Montera 12x142 på specialized med 12x142+

Elsasigne

Medlem
Har blivit med Specialized Camber. Har ett hjulpar till sedan tidigare med 12x142. Märkte att det inte funkade att montera på cykeln. Hur gör jag enklast? Vill alltså kunna använda Rovalhjulen och mina andra. Finns det någon sorts adapter?

Jag hade exakt samma problem som du fast tvärt om. Hade ett extra hjulpar med 142+. Min camber har ram byggd för 142. 142+ gick och montera men fick aldrig till det bra och orkade inte hålla på att ställe om växeln hela tiden. Kedjan snuddade ramen med 142+ hjulet. Konstigt att din camber har 142+ ram och min inte. Sålde 142+ hjulet.

Vad har du för årsmodell och vilken modell av Cambern är det? Jag har Comp Carbon från 2016.

Elsasigne sa:
Har blivit med Specialized Camber. Har ett hjulpar till sedan tidigare med 12x142. Märkte att det inte funkade att montera på cykeln. Hur gör jag enklast? Vill alltså kunna använda Rovalhjulen och mina andra. Finns det någon sorts adapter?

Sitter det Specialized High/Low eller Roval/DT nav på bakhjulet?

Kan gå att byta adapter till 142 men det gäller att hitta rätt.

Ett annat alternativ är att byta ett av hjulparen med någon som har samma problem, vilket löser bådas i ett slag. ?

Annars är det justering som gäller och det suger.

FreddeP75 sa:
Jag hade exakt samma problem...Jag har Comp Carbon från 2016.

Tror det är något med din baksving Fredde då hjulen sitter som en fläskläpp på min Camber.
Har noll problem med de 3 uppsättningar 142+ hjul jag testat.

Enklaste är definitivt att byta ena hjulparet. Det kommer ut minst ett par likadana i veckan på KoS så det är bara att shoppa loss :-)
Har köpt 2 par nya Roval 29mm id för 2500 st vilket jag tycker är helt överkomligt.

Elsasigne sa:
Finns det inget sätt att slippa justera växeln?

Inte om du ska ha olika nav! 142+ har kassetten 2-3 mm längre ut än 142 men båda är lika bred, har du ram som inte är anpassad för + navet kan kedjan ta i kedjestaget dessutom! Köp ett till bakhjul som är lika som det du vill ha kvar.

Tillbaka
Topp