Modern cykel!?

Modern cykel!?
Definiera "för gamla"? Köpte ett par 10 år gamla katana, fan de roligaste läggen jag kört på.
Det beror väl på hur mogen respektive sport är, men på samma plats på utvecklingskurvan. Mina tio år gamla längdskidor är fortfarande helt ok men någonstans går en gräns när även de sög, före plastbelagen om inte annat även om det är länge sen.

Modern cykel!?
...
dagens populära enduroinspirerade ganska tunga stigsmiskare med glesa växlar och lång fjädringsväg är bättre på stök ffa nedför, men i ett flertal fall faktiskt sämre på lätta högfartstigar och uppför jämfört med det som var mode för några år sedan.

inget konstigt med det. välj själv efter ditt behov. finns inget rätt eller fel i detta, och ingen anledning se ned på alternativa förhållningssätt.

mitt intryck är att ute i skogen har man en betydligt nyfiknare, vänligare och öppnare attityd mot det som går mot dagsaktuell norm, än det vi ser här på happy.

Äpplen mot äpplen å päron mot bananer...
Ditt inlägg innehåller mycket vettigt, men om du nu ska tycka att en endurocykel utvecklats till att bli bättre på högfartsstök så kanske du ska fundera ett varv till innan du beskriver att den är sämre på sådant som låter som XCM? Det blir en lite orättvis vinkling.
Jag tror inte att en 2020 Ripmo xt 12s är sämre än en 2017 HD3 xt 11s på "på lätta högfartstigar och uppför" tex. Men det är bara vad jag tror.

Modern cykel!?
det kan säkert stämma lars, men det är en mer generell obs att vi kommit att omhulda tyngre cyklar med glesare växlar och kraftigare tyngre däck, och allt annat lika till är detta rimligen till nackdel i lättare terräng.

Modern cykel!?
det kan säkert stämma lars, men det är en mer generell obs att vi kommit att omhulda tyngre cyklar med glesare växlar och kraftigare tyngre däck, och allt annat lika till är detta rimligen till nackdel i lättare terräng.

Fast... Ja. och nej igen...
De som vill köra bara i lättare terräng köper väl inte en tung endurocykel?
Köper man en lätt och modern cykel för XCM så är den troligen bättre på det än en omodern cykel för XCM?

Modern cykel!?
Fast... Ja. och nej igen...
De som vill köra bara i lättare terräng köper väl inte en tung endurocykel?
Köper man en lätt och modern cykel för XCM så är den troligen bättre på det än en omodern cykel för XCM?

inte säkert. vissa tillverkare behåller namnen och priset, tynger ned dem med enklare komponenter år efter år....

Modern cykel!?
inte säkert. vissa tillverkare behåller namnen och priset, tynger ned dem med enklare komponenter år efter år....

Jo... Men jämför man en cykel med liknande prylar och XT rakt igenom, så väljer jag hellre en med clutch på bakväxeln, genomgående axlar, lagom breda fälgar och kortare stam med längre framram även om den då råkar väga 300gr mer än den gamla korta cykeln med snabbkopplingar, skramlande kedja och däck som kränger på smala fälgar i kurvorna även i snabb lättcyklad terräng.
Sedan att det specas ner för att inte höja priset är ju en helt annan fråga än om cykeln är modern eller inte.

Modern cykel!?
Jag får flashbacks till GMFs 'gitarrplanket' tidigt 00-tal. Där diskuterade tonåriga dödsmetallare med 50+ blues-gubbar och ingen kunde förstå hur den andre kunde ha så konstiga preferenser när det gällde gitarrer och förstärkare.

Modern cykel!?
Jag får flashbacks till GMFs 'gitarrplanket' tidigt 00-tal. Där diskuterade tonåriga dödsmetallare med 50+ blues-gubbar och ingen kunde förstå hur den andre kunde ha så konstiga preferenser när det gällde gitarrer och förstärkare.

Saknar GMF-planket. Enda forumet som i nån mån liknat happy, på liknande sätt vildvuxet och gränslöst och alltid läsvärt.

Tror den GMF-korrekta setupen var en Tele med en Fender Blues Junior och nån form av TS-klon för att pressa stärken till mer dist. Men man spelar inte gärna Pantera på en sån rigg.

Modern cykel!?
ja man kan bli stående i varsitt hörn.

det jag återigen försöker torgföra är att varje typ av cykel har sina fördelar, men att vissa optimeringar som nu blivit populära inte varit gratis, tung och bred styrning, nu med brant sadelstolpe och framskjuten framända även de facto lång bakända, allt toppat med ökad vikt erbjuder fördelar vid brant nedför.

men ökar också shabrakfaktorn.

i min värld kvarstår trots allt nino-xco-typen av cykel som kompromissen med det bredaste njutbara arbetsområdet. lätt, kvick, snabb, men ändå tillräckligt kompetent för en hellasrunda. andra utgår från droppen och nedförsbranterna, och överser med nackdelar på andra områden.

båda har rätt.

Modern cykel!?
Du verkar fortfarande ha missat att det görs även nya cyklar för olika användningsområden och att de faktiskt skiljer sig åt.

Klart att inga optimeringar är gratis men totalt sett är förbättringarna fler än uppoffringarna. Givet att man köper en cykel som faktiskt är rätt för användningsområdet. T ex inte en 170mm full on alp-enduro för att myscykla i Hellas och förvänta sig xc-rapphet.

Modern cykel!?
Fast även en XC-hoj har ju förändrats jämfört med för tio år sen, modern fast på ett för det ändamålet anpassat sätt.

jo, fast xco ligger över tid kvar mycket mer nära i geometrin. kan ju tyda på att man hittat någon sorts sweet spot?

du kan ju se på bilderna av ninos hoj 2020 härovan och t ex min gamla från 2006. inte himmelsvid skillnad. sadeln placerad mitt över kedjestaget i båda fallen. en del drop och med dagens mått för båda rätt brant gaffel. men så länge ramen är inte är för kort och det är xco-typen av åkning man eftersträvar stödjer det att man med små modifieringar kan ha roligt utan automatisk otb med detta upplägg, och även om man råkar använda en äldre cykel.

sänkstolpe och kort styrstam underlättar dock betydligt.

fetare däck och fälgar likaså, och det är bara senaste säsongerna nino omfamnat detta. det hade han inte gjort om det inte fanns fördelar.

men geometrin på rc-sparken vill jag hävda är relativt orörd. lite längre framända bara.

nyuvecklade supercaliber från trek ansluter till denna klassiska skola. dessa två gäller ju ändå som benchmarks för snabbast möjliga cykel när man kombinerar klättring och utför med inte obetydliga mängder stök och drops. trots old-school geometri.
.

Modern cykel!?
superkaliber som jämförelse...
.
BA3CD7CB-1BB6-4781-AECB-4C3845F8103D.jpeg

Modern cykel!?
jo, fast xco ligger över tid kvar mycket mer nära i geometrin. kan ju tyda på att man hittat någon sorts sweet spot?

du kan ju se på bilderna av ninos hoj 2020 härovan och t ex min gamla från 2006. inte himmelsvid skillnad. sadeln placerad mitt över kedjestaget i båda fallen. en del drop och med dagens mått för båda rätt brant gaffel. men så länge ramen är inte är för kort och det är xco-typen av åkning man eftersträvar stödjer det att man med små modifieringar kan ha roligt utan automatisk otb med detta upplägg, och även om man råkar använda en äldre cykel.

sänkstolpe och kort styrstam underlättar dock betydligt.

fetare däck och fälgar likaså, och det är bara senaste säsongerna nino omfamnat detta. det hade han inte gjort om det inte fanns fördelar.

men geometrin på rc-sparken vill jag hävda är relativt orörd. lite längre framända bara.

nyuvecklade supercaliber från trek ansluter till denna klassiska skola. dessa två gäller ju ändå som benchmarks för snabbast möjliga cykel när man kombinerar klättring och utför med inte obetydliga mängder stök och drops. trots old-school geometri.
.

Det är olika vad vi tycker 20mm är, vissa lite och andra att det är himmelsvid :).
Är det inte bättre att jämföra geo-tabellen än ett foto?

Modern cykel!?
om man litar på mätningen kan en tabell vara bra. men en bild säger mer än tusen ord. sen har vi sett när det gäller viktuppgifter, däckdimensioner, lampors ljusstyrka vad önsketänkande kan ställa till med.

eller för den delen i bilvärlden bränsle- och acc-mätningar ; )

du kan vara säker på att om lång framända och slack vinkel gäller kommer åtminstone inte dessa mått att underspecas.

Modern cykel!?
Ge er nu. Det finns väl nästan ingen ”mobbning” mot gamla cyklar på Happy? Visa gärna exempel utanför köprådstrådar. Det är fler som hatar på ”modern geo” än det är som säger att man inte kan cykla på en gammal hoj. Jag har sett begreppet ”ocyklingsbar” flera gånger här i tråden, men det används bara ironiskt(?) av de som sitter på en gammal hoj... Och dra nu inte upp Sixten, han verkar vara historia på Happy. Dags att gå vidare.

Och det beror på att de som cyklar på en ”modernare” hoj oftast har haft roligt på en ”omodern” hoj innan. Man vet att det går alldeles utmärkt att cykla på. Men när det blir dags att rekommendera något, tex till en nybörjare, eller teoretisera över geo så får man ju vara ärlig med sina åsikter. Eller? Och då verkar det som de allra flesta som har egen verklig erfarenhet föredrar en mer progressiv geo.

Själv trampar jag runt på en (förhållandevis) lls xc-racer med 100mm slag. Det går utmärkt. Den går bättre på platten, uppför och nerför. Kanske inte på grusväg. Och framförallt gör den att jag klarar de tuffa/roliga partierna på en XC-bana på ett tryggare sätt. Jag har roligare på den här cykeln än jag haft på någon av mina tidigare hojar under femton års tid. Det tänker jag dela med mig av till alla som frågar, även om det av oklar anledning sårar en del andra som läser på Happy.

Tillbaka
Topp