MKT OT! Sista dagen i Åre...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
...ja o vad gör man för att så att säga sätta punkt för lite mer än två veckors skidfrossa med ett antal bra offpiståk, klättringar till orörda sidor, toppturer, lek i skogig djupsnö o en massa annan bra åkning...

...jo man gör det här i strålande sol o under blå himmel:

image.php

Fin liten röd pippi!!!

image.php

Vy mot lekområdet...

image.php

Strax landa...

image.php

Nästa topp i sikte...

image.php

...o spåren ner, bästbästa åket på många många år...

image.php

Avlämnade för sista åket...

image.php

...o här är spåren, vi startade uppe till höger om hängdrivan, yehaaa!!!

image.php

lågflygning med skugga på äg hemmåt...

image.php

Å så här glad är man när man åker heli för första gången, Egil demonstrerar...

Måste bara avsluta med att säga att detta var bland det bästa jag gjort o värt varenda slant... Så fin orörd åkning o både brant o flackt gav verkligen mersmak... rekomenderas starkt för er som är lika fast i laggträsket som i hjuldito... Kan bara sammanfatta med: YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Måste bara ge lite PR åt de trevliga www.areaventyr.se som gav oss med tunnplånboksyndrom möjlighet att testa detta skojs, det var första trippen för i år med en del film- o fotomekkel, men lika kul ändå... området vi var i är Snasahögarna... tyvärr hade man ingen som helst tanke på att stanna o plåta åkning men så är det ibland... ;D

Senast redigerad av en moderator:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!
elaka människor! :/ Nu kan jag inte plugga på hela dagen, utan åka hem och kolla på skidfilm!

detta är faktiskt ett cykel-forum och inte skidforum ;)

Tobias, det där här jag TÄNKT att göra varje gång jag varit i Åre, men inte gjort!!! :-) Var det Snasahögarna eller vad hette topparna? Härligt såg det ut, nästa gång så.... ;-)

/Leo

=David Skrev:
-------------------------------------------------------
>Egil är ju rätt
> snygg men var är brudarna?

???? Vem tänker på brudar med vyer som dessa. Fokus tack! Ha.

Ooooohohoohhohooooo så mysigt det såg ut då! Nu ser jag inte mindre fram emot tretoppslyftet jag fick i 30-års present :-D

yeah, har också åkt i snashögarna, men jag har hajkat upp med stighudar, det va det värt. helikopter-offpist testade jag förra vintern i alperna. kanon det också!

blir grymt avis av bilderna, lär fått grymt valuta för pengarna!

Tobias/Frost Skrev:
<->
> tyvärr hade man ingen
> som helst tanke på att stanna o plåta åkning men
> så är det ibland... ;D

Vi andra får stå ut med sådant ibland. Såg verkligen hel läckert
ut. Bästa kallsnön finns i dom svenska fjällen!

/Jerry

Åh, vilken häftig lekplats ni hittat....mitt bland dräktiga renvajor!
Filmade ett par nöjesåkare som drev en renhjord mellan sig, ett par dagar senare hittades vajor som av stress kastat sina kalvar. Kul va?? Kvalificerat djurplågeri när det är som värst. Priset för leken betalas av tusentals plågade renar. Är det rimligt och humant bara för att stadsungar en kort stund ska få uppleva en kick?

Vilken underlig trådarkeologi. Jag undrar alltid hur sånt går till.

Och vilket underligt inlägg. Kan inte någon spåra ur och börja gräla i ämnet?

Vi stadsungar bryr oss ju inte så mycket om det där med djur, natur och sånt vykortstrams. Vi vill mest bränna våra IT-pengar på kickar i den semesterlekpark vi kallar "bonnvischan", men eftersom vi tjänar så mycket här i Stockholm så är det inte helt trivialt att leka upp pengarna. Därför försöker vi åka så mycket helikopter som möjligt och ägna oss åt alla trend-actionsporter för då får man köpa så mycket sköna titanprylar och Gore-tex-kläder (gärna tillverkade av kinesiska fångar - de har bra kvalitetskänsla).

vaffan..? lapparna får väl hålla bättre koll på sina djur? borde kanske åka upp och jaga djur från helikopter i sommar.. skit i jaktsäsongen, det går att betala sig runt det.

av någon orsak ser jag inte bilderna längre men vad jag kommer ihåg är det inte tal om någon renmobbing och om någon är ansvarig så är det väl arrangören som borde 1) inte släppa av folk om det finns en flock renar i området 2) om så ändå sker förklara för folket att det inte är lämpligt att driva på dem när de åker ner. om nu inte 'stadsungarna' förstår bättre själva..

stycke ett är ironisk menat, lika bra jag skriver ut det så inte tinna missuppfattar stadshumorn.

glöm inte att det ALLTID är stockholmares fel. oavsett vad det är, är det fel är det en 08:a som är skyldig..

-'men det är ju spår efter en bjoeern?'
-'nej nej.. tydliga spår efter stadsbo'
-'var då? jag ser bara gigantiska jävla tassavtryck med djupa klospår och en död, halvt uppäten ren'
-'ja, johanssons yngsta sons kompis från stockholm var på besök förra veckan. tydlig det.'

Tjena!

Kommer inte ihåg att det var en enda ren på di där bilderna.. Och rätta mig om jag har fel, men det finns väl inte så mycket ren vid snasarna vid den tiden på året??

btw. " I Sverige kontrolleras renens vandringar av samerna med hjälp av helikoptrar, skotrar, terrängfordon."
källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ren

Jag undrar fortfarande hur Tinna har lyckats se renfösning på bilderna som inte ens funkar?

Mig veterligen fanns det inte en enda ren så långt Tobias objektiv kunde nå på de där bilderna. :)

cal skrev:
> Jag undrar fortfarande hur Tinna har lyckats se
> renfösning på bilderna som inte ens funkar?
>
> Mig veterligen fanns det inte en enda ren så långt
> Tobias objektiv kunde nå på de där bilderna. :)
Tjena!

Hon har nog läs och skrivsvårigheter så hon har nog knåpat på det där inlägget sen den 22a februari..

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> Tjena!
>
> Hon har nog läs och skrivsvårigheter så hon har
> nog knåpat på det där inlägget sen den 22a
> februari..

ajabaja, vi är inte på sidan två än.

Nej då, på bilderna fanns säkert inga renar och jag menade inte heller att just Tobias/Frost jagat renar under sin skidåkning. Inom detta fjällområde Tväråklumpen och Snasahögarna ligger för renarna ett mycket viktigt kalvningsområde. Jag tror inte att någon har för avsikt att åka skidor där i syfte att störa renarna i deras kalvning men, att det pga av att möjligheten bjuds till offpiståkning, blir en konsekvens som inte är önskvärd. Jag har ju själv sett och även dokumenterat med filmkamera hur renar under denna typ av sportutövning blivit jagade av skidåkare så det jag menade med mitt förra inlägg var att utövaren själv borde vara mera kritisk till sitt val av "lekplats". Det som av Tobias/Frost kallades "lekplats" är i själva verket ett hemvist sedan länge för en djurart som tillhör fjällets fauna. Det bör vi respektera.
Sen kan jag nämna till alla er som gillar lite extremsport att det finns ett område inom samma räckvidd från Åre-Östersund som erbjuder än bättre möjligheter till offpist. Det är mera orört än Snasen. Dessutom renfritt. Ottfjället i Vålådalen. Det kanske vore en ide att trycka på arrangörerna om detta.

Tjena!

Förstår vad du menar men ditt första inlägg kändes som ett ganska rakt påhopp på Tobias, som är en van naturmänniska och som inte skulle få för sig att jaga ren medelst fetlagg. Sen vad dryga snorbrats från Öfvre Östermalm gör uppe i åre är en annan sak.. Men jag skulle kunna sätta min snowboard på att ingen som hänger på det här forumet skulle betee sig som det du beskriver, 99% av dom som hänger är är männsikor som ger sig ut i naturen ofta och respekterar den och vet hur man sköter sig. Fler här (inklusive tobbe specifikt) jobbar för att natruområdena i sthlm ska kunna användas på ett bättre sätt av mtb-åkare och andra, för att minska slitage, för att inte skrämma stackars djur, för att se till att andra sköter sig m.m.
Så kasta inte ut påhopp åt alla håll och kanter, bara för att några nyrika snorungar bränner pappas pengar på renjakt medelst skidor..

