Monarch rc3 plus problem, IFP psi

Fôggeln

Ny medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Någon mer som har problem att pumpa upp IFP på monarch rc3 plus? Pumpar upp den till 250 psi och tar bort adapter och pump samtidigt, i slutet av urgängningen pysen cirka 100 psi ur. Fick svar från sram tech att jag ska försöka ta loss adaptern ännu snabbare eller hitta en dt Swiss pumpadapter(?) som fungerar bättre.
Någon som har/haft samma problem och hittat en lösning?
Har läst att det är fler som har samma problem, någon tipsade om att klippa av yttersta lilla "bollen" på ventilen, provade, funkade inte tror jag... Svårt att kolla trycket efter den manövern. Men det pös lika mycket vid urgängning i alla fall. Någon tipsade om att borra ur lite ur pump-adaptern, provade. Lyckades inte. Kanske jag som inte fått till snitsen dock...
Hade extra ventil och två adaptrar så hela ventiler och en adapter finns kvar.
Tacksam för hjälp! :)
 

C-dale

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Man ska ju bara borra ut adaptern så att den inte trycker in nålventilen. Använde ett borr som har lite större dia än ventilen.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Man bygger om adaptern så den har en nål som trycker in kägelventilen och då har man 0 psi i förlust.
Men då förutsatt att man har enpump som kan trycka in nålen .
 

Preacher

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Om du har en kompis att hjälpa dig så kan du slipa bort gängorna från adaptern och hålla den på plats tills trycket är rätt.

Sedan rycker man snabbt bort adaptern.

Vi gör så i verkstaden, på rekommendation av SRAM.
 

qma

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Jag tycker att det funkar som det är. Lite butter/honey på adapterns o-ring så är den tät nån millimeter efter att gängan lossat. Dock riktigt pilligt att få dit den så, då det blir tätt även då och o-ringen rör sig gärna när man ska skjuta in den till gängan.

Pyset vid bortkoppling är aningen kraftigare än vid vanlig bortkoppling från luftburk, typ som skillnaden i tryck...

Gör man detta ofta så förstår jag om man vill skaffa nåt mindre pilligt sätt.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Preacher sa:
Om du har en kompis att hjälpa dig så kan du slipa bort gängorna från adaptern och hålla den på plats tills trycket är rätt.

Sedan rycker man snabbt bort adaptern.

Vi gör så i verkstaden, på rekommendation av SRAM.
Bonn mek.
 

Fôggeln

Ny medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Tack för alla tips! Borde få det att funka på nåt sätt! Får ta hjälp av ett par extra händer om det skulle behövas helt enkelt. Lite kasst dock att en adapter för ändamålet inte funkar som den säljs.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Fôggeln sa:
Tack för alla tips! Borde få det att funka på nåt sätt! Får ta hjälp av ett par extra händer om det skulle behövas helt enkelt. Lite kasst dock att en adapter för ändamålet inte funkar som den säljs.
Nu får du ett hot tips på hur det ser ut när man moddar en rock shox adapter och klarar inte srams tekniker av en så enkel sak ?
 

Bilagor

  • IMG_20190802_164034.jpg
    IMG_20190802_164034.jpg
    173.1 KB · Besök: 23

Plush

Moderator
Forumvärd
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Preacher sa:
Om du har en kompis att hjälpa dig så kan du slipa bort gängorna från adaptern och hålla den på plats tills trycket är rätt.

Sedan rycker man snabbt bort adaptern.

Vi gör så i verkstaden, på rekommendation av SRAM.

+1

Vi gör också så i verkstaden.
Sram kör ju så själva oavsett man fyller med luft eller nitrogen. Nitrogen att föredra.
Slipas gärna i en vinkel med.
 

Preacher

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
sdx sa:
Nu får du ett hot tips på hur det ser ut när man moddar en rock shox adapter och klarar inte srams tekniker av en så enkel sak ?

Det faller under K. I. S. S.
Keep It Simple Stupid.

Slipad adapter är smidigt och det fungerar utmärkt.

Måhända anser du det vara hemmameck, men det är ju även lösningen med fjäder/pinne.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Preacher sa:
sdx sa:
Nu får du ett hot tips på hur det ser ut när man moddar en rock shox adapter och klarar inte srams tekniker av en så enkel sak ?

Det faller under K. I. S. S.
Keep It Simple Stupid.

Slipad adapter är smidigt och det fungerar utmärkt.

Måhända anser du det vara hemmameck, men det är ju även lösningen med fjäder/pinne.
Men betydligt bättre kontroll på hur mycket nitrogen/syre som går i utan att tappa en psi vid loss skruvning.fyller man 350psi så är det 350psi och inget annat eller vad man föredrar i ifp.
 

rayy

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
sdx sa:
Preacher sa:
sdx sa:
Nu får du ett hot tips på hur det ser ut när man moddar en rock shox adapter och klarar inte srams tekniker av en så enkel sak ?

Det faller under K. I. S. S.
Keep It Simple Stupid.

