Mondraker crafty el on-one codeine?

bålstamatte

Aktiv medlem
Mitt letande efter en 29a fortsätter!
Hade nästan bestämt mej för en on-one codeine men efter att sökt och läst här på happy så verkar den inte gillas direkt. Synpunkter på geometrin med bla. långa kedjestag och att det är en "fulkines"...

Vad säger ni om den här, mondraker crafty.

http://www.alltricks.com/mtb/bikes/...e-bike-crafty-29-black-yellow-193-185688.html

Vad är en bra geometri för en stighoj egentligen? Korta kedjestag vill man ju ha har jag förstått.!? Mer..

Kom med synpunkter och råd tack!

bålstamatte skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt letande efter en 29a fortsätter!
> Hade nästan bestämt mej för en on-one codeine
> men efter att sökt och läst här på happy så
> verkar den inte gillas direkt. Synpunkter på
> geometrin med bla. långa kedjestag och att det
> är en "fulkines"...
>
> Vad säger ni om den här, mondraker crafty.
>
> http://www.alltricks.com/mtb/bikes/mondraker-2015-
> complete-bike-crafty-29-black-yellow-193-185688.ht
> ml
>
> Vad är en bra geometri för en stighoj
> egentligen? Korta kedjestag vill man ju ha har jag
> förstått.!? Mer..
>
> Kom med synpunkter och råd tack!

Korta kedjestag är inte allt. Visst blir hojen lättare att få upp på bakhjulet, men den blir inte lika stabil i hög fart samt klättrar lite sämre än om du har aningens längre kedjestag. Om du mest ska cykla stig så tror jag inte att en On One Codeine kommer att vara en dålig cykel. Mondraker har ju av hävd (sen Barels tid) varit långa och låga vilket är populärt. Så den lär inte vara dålig heller. Bästa tipset är väl att kunna testa. Det är svårt att internetcykla sig till en känsla, även om många gärna vill tro att de kan det.

Har noll koll på Mondraker men hade en Codeine som jag körde med under knappt ett år.

Visst, de har coola prylar och bygger hojar som är bang-4-buck (rent komponentmässigt) men.......
On-one som företag lämnar JÄVLIGT mkt att önska. URUSEL kundsupport.

Jag skulle få min cykel inom 1,5-2 veckor (fanns på lager sa dem) men fick vänta nästan 3 månader. Okej, inte i klass med Canyon men dåligt ändå..
Hörde av mig flera ggr. men de svarade bara undvikande hela tiden..

När jag väl fick den..
Bakhjulet på Codeinen var troligen byggt av snoriga ungar i förskolan för ekrar lossnade efter ca. 3 mil... Och då menar jag inte att ekerspänningen blev lite ojämn utan det var tre ekrar som nippel skruvade av sig helt på..
Hörde av mig till On-one, de svarade inte ens.
Mailade då ett antal gånger till dem.. De lovade att återkomma med det gjorde de aldrig.. Eller jo, de hörde av sig över ett år senare... Jävla helvetes brittmongon...

En annan grej, innan köpet hörde jag mig för ang. storlekar och rekommendationer.. Då fick jag rådet att köpa en medium.. Fast å andra sidan kunde jag också köpa en small...
Och sen slänger dom ur sig att det skulle funka med en large också. Va fan liksom???

Hojen i sig kan jag inte klaga på. Det är en skön hoj. Just för min typ av cykling var den dock inte rätt. Kändes lite stor, tung och otymplig i skogen när det blir mer knixigt men det är ju inte fel hojens fel så att säga.. Different tools for different fools..
Den är dock brötig, lekfull och stabil utför..

Jag är 179cm lång, 85 innerbenlängd. Tycker att medium kändes lite lång men det är kanske bara jag som har kort apindex... Gillar ramar med relativt kort reach.. Och även likabyggda cyklister har ju rätt olika preferenser så det är så klart högst personligt.

Den finns nu som en 27.5 och allra mest bang-4-buck är nog att gå på en billigare variant än den som har 1x11..
Nästa år så kommer det en 27.5+ som heter Hadza (eller Hazda?) som ser ut precis som en Codeine, troligen är det samma ram.

Hur som helst, de må bygga schyssta creddiga hojar och ha bra priser men jag kommer då aldrig handla av On-One någonsin igen i hela mitt liv..
Om man skiter så förbannat hårt i kundrelationen så kan det fasen kvitta..

Senast ändrad:
Vad trist med den usla supporten hos on-one! Annars verkar de ju vara prisvärda med tanke på komponenterna. Men nu har de väl en representant i Sverige så det kanske funkar bättre nu??

Jag tänker inte kommentera On-One mer än att det höll på att bli en Codeine men det föll på just deras taffliga bemötande :/
Mondraker Crafty har jag inte kört men väl en Foxy (27.5 och 140-slag) i alperna :)
Den var ett monster att käka stig nerför och stigningar uppförs, så Crafty'n lär inte vara sämre :D
Dock finns det nog en risk att den kan upplevas som sävlig om den inte framförs i Trenduro-tempo...

Sävlogheten har no mycket att göramed geometrin och när du kommer upp slaglängd. Med detsagt gillar jagmin enduro650b jätte jätte mycket och använder den somstogcykel utan några bekymmer. Det är nog en smaksak som så mycket annat.

Just de cyklarna verkar något märkligt att välja mellan. Den ena är jättelång och den andra är jättekort.

Tillbaka
Topp