Monark vs trainer?

Monark vs trainer?
Den här tråden är extra rolig att läsa om man har republikanska (alltså statsskicket) sympatier.
"slipper ha en monark som tar plats och är tung" mm ...

Monark vs trainer?
Idag är valet kanske inte lika självklart men när jag köpte min Monark så kostade ju effektmätare till cykeln fortfarande väldigt mycket, lägg där till att min fru också cyklar så vi hade behövt köpa dubbelt. Så då var valet ganska lätt.
Det är ju plus för Monarken om man är flera i familjen som tränar cykel, lättare att justera sadeln på Monarken än att
byta cykel på trainern.

Så här i backspegeln kan jag inte vara missnöjd.
Jag tror jag gav 12 000: - (slutet 2010) för Monarken, sedan dess har vi kört ca 650 pass på den,
och gjort en mindre service på dom åren.

Den framstår som knappt använd när man tittar på den, med tanke på hållbarheten och andrahandsvärdet måste det vara dom
bäst spenderade pengarna av alla cykelprylar jag köpt:)

Monark vs trainer?
Monarken är tystare, bekvämare och stabilare än cykel+trainer. Trainer liknar ändå inte alls utomhuscykling, så det där med samma sittställning håller inte. På trainer är cykeln låst och allt blir väldigt stelt och statiskt.

Nä, Monark med pendel, plus vevmätare i pedaler eller vevparti, det är fan fantastiskt!

Monark vs trainer?
geologen sa:
Nä, Monark med pendel, plus vevmätare i pedaler eller vevparti, det är fan fantastiskt!

Nä nu tog du i... fantastiskt blir aldrig inomhuscykling, möjligtvis helt ok.
Jag kör oxå monark, hade trainer tidigare men vågade inte köra stående spurter med den, monarken känns grymt stabil i jämförelse.

Monark vs trainer?
Har själv fler års erfarenhet av en Monark och det är en riktigt bra pryl inget snack om saken. Stabil, tål mycket, jämn gång, osv...

Men sedan förra vintern sålde jag Monarken och köpte mig en Tacx Neo smart trainer för att kunna koppla upp mig mot Zwift. Så här efteråt kan jag bara konstatera att jag aldrig skulle vilja gå tillbaka till en Monark på grund av alla valmöjligheter min Tacx Neo + Zwift ger mig.

Tiden ute på Zwift bara rinner iväg, finns obegränsat med gruppcykling eller race att delta i. Färdiga träningspass eller hela upplägg att ladda ner och köra ute i en mer stimulerande Zwift-miljö än att stirra in i en vit Monark-vägg med ett svart tejp-kors uppsatt.

Zwift Rides - Rides Calendar
https://teamup.com/ks4861763bd63ce3d8/

Zwift Workouts List
http://www.stronglikeox.bike/zwift-beta-workouts/

//Källis

Monark vs trainer?
Beror väl på hur man är lagd. Att cykla mot andra på datorn lockar mig inte. Då försvinner strukturen och disciplinen.

Nej, på med en bra serie eller film på datorn framför cykeln, så försvinner tiden snabbt.

Monark vs trainer?
Hej har tänkt i samma banor som dig med en billig monark och dit med effekt mätare min fråga är är monark tystare än en trainer ? bor i lägenhet med fruga och barn ^^

Monark vs trainer?
Beror på Trainer, till exempel Elite Turbo Muin är mycket tystare, även nya 2018 Kickrs är så gott som ljudlös, eller din drivlina på cykeln kommer avgöra hur mycket ljud det blir.

Monark är inte tyst! Jag bor i lägenhet och sambon fick besök samtidigt som jag körde ett pass, hon undrade varför jag dammsög så länge. Monarken låter olika högt beroende på motstånd och varvtal, men karaktären är ett vinande.

Kontentan, ska du ha det tyst tyst, så är det trainer som gäller, alternativt en magnetbromsad spinningcykel.

Sen kanske den är "tyst nog" för dina behov, men aldrig tystare än en ovan nämnda alternativ. Har haft samtliga hemma.

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
En Monark med drivlina i bra skick är mycket tystare än en normal cykel på en typisk trainer (där däcket går mot en rulle). Men kanske ännu viktigare, ljudet är av en helt annan karaktär. En Monark har ett väsande, vinande ljud från bromsbandet som går mot svänghjulet, och lite surr från drivlinan, men ljudet lär inte störa mer än den som är i samma rum. En trainer ger kraftiga vibrationer som lätt fortplantar sig genom golv, väggar och tak, till grannarna. Monarkens svänghjul är också direkt kopplat till kadensen, så skillnaden i ljud mellan lätt cykling med lite motstånd och superintensiv cykling med tungt motstånd är ganska liten. På trainer är det i stället trycket mot däcket och rotationen som förändras, vilket dramatiskt ökar ljudnivån. Ännu en fördel till Monarken.

Monark vs trainer?
Hur många använder sig utav en trainer med bakhjul idag? Den som klämmer lite mil nu för tiden har ju en trainer där man monterar av bakhjulet. Sen är det ju betydligt roligare att köra ex Zwift än att sitta och stirra in i väggen på en Monark. Skulle jag prompt ha en separat inne cykel så skulle valet falla på nya wattbike atom som är en smartbike och funkar mot Zwift.

Monark vs trainer?
Däck mot rulle....nu 2018 är det väl mest vanligt med en direktdriven trainer om man vill vara lite seriös med att cykla inne och slippa allt strul som däck mot rulle trainer medför.

//Källis

Monark vs trainer?
drpepper82 sa:
Hur många använder sig utav en trainer med bakhjul idag? Den som klämmer lite mil nu för tiden har ju en trainer där man monterar av bakhjulet.

De som inte är snuskigt rika, kanske?

drpepper82 sa:
Sen är det ju betydligt roligare att köra ex Zwift än att sitta och stirra in i väggen på en Monark. Skulle jag prompt ha en separat inne cykel så skulle valet falla på nya wattbike atom som är en smartbike och funkar mot Zwift.

Är folk verkligen så fantasilösa att de inte begriper att man kan ha en dator eller liknande framför sig även med en Monark mellan benen? Det är ju inte så att alternativet till Zwift är ett tejpkryss på väggen...

Monark vs trainer?
geologen sa:
En Monark med drivlina i bra skick är mycket tystare än en normal cykel på en typisk trainer (där däcket går mot en rulle). Men kanske ännu viktigare, ljudet är av en helt annan karaktär. En Monark har ett väsande, vinande ljud från bromsbandet som går mot svänghjulet, och lite surr från drivlinan, men ljudet lär inte störa mer än den som är i samma rum. En trainer ger kraftiga vibrationer som lätt fortplantar sig genom golv, väggar och tak, till grannarna. Monarkens svänghjul är också direkt kopplat till kadensen, så skillnaden i ljud mellan lätt cykling med lite motstånd och superintensiv cykling med tungt motstånd är ganska liten. På trainer är det i stället trycket mot däcket och rotationen som förändras, vilket dramatiskt ökar ljudnivån. Ännu en fördel till Monarken.

Monark fick mig att hata innomhuscykling så till den grad att jag inte cyklade innomhus sedan jag slutade tävla. Nu 25 år senare har jag skaffat direktdriven trainer och tycker att det är roligt att cykla innomhus på min bekväma sadel, med mina sköna cykelskor och i en familjär sittställning.

Monark är/var deprimerande med sitt vassa vinande, kärringcykelsadel, konstiga pedaler och hade de inte rejäl q-faktor?

Monark vs trainer?
Har aldrig testat en Monark som är lika tyst som min Neo, då har jag ändå cyklar på måååånga Monarker...

Det bästa för mig med vintercykling är ju ERG-mode och bra videor som styr belastningen (Zwift för lugna pass och Sufferfest för äkta lidande).

Där är ju Monarken en forntidsrelik i jämförelse.

Med det sagt, det går fortfarande att bygga bra cykelform på en Monark...

Monark vs trainer?
DRQ96 sa:
Har aldrig testat en Monark som är lika tyst som min Neo, då har jag ändå cyklar på måååånga Monarker...

Mmm, men den har ju inte rulle mot bakhjul, så det klart att den är tystare. Än så länge får man nog utgå från att "trainer" betyder den klassiska varianten med rulle mot bakhjul, och att "smart trainer" eller liknande behöver användas för att indikera att det handlar om en sån där bakhjulet plockas bort.

Monark vs trainer?
Bengt-re sa:
geologen sa:

Monark fick mig att hata innomhuscykling så till den grad att jag inte cyklade innomhus sedan jag slutade tävla. Nu 25 år senare har jag skaffat direktdriven trainer och tycker att det är roligt att cykla innomhus på min bekväma sadel, med mina sköna cykelskor och i en familjär sittställning.

Monark är/var deprimerande med sitt vassa vinande, kärringcykelsadel, konstiga pedaler och hade de inte rejäl q-faktor?

Sadel går ju att sätta dit vilken man vill, både med enkla "fulmetoder" (trycka i en sadelstolpe och köpa klämfäste på Biltema) eller genom att lägga en halv förmögenhet på en sån där justerbar sak som finns som originaltillbehör.

Det är lätt och enkelt att ta bort vevpartiet och vevlagret och sätta dit ett vanligt, med normal bredd och vilka pedaler du vill.

Sittställningen är rätt anpassningsbar, och man får nog vara udda i kroppen för att inte kunna få till motsvarande som man har på räsern, särskilt om man då använder de två tillbehören som ger stora justeringsmöjligheter för sadel och styre.

Men sadeln är faktiskt en av Monarkens starka sidor, enligt mig. Det är den bekvämaste sadeln jag använt. Tyvärr är plasten kass, så nu har jag förbrukat två sadlar. De är båda spruckna till oanvändbarhet.

Monark vs trainer?
geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Sadel går ju att sätta dit vilken man vill, både med enkla "fulmetoder" (trycka i en sadelstolpe och köpa klämfäste på Biltema) eller genom att lägga en halv förmögenhet på en sån där justerbar sak som finns som originaltillbehör.

Det är lätt och enkelt att ta bort vevpartiet och vevlagret och sätta dit ett vanligt, med normal bredd och vilka pedaler du vill.

Sittställningen är rätt anpassningsbar, och man får nog vara udda i kroppen för att inte kunna få till motsvarande som man har på räsern, särskilt om man då använder de två tillbehören som ger stora justeringsmöjligheter för sadel och styre.

Men sadeln är faktiskt en av Monarkens starka sidor, enligt mig. Det är den bekvämaste sadeln jag använt. Tyvärr är plasten kass, så nu har jag förbrukat två sadlar. De är båda spruckna till oanvändbarhet.

Oki. Den jag körde på var i gemensam lokal så fick inte modda den. Och mitt minne var att det var brett mellan fötterna, för bred sadel, ven som attan och som sagt underliga pedaler. Blev väl inte bättre av fläktlös lokal. Goa svettpölar på betonggolvet...

Det kan säkert få till dem bättre än plågocykeln från min ungdom - iofs gick det bygga upp/underhålla flåset på den också.

Monark vs trainer?
geologen sa:
DRQ96 sa:

Mmm, men den har ju inte rulle mot bakhjul, så det klart att den är tystare. Än så länge får man nog utgå från att "trainer" betyder den klassiska varianten med rulle mot bakhjul, och att "smart trainer" eller liknande behöver användas för att indikera att det handlar om en sån där bakhjulet plockas bort.

Nja det kan man väl inte utgå ifrån?
Om du läser på lite så är definitionen av "smart trainer" snarare att den går att koppla upp mot någon programvara för interaktion, än att den är "direktdriven".
Tacx har 8 modeller på "smart trainer" varav 5 drivs med rulle mot bakhjul.
För att inte ha kört varken Zwift eller direktdriven trainer (typ Neo, Kickr el liknande) verkar du förvånansvärt säker på att Monark är ett bättre val :-)

Ja. Jag har kört Monark
Ja, jag sålde den och köpte en smart trainer- direktdriven
Ja, det har blivit ohyggligt mycket roligare att cykla inomhus (betyder inte att det är bättre träning, men fan så mycket roligare)
Nej, jag ångrar mig inte
Det finns en fördel med trainer jmf med Monark för lite trångbodda och det är tveklöst storleken. Något lättare att stuva undan en Trainer än en Monark.

Monark vs trainer?
Man köper ju en direkt driven smart trainer för 6-7 tusen idag så det är ju inga hutlösa pengar. Så att utgå i från att de flesta sitter med ”dumma” bakhjulstrainers idag känns fel. Så därför kan man nog lätt konstatera att monarken inte kan konkurrera ljudmässigt med dagens trainers

Monark vs trainer?
Tycker det mesta låter dyrt, obekvämt och tråkigt jämfört med en gammal väghoj och rejäl framlampa och sedan ut på lokala (cykeltillåtna) motionsspåren för lite intervaller...

Monark vs trainer?
geologen sa:
DRQ96 sa:

Varför skaran utgår från att en trainer innebär hjul mot rulle? Välkommen till 2018

Det är lite kul att du propagerar för att en monark är billigare när du samtidigt nämner wattmätning och att bygga om den :-) har en monark och har byggt om den me annat vevlager o wattmätning och det är inte billigare än att tex köpa en elite direto

Senast ändrad:
Monark vs trainer?
Jensen sa:
geologen sa:
DRQ96 sa:

Varför skaran utgår från att en trainer innebär hjul mot rulle? Välkommen till 2018

Det är lite kul att du propagerar för att en monark är billigare när du samtidigt nämner wattmätning och att bygga om den :-) har en monark och har byggt om den me annat vevlager o wattmätning och det är inte billigare än att tex köpa en elite direto

Beror ju på. I mitt fall var det bara ett en uppsättning drev och ett vevlager som krävdes. Vevparti med effektmätare har jag på cykeln och flyttar på ett par minuter. Under inomhusträningssäsongen cyklar jag ändå inte på räsern, och samma vevparti använder jag med samma drev på vintercykeln.

Men alldeles oavsett så är en vanlig cykel i trainer obekvämt instabil. För lättare cykling sittande funkar det fint, men för tunga spurter, igångdrag eller lågkadens är det inte alls bra. Och det är inget som en bakhjulslös variant ändrar på.

Monark vs trainer?
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:
DRQ96 sa:

Beror ju på. I mitt fall var det bara ett en uppsättning drev och ett vevlager som krävdes. Vevparti med effektmätare har jag på cykeln och flyttar på ett par minuter. Under inomhusträningssäsongen cyklar jag ändå inte på räsern, och samma vevparti använder jag med samma drev på vintercykeln.

Men alldeles oavsett så är en vanlig cykel i trainer obekvämt instabil. För lättare cykling sittande funkar det fint, men för tunga spurter, igångdrag eller lågkadens är det inte alls bra. Och det är inget som en bakhjulslös variant ändrar på.

Vilka har du testat? Jag har haft Monark stående bredvid min cykel i direktdriven trainer och testat båda under längre tid. Skulle inte påstå att något av alternativen är "stabila" för att spurta. Kanske om man bultar fast Monarken i golvet, men annars skulle jag säga att de är väldigt lika. Kört alla typer av intervaller på båda, funkar precis lika bra.

Monark vs trainer?
Jag menar i själva ramen. Där är en vanlig cykel inte en bråkdel så styv och stabil som en stålrörstestcykel. Hela cykeln vrider och ormar sig när jag trycker hårt. Monarken är i det närmaste helt stum.

Jag lägger viktskivor på bakbenen på Monarken när jag ska köra tunga igångdrag, men en trainer flyger all världens väg i samma situation...

Monark vs trainer?
geologen sa:
Jag menar i själva ramen. Där är en vanlig cykel inte en bråkdel så styv och stabil som en stålrörstestcykel. Hela cykeln vrider och ormar sig när jag trycker hårt. Monarken är i det närmaste helt stum.

Jag lägger viktskivor på bakbenen på Monarken när jag ska köra tunga igångdrag, men en trainer flyger all världens väg i samma situation...

Vilken trainer har du testat? Jag har inte alls dessa problem... kanske tar i för lite.

Monark vs trainer?
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:
DRQ96 sa:

jojo, om man har saker innan är det ju billigare, men är lite som att säga att denna 100000kr cykel kostade mig 1000 kr att bygga, for jag hade alla andra delar liggande sen tidigare.

det mest komiska i det hela är ju att du uttalar dig om något du aldrig prövat och du pratar som om du är Robert Förstmann :D visst är säkert en monark stabilare, MEN så som du pratar, så skulle man bara kunna köra fikacykling på en trainer, du kanske borde pröva en direktdrivande nån gång, där man inte har bakhjulet i ekvationen.

Monark vs trainer?
Det beror väl på hur mycket man störs av att det sviktar och gungar. Utomhus märks det ju inte eftersom man lutar cykeln i varje tramptag. Inomhus blir det i stället en vridning i ramen, så hela cykeln böjs i sidled hela tiden. Jag har väl cyklat 40-50 gånger mer tid på testcykeln än trainer, så jag har väl vant mig vid det där bekvämt stumma. Har man aldrig testat kanske man är så van att det inte stör.

Monark vs trainer?
geologen sa:
Det beror väl på hur mycket man störs av att det sviktar och gungar. Utomhus märks det ju inte eftersom man lutar cykeln i varje tramptag. Inomhus blir det i stället en vridning i ramen, så hela cykeln böjs i sidled hela tiden. Jag har väl cyklat 40-50 gånger mer tid på testcykeln än trainer, så jag har väl vant mig vid det där bekvämt stumma. Har man aldrig testat kanske man är så van att det inte stör.

Fast vilken direktdrivande trainer har du testat? Det finns gott om exempel i denna tråd på folk som faktiskt testat båda och beskriver sina upplevelser. Medans du kört massa monark (vet nog de flesta som följt happy under massa år), men verkar inte testat direktdrivande trainer, men uttalar dig som om du har. Blir bara nyfiken om du har eller inte har testat.

Monark vs trainer?
Blir väldigt låg nivå på denna diskussion. Visst det är tycke och smak, men att bara proklamera för det ena när man uppenbarligen inte ens har testat det andra känns väl sådär.

Monark vs trainer?
Jag kör en styv fulcykel på trainern. Bakdelen är planterad i backen, men visst kan man känna ett visst flex i styret när man står upp och bryter. Å andra sidan lär samma delar flexa i verkliga verkligheten vare sig man känner det eller ej.

Monark vs trainer?
geologen sa:
Direktdrivande eller inte har inget med cykelns styvhet att göra, så det är helt ovidkommande.

Fast de fäster ju in olika oxå. Så de direktdrivande jag känt på har varit bra mycket mer stumma. Men ja i vrid ä säkert monarken mer. Men tvivlar på att du är så stark att det mer är ett problem mer än att du vant dig.

Monark vs trainer?
drpepper82 sa:
Man köper ju en direkt driven smart trainer för 6-7 tusen idag så det är ju inga hutlösa pengar. Så att utgå i från att de flesta sitter med ”dumma” bakhjulstrainers idag känns fel. Så därför kan man nog lätt konstatera att monarken inte kan konkurrera ljudmässigt med dagens trainers

Det finns även "dumma" direktdrivna trainers. T ex Elite turbo muin, som går för 2500-3000kr på beg-marknaden. De har ju inbyggd effektmätning, så de går att koppla upp mot zwift trots att de är dumma, enda skillnaden är att man måste reglera motståndet själv genom att växla på cykeln.

Monark vs trainer?
Jag har både och, det är olika känsla och bra på olika saker. Till korta intervaller som 40/20 föredrar jag monark, för annat funkar Neon bra.

Monark vs trainer?
Mm, sålde precis en sådan.

Effektmätaren på den är ju sådär och mitt största problem med den var att ”kraftkurvan” var lite väl brant så den ger kanske inte den bästa cykelkänslan om man vill få den lika som ute. Men grymt tyst och stabil trainer.

Väntar på en KICKR core nu som jag hoppas ska ta Zwift en nivå till med lutningssimulering och en effektmätning som ska vara lika bra som en ”riktig” mätare. Tror också den ska ha en bättre cykelkänsla.

Visst lite dyrare än en muin men om den lyckas kryssa mina förhoppningar tycker jag det känns värt det.

Monark vs trainer?
bellasoda sa:
drpepper82 sa:

Det finns även "dumma" direktdrivna trainers. T ex Elite turbo muin, som går för 2500-3000kr på beg-marknaden. De har ju inbyggd effektmätning, så de går att koppla upp mot zwift trots att de är dumma, enda skillnaden är att man måste reglera motståndet själv genom att växla på cykeln.

Den jag har hemma är stendum, en direktdriven Elite Turbo Muin. Förstått att man till vissa modeller av den jag har kan köpa till en sensor för att få ut kadens och även watt på vissa modeller, förutsätter att det blir skräpdata, speciellt för watt.

Monark vs trainer?
De som ovan skrivit att Monark låter mycket måste ha en annan modell än jag. Jag brukar köra min morgonpass på Monarken (828) medan min sambo sover i rummet bredvid.

Monark vs trainer?
Fulkinesen sa:
De som ovan skrivit att Monark låter mycket måste ha en annan modell än jag. Jag brukar köra min morgonpass på Monarken (828) medan min sambo sover i rummet bredvid.

Vad som upplevs som tyst är högst subjektivt, att de tysta (Elite Muin / 2018 Kickr) trainers är tystare än Monark är ett faktum.
Monark kan mycket väl vara tyst nog, men alltid mer högljudd än ovan nämnda trainers.

Monark vs trainer?
Fulkinesen sa:

Ingen har sagt att sen är högljudd. Folk har sagt att den låter mer än många moderna direktdrivande trainers som svar på påståendet om att monark var tystare än trainers vilket skulle vara att generalisera grovt

Monark vs trainer?
Jensen sa:
Fulkinesen sa:

Ingen har sagt att sen är högljudd. Folk har sagt att den låter mer än många moderna direktdrivande trainers som svar på påståendet om att monark var tystare än trainers vilket skulle vara att generalisera grovt

Följande skrevs om Monark ovan:
Landen sa:
Monark är inte tyst! Jag bor i lägenhet och sambon fick besök samtidigt som jag körde ett pass, hon undrade varför jag dammsög så länge.

Monark vs trainer?
Fulkinesen sa:
Jensen sa:
Fulkinesen sa:

Följande skrevs om Monark ovan:
Landen sa:
Monark är inte tyst! Jag bor i lägenhet och sambon fick besök samtidigt som jag körde ett pass, hon undrade varför jag dammsög så länge.

Att säga att något inte är tyst ä väll inte samma sak som att säga att något är högljutt?

Tillbaka
Topp