Slipad adapter är smidigt och det fungerar utmärkt.

Måhända anser du det vara hemmameck, men det är ju även lösningen med fjäder/pinne.
Men betydligt bättre kontroll på hur mycket nitrogen/syre som går i utan att tappa en psi vid loss skruvning.fyller man 350psi så är det 350psi och inget annat eller vad man föredrar i ifp.

Enig vad Preacher säger, vi kör samma metod på jobbet. Gångar man in adaptern (exempelvis som på bilden ovan) är sannolikheten att den läcker stooor över ca 300 psi. Har tagit ut nya adaptrar ur förpackning, pumpat över 300 och fått läckage direkt. Slipad adapter går att pumpa till 500 psi (som på Monarch RL). Om det blir 480 eller 500 är mindre viktigt, sista 10% tryck kommer ändå diffundera ut soon enough. The first law about thermodynamics is that you don't talk about thermodynamics.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
rayy sa:
sdx sa:
Preacher sa:
sdx sa:
Nu får du ett hot tips på hur det ser ut när man moddar en rock shox adapter och klarar inte srams tekniker av en så enkel sak ?

Det faller under K. I. S. S.
Keep It Simple Stupid.

Slipad adapter är smidigt och det fungerar utmärkt.

Måhända anser du det vara hemmameck, men det är ju även lösningen med fjäder/pinne.
Men betydligt bättre kontroll på hur mycket nitrogen/syre som går i utan att tappa en psi vid loss skruvning.fyller man 350psi så är det 350psi och inget annat eller vad man föredrar i ifp.

Enig vad Preacher säger, vi kör samma metod på jobbet. Gångar man in adaptern (exempelvis som på bilden ovan) är sannolikheten att den läcker stooor över ca 300 psi. Har tagit ut nya adaptrar ur förpackning, pumpat över 300 och fått läckage direkt. Slipad adapter går att pumpa till 500 psi (som på Monarch RL). Om det blir 480 eller 500 är mindre viktigt, sista 10% tryck kommer ändå diffundera ut soon enough. The first law about thermodynamics is that you don't talk about thermodynamics.
Ni snackar om slipning visa i stället hur eran slipning ser ut eller är det bara snack i sandlådan.
 

rayy

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Preacher sa:
sdx sa:
Ni snackar om slipning visa i stället hur eran slipning ser ut eller är det bara snack i sandlådan.

Har ingen bild tillgänglig, men man tar helt enkelt ned gängorna nedanför o-ringen så adaptern bottnar utan att behöva skruva i den.

Precis så, det räcker med att ta bort gängorna på det sätt man själv tycker är lämpligt, kan försöka fota imorn :)
En vanlig handhållen fil funkar, sen ska man bara komma ihåg att fortsätta använda den o-ring som sitter på adaptern (som är av samma modell som på pro bleed kit).

Apropå "snack i sandlådan" så har här minst tre personer som arbetar som mekaniker svarat i tråden på sin fritid. Är man osäker på om dessa kan något om ämnet, när de svarar kort och koncist, kanske man kan skumma igenom lite tidigare inlägg från författarna? Exempelvis något som Preacher eller Plush kommenterat i ett annat sammanhang gällande mekrelaterade frågor?

Börjar komma ihåg varför jag personligen nästan slutat svara på mekrelaterade frågor här på Happy. Det man får tillbaka nio fall av tio är en halvspydig kommentar.
 

Paco

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
rayy sa:
Preacher sa:
sdx sa:
Ni snackar om slipning visa i stället hur eran slipning ser ut eller är det bara snack i sandlådan.

Har ingen bild tillgänglig, men man tar helt enkelt ned gängorna nedanför o-ringen så adaptern bottnar utan att behöva skruva i den.

Precis så, det räcker med att ta bort gängorna på det sätt man själv tycker är lämpligt, kan försöka fota imorn :)
En vanlig handhållen fil funkar, sen ska man bara komma ihåg att fortsätta använda den o-ring som sitter på adaptern (som är av samma modell som på pro bleed kit).

Apropå "snack i sandlådan" så har här minst tre personer som arbetar som mekaniker svarat i tråden på sin fritid. Är man osäker på om dessa kan något om ämnet, när de svarar kort och koncist, kanske man kan skumma igenom lite tidigare inlägg från författarna? Exempelvis något som Preacher eller Plush kommenterat i ett annat sammanhang gällande mekrelaterade frågor?

Börjar komma ihåg varför jag personligen nästan slutat svara på mekrelaterade frågor här på Happy. Det man får tillbaka nio fall av tio är en halvspydig kommentar.

En rätt given regel är att man ska ta allt sdx skriver med en pråm med salt. Brukar bli bäst så ??
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Paco sa:
rayy sa:
Preacher sa:
sdx sa:
Ni snackar om slipning visa i stället hur eran slipning ser ut eller är det bara snack i sandlådan.

