Modern cykel!?
Hög tid att nån länkar upp en OTB-kavalkad från ett DH rejs i början av 90-talet. :)
Varsågod ??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hög tid att nån länkar upp en OTB-kavalkad från ett DH rejs i början av 90-talet. :)
Definiera "för gamla"? Köpte ett par 10 år gamla katana, fan de roligaste laggen jag kört på.Samma utveckling sker i fler sporter dessutom. Hur kul är för gamla skidor?
Det beror väl på hur mogen respektive sport är, men på samma plats på utvecklingskurvan. Mina tio år gamla längdskidor är fortfarande helt ok men någonstans går en gräns när även de sög, före plastbelagen om inte annat även om det är länge sen.Definiera "för gamla"? Köpte ett par 10 år gamla katana, fan de roligaste läggen jag kört på.
...
dagens populära enduroinspirerade ganska tunga stigsmiskare med glesa växlar och lång fjädringsväg är bättre på stök ffa nedför, men i ett flertal fall faktiskt sämre på lätta högfartstigar och uppför jämfört med det som var mode för några år sedan.
inget konstigt med det. välj själv efter ditt behov. finns inget rätt eller fel i detta, och ingen anledning se ned på alternativa förhållningssätt.
mitt intryck är att ute i skogen har man en betydligt nyfiknare, vänligare och öppnare attityd mot det som går mot dagsaktuell norm, än det vi ser här på happy.
det kan säkert stämma lars, men det är en mer generell obs att vi kommit att omhulda tyngre cyklar med glesare växlar och kraftigare tyngre däck, och allt annat lika till är detta rimligen till nackdel i lättare terräng.
det kan säkert stämma lars, men det är en mer generell obs att vi kommit att omhulda tyngre cyklar med glesare växlar och kraftigare tyngre däck, och allt annat lika till är detta rimligen till nackdel i lättare terräng.
Då har man planerat sitt vägval dåligt.... ?Men om man inte har något intresse av lättare terräng?
då köper man inte en cykel optimerad för lätt terräng?Men om man inte har något intresse av lättare terräng?
Fast... Ja. och nej igen...
De som vill köra bara i lättare terräng köper väl inte en tung endurocykel?
Köper man en lätt och modern cykel för XCM så är den troligen bättre på det än en omodern cykel för XCM?
Ja och därför är moderna xc cyklar enduro?inte säkert. vissa tillverkare behåller namnen och priset, tynger ned dem med enklare komponenter år efter år....
då köper man inte en cykel optimerad för lätt terräng?
inte säkert. vissa tillverkare behåller namnen och priset, tynger ned dem med enklare komponenter år efter år....
Jag får flashbacks till GMFs 'gitarrplanket' tidigt 00-tal. Där diskuterade tonåriga dödsmetallare med 50+ blues-gubbar och ingen kunde förstå hur den andre kunde ha så konstiga preferenser när det gällde gitarrer och förstärkare.
Fast även en XC-hoj har ju förändrats jämfört med för tio år sen, modern fast på ett för det ändamålet anpassat sätt.det är precis det jag säger nalle. don efter person.
modernt är bra när det är det man vill ha, men förvänta dig inga under.
Tror den GMF-korrekta setupen var en Tele med en Fender Blues Junior och nån form av TS-klon för att pressa stärken till mer dist. Men man spelar inte gärna Pantera på en sån rigg.
Fast även en XC-hoj har ju förändrats jämfört med för tio år sen, modern fast på ett för det ändamålet anpassat sätt.
jo, fast xco ligger över tid kvar mycket mer nära i geometrin. kan ju tyda på att man hittat någon sorts sweet spot?
du kan ju se på bilderna av ninos hoj 2020 härovan och t ex min gamla från 2006. inte himmelsvid skillnad. sadeln placerad mitt över kedjestaget i båda fallen. en del drop och med dagens mått för båda rätt brant gaffel. men så länge ramen är inte är för kort och det är xco-typen av åkning man eftersträvar stödjer det att man med små modifieringar kan ha roligt utan automatisk otb med detta upplägg, och även om man råkar använda en äldre cykel.
sänkstolpe och kort styrstam underlättar dock betydligt.
fetare däck och fälgar likaså, och det är bara senaste säsongerna nino omfamnat detta. det hade han inte gjort om det inte fanns fördelar.
men geometrin på rc-sparken vill jag hävda är relativt orörd. lite längre framända bara.
nyuvecklade supercaliber från trek ansluter till denna klassiska skola. dessa två gäller ju ändå som benchmarks för snabbast möjliga cykel när man kombinerar klättring och utför med inte obetydliga mängder stök och drops. trots old-school geometri.
.
Men guuuud så omodern kropp du har!Jag är av den möjligen omoderna åsikten att cykeln skall passa mig och mina kroppsproportioner. Och då blir den gärna åt det korta och höga hållet.
Så jag jag också haft det. Gammal kort cykel där styret hamnade för nära kroppen när jag stod upp, typ.kais01 uppfinning att ha samma gaffel- och bromshandtagsvinkel måste dock anses som ..nyskapande?