Haha, den här väderkvarnsfighten hade jag missat. :)
1) Ingen amatör har tillräckligt utvecklad fingertoppskänsla för att kunna ersätta en momentnyckel. Niko/Frost skriver själv att han skruvat tre gånger i veckan i tio år. Han är alltså ingen amatör som skruvar och han klarar sig säkert jättebra utan momentnyckel.
2) Som Beeblebronx skrev brukar man ange moment efter när skruven sitter fast bäst i detaljen. Dvs. där den sträckts ut så pass mycket att dess egna friktion inte gärna gör att den lossnar, samtidigt som man inte riskerar att den går av.
3) På en cykel finns det ofta helt andra aspekter att ta hänsyn till än skruvens hållfasthet och förbandets friktion. Min största aha-upplevelse med momentnyckel var M6-skruvarna till bakdämparen på min Turner. Dessa
ska dras till 5,6 Nm och jag hade tidigare dragit dem på känn (utan att veta vilket moment de skulle dras till). Med momentnyckeln upptäckte jag att jag tidigare dragit minst tre gånger för hårt, typ lagom för en M6 enligt min erfarenhet. Turner var så klart mer intresserade av att inte skapa onödig friktion på bussningarna och har satt dit en mutter med nylonlås så att man ska kunna dra den så pass löst utan att den lossnar.
4) Jag är född med verktyg i hand och har nog aldrig råkat dra sönder en gänga (däremot har det hänt ett antal gånger då jag chansat och våldat på lite extra), likväl anser jag momentnyckel vara bra vid tre tillfällen:
4.1) Länkagebultarna till samtliga bussningar på min cykel.
4.2) Klämförbandet för vänster vevarm på mitt Shimano HTII-parti.
4.3) Hjulbultarna till lättmetallfälgarna på min bil.
Resten drar jag för hand och på känsla, säkerligen nästan alltid "för hårt".
5) Niko, har du hört med Hope varför de angett de momenten på sin styrstam? Låter som de missat något där och säkert skulle uppskatta din feedback.
6) Dyrare cykeldelar är, får man anta, en rätt avancerad historia när det kommer till hållfasthet. Man vill få en riktigt låg vikt med hög hållfasthet, därför torde man skala bort så mycket marginal som möjligt utan att riskera dyra stämningar om något går sönder och någon skadas allvarligt. Dessa marginaler ska dessutom hålla för fulmekare som drar lite på känn mest hela tiden.
7) Det är inte alltid det hjälper att dra med rätt moment, tänker på feffemannen som drog sönder fästet till hjulaxeln på sin Mantiou Nixxon. Svaret på garantiärendet blev något i stil med att han så klart inte skulle använda de uppgivna uppgifterna...