Har ingen bild tillgänglig, men man tar helt enkelt ned gängorna nedanför o-ringen så adaptern bottnar utan att behöva skruva i den.

Precis så, det räcker med att ta bort gängorna på det sätt man själv tycker är lämpligt, kan försöka fota imorn :)
En vanlig handhållen fil funkar, sen ska man bara komma ihåg att fortsätta använda den o-ring som sitter på adaptern (som är av samma modell som på pro bleed kit).

Apropå "snack i sandlådan" så har här minst tre personer som arbetar som mekaniker svarat i tråden på sin fritid. Är man osäker på om dessa kan något om ämnet, när de svarar kort och koncist, kanske man kan skumma igenom lite tidigare inlägg från författarna? Exempelvis något som Preacher eller Plush kommenterat i ett annat sammanhang gällande mekrelaterade frågor?

Börjar komma ihåg varför jag personligen nästan slutat svara på mekrelaterade frågor här på Happy. Det man får tillbaka nio fall av tio är en halvspydig kommentar.

En rätt given regel är att man ska ta allt sdx skriver med en pråm med salt. Brukar bli bäst så ??
Paco om du bara visste .
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
Paco sa:
rayy sa:
Preacher sa:
sdx sa:
Ni snackar om slipning visa i stället hur eran slipning ser ut eller är det bara snack i sandlådan.

Har ingen bild tillgänglig, men man tar helt enkelt ned gängorna nedanför o-ringen så adaptern bottnar utan att behöva skruva i den.

Precis så, det räcker med att ta bort gängorna på det sätt man själv tycker är lämpligt, kan försöka fota imorn :)
En vanlig handhållen fil funkar, sen ska man bara komma ihåg att fortsätta använda den o-ring som sitter på adaptern (som är av samma modell som på pro bleed kit).

Apropå "snack i sandlådan" så har här minst tre personer som arbetar som mekaniker svarat i tråden på sin fritid. Är man osäker på om dessa kan något om ämnet, när de svarar kort och koncist, kanske man kan skumma igenom lite tidigare inlägg från författarna? Exempelvis något som Preacher eller Plush kommenterat i ett annat sammanhang gällande mekrelaterade frågor?

Börjar komma ihåg varför jag personligen nästan slutat svara på mekrelaterade frågor här på Happy. Det man får tillbaka nio fall av tio är en halvspydig kommentar.

En rätt given regel är att man ska ta allt sdx skriver med en pråm med salt. Brukar bli bäst så ??
Eller bara inte läsa alls om man inte är på humör
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
rayy sa:
Gängor kvar vs bortslipade. O-ringar inte med i bild.
Okej ni har gjort så jag borrade upp min så käglan får plats inuti adaptern.och käglan trycks ner av nålen = 0 förlust av psi
Men det är inte happy korrekt att nån kan kan komma på en smartare sak än vad sram kan .
det är bara att se hur Manitous 4.1 till Mcleod ser ut så vad är egentligen svårt bara lite tanke verksamhet att klura ut hur man skall göra.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
sdx sa:
rayy sa:
Gängor kvar vs bortslipade. O-ringar inte med i bild.
Okej ni har gjort så jag borrade upp min så käglan får plats inuti adaptern.och käglan trycks ner av nålen = 0 förlust av psi
Men det är inte happy korrekt att nån kan kan komma på en smartare sak än vad sram kan .
det är bara att se hur Manitous 4.1 till Mcleod ser ut så vad är egentligen svårt bara lite tanke verksamhet att klura ut hur man skall göra.

Alltså, jag förstår verkligen inte vad du skriver.
 

sdx

Aktiv medlem
Monarch rc3 plus problem, IFP psi
marr sa:
sdx sa:
rayy sa:
Gängor kvar vs bortslipade. O-ringar inte med i bild.
Okej ni har gjort så jag borrade upp min så käglan får plats inuti adaptern.och käglan trycks ner av nålen = 0 förlust av psi
Men det är inte happy korrekt att nån kan kan komma på en smartare sak än vad sram kan .
det är bara att se hur Manitous 4.1 till Mcleod ser ut så vad är egentligen svårt bara lite tanke verksamhet att klura ut hur man skall göra.

Alltså, jag förstår verkligen inte vad du skriver.
Går det bättre med bilder!
Där man skruvar i adaptern så kommer käglan att gå innuti adaptern för att tryckas in av nålen som sitter i adaptern och förutsättningen är att man har en pump eller en liknande som har så man kan skruva ner nålen så käglan blir ner tryckt så mam kan fylla med kväve eller syre.
Om det varför svårt att förstå så kan vi fortsätt på pm delen.?
 

Bilagor

  • IMG_20190803_165550.jpg
    IMG_20190803_165550.jpg
    499.7 KB · Besök: 14
  • IMG_20190803_165632.jpg
    IMG_20190803_165632.jpg
    476.7 KB · Besök: 16
  • IMG_20190803_170109.jpg
    IMG_20190803_170109.jpg
    458.1 KB · Besök: 16
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer