Mögelskadade nya skor från butik

Larsan899

Medlem
Hej

Relativt ny medlem på detta trevliga forum och även i MTB världen, har tyvärr redan en dålig erfarenhet som jag känner behov av att ventilera.

Tänkte höra om någon här har mottagit någon leverans den senaste tiden som varit mögelskadad?

Jag vill inte skriva ut butikens namn men det är en av de större näthandlarna.

För att göra en lång historia kort:
För en månad sedan mottog jag leverans av ett par Giro skor som va nedsatta i pris.

Redan vid uthämtning kände man en stark mögeldoft. Återkopplade självklart till butiken i fråga men det tog en månad för dem att svara. Har varit tvungen att använda skorna under tiden och försökt få bort mögeldoften då jag inte haft några andra. Både skorna och kartongen har fått vistas ute då mögeldoften varit såpass påtaglig.

De säger sig själva inte ha några problem med mögel på lagret efter att ha undersökt detta.

Jag startar denna tråd för att undersöka om fler haft problem, skicka gärna ett PM så slipper vi hänga ut butiken i fråga.

de flesta av oss kan närmast inte känna lukten av mögel, däremot diverse medel som nya kläder och skor närmast alltid impregneras med, för att hindra eventuell påväxt. tar t ex aldrig på mig nya kläder innan de tvättats. skor är lite svårare, men en tids luftning kan vara bra.

fukt som är en förutsättning för mögel, och brukar gärna lämna tydliga andra spår än just mögelavlagringar,

oavsett detta har du tydligen handlat av en större renommerad firma. dessa brukar ha långt gående förmåga tillfredsställa missnöjda kunder.

och vad skorna exakt luktar är ju inte väsentligt. du är missnöjd. basta.

så du lär smidigt få ut ett par nya skor? annars kan du med gott samvete outa dem.

för egen del har jag en typ åtta par giroskor, några är fantastiska, men en modell hade sulor av mjukost, så jag har lagat dem till bättre än nya. att föredra framför att få ut nya med samma fel. allt är inte guld som glimmar.

luktfritt har det åtminstone varit:)

Mycket konstruktivt svar… det handlar inte om huruvida de tar tillbaka skorna eller inte utan enbart om fler har haft samma upplevelse.
Nä, felleverans, trasiga saker och liknande har väl vi alla varit med om. Det blir likssom så ibland.

Till dig borde de skickst en bit taggtråd istället.

lc3a4ttkrc3a4nkthetsrapport.jpg

Skickar med tilläggsblankett till din RMA-begäran.

Med tanke på att enstaka personer som svarat kanske inte har kapacitet att förstå frågeställningen fullt ut och endast tolkar det som att jag är ute efter att klaga så tar jag och förklarar denna tråd för död, då man inte kan radera trådar på detta forum.

Jag hoppas på att kunna bidra till trevliga diskussioner i framtiden ?

Senast ändrad:
Ibland är happy inte så happy… När jag läste frågan var det uppenbart att svaren till stor del skulle besvara något annat än det TS undrade - visst på happy är extremt förutsägbart och tråkigt.

Hej

Relativt ny medlem på detta trevliga forum och även i MTB världen, har tyvärr redan en dålig erfarenhet som jag känner behov av att ventilera.

Tänkte höra om någon här har mottagit någon leverans den senaste tiden som varit mögelskadad?

För en månad sedan mottog jag leverans av ett par Giro skor som va nedsatta i pris.

Redan vid uthämtning kände man en stark mögeldoft. Återkopplade självklart till butiken i fråga men det tog en månad för dem att svara. Har varit tvungen att använda skorna under tiden och försökt få bort mögeldoften då jag inte haft några andra. Både skorna och kartongen har fått vistas ute då mögeldoften varit såpass påtaglig.

De säger sig själva inte ha några problem med mögel på lagret efter att ha undersökt detta.

Jag startar denna tråd för att undersöka om fler haft problem, skicka gärna ett PM så slipper vi hänga ut butiken i fråga.
som en reklamation av felaktig vara skall det inte vara nåt problem om dem är använda, är ju först efter 6 månader som det blir konsumentens ansvar att påvisa att produkten var skadad. jag hade även nämnt butiken i fråga, bättre att det kommer ut än att fler råkar ut för det. (och själv har jag mina gissningar om vilka det kan va)

Hej

Som några andra varit inne på; försök få till reklamation trots att dem är använda.

Känns lagom fräscht med mögel i skorna, om det nu är det. Hur såg kartongen ut? Några fuktskador?

