Monstercross/gravel av en gammal XC?

oJsan

Aktiv medlem
En gång i tiden cyklade jag runt på en Specialized Epic, årsmodell 2008. De flesta delar har donerats till andra projekt men ramen finns kvar. Går det att bygga en vettig gravel-cykel eller blir det mest bara konstigt geometri av att försöka?
Ramen är XL och den vara nog snudd på lite stor när jag cyklade på den, ligger någonstans mellan L och XL med mina 184cm

1643809138144.png

vettig vet jag inte, men det vore väl ett kul och lite knasigt projekt med en heldämpad gruscykel och jag skulle följa byggtråden slaviskt. jag tror personligen att fjädring är bra om en vill köra snabbt på grus.

största problemet är ju att den blir lång. det går att avhjälpa med kort reach på bockstyret, kort stam, bakochframvänd setbackstolpe och sadel som man sitter långt fram på i förhållande till rälsen. kanske inte nödvändigtvis allt samtidigt, om det inte krävs.

En gång i tiden cyklade jag runt på en Specialized Epic, årsmodell 2008. De flesta delar har donerats till andra projekt men ramen finns kvar. Går det att bygga en vettig gravel-cykel eller blir det mest bara konstigt geometri av att försöka?
Ramen är XL och den vara nog snudd på lite stor när jag cyklade på den, ligger någonstans mellan L och XL med mina 184cm

Visa bilaga 536952
Dum fråga i sammanhanget, men är det inte väldigt modern SA på den där cykeln, eller är det bara innan sag?

vettig vet jag inte, men det vore väl ett kul och lite knasigt projekt med en heldämpad gruscykel och jag skulle följa byggtråden slaviskt. jag tror personligen att fjädring är bra om en vill köra snabbt på grus.

största problemet är ju att den blir lång. det går att avhjälpa med kort reach på bockstyret, kort stam, bakochframvänd setbackstolpe och sadel som man sitter långt fram på i förhållande till rälsen. kanske inte nödvändigtvis allt samtidigt, om det inte krävs.
Ja det finns nog lämpligare ramar att utgå från men lite av grejen är att det kommer bli kul och lite knasigt... ? Kanske en stel framgaffel så det blir än mer knasigt? ?
Oklart vilka hjul som kan tänkas passa, ska se om jag kan låna från bekanta bara för att testa storlekar. Åh sen det där med växelreglage för MTB på ett bockstyre... men det sägs ju gå att lösa.

Senast ändrad:
Jag är tyvärr skeptisk - en cykel som redan nu uppfattas som lite lång/stor kommer att bli svår att få till (dessutom med förbehållet att man "måste" fixa växlar/bromsar/reglage innan man ens kan testa om/att det inte lirar).

För vad det är värt; jag har en gammal första generationens Epic (2004ish) i L som blev plundrad på delar vid ett inbrott i källarförrådet häromveckan. Vill du istället bygga på den (vilket är rimligare map längden) byter den gärna händer för en femhundring eller en påse bra vin.

Gränserna mellan lvg, gruscykel och MTB blir allt mer flytande. Den blir väl vad du kallar den antar jag.

Sadelrörsvinkel, ser väldigt brant ut, precis som modet föreskriver just nu för mtb ?
jag hittade nån geometritabell som sa 74 grader. tänker att det kan vara en slags synvilla, att sadelrörsvinkeln kanske ser brantare ut för att det nuförtiden är ovanligt att röret går oböjt rakt upp från vevpartiet, vi är vana att se cyklar där röret "börjar" lite framför vevpartiet och sen gör en böj bakåt. rör som har 74 grader ovanför den där böjen har ofta en effektiv vinkel som är brantare.

Jag är tyvärr skeptisk - en cykel som redan nu uppfattas som lite lång/stor kommer att bli svår att få till (dessutom med förbehållet att man "måste" fixa växlar/bromsar/reglage innan man ens kan testa om/att det inte lirar).

För vad det är värt; jag har en gammal första generationens Epic (2004ish) i L som blev plundrad på delar vid ett inbrott i källarförrådet häromveckan. Vill du istället bygga på den (vilket är rimligare map längden) byter den gärna händer för en femhundring eller en påse bra vin.
du har nog rätt i att det är osäkert hur bra det kommer bli i slutändan, så om ts kunde testa med lånade komponenter innan massa pengar läggs ut på prylar vore det ju vettigt.

men på bilden tycker jag det ser ut som att det är drop från sadel till styre. ett bockstyre vill en nog försöka få upp högre, då blir cykeln kortare också.

men det vettigaste är såklart att bara skaffa färska snabba däck och köra så det ryker på gruset. den är ju en helt okej grushoj som den är.

Tillbaka
Topp