Montera 29" däck på 26" Scott Ransom 10

Malmas

Medlem
Hej, cyklade Vasan 90 för andra gången i år, fick en otrolig boost av mitt resultat och känner mig laddad för att göra det bättre nästa år.
Blev sugen på 29" till nästa år och åkte och kollade på en Trek Fuel EX 8, blev dock något besviken på bl.a. Fjädringen som var svampig och den kändes inte lika spänstig som min Scott, bakfjädringen gick inte heller att låsa helt i den prisklassen. Det känns som att jag måste upp på 30-50k för att hitta en cykel med liknade komponenter som min cykel (min är ombyggd med XTR rakt igenom)
Tanken slog mig då att det kanske går att montera 29" på min Scott. Bortsett att jag måste modifiera sving och ev byta framgaffeln för att få plats med 29" så undrar jag om det blir helt galet med Geometrin (kommer att få förlänga hjulbasen c:a 30mm med en adapterplatta för att det skall få plats). Är i grund och botten nöjd med min Scott, men 29" vore trevligt. Så vad tror ni, kan det funka eller är jag ute på djupt vatten?

Ju slätare terräng, tänk vasan, desto mindre nytta av stora hjul. Köp ett par lätta, fina 26or om något (kan man säkert få dirt cheap nu) och trevligt gummi.

Jag skaffade nyss en 29". Har kvar 26" cykeln. Båda är heldämpade. Jag tycker inte att skillnaden är så astronomisk. Visst, 29:an är en modernare cykel med bättre geometri, men hjulstorleken är inte så revolutionerande. Lite bättre grepp uppför och lite bättre rull i vissa lägen, typ småskit som rötter. Men en bra och modern 26" är fortfarande en bättre hoj än en billig 29.

dnleriksson sa:
Om en Fuel känns svampigare än en Ransom finns det nog lite att jobba med i dämparinställningar på Fuelen :-)
Det är möjligt men trots att butiken ställde in den efter min vikt så kändes det inte bra, sedan gick inte den modellen att få tvärstum när man låser den.

Octagon sa:
Jag skaffade nyss en 29". Har kvar 26" cykeln. Båda är heldämpade. Jag tycker inte att skillnaden är så astronomisk. Visst, 29:an är en modernare cykel med bättre geometri, men hjulstorleken är inte så revolutionerande. Lite bättre grepp uppför och lite bättre rull i vissa lägen, typ småskit som rötter. Men en bra och modern 26" är fortfarande en bättre hoj än en billig 29.
Jag har lånat en Trek 29" Hard tail som jag får testa några dagar, skall bli kul att jämföra dom i skogen.

Tillbaka
Topp