Jag började min inneträning med en Tacx cosmos tror jag den hette, typ en av deras bästa trainer och tyckte då att det fungerade ok även om det inte riktigt gick att köra tunga intervaller på lågkadens och gillade heller inte att hela hojen rörde sig..
För 1år sedan köpte jag en monark 874 tror jag den heter med viktkorg och var helnöjd, fungerar kanon med låg kadens och inga problem att köra öven 1000w, den är även grymt stabil när man står upp och tar i, dock tyckte jag de var lite drygt att behöva välja vikter efter kadens och sneglade lite på monark 839e men lite dyrt...
Så när jag hörde om Kettler som då hade samma funktion som 839an där man bara ställde in watt och sedan skötte den resten oavsett kadens så var det bara att slå till, en kompis fixade en likadan som länken nedan från tyskland för 14k
http://www.fitnesslyceum.com/kettler-ergo-race-indoor-bike.html
Monarken fick en kompis låna fall i fall...
Första tanken när jag satte ihop den var att den var riktigt fin och såg verkligen modern ut även om en annan kompis hävdade att det var skit... det är en gymcykel inget för en cyklist sa han men jag ville testa.
När jag sätter mig på den reagerar jag direkt på att den känns vinglig/svajig så jag spänner alla skruvar några varv mer än vad som känns sunt men ändå är den svajig så jag blev lite besviken och kände inte direkt att man vill köra 30sekundare på denna hoj... sedan körda jag lite på kadens 50-60 runt 300w och magnetmoståndet gav en känsla av att spinna, ungefär som att det nyper först och sedan släpper, helt värdelöst..
Sammanfattning: kompis 2 hade rätt, kettler är en gymcykel med fin display som funkar kanon om man vill kör på 90 kadens 200w 20min sittande och inte väger över 70kg.. för alla andra som vill träna cykling inne har jag bara ett tips
KÖP MONARK det finns mig veterligen inget som fungerar bättre för dom pengarna, har sneglat lite på wattbike men är numera skeptisk då denna har magnetiskt motstånd och inte är varvtalsoberoende så köp en strippad monark, pendel om du inte ska köra korta spurtintervall och viktkorg om du ska.
Ha du råd så köp 839an
Monarken hämtades hem omedelbart och kettlern gav jag till en annan kompis som fick jobba av den;-)