockons men hade samma
> problem som du och köpte några ESI när jag var
> på semester i USA nyligen. De ser inte mycket ut
> för världen men gör allt som ett par handtag
> ska, och bättre än de flesta andra.

+1 Kör med de på vintercykeln och är riktigt sköna. Men väger något gör de och inte överdrivet lätta om man inte jämför med lock-ons då.

Dom där ergohandtagen, dom ser ju lite festliga ut om man ska ha dom på en oväxlad stighoj. Funkar dom bra när man står upp och bryter?

Vikten är helt irrelevant här.

Fikasvettot skrev:
> de har ergogrips också.

Såg det... T.o.m. med inbyggda barends.... Kanske skulle testa det, det känns ju lagom svetto med!!

Johan A skrev:
> Dom där ergohandtagen, dom ser ju lite festliga
> ut om man ska ha dom på en oväxlad stighoj.
> Funkar dom bra när man står upp och bryter?
>
> Vikten är helt irrelevant här.

Jag har börjat köra med ergohandtagen då jag fick karpaltunnelförträning och vaknade på nätterna med värkande tumme och pekfinger efter cykelturerna. Nästan två veckors cykeluppehåll samt byte till Ergo-handtag senare så har jag inte längre besvären. Det är märkligt vilken stor skillnad det ger med andra handtag!
Måste erkänna att jag fortfarande tycker att handtagen jag hade innan var skönare dock (standard i gummi modell tjockare)- däremot är det ingen fara i uppförsbackar alls utan enbart nerför där jag inlednigsvis tyckt att det kändes som om det var lättare att tappa styret (vilket jag inte gjort, men en sådan känsla är förstås otrevlig). Dyker du upp idag på torsdagscyklingen så får du gärna testa min Cube en vända och se hur det känns. Tror inte du kommer gilla det omedelbart, men det verkar ju eventuellt som om det har hjälpt mig iallafall.

"vikingahänder" har min far också och tydligen går sådana där genetiska defekter i arv så jag är glad för all tid som går utan att jag uppvisar de symptomen. han opererade sig flera gånger för det från att han kom upp i 50 bast ungefär.

Det verkar ju som att någon typ av ergohandtag åtminstone är värda att testa. Det går ju alltid att lägga ut dom i någon yardsaletråd annars :o)

Kommer dock inte ikväll.

Jag kör GP1 (http://www.ergon-bike.com/us/en/shop/category/grips---performance-comfort) i stora storleken så de är ju mer "radikal-ergonomiska" än GA1 som man väl åtminstone kan mista sig på att vara "vanliga handtag" från lite avstånd.
Sportson har hela Ergo-serien och även BBB och eventuellt andra kopior på ergonomiska handtag om man vill fingra och klämma på varianter.

Du är välkommen att testa mina närhelst tillfälle ges hur som Johan.

Skum är rätt ändå, trots att det känns så fel. Själv har jag valkar de lux och känningar i tumleden av hårda lockons. s säger att det är för att de är så tungt att släpa på och pekar på sina spruckna skumskum.

Ursäkta att upprepa, vill ju inte vara tjatig... Ergon GX serie, 2 och 3 med inbyggda barends. Smala, så man fortfarande kan greppa runt dem ordentligt, kanske när man står upp och bryter...

Alltså dessa är inte lika feta och ergonomiska som andra Ergon eller Superstar-varianten. En del klagar på sämre kontroll med de feta, man når inte riktigt runt, på amerikanska forum. GX är mer slimmade och lättare. Jag tyckte dessa var tillräckligt "ergo", utan att bli "vulgo"... Jag skickar med en bild.

ErgonGX.JPG ht=109

No worries... Det står mellan någon ergovariant och skum för utvärdering. Det där med barends låter ju faktiskt vettigt med tanke på hur mycket man står upp och bryter så det blir nog ergo jag testar. Köper nog två varianter, en med barends och en utan. Den utan kan ju alltid få sitta på min ReignX om jag gillar dom.

Om du inte redan testat Johan vill jag rekommendera Specialized BodyGeometry-handskar. Jag hade alla möjliga problem innan jag skaffade dem. Inklusive karpaltunnelsyndrom. Har prövat anatomiska handtag och de åkte av efter första turen. Fungerar säkert för statisk cykling men i skogen, nej.

Tja, mina GG handskar har nästan gjort sitt så varför inte. Jag måste ju ändå köpa nya så det kan ju lika gärna bli sådana. Lär ju inte bli sämre i alla fall. Tack för tipset, när ska vi hoja i dina skogar då?

Crossmax skrev:
> ESI Chunky Grips ska du ha! Enda anledningen till
> att fler inte kör med dem är att de inte säljs
> i Sverige. Skicka ett PM om du är intresserad,
> kan ha ett par till salu.
>
> http://www.mtbr.com/cat/controls/grip/esi-grips/ch
> unky/PRD_412467_122crx.aspx
Finns att köpa vid probike.no

Mina korvören (jag har rätt känsliga små händer):

- Odi Rogue lock ons. Mumsiga, greppiga, tjocka och enkelt handhavande.
- ESI - testar just nu "racers edgen" som är de tunnare. Skulle ha tagit de tjockare. Rätt sköna men jag upplever de jag har som för tunna.
- Oury är mumsiga också men har inte kunnat testa de på stig än, de kommer sitta på min 29er.
- Race Face good and evil - Jäkligt sköna handtag med lite tjockare gummi i mitten. Tyvärr inte lockons vilket irriterade mig lite då det begav sig men rekommenderas starkt.
- Har haft de där ODI Yeti greppen också men de upplevde jag som hårdare än både Rogue och Race Face good n evil så de skippade jag rätt snabbt.
- Har testat såna där skumgummivarianter men tyckte inte alls om de på stig. De är så mjuka att de komprimeras för mycket i stökig terräng för min smak. Tyckte inte alls de var sköna faktiskt.
- Testade Specializeds motsvarighet till Ergon handtagen med sån där ergoyta. Gillade inte de heller då man liksom är förvisad till att hålla styret med handen i en viss vinkel för att den ergonomiska biten skulle göra sitt pga. sättet de är utformade. Möjligt att Ergons är skönare men har inte testat.

Så mina tre tips är:
- Odi Rogue om du vill ha lockons. Jag har ett par jag inte använder just nu som du kan få låna och köra en provperiod
- Om du ska köra icke lockons testa Ourys (som min tjej älskar på sin damtralla och hon är gnällig ;) ) eller Race Face good and evil.

/C

Johan A skrev:
> Har satt på de där ESI greppen nu. Ska
> utvärderas i morgon.

Vad tyckte du?

/* Jörgen */

Tillbaka
Topp