Modda Scott Spark till pendlingshoj

Henqe

Medlem
Hej,

Jag har en Scott Spark 760 årsmodell 2016 som har stått i förrådet senaste tiden.

Nu tänkte jag börja cykelpendla till jobbet (ca 3 mil tor) och då slog det mig om man inte skulle kunna ta Sparken för detta ändamål.

Den är ju heldämpad men har twinlock så det går att låsa dämpningen ifall man vill det.

Vad bör jag utrusta cykeln med för att få en ok pendlingshoj?

Det jag kommer att tänka på är däck med mindre mönstring och bra rull, vad bör man välja här?
Kommer mest cykla asfalt men kan bli någon grusväg samt slätare stig ibland.

Stänkskärmar för våt väderlek.

Vad mer är viktigt? Tar gärna emot tips.

Med vänlig hälsning, Henrik

Prova att cykla på den som den är och se vad du själv tycker saknas. Tips är ju bra, men prova själv är lite underskattat.

Tråkigt tips, men jag råder dig att köpa en cykel byggd för asfaltsbruk istället. Sälj Scotten om du inte använder den, annars sparar du den i befintligt skick och använder den i skogen istället - det är där den funkar bra.

Prova cykla och fundera sedan en 760 får man tyvärr inte så mycket för och kan vara svår sålt,jag har en själv som reserv och utlånings cykel när man får besök (tycker själv den är undermålig i skogen) men på väg helt ok

En heldämpad mtb är inte bra för asfaltspendling. Inte ens ok (annat än om man jämför med andra cyklar som inte heller är gjorda för asfalt möjligen).

Det behöver ju inte kosta en förmögenhet att testa pendla på den. Relativt släta 2"-däck typ schwalbe big ben kostar mindre än 150:- per st och lär väl funka. Testa på torrt väglag så ser du om det känns ok eller inte. Funkar det så är en uppsättning bra skärmar nästa steg, typ sks bluemels. Man behöver inte göra det svårare än så. Kan du ha cykeln inlåst på jobbet? Gissar att även enklare fulldämpade cyklar är rätt stöldbegärliga.

Jag hade även funderat på att få till en lite mer aero sittställning. Kanske lägre och smalare styre samt längre styrstam?

gtbiexil sa:
Jag hade även funderat på att få till en lite mer aero sittställning. Kanske lägre och smalare styre samt längre styrstam?
Samt byta däck och fixa till skärmlösning. Det vill säga för att den nästan ska bli hyfsad som pendlingscykel behöver du modda den en hel del. Bättre att köpa en beggad hybrid för småpengar istället för att sminka en gris (när det kommer till asfaltscyklande).

Senast ändrad:
Såg en som pendlade på en fs i morse vilket övertygade mig om att nån form av asfaltcykel är bättre än att gunga fram på en fs.

/T

Jag har 28 km enkel väg till jobbet och cyklar ibland på en äldre racer och ibland på min heldämpade mtb (26"!), det gör inte så jäkla stor skillnad för mig. Det tar en timme plus minus några minuter med båda cyklarna. Dagsform och vindriktning gör större skillnad. Så jag får hålla med en av de ovanstående talarna, testa hur det går med sparken.

Har en CX till pendlingen, 12 km enkel resa, bara asfalt.. lite stadskörning och resten gc-banor..
27 min i snitt tar enkel resa på CX med Conti GP 5000 däck.
28 min i snitt tar samma resa på min Spark RC 900 med Maxxis Aspen 2.2 och 2 bars tryck.

Har inga problem med att det gungar, tvärtom.. Det är gött när man slipper känna hålen i backen :)

Men med handen på hjärtat.. nej, 27,5" FS hoj som pendlare. nja.. då hade jag sålt och köpt en HT eller CX istället

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp