Montera "buckliga" däck på smal fälg (lösning [?])

CEHG

Aktiv medlem
Jag vet inte om någon känner igen detta. Jag är en högst vardaglig cyklist som inte fått in rutinen med de enklaste sakerna än.

Problem: Ett par nya 28-622 däck har legat i två år i kallförrådet. Originaldäcket utslitet. Det nya däcket är förpackat ihoptryckt och har både breda veck och "gapar" 3-4 cm vilket gjorde det närmast omöjligt att trä på ena sidan först för att sedan kränga på den andra. Båda sidor måste vikas in och tryckas "ned i" fälgen på samma gång. Hur lösa detta utan fyra, fem par händer? Provade att offra ett antal buntband på det sätt som ses i bilderna. De håller ned däcket på båda sidor till att börja med. Först tätt och sedan lite glesare. När man gjort två tredjedelar, är det tillräckligt stabilt för att få in den ena sidan och kränga på det på vanligt sätt Det gick ganska fort faktiskt eftersom däcket inte hoppade ur läge hela tiden.

Som sagt, vet inte om detta är något andra gör eller inte, eller om det är bara jag som har problem att få på tillplattade däck på en sådan här smal fälg, men det gick smidigt på detta bångstyriga däck.

Kommentarer? Var jag för otålig att få på det på sedvanligt sätt?

tire-a.jpg
tire-2.jpg
tire-3.jpg
tire-4.jpg

Har de kanske legat under något annat i kallförrådet? Ljummen såpablandning funkar till att mjuka upp det mesta som innehåller litet gummi, t ex vindrutetorkarblad och gummilister, så prova att ta in dem, och lägg dem i vasken med litet sånt. Bara att ta in dem i värmen kommer nog att göra skillnad.
Man bör också massera däcken, och det gör helst när de sitter på fälgen med endast litet tryck. Nu är jag dock rudis med slanglösa däck, som det verkar vara här.

Bara det att däcke är ihopvikt så blir det ju "platt". När man sedan vecklar upp det är får man inte ner kanterna på däcket mellan fälgkanterna riktigt. Jag har monterat breda däck och fälgar utan problem, men på de här LVG-fälgarna blev det svårare när däcken varit ihopknölat.

Tillbaka
Topp