Momentnyckel igen

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> iMats Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Syntace verkar vara det perfekta
> alternativet

> €90 dock...

Jag la in en beställning på den på bike-discount. Nu får det vara nog letat!

Cyclecomponents tog bort syntacen från hemsidan och skulle se mo de kunde göra något åt priset... (men de lär ju knappast komma under 90 euros)

f

Momentnyckel igen
jomper Skrev:
> På bordet framför mig ligger en 1 meter lång
> momentnyckel med arbetsområdet 70-350Nm. Kan den
> vara något tro?

Det var väl en sån feffemannen använde till sin gaffel... ;)

Momentnyckel igen
Annars får ni väl gå förbi bageriet, köpa upp er på fikabröd och göra ett litet studiebesök i en lokal mekanisk verkstad. Där kan ni sedan tillbringa eftermiddagen med att övningsdra insexskruvar till ett visst moment på ren "fingerkänsla" för att sedan kontollera om momentet stämde. Ta med ett par kompisar så kan ni anordna tävling i vem som drar bäst moment för hand, medan verkstadsgubbarna kaffesurplar och öser i sig mängder av fikabröd.

Ni får planen gratis av mig! :)

Momentnyckel igen
Har en sån där Teng Tools momentnyckel för 5-25Nm (i den trakten iaf), köpt på mekonomen. Kostade drygt 600 kronor. Ett länge övertänkt impulsköp kan man säga. Verktygskåt som man är så hade jag sneglat på den länge, men "jag klarar mej ju rätt bra utan momentnyckel ändå" tänkte jag. Väl i affären kunde jag inte hejda mej så nu ligger den hemma på hyllan i hallen. Oanvänd. Men då är det ju inte riktigt läge att skruva på cyklarna eftersom de är underhållsfria (cyklar alledes för lite så här års så underhållet är lika med noll) men när DH-släden ska ihop till våren så ska jag testa momentnyckeln! :)

Momentnyckel igen
Robban Skrev:
> Harald-Nyborg har också billigeare och mindre
> modeller.

Inte på nätet iaf.. Den ena är 27 - 190 Nm och den andra opsecad (vilket iofs. kan betyda att den är lågmomentig).

Det får nog bli våg och fast nyckel när jag skruvar snart.

Momentnyckel igen

Bilagor

• 705.jpg
    705.jpg
    19.4 KB · Besök: 220
Senast redigerad av en moderator:
Momentnyckel igen
jag tittade på en på Järnia, kostade 600-nånting, 5-25NM med 4% precision och invidivduellt kalibreringsbevis. Kanske kan vara nåt?

// staffan

Momentnyckel igen
Graj skrev:
> Ingen som testat biltemas
> Vridmoment 0–150 lbft och 0–20 kgm
> 59,9 kr
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId
> =80945

Min gissning är att den nyckeln är lite overkill för cykelmekning.
Den funkar säkert hyfsat för saker som ligger ungefär mitt i mätområdet, dvs runt 75 lbft. Det motsvarar tyvärr ungefär 100 NM, dvs ca 10 - 20 x det moment som små ömtåliga cykeldetaljer ska dras åt med. Till och med centrumskruven i en UltraTorque-vev ska väl "bara" dras med 42 NM.

/s-o -- som är nöjd med swedol-nyckeln som cjmax tipsar om ...

Momentnyckel igen
cjmax skrev:
> Swedol
> Momentnyckel Ampro 2-24NM
> Art. nr. VE-39901
> 280kr
>
> http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?
> IT3=292

Ampro är helt OK och en 'klick momentnyckel' alltid att föredra framför s.k. momentnycklar med skala.
Man kan inte lita på exaktheten, men den ligger definitivt inom godkänd feltolerans och gör det länge om man kommer ihåg att alltid 'nolla' den efter man använt den (så fjädern inte är spänd)

Momentnyckel igen
Det där med kännsla funkar oftast men.. På Carbon är det inte lika lätt, sen kan det vara på på sadelklamman att momentet på skruven ska ge en spännkraft på röret vis skruven och då är det inte lika lätt. Så för er kontors nissar återstår momentnyckeln.

Momentnyckel igen
TengTools (Luna) har en modell med 1/4" fäste som klarar 5-25 Nm med delning om 0.2 (Förutsatt att kalibreringen är ok efter ngra år.) Kostar ungefär 500:-. Jag köpte en till pappa i julklapp, funkar fint.

Momentnyckel igen
Är det bara jag som tycker att en momentnyckel är en djävla skitlösning på en cykel? ...Om vi nu väljer att följa tillverkarens specifikationer på t.ex sadelklämma, styrstam, sadelstolpe, bromshandtag, växelreglage, etc... Så tar ju dom åtdragningsangivelserna inte det minsta hänsyn till hur ytan på det som ska spännas fast ser ut.

Exempel.

Jag hade en Hope DH Stem (styrstam alltså) som skulle dras fast i en Fox40 gaffel. Styrstammen har en polerad och mycket hal yta invändigt, likaså är denna gaffels styrrör identisk. Mycket polerad och hal yta... Att använda Hopes rekommenderade åtdragningsmoment i det fallet (och ja, jag provade!) ledde bara till att man med milt våld kunde vrida styrstammen runt på styrröret. Det satt inte fast för fem öre. På en Marzocchi 66 med betydligt grövre yta om styrröret gick det däremot utmärkt dra fast den med rekommenderat moment eller mindre än så...

Samma exempel med de två styren jag alternerar lite mellan. Det ena är rakt och högglanspolerat, det andra är lowrise och anodiserat i en matt, grov, svart finish... Man får dra åt betydligt hårdare för att det polerade styret ska sitta kvar än för att det svarta ska göra detsamma.

Även samma sak med sadelkämma, i detta fall en Hope. När man kör titan-stolpen får man spänna för kung och fosterland p.g.a stolpens hala finish, medans kolfiberstolpen sitter som berget utan att man knappt rör klämman...

Kort och gott.

En momentnyckel är säkert en djävulskt bra lösning i en mekanisk verkstad, på en bilfabrik, eller motsvarande där varje åtdragningstillfälle är identiskt. Men på en cykel finns det så många fler faktorer att ta hänsyn till än skruvens dimension och användningsområde, att jag nog helt klart skulle säga att det är direkt livsfarligt att lita 100% på en sådan.

Det här är ju förstås bara mina personliga erfarenheter och värderingar, och jag har inga tyska grafer för att stödja dom så det får väl i vanlig happystandard inte anses som en berättigad åsikt :-)

Momentnyckel igen
Å andra sidan så finns det ju ofta en tanke bakom att begränsa momentet. Drar du hårdare än det så är det inte säkert att skruven håller t.ex.

Men i realiteten tror jag marginalerna är goda. Det är ju få som har momentnyckel hemma..

Momentnyckel igen
Har aldrig varit med om att mina med momentnyckel fastdragna komponenter har lossnat, däremot hann jag dra sönder ett antal gängor innan jag skaffade min momentnyckel. Varför skulle en momentnyckel vara livsfarlig? Du kan väl dra åt saker för löst utan också?

Momentnyckel igen
Jag tror helt på att man monterar ihop en cykel säkrare med handkraft än att förlita sig helt på en momentnyckel och tillverkarens rekommendationer. Fingertoppskänsla känns som ett betydligt finare instrument än den där mackapären...

Jag ser den nog enbart som en tidsbesparare i löpandebandproduktion...

Momentnyckel igen
Fingertoppskänsla, ja om du litar mer på dina egna gissningar är tillverkaren så är det säkert en jättebra idé. Själv är jag såpass ödmjuk att jag gissar att de som tillverkar mina lättviktsprylar i alu och kolfiber har bättre koll på materialen än vad jag har. Och som sagt var, jag har dragit sönder ett antal gängor på grund av för stort moment, men aldrig varit med om att saker har lossnat på något mystiskt vis. Det räcker för mig.

Momentnyckel igen
fredrikw skrev:

> Och som sagt
> var, jag har dragit sönder ett antal gängor på
> grund av för stort moment,

Vad är det för saker som du har dragit sönder?

Momentnyckel igen
Så vitt jag kan minnas så har jag endast lyckats dra sönder 2 stycken bultar till sadelklämma. Dessa var dock båda modell billigast tänkbara skräp och hade många, många år på nacken... och då skruvar jag ändå cykeldelar åtminstone 3 dagar i veckan, året runt, och har gjort så de senaste 7-8 åren...

Att gå efter tillverkarens rekommendationer känns ju lite vagt. Tillverkaren av ex.vis en sadelstolpeklämma, har ju kalkylerat sina beräkningar efter en viss friktion mellan sadelstolpe och sadelrör. Sannolikheten att du har exakt samma friktion på dina grejer, som tillverkaren har gjort sina mätningar med. Är ju i bästa fall osannolik...

Och i värsta fall kan det även skilja en hel del, där minskad friktion mellan materialen kräver ökat åtdragningemoment på skruven.

Det är precis en sådan sak som fingertoppskänsla kan ta hänsyn till och anpassa sig efter. Vilket en momentnyckel inte kan. Den ena cykeln är inte en statiskt likformig hög med mekaniska komponenter som den andra cykeln. Små variationer i material och ytfinish kräver att du emellanåt frångår de angivna åtdragningsmomenten.

Momentnyckel igen
TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Och som sagt
> > var, jag har dragit sönder ett antal gängor på
> > grund av för stort moment,
>
> Vad är det för saker som du har dragit sönder?

Äsch, ska detta nu bli en förnedringstråd också =)

Har dragit sönder gängorna i en sadelstolpsklämma (okänt märke), en styrstam (Deda Zero) och ett skivbromsok (XTR). Jag har ingen fingertoppskänsla och har stor nytta av min momentnyckel då jag slipper riskera att dra sönder mina fina men ack så ömtåliga cykeldelar.

Att göra ett problem av att använda momentnycklar känns en smula överdrivet. Jag kan hålla med om att man inte ska stänga av hjärnan bara för att man har en momentnyckel, sunt förnuft krävs förstås ändå, men att därifrån hoppa till slutsatsen att momentnycklar är farliga är ganska larvigt.

Momentnyckel igen
fredrikw skrev:

> Att göra ett problem av att använda
> momentnycklar känns en smula överdrivet. Jag kan
> hålla med om att man inte ska stänga av hjärnan
> bara för att man har en momentnyckel, sunt
> förnuft krävs förstås ändå, men att
> därifrån hoppa till slutsatsen att momentnycklar
> är farliga är ganska larvigt.

Tack Fredrik. Huvudet på spiken.

Momentnyckel igen
Säg att du drar åt ett par snabbkopplingar av den typen som har insex-skruv istället för QR-armen, alldeles för löst (och angivet moment från tillverkaren på dom är faktiskt rätt löst!) för att du litade på din momentnyckel och tillverkarens angivelser. Säg att bakhjulet släpper när du trycker på pedalern ordentligt halvvägs upp för den första riktigt branta backen...

Hallå sjukhus...

Eller säg att du gjorde misstaget att köpa en "billig" momentnyckel för 350 kr, som den i testet/recensionen som ligger uppe på förstasidan just nu. Som visar fel inställning, och drar åt styrstamsbultarna för hårt så att kolfiberstyret får sprickor.

Hallå sjukhus...

Att montera ihop en cykel för löst eller för hårt, kan väl utan några som helst tveksamheter sluta med ett onödigt besök hos Herr Doktor.

Men visst. Nu är jag orättvis, nu utgår jag ifrån att man inte använder sunt förnuft utan helt stänger av hjärnan, som du sade. MEN - då är vi tillbaka i frågans kärna... Om man fortfarande behöver använda sunt förnuft, vafaan är då meningen med momentnyckeln? ...som jag ser det bidrar den inte med någonting mer än att i värsta fall kanske lura en att tro på någonting annat än sunt förnuft...

Således gör den ju mer skada än nytta.

Men visst, om man inte föddes med sunt förnuft så kanske den är bättre än ingenting då. Men isåfall kanske man ska lämna bort sitt hojskruvande till en auktoriserad verkstad istället.

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev (bl a):
>
> det är direkt livsfarligt att lita 100%
> på en sådan.

>

Niko/Frost skrev (bl a):
> Jag tror helt på att man monterar ihop en cykel
> säkrare med handkraft än att förlita sig helt
> på en momentnyckel
och tillverkarens
> rekommendationer.

Det låter väldigt definitivt och "svart och vitt" det där. Det är väl ingen som har sagt att man skall "lita 100%" eller "förlita sig helt på en momentnyckel", och att säga att det skulle vara livsfarligt är nog lite att ta i...
Det är väl som i nästan alla fall att det sunda förnuftet får råda en del också.
Med en (fungerande...:-) momentnyckel vet du hur hårt du har dragit och skulle du märka att det mot förmodan inte skulle räcka i vissa (ganska få skulle jag tro) fall, så går det ju faktiskt att efterdra lite för hand. Fördelen då är att du vet att du är över det rekommenderade momentet och därför kanske tar det lite försiktigare...

Momentnyckel igen
fredrikw skrev:
>
> Äsch, ska detta nu bli en förnedringstråd
> också =)
>

Jag var, otroligt nog, bara nyfiken i det här fallet.

Momentnyckel igen
Hänvisar till inlägget jag skrev precis före dig där med svar på tal. Jag tycker att en momentnyckel i sådant fall invaggar dig i någon slags falsk säkerhet där du riskerar att den inverkar på ditt sunda förnuft.

Således gör den mer skada än nytta...

Edit/tillägg/extra fundering:

Det är lite som antisladd-systemen på bilar. Vem tror ni kör sämst på vägarna under vintertid? Jo, alla svenssongubbar med keps och alldeles för ny bil. Desto sämre vädret är, desto närmare framförvarande bil ligger de, och desto halare det är, desto hårdare kör de i kurvorna... Helt insvepta i tron om att antisladd-systemet tar hand om allt.

Lite långsökt jämförelse kanske, men det var poängen med invaggning i falsk säkerhet som jag ville påvisa här.

Momentnyckel igen
Att man har en god portion sunt förnuft likställer jag inte med att man är expert på att dra i skruvar med rätt moment för hand...
Däremot så är det sunt förnuft att dra styrstammen lite hårdare för hand om man märker att den fortfarande är lite lös efter att man har dragit med korrekt moment...

Edit: Skall tilläggas att jag inte äger någon momentnyckel själv (men skulle gärna ha en, i bra kvalité).

Momentnyckel igen
Vad jag menar är, att det finns inget sådant som ett automatiskt rätt moment. Det är olika på VARJE cykel, på VARJE komponent... man kan inte bara säga att den och den styrstammen ska dras med det och det momentet, utan att ta hänsyn till resten av de närliggande delarna som ex.vis styre och styrrör...

Tillverkarens rekommendationer saknar verklighetsförankring. Så även om du har en momentnyckel i handen, så har du ju iallafall ingenting att gå på, då är det ett fint verktyg med en fin skala, men du har fortfarande inga siffror att rikta dig efter.

Då blir det ju en åtdragning utefter sunt förnuft i vilket fall som helst.

Men säg att vi ändå blint skulle följa de moment som tillverkaren anger, med en perfekt kalibrerad momentnyckel. Visst sitter grejjerna i 99 av 100 fall kvar där som ska. Men inte fasen ska man komma och påstå att man absolut säkert har dragit åt dom med optimal kraft. Det är i mina ögon precis lika osannolikt att du hamnar i närheten av optimal kraft med nyckeln som utan den...

Bara att utan den så känner du iallafall vad du pysslar med istället för att famla i blindo...

Momentnyckel igen
TBone skrev:
> Jag var, otroligt nog, bara nyfiken i det här
> fallet.

nåja, det tror jag vad jag vill på.

Niko,
Så argumentet mot momentnyckeln är
1. Tillverkaren kan ha angett ett för lågt moment

Ok, antingen så har man lång erfarenhet av det hela, och då kommer man med sin momentnyckel att dra åt den hårdare för att man vet att det ska vara så. Eller så har man ingen aning, och då kommer man antagligen med eller utan momentnyckel att försöka efterlikna det tillverkaren rekommenderar och det blir pannkaka hur man än gör. Momentnyckeln spelar inte någon som helst roll i något av dessa två fallen. Finns det ett tredje?

2. Momentnyckeln kan vara dålig och ange fel.

Om detta är ett argument mot att använda en momentnyckeln så är Jula-cykeln ett argument mot att cykla. Bara för att det finns dåliga exempel innebär inte detta att man ska avfärda alla produkter, det är ju helt befängt. Jag hade en jäkligt dålig trälinjal när jag gick i skolan som visade fel, så numera använder jag ögonmått när jag ska mäta skruvlängder. Jag hoppas du själv inser orimligheten i detta.

Jag förstår helt uppriktigt inte din upprördhet, förvirrande är bara förnamnet...

Momentnyckel igen
Om vi riktar in oss på argument 1 där... så håller jag inte helt med om att momentnyckeln inte spelar någon som helst roll i dessa två fall.

Då den mycket väl kan spela en negativ roll således att den invaggar en i ett stadie av falsk trygghet att man har gjort rätt för att man drog åt så som tillverkaren föreskrev. Men i sanningens namn så hade ju tillverkaren ingen aning om vilka övriga komponenter du hade och kan ur det perspektivet inte säga vad som är rätt eller fel moment...

Men du som användare är övertygad om att momentnyckeln vet bäst. Då finns risken att den har kommit dig mer till skada än nytta.

Som jag ser det, när man skruvar cykel överlag. Så finns det överhuvudtaget inte något sådant som ett förbestämt "rätt" moment. Det är ENBART fingertoppskänsla och sunt förnuft så kan avgöra rätt eller fel.

Att tro på siffror från tillverkaren känns som rent dårskap. Det är som folk som bygger upp sin verklighetsuppfattning efter statistik. Det är dårskap.

Momentnyckel igen
Ok, det låter ju lite mer nyanserat. Jag håller inte med om att det är ett så extremt rörligt mål som du anser, men jag kanske bara kör för mesigt för att verkligen utsätta mina prylar för några större påfrestningar :)

Angående siffror och statistik trodde jag att det var så man skulle göra. Jag planerar alltid mina växlingar innan jag drar ut, och programmerar min Polar-klockan så att den påminner mig när jag ska växla upp eller ner.

Momentnyckel igen
Jag använder momentnyckel rätt ofta, har tre stycken olika härhemma, varav den ena är en syntace med 2-20nm, kalibrerad o go.
Park momentnyckel för mellanstora intervall, den sista är en biltema upp till 110nm, används med rätta rätt sällan.

Jag drar ibland med fingertoppkänsla, ibland med momentnyckel.

Jag tycker att man skall använda momentnyckel så ofta man kan och göra skillnad på torr,anoljad och vaxad skruv.

Jag är inte så rabiat som vissa här som säger att man invaggas i falsk säkerhet?
men hallå drar du åt dina hjulbultar på volvon så hårt att du skiter på dig eller lagom hårt men alldeles för hårt ändå?

