Monark Testcykel

Hjortsberg

Medlem
Monark Testcykel
Tänkte be om lite råd inför ett inköp av en Monark Testcykel nu till vintern, den ska användas som träningsredskap.

Kollar på 2 varianter, Monark 828E samt Monark 874E, vilken av dem (eller någon annan för den delen) skulle ni som har lite erfarenhet av testcyklar rekommendera, och varför?

Tack på förhand.

Monark Testcykel
Hej.

Jag har haft en 828E i 3 år och är grymt nöjd.
Både vad gäller tester och egen träning.
Den är stabil, lätt att ändra trampmotstånd, och kalibrera vid behov.
Vikten är 52 kilo.

Har inte så stor erfarenhet av 874E.
Men den är lite tyngre (57 kg).
Den stora skillnaden mellan dessa verkar vara att på
874E så reglerar du trampmotståndet med fria vikter.
På 828E så vrider du på en "spak".

Läs och jämför på, http://www.monarkexercise.se/default.asp?PageID=594

Jag tror båda är riktigt bra.
Personligen skulle jag inte byta ut min 828E...

/Mattias B

Monark Testcykel
Monark 874E har väll lösa vikter, medans 828E har pendel. den senare, alltså 828E är klart att föredra. kanske inte lika exakt (dock ruskigt exakt, men det blir ju inte 100% på grammet som det blir på 874E med lösa vikter), men väldigt mycket mer behändig o man kan variera mer. med 874 är du låst till de "viktsteg" som du ahr i vikter, säg t.ex. att du har 1,2,3 och 4 kg som vikt, då kan du ju itne lägga på 2,5 kg. man får med fler vikter, men du förstår principen, 828 är mer steglös. dessutom går det fortare att växla mellan motstånd o man måste inte sträcka sig.

Meb: jag skulle gissa på att mervikten ligger enbart i de fria vikterna, eftersom det är riktiga vikter, o inte en vikt på pendel (som simulerar motsvarande vikt som 874 har i lösa vikter). är ju ställ på hojen för att hålla vikter, även om man inte har lagt på dem.

Monark Testcykel
Ja, det var ungefär det jag hade kommit fram till också. Jag lutade åt en 828E och gör det ännu mer nu. Tack för er input!

Meb: Hur upplever du den servicemässigt efter 3 år? Har det varit några större/mindre fadäser?

Monark Testcykel
det är ingen tvekan, det är en 828E du ska ha, eller en 818E, som har har. det är föregångaren till 828E, vetefan som va som skiljer. som det ser ut på bild, äre bara mer kåpor på 828E.

min är från typ 92, still going strong. bandet kan behövas bytas då o då, säg var annat år beroende på hru mycket du använder den, men man kan sätta på andra band med.

Monark Testcykel
Jensen: Du har helt rätt ang vikten...

Hjortsberg: Jag har plockat isär den 2 gånger och smörjt och gjort rent.
Detta för att jag själv ville, inte för att det behövdes.
Lite pillrigt att få isär och ihop första gången...

Har gjort ca 400 konditionstester (på olika personer) och cyklat
själv uppskattningsvis ca 300 mil på den, och den går som tåget;-)
Har inte ens behövt byta bandet som reglerar motståndet.

Rekomenderas stark!

/Mattias B

Monark Testcykel
Antar att ni använder SPD/Look kombipedal eller liknande på era, men vilka mumsiga rekommendationspriser det är på tillbehören jag kollat på från Monark.

Kalibreringsvikt 4 kg: 875 kr
Sadelstolpe 800 just.bar m. släde: 3125 kr
Sadeladapter sport kpl. m. skruv: 206 kr
Styre racer m. 828-tapp, vitt: 831 kr
Pedal kombi SPD/Look: 2050 kr
Totalt: 7087 kronor. (En halv testcykel nästan.)

Nog klarar jag mig utan steglös sadelstolpe och racerstyre, dem var mest för skojsskull, men pedal och kalibreringsvikt känns som fundementala grejer.

Monark Testcykel
kalibreringsvikt = inget du nånsin kommer behöva.
sadelstolpe = du kan nog finna en bra sittställning ändå.
sadeladaptern är ju en vanlig.
styre, det byter man ju ändå till ett mtb styre eller racer styre.
pedaler, beroende på årsmodell så kan man tvingas att gänga upp gängorna för att passa spd pedaler, men sånna gängtappar borde en välsorterad cykelbutik ha att låna ut, hyra ut eller göra jobbet åt dig.

själv har jag tagit bort styrtappen, pressat i en metallstav med diametern 1 1/8" o svetsat fast den, vilket gör att ja kan ha vanliga styrstammar, vilket även löser problemet me att få rätt längd på hojjen osv.

angående vevarna, så säljer även racerdepån (tror jag det är) adaptrar att pressa i vevlagerhylsan så man kan installera ett vanligt lager och vanligt vevparti. de nyare hojarna (tror 828 räknas dit) brukar dock ha vevparti me lösa armar o inte smidda som på de äldre (så som min 818), på desa brukar man heller inte behöva gänga om nått för pedaler, utan det gäller nog bara de med smidda vevarmar.

Monark Testcykel
Du ser, vilken tur att ni finns. Min plånbok och jag tackar och bockar. Låter inte som alltför mycket arbete heller, det ska nog ordna sig med andra ord.

Monark Testcykel
Har kollat runt på de andra trådarna gällande 818e men har inte hittat det jag letar efter... Så jag provar här.

Har köpt adaptrarna från racerdepon och tvingat dit dem med styrlager-press på min monark 818e, efter borttagning av de gamla såklart.

Har hört att det kan variera lite med bredden på vevlagerröret på dessa monarker, har en polare som fick sätta distansbrickor för att få det rätt innan vevpartiet monterades. Någon med erfarenhet?

Men detta är kanske inte hela eller ens en del av mitt problem.

Problemet: När jag nu ska montera dit mitt truativ elita vevparti med tillhörade lager så går inte bara lagerkopparna ruskigt trögt(SOM UTLOVAT) i adaptrarna. Utan när sen vevpartiet ska i så verkar det som att de sitter lite snett eller nått, ska prova ikväll men det känns som att det behövs en hel del mer våld än vanligt för att få i det än vanligt. Drivsidan på vevpartiet fastnade lite förtidigt/innan det skanormalt igårkväll. Har någon haft detta problem? Funderar på om det är för känsligt att montera denna typ av lager (GXP Integrerat)? Dvs denna adapter lösning kanske lirar bättre med ett gammalt hederligt fyrkants vevlager?

Ska som sagt fortsätta ikväll men hoppades på lite input från någon kunnig innan dess.

Monark Testcykel
Jag har noll koll på testcyklar. Om man har en 828E, kan man då ladda upp data från passen i datorn? Och i så fall, vilka program kan man använda för att analysera materialet?

Monark Testcykel
På 828E eller 874E av senaste årsmodell är det då bara vevlager(fyrkants, ISIS, Octalink) som passar ?
Eller är det någon som fått det och funka med ett utanpåliggande vevlager ?

//Källis

Monark Testcykel
cornas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har noll koll på testcyklar. Om man har en
> 828E, kan man då ladda upp data från passen i
> datorn? Och i så fall, vilka program kan man
> använda för att analysera materialet?

Nej, tyvärr inte. 828:an är väldigt exakt vad gäller antal watt, men den är också stendum och förbannat osexig/tråkig. En dyr trainer+PC+pulsklocka är roligare men inte lika exakt.

Om man har en bra pulsklocka/cykeldator så kan man sätta på extra kadenssensor/hastighetsmätare så får du in den typen av data men effekten går inte att få in.

Ska du ha en en testcykel med extra allt så är det nog 839:an och då börjar vi snacka svettiga pengar.

Monark Testcykel
Om man vill ha vettig data och ska lägga mycket pengar så är det ju ett bättre köp att skaffa en effektmätare (Powertap/SRM/Quarq) till sin hoj och köpa billig/enkel trainer. Då får man ju dessutom jämförbar effektdata både när man kör med trainern och när man kör utomhus.

Monark Testcykel
Tack superbrat, det var det jag misstänkte. Ska nog göra som JT säger och skramla ihop till en wattmätare. Quarq lockar ju med fina priser. Precis som Metrigear, om den nu funkar...

Monark Testcykel
jr79 skrev:
> Problemet: När jag nu ska montera dit mitt
> truativ elita vevparti med tillhörade lager så
> går inte bara lagerkopparna ruskigt trögt(SOM
> UTLOVAT) i adaptrarna. Utan när sen vevpartiet
> ska i så verkar det som att de sitter lite snett
> eller nått.

Jag tror inte att det är helt omöjligt att adaptrarna hamnat lite snett och således blir det också trögt att få in själva vevarna. Det är nog som du säger läge för mer våld. Det fick våldas ganska så ordentligt när samma operation genomfördes på min Monark. Även den gången med adapters från Falköping...

Angående diskussionen om effekt och trainers och nedladdning osv så har jag löst det så här smidigt:

file=118927

Och så hoppas jag att alla hemmaombyggare sett det här: http://www.kadens.se/blogs/rytz/3432.htm

Monark Testcykel
bigmollo skrev:
> Stiligt bygge Danne.

Tack, men nu ska jag ta väldigt lite av äran för det här bygget själv. Den här mannen och hans vinkelkap, borrmaskin och styrlagerpress ska ha den största delen...

DSC01000.JPG ht=544

Monark Testcykel
Så där gnistrar det när jag kör. 3000 watt per ben. ;)

Det lutar åt en sån där strippad 828 eller 874. Frågan är vilken man ska ha?
Vad säger ni, ska man ha en med ratt eller med fria vikter?
/J

Monark Testcykel
På längre intervaller tycker jag att små justeringar nästan är en nödvändighet medan jag på korta intervaller kan sakna möjligheten att på ett ögonblick skicka på fullt motstånd.

Hoppsan, det verkar finnas för och nackdelar med båda :)

Monark Testcykel
JT skrev:
> Om man vill ha vettig data och ska lägga mycket
> pengar så är det ju ett bättre köp att skaffa
> en effektmätare (Powertap/SRM/Quarq) till sin hoj
> och köpa billig/enkel trainer. Då får man ju
> dessutom jämförbar effektdata både när man
> kör med trainern och när man kör utomhus.

när vi kört pass med testcyklar me klubben, så har de som kört me trainer haft väldigt svårt näre var korta spurter. bara en notis.

själv har ja svetsat på ett rör med 1 1/8 diameter för att kunna köra me vanligt styre o styrstam. riktigt trevlig modifikation :D

Monark Testcykel
danne skrev:
> På längre intervaller tycker jag att små
> justeringar nästan är en nödvändighet medan
> jag på korta intervaller kan sakna möjligheten
> att på ett ögonblick skicka på fullt motstånd.
>
>
> Hoppsan, det verkar finnas för och nackdelar med
> båda :)

Precis. Man borde alltså köpa en av varje. Jag tror det lutar åt en sån med ratt.

Monark Testcykel
bigmollo skrev:
> Det lutar åt en sån där strippad 828 eller 874.
> Frågan är vilken man ska ha?
> Vad säger ni, ska man ha en med ratt eller med
> fria vikter?
> /J

Så här svarade Mattias mig när jag ställde samma fråga....
874E skall du ha. Då kan du köra mkt styrka och 10/20 och 30/60 plus KI och 2x20 etc.

//Källis

Monark Testcykel
Fria vikter alltså. När jag tänker efter så var det precis det han sa till mig i torsdags också. Jag kommer ha mardrömmar om testcyklar i natt. Har googlat och läst varenda sida på internet idag.
/J

Monark Testcykel
Fördelen med viktkorg är att du kan få rätt vikt snabbt. Krånglet börjar när du vill tex öka belastningen stegvis, då är det smidigare med ratt och slippa fippla med lösa vikter. Jag har nästan uteslutande kört pendelergometer och tycker det fungerar bra. Du blir nog nöjd med vilket som. Hittar du en bra cykel till bra pris tycker jag du kan låta priset bestämma, i annat fall ser jag fördelar med lösa vikter.

Monark Testcykel
Balans skrev:
> Hej,
>
> Visst finns det program för datorn till Monark
> 828:
> http://www.monarkexercise.se/default.asp?PageID=56
> 8
>
> även till 874, 894 och 839

Vad kan programmet till 828E göra då? Jag letade runt lite där, men hittade inget annat än länkar för nerladdning. Inga instruktioner eller produktinformationsblad.

Om man kan få ut puls, effekt och kadens till en dator efter ett pass är det ju super!

Monark Testcykel
geologen skrev:
> Balans skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej,
> >
> > Visst finns det program för datorn till Monark
> > 828:
> >
>
> > 8
> >
> > även till 874, 894 och 839
>
> Vad kan programmet till 828E göra då? Jag letade
> runt lite där, men hittade inget annat än
> länkar för nerladdning. Inga instruktioner eller
> produktinformationsblad.
>
> Om man kan få ut puls, effekt och kadens till en
> dator efter ett pass är det ju super!

Den möjligheten finns inte med 828E och 874E

//Källis

Monark Testcykel
Källis skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Balans skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej,
> > >
> > > Visst finns det program för datorn till
> Monark
> > > 828:
> > >
> >
>
> >
> > > 8
> > >
> > > även till 874, 894 och 839
> >
> > Vad kan programmet till 828E göra då? Jag
> letade
> > runt lite där, men hittade inget annat än
> > länkar för nerladdning. Inga instruktioner
> eller
> > produktinformationsblad.
> >
> > Om man kan få ut puls, effekt och kadens till
> en
> > dator efter ett pass är det ju super!
>
>
> Den möjligheten finns inte med 828E och 874E
>
>
> //Källis

Vad gör då programmet? Om motståndet styrs av vikterna i korgen/pendeln, och man inte kan få ut data, vad i hela friden är programmet till för?

Monark Testcykel
geologen skrev:
> Vad gör då programmet? Om motståndet styrs av
> vikterna i korgen/pendeln, och man inte kan få ut
> data, vad i hela friden är programmet till för?

Jag pratade just med John Nilsson på Monark. (Jävligt trevlig kille.) Programmet använder du för att manuellt fylla i testresultat för att kunna följa upp och jämföra tidigare tester och jämföra hela grupper. Inget för en vanlig cyklist som vi utan för proffsbruk.

Det går inte att ladda över datan från cykeln till dator. Watten beräknas på kadensen, så om du sänker kadensen så sänks watten. Egentligen samma som i verkligheten. (Om man inte är norsk.)

Det är också bara 828:an som finns standard som strippad, men det gick att fixa till 874:an också men till 1000 kronors tillägg.

Jaha då gäller det väl bara att börja panta burkar då..
/J

Monark Testcykel
bigmollo och geologen: Tack för kommentarerna och klargörandet om programmet för 828 och 874. Trodde att programmet till dessa funkade som till 839:an, denna modell kan både styras och i efterhand visa kadens, puls och effekt via datorprogram.

Monark Testcykel
Balans skrev:
> Trodde att programmet till dessa funkade som till
> 839:an, denna modell kan både styras och i
> efterhand visa kadens, puls och effekt via
> datorprogram.

Programmet kanske är samma, men 828/974 kan man inte få ut några siffror av.
/J

Monark Testcykel
bigmollo skrev:
> Balans skrev:
> -----
> > Trodde att programmet till dessa funkade som
> till
> > 839:an, denna modell kan både styras och i
> > efterhand visa kadens, puls och effekt via
> > datorprogram.
>
>
> Programmet kanske är samma, men 828/974 kan man
> inte få ut några siffror av.
> /J

Men för den elektroniskt bevandrade borde detta vara pissenkelt att ändra/konvertera. Istället för att skicka signalerna till siffrorna på LCD displayen borde de gå att tjuvkoppla dessa signaler ut till en usb som man sedan kopplar in till ett för ändamålet anpassat dataprogram.
Ingen här som är lärare som kan lägga detta som en uppgift åt några högskolestudenter?
det skulle vara helt suveränt!

Monark Testcykel
superbrat skrev:
>
> Men för den elektroniskt bevandrade borde detta
> vara pissenkelt att ändra/konvertera. Istället
> för att skicka signalerna till siffrorna på LCD
> displayen borde de gå att tjuvkoppla dessa
> signaler ut till en usb som man sedan kopplar in
> till ett för ändamålet anpassat dataprogram.
> Ingen här som är lärare som kan lägga detta
> som en uppgift åt några högskolestudenter?
> det skulle vara helt suveränt!

Eller så kör man den krångliga vägen med en webkamera o lite bildbehandling.

Monark Testcykel
gabbeon skrev:
> superbrat skrev:
> -----
> >
> > Men för den elektroniskt bevandrade borde
> detta
> > vara pissenkelt att ändra/konvertera.
> Istället
> > för att skicka signalerna till siffrorna på
> LCD
> > displayen borde de gå att tjuvkoppla dessa
> > signaler ut till en usb som man sedan kopplar
> in
> > till ett för ändamålet anpassat dataprogram.
>
> > Ingen här som är lärare som kan lägga detta
> > som en uppgift åt några högskolestudenter?
> > det skulle vara helt suveränt!
>
> Eller så kör man den krångliga vägen med en
> webkamera o lite bildbehandling.

Webbkamera + OCR-program + nåt program som automatiserar det hela + ... äh...

Monark Testcykel
Sådärja. Nu står det en 828E i cykelrummet.

Ni som har en sån, hur gör ni när ni ställer in motståndet? Vrider ni ratten först och ställer in KP med knapparna sen eller gör ni tvärtom?
/J

Tillbaka
Topp