Momentnyckel igen

Momentnyckel igen
Jag tycker att den här tråden borde läggas i en tidskapsel och bevaras för framtiden.

PS. Jag håller med S. Mest för att han är trevlig, inte så mycket för att jag vet om han har rätt.

Momentnyckel igen
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Därför är jag beredd att hålla med om
> Niko/Frosts hela resonemang till 100%.

med tanke på trådens skiftningar får du nog ange vilket av allt Niko har sagt du håller med om, är det att momentnyckeln är satans hantlangare eller att man inte ska lita på att den löser alla problem som finns i hela världen?

Momentnyckel igen
fredrikw: Gud vad jobbig du är. Nu måste jag ju läsa om allt igen.

Skalan är glidande och likaså procenthalten. Gick precis från rödvin till Lagavulin.

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
> Ja och skiftnyckeln uppfanns för att man skulle
> slippa rota efter rätt blocknyckel/ringnyckel.
> Det betyder ju dock inte att det verktyget inte
> var en vår tids sämsta uppfinningar.

Jag vet inte hur det står mellan personminan och skiftnyckeln, är det någon som håller räkning på skadorna?

Skiftnyckeln a k a muttersvarven är väl direkt uppstigen ur helvetets svavelångor?

Därifrån kommer även spårskruven......

Hallå jomper, kan inte jag få vara cowrighter på nyanserade verktygsartiklar?

Momentnyckel igen
fredrikw: Pust! Nä, jag tycker inte att han pratar om olika saker. Ståndpunkten är densamma. Bara olika sätt att förklara. Får jag återgå till att blaj-posta nu?

Momentnyckel igen
Wohoo! Här kommer man tillbaka efter en kväll med pizza och teve (sån helvetesmanick har jag nämligen inte själv i huset så man får vara igel på vännernas...) och har helt plötsligt fått groupies, sympatisörer, medtyckare, ja-sägare, lr vad man nu vill kalla det...! :-)

Men S förklarade det nog bäst på ett rent tekniskt plan då. Det där med att den mäter belastning på skruven och inte hur hårt någonting sitter fast...

Fast det är ju inte lika kul att påvisa någonting så konkret, rätt fram, och med så få ord och inlägg, haha :-)

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
> Men S förklarade det nog bäst på ett rent
> tekniskt plan då. Det där med att den mäter
> belastning på skruven och inte hur hårt
> någonting sitter fast...

ja, så här skrev väl s

"Det man egentligen skulle vilja mäta är hur hårt sakerna pressas ihop av skruven. Momentnyckeln talar bara om hur stor belastningen på skruven är."

momentet kan väl direkt översättas till spännkraft förutsatt att gängfriktionen är konstant.
Det jag menar är att spännkraften kommer att bli konstant hos alla cykelägare som exempelvis monterar en styrstam om de drar skruvarna med samma moment?

Då kan momentet bestämmas vid konstruktionen av detaljen som ska monteras både genom FEM-analys och praktiska prov.

Detta är väl en av många normal dagliga arbetsuppgifter för en maskinkonstruktör?

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
> Wohoo! Här kommer man tillbaka efter en kväll
> med pizza och teve (sån helvetesmanick har jag
> nämligen inte själv i huset så man får vara
> igel på vännernas...) och har helt plötsligt
> fått groupies, sympatisörer, medtyckare,
> ja-sägare, lr vad man nu vill kalla det...! :-)

Förstår att det känns jobbigt.

> Fast det är ju inte lika kul att påvisa
> någonting så konkret, rätt fram, och med så
> få ord och inlägg, haha :-)

Förlåt. Lovar att oskärpa mig.

Beeblebronx skrev:
> momentet kan väl direkt översättas till
> spännkraft förutsatt att gängfriktionen är
> konstant.

Men det är ju just där problemet ligger. Gängfriktionen är inte konstant. Dessutom uppstår friktion mellan skruvskallen och komponenten när skruven är iskruvad. Kommer man dessutom på den geniala idén att smeta Loctite på gängorna så blir skillnaden ännu större. Lite smuts ställer också till det. Är man noggran och gör rent med avfettning så kanske man tar bort en tunn oljehinna som fanns där från början.

Momentnyckel igen
s skrev:
> Men det är ju just där problemet ligger.
> Gängfriktionen är inte konstant. Dessutom
> uppstår friktion mellan skruvskallen och
> komponenten när skruven är iskruvad. Kommer man
> dessutom på den geniala idén att smeta Loctite
> på gängorna så blir skillnaden ännu större.
> Lite smuts ställer också till det. Är man
> noggran och gör rent med avfettning så kanske
> man tar bort en tunn oljehinna som fanns där
> från början.

Du har så rätt angående osäkerheten angående variationerna i åtdragningsfriktion.

Men utgör skruvar och komponent en köpt enhet så kommer repeterbarheten att bli mycket god och mometnyckeln är bra ett montagestöd.

Skruvförband brukar dras till 60 procent av sträckgränsen och då får man garanterat en elastisk deformation av skruven så den fungerar som dragfjäder med friktionsskillnader inräknade, och det är tryggt.

Momentnyckel igen
En fråga till er som är skeptiska till momentnyckeln. Om det nu är så osäkert att lita på momentnyckeln siffror, hur vet ni att ni med handkraft drar åt tillräckligt, varken för hårt eller för löst? Det bygger ju också på en uppskattning av kraft i förhållande till verktygets längd (=moment). Det blir ju lika svårt att uppskatta hur hårt man ska dra åt för hand som med en momentnyckel. Vet man hur hårt man ska dra åt gör man det, med eller utan momentnyckel. Har man ingen aning drar man åt tills man tror sig ha rätt, med eller utan momentnyckel.

Momentnyckel igen
Jag drar åt med fingertoppskänsla... Underskatta inte en hands precision bara för att den inte kan mätas med tyska grafer. Känsla tycker jag känns betydligt säkrare än ett ganska simpelt mekaniskt verktyg här.

Dessutom angående spännkraften så fokuserar ni all er argumentation på SKRUVENS spänning - det är väl helt irrelevant för hur hårt CYKELDELEN sitter fast då det - som jag påpekar för sjudussinet gången nu - är betydligt mer som spelar in än hur hårt skruvens gängor ligger an mot cykeldelens gängor, som spelar roll.

Om du drar fast en styrstams bultar med x antal newtonmeter på ett skrovlig styrrör, precis så att den sitter fast. Och sen drar du samma styrstam på ett slätt och halt styrrör med samma kraft - så kommer den inte sitta fast för fem öre...

Går verkligen inget av det här argumentet fram?!

Sluta fokusera på att skruvarna ska dras exakt likformigt och titta på HELHETEN...

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
Känsla tycker jag känns
> betydligt säkrare än ett ganska simpelt
> mekaniskt verktyg här.

Nej

> är väl helt irrelevant för hur hårt CYKELDELEN
> sitter fast

Nej

> Går verkligen inget av det här argumentet
> fram?!

Nej :-)

Momentnyckel igen
Känslan är oerhört svår om man inte har samma verktyg jämt. 2cm längre insexnyckel gör att samma kraft drar rätt mycket hårdare.

Momentnyckel igen
jomper skrev:
> Känslan är oerhört svår om man inte har samma
> verktyg jämt. 2cm längre insexnyckel gör att
> samma kraft drar rätt mycket hårdare.

Mjae. När skruven bottnar och det successivt går trögare får man feedback genom verktyget som ligger till grund för hur hårt man drar. Jag håller dessutom handen olika långt ut på verktyget beroende på om jag behöver kraft eller känsla. Längden på verktyget är inte avgörande.

Momentnyckel igen
Dessutom kompenserar man ju lite själv för hur denna feedback ska tolkas utefter hur långt skaft verktyget har. Underskatta inte hjärnans förmåga att behandla denna feedback...

Momentnyckel igen
På Grönmarks kostar TengTools 5-45Nm 578:- Lite dyrt för något onödigt men billigast i stan. Jag köpte en och skall ge bort den, kan du tänka dig en bättre present till en lvg cyklist?

Momentnyckel igen
Haha, den här väderkvarnsfighten hade jag missat. :)

1) Ingen amatör har tillräckligt utvecklad fingertoppskänsla för att kunna ersätta en momentnyckel. Niko/Frost skriver själv att han skruvat tre gånger i veckan i tio år. Han är alltså ingen amatör som skruvar och han klarar sig säkert jättebra utan momentnyckel.

2) Som Beeblebronx skrev brukar man ange moment efter när skruven sitter fast bäst i detaljen. Dvs. där den sträckts ut så pass mycket att dess egna friktion inte gärna gör att den lossnar, samtidigt som man inte riskerar att den går av.

3) På en cykel finns det ofta helt andra aspekter att ta hänsyn till än skruvens hållfasthet och förbandets friktion. Min största aha-upplevelse med momentnyckel var M6-skruvarna till bakdämparen på min Turner. Dessa ska dras till 5,6 Nm och jag hade tidigare dragit dem på känn (utan att veta vilket moment de skulle dras till). Med momentnyckeln upptäckte jag att jag tidigare dragit minst tre gånger för hårt, typ lagom för en M6 enligt min erfarenhet. Turner var så klart mer intresserade av att inte skapa onödig friktion på bussningarna och har satt dit en mutter med nylonlås så att man ska kunna dra den så pass löst utan att den lossnar.

4) Jag är född med verktyg i hand och har nog aldrig råkat dra sönder en gänga (däremot har det hänt ett antal gånger då jag chansat och våldat på lite extra), likväl anser jag momentnyckel vara bra vid tre tillfällen:

4.1) Länkagebultarna till samtliga bussningar på min cykel.
4.2) Klämförbandet för vänster vevarm på mitt Shimano HTII-parti.
4.3) Hjulbultarna till lättmetallfälgarna på min bil.

Resten drar jag för hand och på känsla, säkerligen nästan alltid "för hårt".

5) Niko, har du hört med Hope varför de angett de momenten på sin styrstam? Låter som de missat något där och säkert skulle uppskatta din feedback.

6) Dyrare cykeldelar är, får man anta, en rätt avancerad historia när det kommer till hållfasthet. Man vill få en riktigt låg vikt med hög hållfasthet, därför torde man skala bort så mycket marginal som möjligt utan att riskera dyra stämningar om något går sönder och någon skadas allvarligt. Dessa marginaler ska dessutom hålla för fulmekare som drar lite på känn mest hela tiden.

7) Det är inte alltid det hjälper att dra med rätt moment, tänker på feffemannen som drog sönder fästet till hjulaxeln på sin Mantiou Nixxon. Svaret på garantiärendet blev något i stil med att han så klart inte skulle använda de uppgivna uppgifterna...

Momentnyckel igen
Jag stog och pillade på just den turnerskruven igår. Funderade mest på valet av skruv, det var ju uppenbart att den kunde dras fel och mitt val hade varit kupolmutter och locktite (och en skruv med exakt rätt längd).

Momentnyckel igen
Mitt val hade varit en specialskruv med bara gänga längst ut och innanför det en grövre diameter - så man omjöligt hade kunnat dra förbandet för hårt. Fast det är ju rätt bra med standardprylar faktiskt och bussningen är designad på "mitt vis" så det är nog inte jättnoga. Gäller resten av bussningarna med, de är rätt feltoleranta mot för höga moment. Men det skulle vara apjobbigt att dra av dem så jag är noga med momenten där.

Momentnyckel igen
Vad tillverkarna anger står oftast i databladet som följer med produkten.
Jag följer Würths anvisningar i de flesta fall och jämför med Zinn´s bok.
Ju lägre moment det krävs för att dra fast en detalj desto bättre anser jag.

När det gäller vevbultar M15 på octalink vevarmarna så kan man med fördel använda loctite och då klassas det ofta som anoljad skruv.

Jag drar dom till 40 nm som exempel, styrstamskruvarna till 5nm på en Syntace F99, aldrig haft problem trots plastshims till PG118 styrena.

s skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att man skall använda momentnyckel
> så
> > ofta man kan och göra skillnad på
> torr,anoljad
> > och vaxad skruv.
>
> Vad är det tillverkarna anger? Det skiljer ju en
> hel fel i friktion på de olika behandlingarna.
> Byter man exempelvis till titanskruvar så ändras
> förutsättningarna också.
>

Momentnyckel igen
Nu vill jag ha en!

Mest som komplement till min fingertoppskänsla ;)

Nu till grejen...

Vilken ska man välja som fungerar till vevlagerkoppar & till smågrejs? Jag vill helst inte lägga MASSOR med pengar på en. Vad jag sett verkar det bli inköp av två stycken. En för lägre värden å en för högre moment, typ vevlager, vevparti mm.

Det som ska monteras är kolfibergrejer mestadels & jag vill gärna inte klämma sönder något vilket jag gjort med no-name sadelklämmor bl.a.

Konkreta tips på var man kan hitta prisvärda grejer som funkar?

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
> Säg att du drar åt ett par snabbkopplingar av
> den typen som har insex-skruv istället för
> QR-armen, alldeles för löst (och angivet moment
> från tillverkaren på dom är faktiskt rätt
> löst!) för att du litade på din momentnyckel
> och tillverkarens angivelser. Säg att bakhjulet
> släpper när du trycker på pedalern ordentligt
> halvvägs upp för den första riktigt branta
> backen...
>

Eller ponera att du gör tvärtom, du drar den utan momentnyckel, och är rädd att dra sönder sakerna, så du drar helt enkelt till halva rekomenderade momentet, för att vara säker på att inte dra av skruven.......

Det man behöver ta hänsyn till när man arbetar med momentnyckel, är i första hand inte friktionen i klämmförbandet, om det är ett sådant man drar åt. Det handlar i första hand om friktion i gängan och på undersidan skruvskallen.

De flästa som hanterar skruvar fuskar aldeles för mycket med rengörning och smorsel, så de får helt enkelt högre friktion i skruven än vad uppgivet moment förutsätter, och därmed en för lite förspänning på skruven. (en skruv skall dras så att den sträcks innom det elastiska området, då är skruvförbandet starkast)

Har man vana av att dra åt skruvar, så känner man ofta när man börjar sträcka skruven, men för dem som är ovana är det bra med momentnyckel. Förutsatta att de är nogranna och gör som man skall göra.

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:
> Vad jag menar är, att det finns inget sådant som
> ett automatiskt rätt moment. Det är olika på
> VARJE cykel, på VARJE komponent... man kan inte
> bara säga att den och den styrstammen ska dras
> med det och det momentet, utan att ta hänsyn till
> resten av de närliggande delarna som ex.vis styre
> och styrrör...
>

Fel, det finns en rätt sträckning av varje skruv, det har inte ett dugg att göra med vad det är för friktion på delarna i ett klämförband ( däremot hur mycket styret klämms ihop) Det har att göra med skruvens elasticitet och dess tvärsnittsarea.

Drar du skruven för löst, får du ingen sträckning på skruven, då gängar den lätt upp sig av vibrationer.
Drar du skruven för hårt ligger du på, eller på fel sida av, gränsen till bestående deformation, vilket kan leda till att skruven brister eller i extrema fall sträcks nog mycket för att bli för löst dragen.

har man känsla, så kan man dra så man uppnår en elastisk deformation (sträckning innom det elastiska området) utan att dra för hårt, men det kräver vana.

Senast redigerad av en moderator:
Momentnyckel igen
DIRAVI skrev:
> har man känsla, så kan man dra så man uppnår
> en plastisk deformation (sträckning innom det
> elastiska området) utan att dra för hårt, men
> det kräver vana.

