[mode] Vad säger stilpolisen om stänkskärmar i skogen?

Janos

Aktiv medlem
Jag beställde precis en upsättning stänkskärmar och neoguard till min skogscykel. Hur korrekt stilmässigt kommer jag att vara när jag cyklar omkring i mina relativt stänkfria kläder resten av lervintern?

/Jan

De stänkskydd som sätts på och gör att man är "stänkfri" finns inte ... iaf inte på västkusten.

Så länge man inte ligger efter så är stänkskydd helt okej. Ligger man först, är det skitbra! :D

Stänkskärmar är väl ok om det inte är den varianten med stålbyglar som fästs nere vid hjulaxeln...
Men glöm inte att sätta dig ner i en dyngpöl och gosa lite innan hemkomst. Det handlar om respekt för sporten! En måntenbajkare skall vara skitig vid hemkomst, så är det bara!

Relativt stänkfri skrev jag ;)

Smutsig ska man vara men dyngsur i rumpan efter 5 minuter kan man ju försöka undvika. Jag är gammal nog att bryta lite mot gällande moderegler.

Musikvideon var ju grum, hade bara sett lansvägslåten.

/Jan

Neoprenflärpen mellan krona och brygga är diskret och man slipper få lera i ögonen..
Ska man vara ute i flera timmar är det fan inte kul med ett kilo sand i röven. Blöt är en sak, lera som rinner ned i blöjan är en annan. (aj)

Jo fungerar kanske! Fast det kan bli extrastopp för att plocka bort fastkilat ris,gräs,grus och annat klet. Stänkskärmar fungerar rätt bra på rena skogsstigar och skogsvägar men när du åker utanför färdiga stigar brukar det inte räcka länge förrän det är dags för frivilligt eller ofrivilligt rensningsstopp.
Helt ren klarar man inte sig ens med skärmar men det är skönt att slippa bli blöt i baken och få bort lite av de värsta smutsstänken från ryggen.

Jag kör olagligt om det är blött i skogen :)
och än har inte stilpolisen tagit mig , pilutta er alla..

Jag kör med sådana här på min cross:
http://www.bike-discount.de/shop/k1716/a49901/bluemels-set-28-b-35-matte-black.html
IMAG0204.jpg

funkar kanon, skyddar framförallt hojen, vevparti, drivlina mm
Och skyddar skor och rygg från lersprut.

För mej så överväger den praktiska nyttan att det är lite fult.
På hösten och vintern: skärmar på
Vår och sommar: skärmar av.

Jan, det du gör är alltid rätt för mig.

F.ö. undrar jag vart THE-stänkorna som var det absolut hetaste man kunde ha på sin cykel för tio år sedan tog vägen. Kanske insåg folk att det inte var speciellt mycket lera som fastnade i dem, att de tålde lika mycket stryk som champagnekupor och att man såg ut som en vilsen MX:are?

MZ hade en dyr liten plastbit till sina dämpare förr i tiden och den var kalas när man hojjade i ursvik. Den skyddade precis ansiktet när man stog upp och bombade genom någon av alla de högar ridklubben lämnade i skogen.

I övrigt så tenderar skärmar att ramla av av riktig skogsåka och blir då ett stilmässigt ickeproblem.

CC hade nån crossliknande stänka för framsidan för en tia på rean alldeles nyss, kanske kan funka? Jag köpte en men har inte riktigt förlikat mej med tanken att ha den på hojen ännu... :)

Är frågan egentligen relevant? För hur stor är sannolikheten att träffa en stilpolis i skogen? Håller man sig bara ifrån IF Hallbys träningar så torde den ju vara väldigt låg.

Senast ändrad:
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Är frågan egentligen relevant? För hur stor är
> sannolikheten att träffa en stilpolis i skogen?
> Håller man sig bara ifrån IF Hallbys träningar
> så torde den ju vara väldigt låg.

Haha, stilpolis och Hallby känns rätt fel, förutom MTBiker. Finns väldigt många klubbar som är mer stilmedvetna då. Runt Jönköping så tror jag sista klubben att klaga på någons kläder är Hallby ;)

Men givetvis kör man utan skärmar i skogen. Som någon annan redan skrivit, bara på pendlar och vintercyklar det är okej med skärmar.

Man kan faktiskt köpa THE skärmar fortfarande. Jag hade en sån framstänka på min Intence Tracer för 10 år sedan :) Den var skitcool!

Klassas inte alla cyklar som används på vintern som vintercykel? Eller måste jag gå ut i förrådet och bygga ihop en speciell vintercykel av alla "reservdelarna"?

cerro skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är frågan egentligen relevant? För hur stor
> är
> > sannolikheten att träffa en stilpolis i
> skogen?
> > Håller man sig bara ifrån IF Hallbys
> träningar
> > så torde den ju vara väldigt låg.
>
> Haha, stilpolis och Hallby känns rätt fel,
> förutom MTBiker. Finns väldigt många klubbar
> som är mer stilmedvetna då. Runt Jönköping så
> tror jag sista klubben att klaga på någons
> kläder är Hallby ;)
>
> Men givetvis kör man utan skärmar i skogen. Som
> någon annan redan skrivit, bara på pendlar och
> vintercyklar det är okej med skärmar.

Ha ha! Ska väl va JCK som är mer stilmedvetna då. ;)

Skämt åsido, vi är inte så värst stilmedvetna...

Janos skrev:
> Jag beställde precis en upsättning
> stänkskärmar och neoguard till min skogscykel.
> Hur korrekt stilmässigt kommer jag att vara när
> jag cyklar omkring i mina relativt stänkfria
> kläder resten av lervintern?
>
> /Jan

Avbeställ skärmarna,tvätta kläderna får du göra ändå :o)

Klar man ska ha skärmar. Kör alltid med framskärmen på, och höst vinter o vår även bak:)

Bilagor

• 307865_290796267605825_100000263617095_1193287_737195232_n.jpg
    307865_290796267605825_100000263617095_1193287_737195232_n.jpg
    103.7 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp