Modda Monark 828E så den blir viktkorgsbelastad?

Ska du och Geo ner och medla?

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt Geologen.
>
> Snart löser vi nog konflikten i Västbanken
> också.

Det viktiga om du ska använda betongborr i alu är att du har en riktig borrhammare och ingen flimsig slagborrmaskin.

geologen skrev:
> Ge mig en bättre borr bara, så!

Hör av dig om du behöver borra nåt framöver, jag får ont i själen av att höra att du misshandlar aluminium med betongborr.

Betongborr: Slö men hård

D-05359.jpg

Träborr: Vass men skumma vinklar

Borr-500x500.jpg

Metallborr: Universalborr för de flesta metaller

74480030.jpg

jomper skrev:
> Vilken dimension är det du behöver? Jag är
> säker på att det går att lösa :)

SLÄPP DET DÄR NU!! ;)

Ja, annars hade jag nog inte ens kunnat hålla den på plats. Försökte köra så långsamt som möjligt, men det var så sjukt segt så att det blev en "bula" in på baksidan av trycket från borret. När jag blir mångmiljonär ska jag ha en egen verkstad med svarv, pelarborr och massa annat trevligt! :D

och sen åka till åland och cykla.

fast det kanske händer i sommar? med tanke på att sadeln löste sig menar jag.. :)

lundatok skrev:
> Du borrar metall med betongborr men vågar inte
> rulla utför Hallandsåsen?

Det vågar han ju visst det. I 15-20 km/h.

Hallandsåsen är ju för övrigt fullt av riktigt livsfarliga döds-serpentiner. :-)

geologen skrev:
> När jag blir mångmiljonär ska jag ha en
> egen verkstad med svarv, pelarborr och massa annat
> trevligt! :D

Verkstad? Det heter ju "mancave"!

DT skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du borrar metall med betongborr men vågar inte
> > rulla utför Hallandsåsen?
>
> Det vågar han ju visst det. I 15-20 km/h.
>
> Hallandsåsen är ju för övrigt fullt av riktigt
> livsfarliga döds-serpentiner. :-)

Ursäkta men döds på happy stavas faktiskt DÖDS.

Så, nu har jag satt ihop en "viktkorg". Lite småpryttlar för en dryg femtilapp på Hornbach. Jag har provtrampat några gånger och det funkar som förväntat. Men jag ska fixa en talja i stället för originalfjädern som upphängning. Glömde det i dag. Ungefär 10-11 kg ska det gå att lasta på innan det tar i svänghjulet, och mer lär jag aldrig vilja ha! :D
Karbinhaken gör att jag snabbt kan skifta viktskivorna. Nästan lika snabbt som en viktkorg, fast inte under gång, så klart, men det är inget jag har behov av ändå. Detta är för kortkorta maxintervaller.

monarkmoj1.jpg

monarkmoj2.jpg

Senast ändrad:
Intressant. Knäpp en bild från sidan så är du hygglig så jag ser helheten.
Jag blev lite sugen på att smida ihop något liknande själv, mest bara för byggandets skull men kanske att jag tycker det funkar bättre också.

Det ser jag fram mot, vore ju trevligt om det gick smidigt mellan överflyttandet pendel/viktkorg så har man ju det bästa i båda världar.
Förresten, har du kontroll vägt vikten? Mina skip sport skivor diffade rätt mkt mellan varandra.

Nja, det spelar ju inte så stor roll i dagsläget. Om jag kör 20/40-intervaller så är det inte så noga. När jag har effektmätaren igen så får jag effekten därifrån.

Jag vet att de inte vägde så där superbra när jag kollade för några år sen. Halvkilosvikterna, åtta totalt, vägde jag nu. 465 g, 471 g, 480 g, 489 g, 502 g, 510 g, 522 g, 545 g! Rätt ordentlig spridning.

Den första bilden i förra inlägget visar allt. Snöret går drygt ett varv runt (andra änden är fäst med en karbinhake inne under plastskalet, i en genomgående skruv i en U-balk) och sen kommer det upp till fjädern, sen ner till "viktkorgen". Fjäder, snöre och "korg" syns i bilden.

Pallar fjädern den belastningen? Kanske bättre att hänga en karbinhake eller måste man ha den fjädrande? Då blir det alltså 4kp motstånd plus din viktkorg vid 2kg i upphängningen om jag har fattat allt rätt

Fjädern verkar klara det fint. Men jag ska byta ut den mot nåt med rulle. Kanske ska promenera bort till Hornbach (150 m från porten) och skaffa en när jag ändå ska köpa en påse lösgodis strax... :D

Så! Snabbhandlade på Hornbach igen. En karbinhake till och ett litet block. Nu är allt fäst med "snabbfästen", så det går väldigt snabbt att rigga om beroende på vilken typ av pass det handlar om. Skulle tro att hela bytet tar 2-3 minuter. Att lägga på linan utan att den halkar av är det som tar mest tid, haha!

Jag vill bjuda på en liten film som visar hela moddningen i full rörelse. Dessutom mitt första försök till klassiskt Tabata-pass, dvs 20/10-intervaller. Körde med 5.2 kg i snöret och försökte sikta på en kadens runt 100, men det föll av mot slutet på de flesta. Var inte mentalt beredd på hur kämpigt det skulle vara, så jag fick ta ett par pauser, och det blev bara nio maxningar totalt innan jag gav mig.

Till nästa pass ska jag köra med ca 4 kg och stålsätta mig lite mer. Tio i följd, vila och sen tio till känns som en rimlig målsättning.

Fredagseftermiddag, Tabata-fail och en naken, flåsande geolog på film. Vad mer behöver man här i livet? :-)

Men, det funkar i alla fall grymt bra med min moddning. Att växla tar bara ett par minuter sammanlagt. Totalkostnaden (om man redan har vikter) hamnade på dryga hundralappen. Klart värt det!

Geologen, vet du dina watt vid Vo2max och vet du att en Tabata är 7 eller max 8st intervaller på 170% av Vo2max ?

örgelgörgel skrev:
> Varför trampar du baklänges? Det är ju fel
> håll, har ingen sagt det till dig?

Han har fjäder.

Miss Lycka skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför trampar du baklänges? Det är ju fel
> > håll, har ingen sagt det till dig?
>
> Han har fjäder.

Det var roligt. :) Passade allt det märkliga i filmen.

Edit: Det har konstaterats i efterhand att "Han har fjäder" är olika roligt beroende på var man befinner sig regionalt i detta avlånga land.

Senast ändrad:
Barnis skrev:
> Geologen, vet du dina watt vid Vo2max och vet du
> att en Tabata är 7 eller max 8st intervaller på
> 170% av Vo2max ?

Äh, så petig är jag inte. 20 sekunder strax under totalmaxning får duga. Och 7-8 blir inte mycket till pass. Detta var ju över på bara några minuter.

bigmollo skrev:
> This was very hard to masturbate to.

Tell that to the lady that is going to compete, on a very high level, in D50 MTB contests in 2014.
She might disagree...?

Tillbaka
Topp