Jag hade för mig att definitionen på plastisk deformation var ungefär raka motsatsen men annars så skriver du ju mycket vettigt =)

Momentnyckel igen
Niko/Frost skrev:

>
> Om du drar fast en styrstams bultar med x antal
> newtonmeter på ett skrovlig styrrör, precis så
> att den sitter fast. Och sen drar du samma
> styrstam på ett slätt och halt styrrör med
> samma kraft - så kommer den inte sitta fast för
> fem öre...
>
> Går verkligen inget av det här argumentet
> fram?!
>
> Sluta fokusera på att skruvarna ska dras exakt
> likformigt och titta på HELHETEN...

Tänk tvärtom, om du drar fast ett blankt styre, så det sitter fast, med korrekt förspänning av skruven, sen drar du fast ditt skrovliga styre, med korrekt förspänning av skruven, då kommer även det att sitta fast.

Drar du däremot med för lite förspänning av skruven bara för att styret är skråvligt, då kommer det att lossna så småningom.
Och drar du med för stor förspänning för att ditt blanka styret annars glider, då är skruven för vek och kommer brista.

Oavsett hur, så finns det rätt förspänning av skruven, oavsett om styret är knottrigt eller spegelblankt.

Momentnyckel igen
PrinsValium skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har man känsla, så kan man dra så man
> uppnår
> > en plastisk deformation (sträckning innom det
> > elastiska området) utan att dra för hårt,
> men
> > det kräver vana.
>
> Jag hade för mig att definitionen på plastisk
> deformation var ungefär raka motsatsen men annars
> så skriver du ju mycket vettigt =)

Jo, jag behärskar inte språket så bra ;)

Momentnyckel igen
Jag gillar det här +1 begreppet

+1
På DIRAVIs inlägg här.

Skruven är att betrakta som en dragfjäder i ett skruvförband.

Föresten
prygel av den som kallar en skruv för bult.

.

Momentnyckel igen
ostkaka skrev:
> Syntace 1-20Nm för €85:
> http://www.bike-components.de/products/info/p1953_
> Torque-Tool-Drehmomentschluessel-1-20-Nm.html
> tycker jag är super! Fast vad menar du med MASSOR
> med pengar?

+1 på den. Går lågt ner som många andra inte gör, fungerar utmärkt och har bra kvalitet. Mitt val efter jag velade mellan en massa.

Momentnyckel igen
Bang: Då köper man modellen större med. För mig kändes det viktigast med de små momenten, för min lite krävande styrstam speciellt där det stod max 2,5 resp 3,5 Nm.

Momentnyckel igen
Klarar du dig med 3-12 Nm så har Canyon en bra och billig momentnyckel
6031_img_product.jpg

Under 122 SEK http://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z02_02

Den fungerar bra även jämfört med dyra klickmomentnycklar (den ingår när man köper en kolfiber Canyon)

/Håkan

Momentnyckel igen
Momentnyckel igen
Köpte lite olika momentnycklar när jag letade.

En billig från ebay för ca 280kr. Funkar toppen! Är dock lite osäker på kalibreringen och skalan är inte helt enkel att läsa av men det jag testat den så drar den inte för hårt iaf.

En Bacho moment "mejsel" tillverkad av Tourqe master och är den jag använder mest. Enkel att använda då man bara vrider skaftet till rätt inställning och sedan "släpper" den när man kommer upp i rätt moment.

En Stahlwille 725 blev kronan på verket. Har dock inte hunnit fixa ett huvud till den men det är lite RR av momentnycklar. Kostar ca 2500kr ny med huvud. Fördelen med Stahlwillen är att den inte har förspänning så den behöver man inte släppa inställningen på när den inte används.

Skulle jag rekommendera något är det ebay nyckeln eller Bacho mejseln som jag skulle föreslå. Enkla att använda resp prisvärd. Jag ser inte behovet av att de måste vara kalibrerade och superexakta, jag ser dem mer skydd mot att dra sönder sakerna när det är hojar jag skruvar i.

Tillbaka
Topp