Mojo3 eller 5010?

D i U

Aktiv medlem
Mojo3 eller 5010?
Regn,blåst och ingen barnvakt. Då blir det lätt att man kollar på ny cykel och drömmer sig bort istället för att åka ut i skogen. Funderar på om Jag ska cykla på något nytt 2020 eller lite tidigare och tror att en Santa Cruz 5010 skulle passa bra då Jag alltid trivts bra på min bronson 2.
Jag har kollat på Ibis mojo 3 också som är intressant, kanske med XT build kit. Vilken skulle ni valt? Det skall köras stig,bröt, bara lattja runt och någon vecka om året ta med cykeln upp till Åre. Ibis har Jag ingen erfarenhet av alls och enligt mått och vinklar skulle den i teorin också passa bra fast kanske lite kort reach.

Stor skillnad på att köra 150-150 mot 140-130 eller 130-130 i slag? Jag kör inte längre särskilt fort och droppen börjar bli allt lägre,i bästa fall runt 1.50m numera.

Mojo3 eller 5010?
jofahjalm sa:
Mojo 3 är pytteliten. Jag skulle vara rädd för att cykla till affären på denn. 5010 ser jätterolig ut om man har för mycket pengar.

Pytteliten låter jobbigt om man ska ut på 3 timmars stigtur. Enligt specarna verkar det inte skilja jättemycket mellan SC å Ibis mer än reach och hjulbasen

Mojo3 eller 5010?
Har en Mojo 3. Är 1,77 och kör på en Large. Dom är rätt små i storlekarna och ganska korta. Gillar verkligen plusdäcken (Maxxis Rekon). Kom inte överens med foxdämparen bak som den levererades med så jag bytte till en Öhlins.

Mojo3 eller 5010?
Hur lång är du då? Jag har kikat på en M och är 173. Min bronson är också en M och känns bra, skulle kanske inte skada med lite mer reach på den ibland så därför hade ju 5010 säkert blivit perfekt. Jag tror min bronson har 42,3 i reach.

Mojo3 eller 5010?
Jag är någonstans mellan 167 och 169 cm. Jag skulle kunna leva med en cykel som har 425 mm reach, med en 60 mm styrstam är det typ perfekt. Men att den har 1137 mm hjulbas är inte okej. Det är verkligen jättelite. Man kan typ svänga cykeln runt baknavet på plattmark och det blir väldigt sketchy i skogen.

Mojo3 eller 5010?
Jag är 175cm och kör på en medium 2018 5010 tycker storleken är perfekt. Men om man letar superlång reach så är 5010 fel cykel.

Skulle dock vilja ha en 5010 v3 men kan inte köpa ny ram varje år :)

Den går bra i bikeparks och Stig bröt.

Mojo3 eller 5010?
D i U sa:
Hur lång är du då? Jag har kikat på en M och är 173. Min bronson är också en M och känns bra, skulle kanske inte skada med lite mer reach på den ibland så därför hade ju 5010 säkert blivit perfekt. Jag tror min bronson har 42,3 i reach.

Jag kör en Mojo 3 i stl M och är 170.
Passar mig bra men jag kan inte växa mycket mer....
Kör med 50mm stam.

Har XT-build och FOX Factory dämperi. Som Hellreänbra här ovan blev inte Inte heller jättekompis med bakdämparen. Bytte till en DVO Topaz och det var ett lyft.

Körde 2.8 däck till en början. Först NN och sedan Rekon/DHF. Mysigt på stig men jag saknade precision när det gick lite fortare utför. Kör på 2.4/2.5WT nu.

Mojo 3 är en fantastisk smidig och lekfull cykel. Lätt att kasta runt i tighta svängar och bli inspirerad att hoppa över stigjox. Jag har kört grusrally, XC, stig och enduro med min. Skifta däck och du är redo för det mesta. Cykelglädje för mig!

Jag har inte provat en 5010 så jag kan tyvärr inte jämföra med den.

Mojo3 eller 5010?
jofahjalm sa:
.... en massa siffror och vettiga synpunkter....
Man kan typ svänga cykeln runt baknavet på plattmark och det blir väldigt sketchy i skogen.

Men det är ju det som gör att den är så förbaskat skoj!!!
Smidigheten, lekfullheten.
Mitt intryck är absolut inte sketchy.

Mojo3 eller 5010?
etnica sa:
Jag är 175cm och kör på en medium 2018 5010 tycker storleken är perfekt. Men om man letar superlång reach så är 5010 fel cykel.

Skulle dock vilja ha en 5010 v3 men kan inte köpa ny ram varje år :)

Den går bra i bikeparks och Stig bröt.

De e V3 jag tittar på med sina 44cm reach. Jag är inte ute efter någon jättelång reach men hellre längre än kortare än jag har idag tänker jag. Ser ut som S kit verkar rätt ”lagom” för mig men lite osäker om fox 34 gafflarna både på SC å ibis är tillräckligt stabila?

Mojo3 eller 5010?
Ska också sägas att jag inte är så mycket för de där med plusdäck eller däck över 2,4 också. Tycker 2,3-2,35 e ganska lagom.
Vad har ni för vikt på era mojos? Lager och länkage, håller de ihop?

Mojo3 eller 5010?
Min referens är att jag bytte ut en 2014 Orange Five i S till en 2016 Orange Five i storlek M. Skillnaderna var 415 mm reach till 442 mm reach och att den senare hade 66 graders gaffelvinkel när den tidigare hade 66,5. Jag är osäker på hjulbasen på den tidigare cyken, men jag tror den var 1148 mm, den nyare är 1178. Det är en förvånandsvärt stor skillnad i stabilitet. Det är ytterst få fördelar till den tidigar cykeln. Den kanske är ytterst marginellt lättare att dra upp för någon kant, men den senare cykeln är betydligt mer stabil i allt annat. Jag har också en Mega som har 435 mm reach, men en hjulbas på ca 1200 mm. Den är ytterligare stabilare, men då märker man lite av hjulbasen och den flacka gaffelvinkeln när det blir tight. Jag skulle inte vilja ha lika kort hjulbas som den första Fiven igen.

Mojo3 eller 5010?
D i U sa:
Ska också sägas att jag inte är så mycket för de där med plusdäck eller däck över 2,4 också. Tycker 2,3-2,35 e ganska lagom.
Vad har ni för vikt på era mojos? Lager och länkage, håller de ihop?

12.4kg med kolfiberhjul, Rekon/Tomahawk, utan pedaler.
(Okalibrerad bagagevåg från Classe)

Jag har haft min Mojo i ganska precis 2 år. Kör 2-3 ggr i veckan året om
Har inte behövt byta några lager hittills.
Hade ett obestämbart knak förra sommaren, kom nog från body eller vevlager.

Mojo3 eller 5010?
Jekyll: ganska lätt då, ungefär kilot under min bronson. Hur hög är den mellan golvet och upp till övre styrlagerskålen? Min ligger på ca 93cm, testade en yeti sb5 förra året som kändes galet hög fram vilket jag inte gillar alls. Total höjd på den var 113cm mot min 107.

Mojo3 eller 5010?
D i U sa:
.... men lite osäker om fox 34 gafflarna både på SC å ibis är tillräckligt stabila?

Enligt min erfarenhet är RS Pike och Fox34 ungefär samma.
På min andra cykel har jag Fox36 och det är betydligt stadigare.
Men för min körning på Mojo 3 duger 34:an bra.
Jag har ökat slaglängden från 140 till 150 på min 34:a och jag upplever att det gynnar ffa geometrin.

Mojo3 eller 5010?
D i U sa:
Jekyll: ganska lätt då, ungefär kilot under min bronson. Hur hög är den mellan golvet och upp till övre styrlagerskålen? Min ligger på ca 93cm, testade en yeti sb5 förra året som kändes galet hög fram vilket jag inte gillar alls. Total höjd på den var 113cm mot min 107.

Min stl M är 93cm.
Då har jag 150mm gaffel istället för standard 140 vilket nog gör 6-7mm.

Med mina 170cm så fick jag bara plats med 125mm Transfer-dropper.
Bytade till en One-Up och fick plats med 150mm.
Värt att kolla upp!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp