Är det bara jag som tycker att en momentnyckel är en djävla skitlösning på en cykel? ...Om vi nu väljer att följa tillverkarens specifikationer på t.ex sadelklämma, styrstam, sadelstolpe, bromshandtag, växelreglage, etc... Så tar ju dom åtdragningsangivelserna inte det minsta hänsyn till hur ytan på det som ska spännas fast ser ut.
Exempel.
Jag hade en Hope DH Stem (styrstam alltså) som skulle dras fast i en Fox40 gaffel. Styrstammen har en polerad och mycket hal yta invändigt, likaså är denna gaffels styrrör identisk. Mycket polerad och hal yta... Att använda Hopes rekommenderade åtdragningsmoment i det fallet (och ja, jag provade!) ledde bara till att man med milt våld kunde vrida styrstammen runt på styrröret. Det satt inte fast för fem öre. På en Marzocchi 66 med betydligt grövre yta om styrröret gick det däremot utmärkt dra fast den med rekommenderat moment eller mindre än så...
Samma exempel med de två styren jag alternerar lite mellan. Det ena är rakt och högglanspolerat, det andra är lowrise och anodiserat i en matt, grov, svart finish... Man får dra åt betydligt hårdare för att det polerade styret ska sitta kvar än för att det svarta ska göra detsamma.
Även samma sak med sadelkämma, i detta fall en Hope. När man kör titan-stolpen får man spänna för kung och fosterland p.g.a stolpens hala finish, medans kolfiberstolpen sitter som berget utan att man knappt rör klämman...
Kort och gott.
En momentnyckel är säkert en djävulskt bra lösning i en mekanisk verkstad, på en bilfabrik, eller motsvarande där varje åtdragningstillfälle är identiskt. Men på en cykel finns det så många fler faktorer att ta hänsyn till än skruvens dimension och användningsområde, att jag nog helt klart skulle säga att det är direkt livsfarligt att lita 100% på en sådan.
Det här är ju förstås bara mina personliga erfarenheter och värderingar, och jag har inga tyska grafer för att stödja dom så det får väl i vanlig happystandard inte anses som en berättigad åsikt :-)