Momentnyckeln uppfanns av vilket skäl tror ni?

Att två olika personer skall dra lika hårt på en skruvförband.

Momentnyckel igen
Ja och skiftnyckeln uppfanns för att man skulle slippa rota efter rätt blocknyckel/ringnyckel. Det betyder ju dock inte att det verktyget inte var en vår tids sämsta uppfinningar.

Men du har rätt i att den är bra när två människor ska dra lika hårt på ett skruvförband. Vilket, som jag sagt själv tidigare i den här tråden. Är utmärkt för löpandebandproduktion där alla skruvförband ser likadana ut, fyller samma funktion och alla omständigheter är desamma. Detta är inte riktigt fallet på en cykel...

Men visst, jag kan gå med på att dra åt med en momentnyckel till angivet moment om jag köper styre, styrstam, bromsreglage, växelreglage och gaffel av samma tillverkare. I annat fall förbehåller jag mig nog nöjet att dra det förhand istället.

Momentnyckel igen
Jag vet att det finns ett flertal "happyiter" som jobbar på cykelverkstäder och dagligen drar skruvar och muttrar. Min fråga till er är: Har ni någonsin använt momentnyckel?
Jag är inte ute efter att dissa någon inlägg, jag är bara intresserad.

/G

Momentnyckel igen
Nu skall jag vara tråkig och påstå att var och en är sin egna lyckans smed, trivs man med att använda momentnyckel så använd det, vill man lita på sitt egna förnuft, gör det.

Har aldrig använt momentnyckel på hojjen och har klarat mig hittills, har använt det i industrin och där gjorde den sitt jobb.

Vissa saker i svingen borde man kanske dra med momentnyckel så man får en känsla för hur hårt tillverkaren vill att man skall dra men som sagt det har hållt ihop så här långt och jag litar tillräckligt på hojjen för att våga bränna ner för t. ex. berget i Gesunda utan att vara orolig. =) *peppar* *peppar* ;)

Momentnyckel igen
Hur funkar det med kolfibersadelstolpe och snabbkoppling på klämman för för folk som fredrikw, det kan inte blir bra? Svårt att dra snabbkopplingar med momentnyckel.. :P

Momentnyckel igen
Mårten skrev:
> Hur funkar det med kolfibersadelstolpe och
> snabbkoppling på klämman för för folk som
> fredrikw, det kan inte blir bra? Svårt att dra
> snabbkopplingar med momentnyckel.. :P

snabbkoppling på sadelstolpen? vad ska man med det till? glöm inte bort att jag är ett xc-svetto, här ändras ingen sadelhöjd i första taget.

fast nu använder jag ju inte momentnyckel till allt, just sadelstolpsklämmen skruvar jag faktiskt på fri hand av någon outgrundlig anledning, gillar kanske att leva på gränsen till det okända eller nåt.

Momentnyckel igen
Kid1000 skrev:
> Jag tycker att man skall använda momentnyckel så
> ofta man kan och göra skillnad på torr,anoljad
> och vaxad skruv.

Vad är det tillverkarna anger? Det skiljer ju en hel fel i friktion på de olika behandlingarna. Byter man exempelvis till titanskruvar så ändras förutsättningarna också.

Det man egentligen skulle vilja mäta är hur hårt sakerna pressas ihop av skruven. Momentnyckeln talar bara om hur stor belastningen på skruven är. Det är förvissa bra för att undvika avbrutna skruvar och förstörda gängar, men som Niko/Frost påtalar upprepade gånger är det ju hur hårt styrstam och styre (för att ta ett exempel) pressas ihop som avgör om grejorna sitter ihop. Och det mäter INTE momentnyckeln. Därför är jag beredd att hålla med om Niko/Frosts hela resonemang till 100%.

Imho.

Tillbaka
Topp