Modern cykel!?

Modern cykel!?
att få till ett "brant" sadelrör är inte svårare än att flytta fram sadeln på en med gammeldags vinkel.

Inte om man som jag alltid har haft sadeln så långt fram det bara går. Det har jag fortfarande på min nuvarande hoj med 76° sadelrörsvinkel. Jag vill ha ännu brantare, men nu börjar det funka rätt bra i alla fall.

Modern cykel!?
apropå utveckling var det intressant hur nya ninodödaren från trek, supercaliber har en geo mycket nära min cube fs från 2013. även vikten ungefär samma..

moddäärnt värre. måste vara helt ocyklingsbar.

De geometritabellerna får du gärna gräva fram och visa, för det tror jag inte ett skvatt på. Om du inte jämfört 2013-cykeln i XL med den nya i M eller nåt sånt då förstås.

Modern cykel!?
majoriteten fokuserar nog mest på utförs och åker bikepark 1 gång

Otroligt hur fort folk glömmer bort att ca 90% av tden spenderar man ändå på att cykla uppför. Om man nu inte besöker ort med lift. Ändå ska det vara fetaste enduron.

Ska man välja cykel efter uppförsbacken om man bara cyklar upp för att sen kunna cykla ner? Det är ju det man har en enduro till, nerförsbacken.
Uppför är ett nödvändigt ont på vintern när liften inte går och funkar den bara att trampa upp på är andra uppföregenskaper helt ointressanta för mig, om det så är 99% av tiden.

Modern cykel!?
Tjena!

Vad exakt kan man göra på en MTB idag som inte gick för femton år sen?

Sänka sadeln med en knapp! Väl? Har själv en gravity dropper och funderar på när de släpptes..

Skämt åsido, just mtb går väl snabbare idag än för 15 år sedan pga diverse länkageuppdateringar och eventuellt längre cyklar. Att man har roligare är ytterst tveksamt.

Modern cykel!?
Jag tycker det är roligt att slippa flyga över styret i tid o otid (är lite skraj när det blir brant o stökigt). Men det hade varit kul att testa en 15 år gammal high end 26-tummare back-to-back. Kanske man hittar några egenskaper där som är skitskoj!

Modern cykel!?
De geometritabellerna får du gärna gräva fram och visa, för det tror jag inte ett skvatt på. Om du inte jämfört 2013-cykeln i XL med den nya i M eller nåt sånt då förstås.

i xl skiljer det, eftersom cube länge envisades med korta cyklar i stora storlekar. i små storlekar är skillnaderna marginella.

Modern cykel!?
Jag tycker det är roligt att slippa flyga över styret i tid o otid (är lite skraj när det blir brant o stökigt). Men det hade varit kul att testa en 15 år gammal high end 26-tummare back-to-back. Kanske man hittar några egenskaper där som är skitskoj!

high-end vet jag inte, men den här från 2006 luftar jag ofta bland både xc-svetton och enduronissar. back to back, och den skäms inte alls.

avgörande moderna förbättringar som gjorts är dels breda fälgar för fetare däck; vilket lyft! och kort styrstam för mindre otb-känsla. man får acceptera åkposition längre bak, men det är inte bara en nackdel; gör cykeln lättare att lofta över hinder.

så vitt jag vet är joplin hisspinnen original. fjädringen kan låsas från styret, en onödig finess i detta fall eftersom cykeln är påtagligt trampeffektiv.
.
B760F60F-DF29-42E0-B242-58C3DD1F64B6.jpeg

Modern cykel!?
high-end vet jag inte, men den här från 2006 luftar jag ofta bland både xc-svetton och enduronissar. back to back, och den skäms inte alls.

avgörande moderna förbättringar som gjorts är dels breda fälgar för fetare däck; vilket lyft! och kort styrstam för mindre otb-känsla. man får acceptera åkposition längre bak, men det är inte bara en nackdel; gör cykeln lättare att lofta över hinder.

så vitt jag vet är joplin hisspinnen original. fjädringen kan låsas från styret, en onödig finess i detta fall eftersom cykeln är påtagligt trampeffektiv.
.Visa bilaga 403665
Ser grym ut! Undrar vad man får ge för en så'n? Har själv några gamla no name-hojar typ stormarknad men dom är bara träiga. Din ser däremot ut att vara kul!

Modern cykel!?
Ser grym ut! Undrar vad man får ge för en så'n? Har själv några gamla no name-hojar typ stormarknad men dom är bara träiga. Din ser däremot ut att vara kul!

ja men den är verkligen helt ok att hoja på. delvis pga framgaffeln som går att förlänga från 80-115 mm, blir ju lite ’modernare’ därmed.

det verkar vara känt att de är bra, för trots den ansenliga åldern går de idag för osannolika 6-800 euro på tyska ebay, köpte min för 5 år sedan för knappt 600, hade nybörjartur med min första mtb. nypriset ca 2500 euro så en lyxig cykel på sin tid. cube ams pro 18”. vikt med dropper och pedaler strax norr om 12kg.

Modern cykel!?
apropå utveckling var det intressant hur nya ninodödaren från trek, supercaliber har en geo mycket nära min cube fs från 2013. även vikten ungefär samma..

moddäärnt värre. måste vara helt ocyklingsbar.

Lång låg slack är ju lite mer för hojar som man sittcyklar upp sakta, för att sedan ståcykla ner fort som fan. Ska man köra XC vete tusan om man har någon större nytta av en lång, låg och slack hoj. Det enda skulle väl vara gaffelvinkeln och att man slipper otb...

Modern cykel!?
ja men den är verkligen helt ok att hoja på. delvis pga framgaffeln som går att förlänga från 80-115 mm, blir ju lite ’modernare’ därmed.

det verkar vara känt att de är bra, för trots den ansenliga åldern går de idag för osannolika 6-800 euro på tyska ebay, köpte min för 5 år sedan för knappt 600, hade nybörjartur med min första mtb. nypriset ca 2500 euro så en lyxig cykel på sin tid. cube ams pro 18”. vikt med dropper och pedaler strax norr om 12kg.

Min gamla cube xms var lite som din. Väcker gamla minnen. Hade en 120 mm reba i fronten, dropperpost, 2,4" däck och 50 mm stam, så den funkade hyggligt till det mesta. Dock är bakre länkaget regressivt på slutet, och min monarch dämpare jag hade på den var väldigt o-plush (lågfartskomp som man inte kunde skruva bort helt) vilket gjorde att jag körde för lågt tryck, vilket i sin tur gjorde att den slog igenom jämt och ständigt.

När jag köpte min 2017 års cube stereo 140, kunde jag dock konstatera att den hojen var bättre på precis allting. :)

Min propain spindrift som jag nyligen köpt är dock inte bättre på allt. Körning på platt är inte lika bra, även om det är helt görbart och klart bättre än jag väntade mig för en hoj som denna. Men utför skiner den. Herrejösses vad bra den är. Uppför går den stabilt, utan att man tappar greppet eller stegrar för att man försöker vikta bakhjulet, men är något sävlig och slö i styrningen då.

Modern cykel!?
det är väl utför som det moderna skiner : )

svårigheten är väl att behålla farten rakt fram över hinder, och även uppför. kanske har man offrat för mycket av detta i vissa fall.

Modern cykel!?

.Visa bilaga 403665
No offense, men man ser ju tydligt att den där har väldigt lite gemensamt även med en modern XC-cykel. Extremt flackt sadelrör så du sitter nästan över bakaxeln, övergafflad så BB:t är skithögt, hjulbas som en street-cykel.
Jag tror du skulle bli gravt förvånad och positivt överraskad om du A/B-jämförde med en modern hoj med ungefär samma slaglängd.

Edit: Det där med att en modern (lång) cykel skulle vara sämre uppför är bara nys. Prova så får du se. Om något är det enormt mycket lättare att ta sig över bökiga hinder för att båda hjulen inte måste upp samtidigt.

Modern cykel!?
sadelposition kan man tweaka efter behag, men om vi t ex tittar på en annan hoj jag prövat t ex ninos hoj är inte skillnaden direkt hårresande. om den ens finns.

men den moderna flyter absolut lite bättre över hinder, inte att förvånas över efter 15 år av utveckling.
.
AFCCB1A2-059B-43BC-AFEF-9BBAF506E74A.jpeg

Modern cykel!?
Nån var inne på utvecklingen som skett på slalomskidor, och jag tycker man dra flera bra paralleller. Visst går det att åka på gamla (pre-timglas)skidor, och de kan till och med prestera lika bra/bättre som moderna i vissa fall, t. ex. rakt fram/nedför, medans de är betydligt sämre på annat, t. ex. att svänga. Sen kan utvecklingen ha dragit iväg lite långt i vissa fall (extrem rocker, t. ex.), men sånt brukar korrigera sig.

Ni får själva välja hur ni applicerar analogin på mountainbikes.

Modern cykel!?
Icke att förglömma att industrin behöver fortsätta sälja cyklar varje år, och ett sätt att göra det är att skapa (påhittade) behov av förnyelse hos konsumenterna. Visst sker det säkert något slags progression, men mycket är psykologisk marknadsbearbetning där det nyaste är bäst och gamla standarder är obrukbara.

Bäst vore väl att fnula ut vad som fungerar för ens egen kroppsgeometri kontra användningsområde och försöka stänga ute allt brus. Men kapitalet vill inte ha tänkande individer.

Modern cykel!?
sadelposition kan man tweaka efter behag, men om vi t ex tittar på en annan hoj jag prövat t ex ninos hoj är inte skillnaden direkt hårresande. om den ens finns.

men den moderna flyter absolut lite bättre över hinder, inte att förvånas över efter 15 år av utveckling.
.Visa bilaga 403677

Den där ser väl inte så vansinnigt modern ut utan verkar ha lite mer klassisk xc geometri. Kolla istället på t.ex mondraker foxy så ser du hur en hoj med mer "lång, låg och slack" geometri ser ut (och den är inte värst).

Modern cykel!?
Man måste ju njuta av evolutionen, våga testa och inte spjärna emot så förbannat.

Det är klart att allt går att köra på mer eller mindre bra beroende på var.

När jag bytte från helstel 26" till 29" HT öppande sig en ny värld.
Sen när jag skaffade en 29" FS blev det ännu steg i evolutionen.
Just nu njuter jag av en slack och arg 27,5" hardtail.

Lätt att jag testar nästa trend om jag tror att det kan ge nåt.

Modern cykel!?
Den där ser väl inte så vansinnigt modern ut utan verkar ha lite mer klassisk xc geometri. Kolla istället på t.ex mondraker foxy så ser du hur en hoj med mer "lång, låg och slack" geometri ser ut (och den är inte värst).

nej ninos scott ser rätt omodern ut i mina ögon, men den vinner allt inom xco

måste därför vara helt ocyklingsbar : )

Modern cykel!?
nej ninos scott ser rätt omodern ut i mina ögon, men den vinner allt inom xco

måste därför vara helt ocyklingsbar : )
Men så är det väl inom xc, hojarna behöver inte ha så värst modern geo för det ger ingen direkt fördel i den grenen. Men kör du enduro är det annat. Sen är väl Nino fördjävla bra också. .

Modern cykel!?
Numera är väl XC-banorna väl så krävande tekniskt, så egentligen borde väl oxå hojarna se ut därefter men det verkar de inte göra. Dropper har annars en del tävlande skaffat sig i varje fall.

Modern cykel!?
valhalla, det finns säkert konservatism i utformningen av xco-cyklar, men fanns fördelar i den grenen att hämta med t ex slackare gaffel satt det vädigt snart på hans hoj.

och du kan vara säker på att nino prövat alla geometriska varianter som finns.

nu spättar dom ju på rätt bra nedför svåra partier även där, men som jag uppfattat det uppträder fördelarna med modern geo mest om det är så tekniskt besvärligt att du bromsar dig nedför, snarare än släpper på.

Modern cykel!?
Specialized Epic 2020 beskrivs bla som
"We made a geometry for today's XC courses, which are bigger and badder than ever. This means that we increased the reach to make for a longer, more stable front end. And to keep your position consistent and your handling quick, we shortened the stem length. The head angle, meanwhile, was slacked out by 1.5 degrees for even more stability and better handling."

Så nog händer grejer inom XC där banorna också blir svårare.

För motionären som bara vill komma ut och ha roligt spelar 5-10 års utveckling mindre roll. Omställningar mellan gammalt och nytt är inte alltid enkelt.
Åkarens färdigheter spelar ofta större roll än cykelns årsmodell.

Modern cykel!?
Lägre tyngdpunkt, bättre grepp etc har väl gjort terrängcykling enklare för många?

Tjena!

Enklare ja, men absolut inte så att man idag kan göra saker med MTB som man inte kunde för 15 år sedan.

1992 såg damerna värlscupsbana ut så här.. Antagligen herrarnas också. Men visst det är 32 år sedan, för 15 år sedan så var det nog sämre geometri på cyklarna.

6aca3c77ff479efd2b84e307520619c6.jpg

Modern cykel!?
valhalla, det finns säkert konservatism i utformningen av xco-cyklar, men fanns fördelar i den grenen att hämta med t ex slackare gaffel satt det vädigt snart på hans hoj.

och du kan vara säker på att nino prövat alla geometriska varianter som finns.

nu spättar dom ju på rätt bra nedför svåra partier även där, men som jag uppfattat det uppträder fördelarna med modern geo mest om det är så tekniskt besvärligt att du bromsar dig nedför, snarare än släpper på.

Ja visst är det så. Modern geo ger mest fördelar utför, vissa uppför (men också nackdelar) och inget på platten annat än lägre otb-risk.

Modern cykel!?
Tjena!

Enklare ja, men absolut inte så att man idag kan göra saker med MTB som man inte kunde för 15 år sedan.

1992 såg damerna värlscupsbana ut så här.. Antagligen herrarnas också. Men visst det är 32 år sedan, för 15 år sedan så var det nog sämre geometri på cyklarna.
Hej på dig också,

Vad de bästa kunde göra för 15 år sedan i förhållande till vad de bästa kan göra idag känns halvt irrelevant. Frågan är vad man kan göra på en hoj för 15 år sedan jämfört med hoj från idag. Jag är övertyga om att en högst medioker nybörjare kan göra mer på dagens hojar än på en 15 år gammal hoj. Jag förstår inte hur man kan argumentera emot att dagens hojar är mer kompetenta.

Modern cykel!?
Hej på dig också,

Vad de bästa kunde göra för 15 år sedan i förhållande till vad de bästa kan göra idag känns halvt irrelevant. Frågan är vad man kan göra på en hoj för 15 år sedan jämfört med hoj från idag. Jag är övertyga om att en högst medioker nybörjare kan göra mer på dagens hojar än på en 15 år gammal hoj. Jag förstår inte hur man kan argumentera emot att dagens hojar är mer kompetenta.

Tjena!

Det är väldigt få saker som man kan göra dig som man inte kunde för femton år sedan. Det argumenterar jag emot, däremot håller jag med om att det är lättare för en nybörjare (i vissa fall) med en "modern" hoj.

Modern cykel!?
Visst kunde man göra det mesta förr men det var jävligt mycket mer sketchy, och risken att flyga över styret var ungefär 42 ggr högre.

