Momentnyckel eller momentskruvmejsel

Magil

Medlem
Tänkte införskaffa ett verktyg för att dra skruvar med rätt moment på racern och det är mest småskruvar med lägre moment så i detta läget är det momentnyckel med ett område runt 2-20Nm som behövs.

Såg att det också finns momentskruvmejslar, är det någon större skillnad mot en momentnyckel med avseende på noggrannhet eller de är konstruerade på liknande sätt?

Pfaff

Aktiv medlem
Låsmuttrar för kassett och evt skivbromsar ska ju dras med 40 Nm. Det är nog på gränsen vad en fast och vuxen hand klarar av med en skruvmejselmomentdingenot.

Den störste skillnaden är nog att med en mejsel kan man inte vrida skruven med mer kraft än den förinställda vridmomentet. Det blir en viss säkerhet. Samtidigt är du väldigt begränsad med tanke på vad de kostar. Jag föredrar en ”riktig” för att kunna använda vanliga hylsor vid behov (3d skrivare, andra meck projekt, osv.) En vanlig momentnyckel kostar ungefär samma pris jämfört med Park Tools mejslar. Jag har dock inte använt mejslarna själv.

Preacher

Aktiv medlem
Ur ett rent användarperspektiv så är det enklare med en "vanlig" när momentet börjar bli högre.

Ett verktyg av samma kvalitet kommer vara lika exakt men det är bra opraktiskt med mejsel över 5Nm, på en cykel kommer du dessutom åt det mesta lika väl med en vinklad.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har både en liten momentnyckel 0-15/20-ish och en större ordentlig men också fasta t-skaftnycklar.
Det är egentligen smidigare med en/flera t-nyckel för 4,5,6Nm än en ställbar riktig.
Den stora använder jag uteslutande till gxp-vevparti för att inte förstöra splinesen.
Om man inte skruvar mkt klarar man sig utan den stora.

Freddie L

Aktiv medlem
Satsa på en riktig momentnyckel för de låga momenten. För att dra kassetter och dyl köp Biltemas analoga med visare och långt skaft. Den har ett fast läge på baksidan som används för att lossa, du får rejält med kraft. Sen vänder du och drar till 40ish Nm. Säkert risk för större fel pga handhavande (hur du läser av) men pga att jag bara använder den till de stora momenten lär felet vara ok procentuellt (intalar jag mig). Har iaf fungerat bra för mig i 15 år. Billig.

Maakus

Aktiv medlem
För 2-24NM har jag en sådan här

För 30-80Nm(?)
Har jag en från Jula.
Större en så lånar jag på jobbet :)

Bengt-re

Aktiv medlem
IMG_20201109_222826_022.jpg

I cykelryggan.

En 2-12 bitsnyckel i hemmaverktygslådan.

En billig fjäder/visare till kassetterna.

Folk som säger känsla drar nästan alltid småskruvar för hårt. Och gnäller sedan på forum hur kass styren, styrstammar, flaskhållarfästen är....

Magil

Medlem
Tack för alla svar och nyttig info. Hittade följande från Tengtools till ett bra pris, Tengtools brukar ha gott rykte.
Nackdelen är att den börjar på 5Nm men frågan är hur stort behovet är med lägre moment än 5Nm? T ex skruvarna till flaskhållarna var 2 eller 3 Nm men annars är det väl inte så många.
Tänker att det kanske är bättre med ett verktyg med god kvalite som går från 5Nm än ett som har större område men kanske lite mer osäkert med precisionen men det kanske är ett feltänk!

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för alla svar och nyttig info. Hittade följande från Tengtools till ett bra pris, Tengtools brukar ha gott rykte.
Nackdelen är att den börjar på 5Nm men frågan är hur stort behovet är med lägre moment än 5Nm? T ex skruvarna till flaskhållarna var 2 eller 3 Nm men annars är det väl inte så många.
Tänker att det kanske är bättre med ett verktyg med god kvalite som går från 5Nm än ett som har större område men kanske lite mer osäkert med precisionen men det kanske är ett feltänk!

Det där är ett för stort verktyg för normalt cyckelmeck.
Biltemas
Har fått bra kritik. Lite dyrt för ett biltema verktyg, men bra.

j12d342

Medlem
Jag har denna.
Pga.
Funkar till typ "allt" på en cykel.
Du kan glömma den kvar på bänken utan att den blir kass.
Den är vändbar, så du kan dra både höger och vänster pedal med moment.
1/4 så man kan använda små hylsor och bits, går åt andra hållet med såklart med i en cykel verkstad vill jag gärna ha 1/4 hylsor/bits som grund.

Sen är den dyr, tror jag gav 1600kr med du kommer aldrig köpa en igen.

Jimel

Aktiv medlem
Jag har denna.
Pga.
1/4 så man kan använda små hylsor och bits, går åt andra hållet med såklart med i en cykel verkstad vill jag gärna ha 1/4 hylsor/bits som grund.

Har samma plus den lite mindre varianten, riktigt trevliga men pipet hade gärna fått vara lite högre.

Magil

Medlem
Jag har denna.
Pga.

Ser fin ut, dock svider det lite mycket i plånboken med den modellen!

Mange.

Aktiv medlem
Bitsverktyg är normalt smidigare. Det är ju mest insex och torx som skall dras ändå. Få sexkantsskallar.
Man skulle kunna argumentera för att både torx och insex är sexkantsskallar ;)

För vanligt cykelmek är en klassiska spärrskafts varianter 2-20nm att föredra, googla torque wrench så kommer en modell som är en rebrandad standard. Den duger gott för det mesta i hemmet

Bengt-re

Aktiv medlem
Man skulle kunna argumentera för att både torx och insex är sexkantsskallar ;)

För vanligt cykelmek är en klassiska spärrskafts varianter 2-20nm att föredra, googla torque wrench så kommer en modell som är en rebrandad standard. Den duger gott för det mesta i hemmet
Tja, men skallar där man normal använder bits och inte hylsor. Smidigt då med verktyg där man kan sätta sina wera bits i utan adaptrar.

CBrandel

Aktiv medlem
Det duger bra med vilken som helst. De "dyrare" kanske är något bättre kalibrering men det handlar om 1-2%.

Det absolut viktigaste är hur man hanterar den sen. Skruva aldrig förbi ändlägena och när den förvaras ska den stå i lägsta läget (dock ej under).

Jag har flera olika från Wera, Jula, Biltema och några dyrare och alla funkar bra. Försöka hitta en som börjar på 1-2 nm om du har en hoj i kolfiber.

CBrandel

Aktiv medlem

Magil

Medlem
Det duger bra med vilken som helst. De "dyrare" kanske är något bättre kalibrering men det handlar om 1-2%.

Det absolut viktigaste är hur man hanterar den sen. Skruva aldrig förbi ändlägena och när den förvaras ska den stå i lägsta läget (dock ej under).

Jag har flera olika från Wera, Jula, Biltema och några dyrare och alla funkar bra. Försöka hitta en som börjar på 1-2 nm om du har en hoj i kolfiber.
Har aldrig använt en momentnyckel men 2 Nm låter som det är väldigt lite, behöver man dra med moment då eller det räcker att vara försiktig? I manualen till min racer fanns det ett fåtal skruvar som var under 5Nm bl a flaskhållare och genomföring för bromsslang men det är inte så kritiska komponenter som t ex en styrstam där man verkligen vill att det ska sitta men inte knäcka kolfibern...

CBrandel

Aktiv medlem
Har aldrig använt en momentnyckel men 2 Nm låter som det är väldigt lite, behöver man dra med moment då eller det räcker att vara försiktig? I manualen till min racer fanns det ett fåtal skruvar som var under 5Nm bl a flaskhållare och genomföring för bromsslang men det är inte så kritiska komponenter som t ex en styrstam där man verkligen vill att det ska sitta men inte knäcka kolfibern...
Behöver och behöver. Har man en momentnyckel så skadar det ju inte att använda den.

Men visst händer det att jag själv " bonn-drar" lite ifall man behöver justera något när man är ute på tur.

Främst var min rekommendation för att när man drar "det minsta" som en nyckel är speccad för så brukar klicket vara ganska lågt. Så brukar vara skönare att spänna den något från bottenläget. 👍

etnica

Aktiv medlem
wera har ju ett sett för cyklar om man är wera horder.

sdx

Aktiv medlem
Det går lika bra med en billig momentnyckel ni som förespråkar dyra nycklar kan testa era nycklar finns på goggle hur man gör.
Om man vill ha sönder en moment nyckel så släpper man inte på fjäder trycket i den utan låter den ha samma moment i sin låda.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det går lika bra med en billig momentnyckel ni som förespråkar dyra nycklar kan testa era nycklar finns på goggle hur man gör.
Om man vill ha sönder en moment nyckel så släpper man inte på fjäder trycket i den utan låter den ha samma moment i sin låda.
Nä. Ergonomi och stabilitet över tid är bättre i "märkesverktyg" för det mesta. Och kalibrera nycklarna kan man göra på Swedol eller liknande istället. Enkelt och pålitligt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag skulle inte välja en momentnyckel utan klick då det öppnar för misstag.
Jag skulle heller inte välja en momentnyckel med brett mätområde.
Min förra 1/2"-snyckel som kasserats på jobbet visade 4-5 Mm fel nästan i hela mätområdet, duger dock 100% hemma då man har en lapp från kalibrering att ställa moment efter.

sdx

Aktiv medlem
Nä. Ergonomi och stabilitet över tid är bättre i "märkesverktyg" för det mesta. Och kalibrera nycklarna kan man göra på Swedol eller liknande istället. Enkelt och pålitligt.
Jag jämförde för några år sedan en svin dyr facom mot en skitbillig Biltema vad tror du utfallet blev.

weldion

Aktiv medlem
Jag jämförde för några år sedan en svin dyr facom mot en skitbillig Biltema vad tror du utfallet blev.
Att de är precis lika bra och alla som köper annat än Biltema är lurade?
Att båda nycklarna ger exakt samma moment som nya borde inte vara konstigt. Daglig användning 8h per dag, så borde en dyrare hålla sitt moment längre.
Har både billigare och dyrare här hemma och de kalibreras en gång per år utan att någon utmärker sig.
Nu används de kanske 8h totalt på ett år och inte per dag.

Earlslick

Aktiv medlem
En dyr och en billig, du har ett mycket bra statistiskt underlag där. :sleep:
Jag tror ingen motsätter sig att en billig kan vara lika bra som en dyr, men det finns en större risk för variationer i tillverkningen och toleranser om kvalitetsuppföljningen inte är lika rigorös. På samma sätt som yosemitecyklar kan fylla samma funktion som dess betydligt dyrare syskon men ändå inte.

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
En dyr och en billig, du har ett mycket bra statistiskt underlag där. :sleep:
Jag tror ingen motsätter sig att en billig kan vara lika bra som en dyr, men det finns en större risk för variationer i tillverkningen och toleranser om kvalitetsuppföljnningen inte är lika rigorös. På samma sätt som yosemitecyklar kan fylla samma funktion som dess betydligt dyrare syskon men ändå inte.
Nu är en momentnyckel mer eller mindre en fjäder som är spänd på ett visst sett.

Sen kalibreras varje nyckel för sig så länge man inte köper en okalibrerad då.

Håller man spänningen i fjädern konstant så ska det inte ändra sig, förutom att det kan skilja någon hundradel beroende på tex temperatur.

Bygger på följande princip.

Magil

Medlem
Har nu använt min Wera momentnyckel några gånger och är mycket nöjd, hög finish på verktyget som det brukar vara med Wera, lätt att ställa in momentet och lätt att läsa av inställt värde.
Har ringa erfarenhet av momentnycklar men känns tydligt när momentet är uppnått dock tycker jag klicket knappt är hörbart.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer