Modda Monark 828E så den blir viktkorgsbelastad?

> Det jag hänger upp mig på är främst huruvida
> 874E är självjusterande eller ej motsvarande
> när man manuellt justerar motståndet på en 828E
> för att undvika att pendeln drar iväg när
> hjulet blir varmt. Förstod inte riktigt hur du
> menar att deras egen tolerans påverkar i
> sammanhanget.

839E är självjusterande, 828E är manuellt justerande och 874E saknar justeringsmöjlighet. Vill du justera bromsvikten (som pendelns läge) måste du addera eller dra bort viktmassa. Men du har ju ingen referens för om det ska till mer vikt eller inte.

Att monark säger att det är självjusterande innebär i sammanhanget att vikternas kalibrering är nog för att hålla den inom ett rimligt mätfel. Ett finare sätt att säga att det saknas kontrollsystem och att man som cyklist inte kan eller behöver bry sig om detta utan kan lita på att gravitationen gör sitt jobb.

Så det är vikter i ett snöre med andra ord, skönt att jag hade rätt om någonting i den här tråden :)

Men är det inte rent felaktigt att säga att ett helt statiskt system skulle vara självjusterande eller självkalibrerande?

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> 839E är självjusterande, 828E är manuellt
> justerande och 874E saknar justeringsmöjlighet.
> Vill du justera bromsvikten (som pendelns läge)
> måste du addera eller dra bort viktmassa. Men du
> har ju ingen referens för om det ska till mer
> vikt eller inte.
>
> Att monark säger att det är självjusterande
> innebär i sammanhanget att vikternas kalibrering
> är nog för att hålla den inom ett rimligt
> mätfel. Ett finare sätt att säga att det saknas
> kontrollsystem och att man som cyklist inte kan
> eller behöver bry sig om detta utan kan lita på
> att gravitationen gör sitt jobb.

Jag har fundrat lite mer på detta nu och jag tror att du missar en viktig poäng med konstruktionen i ditt resonemang vilket gör att slutsatsen fel.

På en ergometercykel med pendel är det ratten (eller motorn på 839:an) som justerar bromsbandets spänning genom att låta bandet gå olika lång väg runt hjulet. Bandet kan även fritt rotera med svänghjulet OM det inte vore för att det är fäst i pendeln. Pendelns rol är att agera motvikt och stbilisera bandet. När bromskraften är lika stor som pendlns motkraft uppstår jämvikt.

Med viktkorg är situatione lite annorlunda. Bandets ena ände är då fast och i andra änden hänger en fritt hängande (känd) vikt. Det kan då uppstå tre olika fall.

1. Bromskraften är större än viktkorgens vikt => viktkorgen lyfts vilket resulterar i att bandets spänning, och därmed även bromskraften, minskar tills jämvikt uppstår

2. Bromskraften är mindre än viktkorgens vikt => viktkorgen sjunker vilket resulterar i att bandets spänning, och därmed även bromskraften, ökar tills jämvikt uppstår

3. Bromskraften är lika med viktkorgens vikt - systemet är i jämvikt

I och med att viktkorgen fritt kan höjas och sänkas kommer jämvikt alltid att uppstå och bromkraften blir exakt lika stor som vikkorgens gravitaionskraft. Systemet är därför självkalibrerande.

I fallet med pendel agerar ratten enbart bromsreglerande och pendeln enbart mätare. I fallet med viktkorg är vikten både reglerande och mätande på samma gång.

bigmollo skrev:
> Skit i det där nu, hur gick det för geologen och
> sittställningen?

Det såg du ju! Ny sadel, hur bra som helst.

Detta tål att upprepas:
Vad är Monarkcykling?
>
> Det är en vit och blå koloss som levt kvar sen
> spanska inkvisitionen. Man köper en, ställer den
> hemma och sen självspäker man sig kraftigt för
> att få reda på hur många watt man kan få ur
> sin kropp. När man sedan ändå inte kommer
> först under utesäsongen trots lovande watt går
> man hem och skriver en tråd om krånglande
> pendlar, vikter och felaktiga kalibreringar. :-)

örgelgörgel skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skit i det där nu, hur gick det för geologen
> och
> > sittställningen?
>
> Det såg du ju! Ny sadel, hur bra som helst.

Nu tycker jag vi vänder blad. Och sjunger Kumbaja.

Freddie L skrev:

> Nu tycker jag vi vänder blad. Och sjunger
> Kumbaja.

Så många fel i en så kort mening! ;)

Orkar man sjunga när man monark-knarkar gör man fel.
Orkar man läsa och vända blad när man monark-knarkar så gör man fel.

Belastningsnivån på en Monark skall vara i klass med att knappt orka andas - annars kan man ju ... springa eller nått istället! :)

;)

42Hz skrev:
> Kan man sätta motor på en monark?

Geologen?

phu skrev:
>
> Jag har fundrat lite mer på detta nu och jag tror
> att du missar en viktig poäng med konstruktionen
> i ditt resonemang vilket gör att slutsatsen fel.
>
>
> På en ergometercykel med pendel är det ratten
> (eller motorn på 839:an) som justerar
> bromsbandets spänning genom att låta bandet gå
> olika lång väg runt hjulet. Bandet kan även
> fritt rotera med svänghjulet OM det inte vore
> för att det är fäst i pendeln. Pendelns rol är
> att agera motvikt och stbilisera bandet. När
> bromskraften är lika stor som pendlns motkraft
> uppstår jämvikt.
>
> Med viktkorg är situatione lite annorlunda.
> Bandets ena ände är då fast och i andra änden
> hänger en fritt hängande (känd) vikt. Det kan
> då uppstå tre olika fall.
>
> 1. Bromskraften är större än viktkorgens vikt
> => viktkorgen lyfts vilket resulterar i att
> bandets spänning, och därmed även bromskraften,
> minskar tills jämvikt uppstår
>
> 2. Bromskraften är mindre än viktkorgens vikt =>
> viktkorgen sjunker vilket resulterar i att bandets
> spänning, och därmed även bromskraften, ökar
> tills jämvikt uppstår
>
> 3. Bromskraften är lika med viktkorgens vikt -
> systemet är i jämvikt
>
> I och med att viktkorgen fritt kan höjas och
> sänkas kommer jämvikt alltid att uppstå och
> bromkraften blir exakt lika stor som vikkorgens
> gravitaionskraft. Systemet är därför
> självkalibrerande.
>
> I fallet med pendel agerar ratten enbart
> bromsreglerande och pendeln enbart mätare. I
> fallet med viktkorg är vikten både reglerande
> och mätande på samma gång.

Jag får inte i hop fysiken/tekniken bakom ditt resonemang. Jag har ingen Monark och jag har inte heller sett någon så jag är inte helt säker på hur den fungerar.

Men om jag gissar så består det av ett band som sitter fast i ena ändan och löper runt svänghjulet i stort sätt ett varv och i andra ändan sitter det en korg där man kan lägga valfria vikter.

Bromsmomentet beror på 3 saker.

1. Dragkraften i snöret. dvs vikten i korgen.

2. Omslutningsvinkeln på bandet. Om vinkeln är liten så går det åt en mycket stor kraft (vikt) att skapa ett bromsande moment.Om vinkeln är 0 så går det åt en oändlig kraft (vikt)att skapa ett bromsmoment. Om omslutningsvinkeln är stor tex många varv så behövs det en liten kraft (vikt) för att skapa samma bromsmoment.

3. Friktionen mellan snöre och svänghjul.

Man vet vikten, sadel och omslutningsvinkeln men friktionen kan ju variera mycket, beroende på material, slitage, temperatur etc...

SvenC skrev:
> Jag får inte i hop fysiken/tekniken bakom ditt
> resonemang. Jag har ingen Monark och jag har inte
> heller sett någon så jag är inte helt säker
> på hur den fungerar.
>
> Men om jag gissar så består det av ett band som
> sitter fast i ena ändan och löper runt
> svänghjulet i stort sätt ett varv och i andra
> ändan sitter det en korg där man kan lägga
> valfria vikter.
>
> Bromsmomentet beror på 3 saker.
>
> 1. Dragkraften i snöret. dvs vikten i korgen.
>
> 2. Omslutningsvinkeln på bandet. Om vinkeln är
> liten så går det åt en mycket stor kraft (vikt)
> att skapa ett bromsande moment.Om vinkeln är 0
> så går det åt en oändlig kraft (vikt)att skapa
> ett bromsmoment. Om omslutningsvinkeln är stor
> tex många varv så behövs det en liten kraft
> (vikt) för att skapa samma bromsmoment.
>
> 3. Friktionen mellan snöre och svänghjul.
>
> Man vet vikten, sadel och omslutningsvinkeln men
> friktionen kan ju variera mycket, beroende på
> material, slitage, temperatur etc...

Jag äger själv ingen 874e (viktkorg) men vad jag förstått är ena änden fixerad, sedan löper bromslinan nästan två varv runt bromshjulet innan det är fäst i en fritt hängande vikt.

Principen bakom en monarkergometer (pendel eller viktkorg) är väldigt enkel och utgår från den enkla formeln för mekaniskt arbete, arbete = kraft x sträcka. Genom att ha koll på sträckan hjulets "rullyta" rör sig mot det bromsande bandet och samtidigt ha koll på den bromsande kraften får man reda på det utförda arbetet. Monark hade en väldigt pedagogisk text på sin hemsida förut som beskriver principen med pendel men jag hittar den inte längre.

Det som händer när man börjar rotera bromshjulet på en cykel med viktkorg är att viktkorgen lyfts en aning från utgångspositionen, så långt är jag säker. Jag menar då att om den bromsande kraften som uppstår i friktionen mellan bromslinan och hjulet skulle vara större än viktkorgen skulle den fortsätta lyftas. Är den däremot mindre skulle viktkorgen sänkas (alternativt aldrig lyftas från sin utgångsposition). När korgen hänger still måste därför kraften vara lika stor som vikten.

Det finurliga i konstruktionen som jag förstår det är att när korgen lyfts lättas samtidigt spänningen i snöret, vilket gör att friktionen och bromskraften minskar, och tvärtom. Därför blir det självjusterande.

Nu börjar ju diskussionen leda någonstans. Trevligt. Tänkte bara säga ungefär samma sak som Phu, nämligen nämligen att belastningen inte alls är halvt slumpartad på en viktkorgcykel, utan självjusterande, precis som Monark menar. Ingen av bromslinans ändar är statiskt fästa. Den ena sitter, som vi ju listat ut från bilder och föregående diskussion, fast i viktkorgen. Därefter snurrar den några varv kring en stor kullagrad cylinder, vidare två varv runt svänghjulet, och tillbaka till en annan, mindre cylinder, som snurrar runt samma axel (och är fästad i) den stora. Luddig beskrivning, kanske bara begriplig om man ser en bild av aktuellt system samtidigt... Hur som helst: Systemet fungerar så, att om korgen höjer sig (till exempel på grund av att friktionen mellan snöre och svänghjul ökar pga temperaturändring/svettdroppar/smuts/whatever), matar den stora cylindern ut mer lina än den lilla tar in. Linspänningen minskar och korgen slutar att höja sig. Så länge korgen hänger fritt i luften, är belastningen alltså konstant och lättare att hålla exakt än med en pendelergometer, där ju föraren får korrigera för olika friktion mellan svänghjul och rem.

Ursäkta min långa utläggning. Att jag råkade halka in på tråden beror egentligen bara på att jag är på jakt efter en ny bromslina till min ergometer. Någon som vet var man köper? Är monarks egen en specialsort av något slag, eller finns det vettiga substitut? Någon som provat själva? Cykeln jag köpte hade ingen hel lina från början, och därför har jag aldrig fått tillfälle att prova originalet. Dock några olika sorters linor/rep, med varierande resultat.

Kolla i nån båtaffär. Monark använder en trimlina till en jolle. 6mm tror jag. Eller ring Monark och fråga vettja. Dom är mkt hjälpsamma.

Nu har jag testat. Köpte en nylonlina i går, tillsammans med en karbinhake. Lossade remmen, fäste linan i karbinhaken som jag sen fäste i Monarken (se bild). Sen drog jag linan runt svänghjulet så det totalt går ca 1.25 varv runt. I änden på linan hängde jag en viktskiva (se bild). Tog nån minut totalt att ordna.

Jag testade först med en skiva på 2 kg, men det kändes verkligen inte som 2 kp på pendeln. Snarare 5-6 kp. Bytte till 0.5 kg (som på bilden) och då var det ungefär som 1-1.5 kp. Eftersom jag inte har nån effektmätare för tillfället (den är på uppgradering) så har jag inga siffror. Men helt klart är att det inte var så enkelt som att 1 kg viktskiva i linan motsvarar 1 kp på pendeln. Det verkar vara en "utväxling" på 2-2.5x som jag inte hunnit klura ut hur den uppstår. Nu ska jag strax iväg, så jag hinner inte testa mer för stunden.

monarkmod1.jpg

monarkmod2.jpg

Senast ändrad:
Men för fasen geologen! Du måste ju ha den internationella kilogramprototypen hängandes i snöret. Annars kan du ju inte få pålitliga siffror.

Geologen, resultatet blir nog bättre om du drar linan andra hållet runt hjulet, såvida du inte trampar baklänges ;-)

Tack entimmeasfalt för beskrivningen av cylindrarna. Den fiffiga delen av konstruktionen hade jag missat.

phu skrev:
> Geologen, resultatet blir nog bättre om du drar
> linan andra hållet runt hjulet, såvida du inte
> trampar baklänges ;-)

Vände på det, men det är fortfarande en faktor två högre, dvs 2 kg vikt ger ca 4 kp.

Nej, nu funkar det. Tankevurpa!

Jag hängde helt enkelt snöret i kroken för den vanliga remmen, och då blir ju pendelns värde dubbelt eftersom det är lika stor belastning i båda ändarna. Mycket riktigt visade pendeln 4 kp (eller 3.9) när det hängde 2 kg skiva i snöret.

Nu ska jag bara ordna nån sorts viktkorg så det blir lite mer stabilt och snabbjobbat.

NLC skrev:
> Men vad har du trebensstativet till?

Där sitter spegeln fasttejpad så jag kan se pendeln från sadeln. Men efter att ha sett den där lösningen med MC-backspegel så kanske jag byter!

geologen skrev:
> Jag försökte, men de ville inte låna ut den.
> Kanske var det min obefintliga franska som
> ställde till det.

SP i Borås har en kopia om du kan nöja dig med det. Borde ändå ge hyfsat kalibrerat resultat.

geologen skrev:
> Nej, nu funkar det. Tankevurpa!
>
> Jag hängde helt enkelt snöret i kroken för den
> vanliga remmen, och då blir ju pendelns värde
> dubbelt eftersom det är lika stor belastning i
> båda ändarna. Mycket riktigt visade pendeln 4 kp
> (eller 3.9) när det hängde 2 kg skiva i
> snöret.
>
> Nu ska jag bara ordna nån sorts viktkorg så det
> blir lite mer stabilt och snabbjobbat.

Så måste man halvera den tänkta motståndet i kg när man ska använda den upphängningen som du gör?

boisare skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, nu funkar det. Tankevurpa!
> >
> > Jag hängde helt enkelt snöret i kroken för
> den
> > vanliga remmen, och då blir ju pendelns värde
> > dubbelt eftersom det är lika stor belastning i
> > båda ändarna. Mycket riktigt visade pendeln 4
> kp
> > (eller 3.9) när det hängde 2 kg skiva i
> > snöret.
> >
> > Nu ska jag bara ordna nån sorts viktkorg så
> det
> > blir lite mer stabilt och snabbjobbat.
>
>
> Så måste man halvera den tänkta motståndet i
> kg när man ska använda den upphängningen som du
> gör?

Njäe, men pendeln belastas ju av snöret i mitt fall, och belastningen på pendeln blir summan av belastningarna på båda sidor om hängpunkten (kroken).

pulley-1-1.jpg

JLarsson skrev:
> Kan du inte klura ut hur man moddar en 828 till
> att bli varvtalsoberoende istället?

Hur man gör är inte så svårt, men jag har inte nog med elektronikskills för att fixa det. Rent principiellt krävs en motor som driver en gängad stav som reglerar hur hårt spänt bromsbandet är, sen en sensor som läser av pendelns position (t ex en vridpotentiometer kopplad till ett kugghjul som går mot ett kugghjul på pendelns axel) och sen en kadenssensor. Detta kopplas till en styrkrets som styr bandets spänning i förhållande till kadens. Vid snabba kadensförändringar ändras bandets spänning snabbt, annars långsamt. Man kan räkna på svänghjulets tröghetsmoment också, för att få ännu bättre korrigeringar. Styrkretsen behöver också ha ett användargränssnitt för att ställa in önskad effekt. En lite mer avancerad styrkrets kan kopplas till dator för att styras därifrån.

Men jag gissar att det är så här en styrd Monark funkar ändå.

bjorre skrev:
> Då är det bara för Jonas att bygga.

en LC6:a kostar ju bara ca 90 papp så jag tror jag skeppar in en sån istället. Verkar enklare

För nitti papp kan du ju anställa gute till att reglera motståndet manuellt under rätt många pass istället? Med RUT-avdrag och allt.

Det är inte optimalt avståndsmässigt, men jag slipper i alla fall den hemska originalsadeln. Jag försökte borra igenom för att kunna låsa sadelstolpen i fyrkantsröret med hjälp av en genomgående skruv, men det var snudd på omöjligt att borra igenom 2 mm aluminium. Kanske funkar det dåligt med borr gjorda för att borra i sten/betong? Nåja, jag har bara såna borr. Till slut, efter kanske en kvarts borrande i etapper, kom jag igenom ena sidan och skruvade fast en skruv som hyfsat väl låser rotationen.

Inte bra, men det duger. Klart bekvämare att cykla sittande nu, och sadeln är i alla fall inte längre bak än den gamla. Men att få fram den mer går inte med så här enkla metoder.

geologen skrev:
> Det är inte optimalt avståndsmässigt, men jag
> slipper i alla fall den hemska originalsadeln. Jag
> försökte borra igenom för att kunna låsa
> sadelstolpen i fyrkantsröret med hjälp av en
> genomgående skruv, men det var snudd på
> omöjligt att borra igenom 2 mm aluminium. Kanske
> funkar det dåligt med borr gjorda för att borra
> i sten/betong? Nåja, jag har bara såna borr.
> Till slut, efter kanske en kvarts borrande i
> etapper, kom jag igenom ena sidan och skruvade
> fast en skruv som hyfsat väl låser rotationen.
>
> Inte bra, men det duger. Klart bekvämare att
> cykla sittande nu, och sadeln är i alla fall inte
> längre bak än den gamla. Men att få fram den
> mer går inte med så här enkla metoder.

Betongborr har lite annan profil, ja. Till aluminium funkar vanlig träborr fint även om det sliter ganska hårt på dem.. :P

Tillbaka
Topp