Det är bra att du påvisar att det finns andra ställen och hur renar fungerar, detta uppskatats, men kunde du inte formulerat ditt första inlägg såsom ditt andra, det var mycket mer förståeligt, och inte lika bitskt?

Well Tinna... under den dag när vi åkte på Snasahögarna såg vi inga renar alls... vare sig under anflygningen eller under lyften... o jag tror inte att vi missade att se några eftersom man verkligen glodde ut genom fönstren på helin hela tiden... förövrigt så gjorde jag med vänner en topptur upp på just Ottfjället några dagar tidigare o det var onekligen oxå ett utmärkt berg med mkt fina åkmöjligheter... men vad jag vet så har de som arrangerar helikopterlyften bara tilllåtelse att flyga på en viss del av Snasahögarna o ingen annanstans så valet är inte deras direkt... o under mina 3 veckor i Åre med omnejd så såg jag bara ren i skogen runt Totthummeln o även i pisten däromkring... antagligen eftersom det var ca 7-10 minus hela tiden o rätt blåsigt... men de verkade inte speciellt hetsade av att röra sig omkring i liftsystemet med en rätt stor mängd åkare omkring sig...

Vad i helv?! Tinna: Lugna ner dig. Jag tror inte att gemene man har som mål att skrämma renar och på bilderna som visas i den här tråden syns inte tillstymmelse till ren till? Om inga renar är där, då stör man väl inte renarna (som inte är där!). Om det däremot varit så att det hade varit fullt av renar och Tobias roat sig med att åka slalom runt dom hade det varit en annan sak men att attackera någon på det viset du gjorde i den här tråden tyder på avsaknad av omdöme och förståelse för andras intressen. Att på bästa miljömuppsvis skylla allt på "stadsungar" är mycket långsökt tycker jag. Detta miljömuppstänkande utan förankring i verkligheten och de omständigheter som rådde vid tillfället är enligt min mening förkastligt. Hur kan man fördöma något utan att veta all fakta? Vänta nu, var det inte det Hitler gjorde? Jo men då går det ju... :) (brott mot regelboken jag vet, vi är ju bara på sidan 1!)

Då och då förirrar sig renar upp på Åreskutan och ställer sig mellan pisterna (en gång faktiskt mitt på en transportsträcka, fy vilken chock jag fick när jag kom i full fart, öh ja lagom fart iaf.). Vad ska man göra då? Åka ner och ta en fika och skita i att åka skidor resten av dagen? Det är ju renar på fjället! Eller ska man fortsätta åka skidor, visa respekt för renarna och försöka att inte skrämma dom?

Och nej, det är ingen mening att attackera mig med påpekanden om att jag saknar moral och inte har någon förståelse för naturen eller är djurplågare eller liknande. Jag älskar djur, vill värna om naturen, tycker att källsortering är bra liksom forskning på miljövänligare transportmedel men vad jag saknar i debatten är ett ekonomiskt perspektiv och en förståelse för människors behov.

Oj, jag kanske skulle läst tråden, lugnat ner mig, rökt på lite och skitigt i det hela men nu när jag har skrivit inlägget så trycker jag väl på "Skicka" ändå... ;)

Peace Out!

(Vänta nu, jo, affären är öppen. Ska gå och köpa några 3.5or så jag blir lite lugnare. Sjävklart i glasflaskor!) ;)

Att arrangören "Åre Äventyr" inte har flygtillstånd på Ottjället beror på att de inte har ansökt om det. Jag har varit med i en remissinstans vid behandling av deras ansökan och då föreslagit Ottfjället, Välliste och Åreskutans baksida som alternativ istället för Tväråklumpen/Snasen. Det finns mycket som talar för att dessa områden har mera att erbjuda den sportigare utövaren. Man slipper dessutom konflikter med natur/djur intressen.
Jag ursäktar att mitt första inlägg skrevs på ett sätt som uppfattades som ett personligt påhopp. Det var inte syftet. Jag avsåg att visa hur en positiv upplevelse för en individ kan bli en katastrof för en annan utan att den förstnämnde har en aning om det. Mycket ansvar vilar på turistarrangörerna och länsstyrelserna i de olika områdena. Men om sportutövarna själva visade att man hellre ville ha andra alternativ än Snasahögarna tror jag att marknaden rättade sig efter det.

