Belse skrev:
-------------------------------------------------------
> Så du menar att dom blåa partierna är så
> mycket bättre då? Alla partier oavsett vilken
> färg eller om det är vänster eller höger på
> skalan så är dom lika stora hycklare allihopa i
> slutändan, ja, förutom Miljöpartiet då för
> större hycklare än dom får man nog leta efter.
Nä, jag håller med dig. Men det finns ju grader i helvetet;-) Personligen tycker jag att det finns viktigare saker, men om man nu är intresserad av både välfärd och låga priser så borde man tänka sig för både en och två gånger.
bojsänke skrev:
> Nu är ju tyskarna enligt uppgift ofta billigare
> än svenska butikers inpris från generalagenten,
> så den analysen håller inte. Om du inte menar
> att det är extremt dyrt just i Sverige att vara
> glorifierat mellanlager med minimal
> personalstyrka, total geografisk frihet och
> leverans endast till företagskunder med alla
> fördelar det innebär.
>
> Nä, jag köper inte den förklaringen.
Det kan säkert förklara att det är mycket större skillnad i pris än vad skatteskillnaderna borde betyda. Frågan är då vad det där andra beror på.
Luktapåblommorna skrev:
> Makten har fel angående att skatten på lönerna
> är högre i Sverige än Tyskland enligt
>
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_cou
> ntries_by_average_wage
>
> En svensk betalar i genomsnitt 9000sek i skatt per
> månad och en tysk 12000 sek i månaden.
Det var ett konstigt mått, tycker du inte? För vad innebär det om det råkar visa sig att medellönen i Tyskland är mycket högre än i Sverige?
Sen är skatt på lön bara EN av alla skatter. Tyskland har ~10
procentenheter lägre skattetryck än Sverige, vilket motsvarar ungefär 25 procent totalt med rådande skattesatser.
Jag är inte fullt insatt måste jag erkänna, men i Sverige är vi multibeskattade upp över öronen. På 100 kronor som du skulle ha fått i fickan av arbetsgivaren, försvinner ~30% i arbetsgivaravgift. Sen försvinner ytterligare ~30% i kommunalskatt (vi struntar i dem som har såpass hög lön att de straffas med statlig skatt). Sen är det 20% moms på nästan allt du köper.
Så vad blir kvar av den där hundralappen du hade kunnat ha i handen? Jo, ungefär 40 kronor. Resterande 60 kronor har staten tagit och "omdisponerat" till annat. Merparten av vad ditt arbete inbringar får du aldrig mer se. Och så undrar folk varför det är dyrt i Sverige.