Jag har själv råkat ut för att få varor som luktar mögel. Har dock inte bråkat om saken då jag vet av erfarenhet (vuxit upp i ett mögelhus) att det klingar av över tid vilket det alltid har gjort. Att det hänger kvar så länge för dig verkar konstigt, antingen är du väldigt känslig eller så är det någon annan lukt för om det vore mögel så borde det vara synligt på skorna om det hänger kvar så länge. Om det är fråga om mögel så kan det komma varifrån som helst i leveranskedjan, behöver inte vara butikens lager. Men eftersom det är butiken som du har ett avtal med så är det mot dem du ska vända dig, precis som du har gjort. Om det sen är problem någon annanstans så är det butikens sak att regressa det vidare.
Nåväl, det finns en regel om att reklamation ska ske inom viss tid efter att felet upptäcktes. Har du hållit dig inom den tiden och kan bevisa att du har reklamerat så spelar det ingen roll om säljaren inte svarar men du kan behöva vara beredd att vidta rättsliga åtgärder för att tvinga dem på knä om de konstrar. Men som sagt, felet kan vara lite abstrakt i sin karaktär och kanske inte helt klockrent case för reklamation. Det hade varit bättre om du utnyttjade ångerrätten och returnerade dojjorna direkt isf att använda dem, men det är som sagt för sent nu men värt att hålla i åtanke i framtiden..

Det är mycket jag inte begriper i den här tråden - men låt oss börja med, varför man börjar använda en produkt som luktar mögel överhuvudtaget? Och varför man låter det gå en månad innan återkoppling?

Får man inget svar på en vecka hade jag försökt få kontakt på annat sätt med återförsäljaren. Hade jag inte haft några andra skor hade jag köpt ett annat par och reklamerat det första paret inom min reklamationsrättsfrist på 14 dagar utan att ens behöva åberopa något särskilt skäl.

Ännu märkligare att använda produkten och sen efter över en månad fråga på ett forum om någon annan fått mögliga skor.....men som sagt folk jobbar olika?

Det är mycket jag inte begriper i den här tråden - men låt oss börja med, varför man börjar använda en produkt som luktar mögel överhuvudtaget? Och varför man låter det gå en månad innan återkoppling?

Får man inget svar på en vecka hade jag försökt få kontakt på annat sätt med återförsäljaren. Hade jag inte haft några andra skor hade jag köpt ett annat par och reklamerat det första paret inom min reklamationsrättsfrist på 14 dagar utan att ens behöva åberopa något särskilt skäl.

Ännu märkligare att använda produkten och sen efter över en månad fråga på ett forum om någon annan fått mögliga skor.....men som sagt folk jobbar olika?
Jag var helt säker på att detta skulle bli fredagstråden, men det tog aldrig riktigt fyr.

Lite svårt om man monterat klossar och använt dem en månad.... ungefär som att komma med en tom vinpava till bolaget och säga att den var korkskadad....
Jag hade en kund som kom in till butiken och ville ha ett nytt skärmskydd. Belkin hade garanti på att man skulle få ett nytt om det skulle börja släppa i kanterna, men inte ifall man hade spräckt skärmskyddet.

Problemet var bara att kunden både hade tappat kvittot och dragit av skärmskyddet och kastat bort det.

Blev ett jävla liv då hon inte fick ett nytt skärmskydd

Till TS. Jag förstår inte riktigt om du frågar om allmänna erfarenheter, eller om någon råkat ut för exakt samma sak. Jag har fått varor som inte varit bra och reklamerat både nya och testade produkter. Men om frågan är just mögliga skor från en inte namngiven handlare så är svaret nej.

Jag hade en kund som kom in till butiken och ville ha ett nytt skärmskydd. Belkin hade garanti på att man skulle få ett nytt om det skulle börja släppa i kanterna, men inte ifall man hade spräckt skärmskyddet.

Problemet var bara att kunden både hade tappat kvittot och dragit av skärmskyddet och kastat bort det.

Blev ett jävla liv då hon inte fick ett nytt skärmskydd
det är just sådana kunder som kan leda till positiva vibbar långt ut i kundkretsen om man behandlar dem kreativt och generöst. det betyder inte att kritiklöst dela ut ett nytt skärmskydd, men någon lösning kunde ni väl kommit på?

ingen dyr kampanj kan ge lika bra resultat.

det spelar ingen roll att hon eventuellt har fel; när hon kommer in genom dörren, se henne som den chans till bra och billig marknadsföring hon är. och har kunden egentligen rätt (alltså det hade hon inte i detta fall) krävs inte många sådana baktalare därute innan det blir sammanflytande öar av icke-användare.
.

Lite svårt om man monterat klossar och använt dem en månad.... ungefär som att komma med en tom vinpava till bolaget och säga att den var korkskadad....
Med risk för att skapa en fredagstråd på en lördag: Kan meddela att det fungerar aldeles utmärkt, jag har testat. Hällde glatt upp en flaska i lagom många glas innan vi smakade på det, och det visade sig vara dåligt. Tillbaka till bolaget förklarade jag läget med typ fem droppar kvar i flaskan. Ny flaska, no questions asked. Men funkar kanske inte femte gången du går till samma butik :-). Kan väl misstänka att det är enklare för mig som kommer i skjorta och kavaj än vissa andra av deras kunder. De köper å andra sidan sällan en sådan flaska.

Tillbaka
Topp