Tjena!

Det håller jag med om, men jag skulle nog säga att man får dra tillbaka klockan till innan millenieskiftet för att det ska bli riktigt stor skillnad. För 19 år sedan körde jag med 60mm stam och 740 brett styre t.ex. Freeridehojar började bli riktigt vanligt runt 03-04 och det var lättare och lättare att köra större saker. Så extrem skillnad som vissa påstår är det inte.

Förövrigt har jag två projekt som ska färdigställas under sommaren, en hoj från -94 och en riktigt xc-raket från -98, jag kommer jämföra det med min Spez ifrån 2015 och en "modern" hoj (samt en hemlig joker". Kommer köra dessa på samma stigar med väldigt varierande underlag. Allt kommer på GoPro och kommer loggas i Strava. Ska bli intressant och se hur mycket/lite det skiljer.

Modern cykel!?
Tjena!

Det håller jag med om, men jag skulle nog säga att man får dra tillbaka klockan till innan millenieskiftet för att det ska bli riktigt stor skillnad. För 19 år sedan körde jag med 60mm stam och 740 brett styre t.ex. Freeridehojar började bli riktigt vanligt runt 03-04 och det var lättare och lättare att köra större saker. Så extrem skillnad som vissa påstår är det inte.

Förövrigt har jag två projekt som ska färdigställas under sommaren, en hoj från -94 och en riktigt xc-raket från -98, jag kommer jämföra det med min Spez ifrån 2015 och en "modern" hoj (samt en hemlig joker". Kommer köra dessa på samma stigar med väldigt varierande underlag. Allt kommer på GoPro och kommer loggas i Strava. Ska bli intressant och se hur mycket/lite det skiljer.

Intressant upplägg. Just när man byter märks skillnaden så oerhört tydligt - sen lär sig liksom kroppen och huvudet att jobba runt de förutsättningar som ges. Ska bli kul att se vad du kommer fram till!

Modern cykel!?
Rätt stor skillnad 2002 xc mot 2018 sentier i alla fall. Allt funkar, skillnaden är att sentier går själv över sektioner som är jävligt sketchy på en gammal xc. Ny xc har jag inte testat.

Modern cykel!?
Jag är övertyga om att en högst medioker nybörjare kan göra mer på dagens hojar än på en 15 år gammal hoj. Jag förstår inte hur man kan argumentera emot att dagens hojar är mer kompetenta.
Så är det. Jag har kört mtb sedan tidigt 90 tal och har kvar min Marin Pine Mountain -94. Dagens mtb är mycket stabilare i fart och enklare att balansera upp och utför. 29" hjul jämnar ut ojämnheter och klättrar bättre över stenar och rötter.
Där min Pine Mountain skakar så att köttet nästan flyger av armar och ben glider min heldämpade stigcykel fram.

Löttingekulle som numera är populärt bland bla enduromotionärer har sedan några år mtb stigar kors och tvärs över alla möjliga omöjliga utförslöpor. På 90-talet räckte Roslagsleden utmärkt och få tänkte på att köra utanför stigarna.

Modern cykel!?
ja allt har förhoppningsvis blivit bättre till sitt givna ändamål. men optimering på vissa håll medför ofta kompromisser på andra.

dagens populära enduroinspirerade ganska tunga stigsmiskare med glesa växlar och lång fjädringsväg är bättre på stök ffa nedför, men i ett flertal fall faktiskt sämre på lätta högfartstigar och uppför jämfört med det som var mode för några år sedan.

inget konstigt med det. välj själv efter ditt behov. finns inget rätt eller fel i detta, och ingen anledning se ned på alternativa förhållningssätt.

mitt intryck är att ute i skogen har man en betydligt nyfiknare, vänligare och öppnare attityd mot det som går mot dagsaktuell norm, än det vi ser här på happy.

Tillbaka
Topp