Tinna: Vad ska man göra OM man råkar stöta på renar och andra skumma djur ute i off-pisten?

ren-j%25E4vlar.jpg

När vi var i Åre så stötte vi på dessa renar mitt ute på fjället. Vi tog oss en liten paus och satte oss ner på en klippa och väntade medans renarna _sakta_ lommade iväg. Å nej, ajdå: Vi skulle såklart tagit av oss skidorna och gått hela vägen upp för den "line" vi kommit och låtit renarna vara i fred? *ironi*

Renar utsätts väl för stress av mer saker än människor?
Till exempel björnar, vargar och lo. Kanske till och med av andra renar. That's life.

Att bara leta upp en tråd som handlar om skidåkning och skriva massa grejs om renar är väl kanske att över-reagera? Cyklar du mtb? Isf välkommen till HappyMTB.org, inte "unhappyRENAR.org".

=)

Happy Trails

skämmes ta mej fan, har man den inställningen som signaturen, erik h, Mathias, och mattel, så förstår jag varför "extremturism" ser ut som den gör, varför ex. dräktiga renvajor kastar sina kalvar efter deras besök i fjällvärlden. enda trösten för är väl att deras egna inlägg här på sidan avslöjar deras rätta jag och kommer att användas emot dem när så blir dags, för det kan jag lova att det blir. Synd bara att det även kommer att drabba dem i sporten som har mera inneboende respekt o ödmjukhet inför naturen o dess innevånare, i de här fallet renen

Möten med människor är naturligtvis alltid ett stressmoment för vilda djur där stressen byggs upp efterhand som de möter fler störningar. Renen är bytesdjur och har på så sätt fler fiender än ett rovdjur. I områden med både rovdjur, människor och annan aktivitet, typ helikopter är stressfaktorn mycket hög. Under den tid renarna kalvar är det därför extra viktigt att de kan få den ro och det lugn den behöver. Det är en rättighet alla levande individer ska ha. Den helg då jag filmade skidåkningen på Tväråklumpen och Snasahögarna fanns ca 3000 dräktiga vajor i dessa fjäll. Jag har bildbevisen för hur merparten av renarna skingrades åt olika håll utan möjlighet att vila och beta ordentligt. En konsekvens av de sammantagna störningarna renarna utsattes för var att flera vajor kastade sina kalvar. Man kan inte bara avfärda detta med "that's life". För det är det inte. Jag har sett flera inlägg med ironi och hånfulla kommentarer till det jag skrivit här och det är beklagligt att attityden till min kritik av oseriös sportutövning bemöts så. För det kan väl inte vara så illa att de offpiståkare jag filmade i Storulvåfjällen och de som ironiserat över mina åsikter här är representativa för extremsportutövare i Sverige?
Skulle någon av er acceptera att bli skadade, kanske tom dödade, för att någon annan roades av detta?
Ta seriöst på kritiken, för det finns fjällområden som är mycket mera lämpade för er typ av sportutövning utan att renar plågas.

Okej, sorry. Men detta e ett mtb-forum. Så i stället ställer jag frågan: Vad ska jag göra om jag möter en gravid älg på en stig då? Gäller det samma rättigheter då?

Seriöst, det finns idioter överallt som gör dumma saker i alla sporter. Detta betyder inte att alla som åker offpist (till ex) är djurplågare. Du drar alla över en kant lite smått tycker jag...
Självklart ska man inte "plåga" djur på det sättet. Det tror jag att alla förstår här, med tanke på att dom flesta här är ganska erfarna naturmänniskor.

Starta en tråd på sidan www.freeride.nu i stället. Men du kanske inte ska gå in så aggresivt som i ditt första inlägg här i denna tråd..

yven skrev:
> skämmes ta mej fan, har man den inställningen som signaturen, erik h, Mathias, och mattel, så
> förstår jag varför "extremturism" ser ut som den gör, varför ex. dräktiga renvajor kastar sina

Ja, vi är riktiga livsnjutare vi. Vi har faktiskt planerat in en resa i sommar där vi tre och ett par grevar från sörmland ska jaga vit noshörning i Afrika, det kommer att bli grymt!

Det snackas också om att jaga elefant med Gatling Gun från helikopter men det kan tydligen bli svårt att få fram prylarna som behövs så det blir väl ett rejs med Typhoonen i Cannonball istället som tröst.

Tinna: allvarligt talat så är majoriteten av upplevelsesportarna i första hand friluftare som har stor förståelse för att leva och uppleva i harmoni med naturen, inte sällan med en sådan tradition i släkten så det sitter sedan barnsben. Jag tror inte att du behöver vara orolig att vår ironi liknar de verkliga åsikterna hos "extremsportare".

Är rädd för att om ett liknande inlägg görs på Freeride kommer Tinnas inlägg bara bli sågat ännu värre än här... Nivån på många diskussioner på Freeride ligger under lågvattenmärkena här på Happy. Men men.

Tinna:
Möten mellen vilda djur och människor är alltid laddade och ofta stressiga för djuren, speciellt gäler detta för bytesdjur så som renen precis som du skriver. Dock tror jag att renar är ganska tåliga djur då de som en del av djurhållningen besöks av både snöskotrar och fyrhjulingar. Och om renarna nu är så väldigt känsliga hur kommer det sig då att de i princip kan ställa sig mitt i en pist i de centrala delarna av Åres skidområde utan att röra en min när skidåkare glider förbi på bara ett tiotal meters avstånd? Kanske är det som man konstaterat med fåglar i skärgården. Att smygande närmanden, dvs. tysta rörelser så som att långsamt glida fram på skidor är mer skrämmande för bytesdjur därför att deras naturliga fiender närmar sig på det sättet, ja inte på skidor men tyst iaf. Man har upptäckt att fåglar i skärgården ofta blir mer skrämda av en tyst kajak än av en stor dundrande motorbåt.

Under den tid renarna kalvar bör man självklart visa extra hänsyn men som jag tidigare skrivit så måste det finnas renar att ta hänsyn till, annars är det ju lite meningslöst!? Den händelse du filmat tror jag knappast är en typisk händelse i de svenska fjällen utan ett undantag från det normala, så att tro att alla "extremsportare" beter sig på det viset är larvigt då de flesta är ute efter att njuta av naturen och samtidigt få en liten adrenalinkick och njuta av lite dopaminer.

Som ett svar på din sista fråga måste jag svara nej. Nej jag skulle inte vilja bli dödad för någon annans nöjes skull. Men jag tror inte att så är fallet särskillt ofta med renar. För som sagt, är det inga renar där blir renarna inte skrämda och i de flesta fall är det nog inga renar där när skidåkarna är där. Eller?

Muerto skrev:
> Nej jag skulle inte vilja bli dödad för någon annans nöjes skull.

Inte Ice-T heller! Grym film på temat!

Senast redigerad av en moderator:
Men hur i hela fridens namn fick ni idén att fortsätta denna diskussionen HÄR, på ett mountainbike-forum?!

För det kan ju inte på några villkor vara någon ny debatt direkt?

En stilla undran bara, har du gjort dig ovän överallt annars så du är tvungen att diskutera fjällturism vintertid här?

Muerto: Ja, det är klart men jag är samtidigt lite förvånad att någon kommer hit, söker fram en Åre-tråd och börjar spy galla.

Jovisst, allt är öppet för debatt, det har jag inga problem med, denna diskussionen stinker dock gammal surdeg lång väg och verkar inte vara startad här och kommer nog inte att avslutas här.

Frågan är: Är felet turistens som kommer och betalar för naturupplevelsen och tror sig veta hut, näringsidkaren som tillgodoser turistens behov efter bästa förmåga eller renägaren som har sina renar på bete där dom alltid betat?

Sug på den du! :P

Tillbaka
Topp