Montera fast frambroms på gammal kärringcykel

nasso

Aktiv medlem
Jag har en gammal pärla som jag ärvt av min farmor. Den tar mig till och från jobbet och fungerar ypperligt. Äldre än mig, med god marginal, är den också. :)

Ibland kör jag dock med cykelkärra och fotbromsen är inte optimal längre så det hade varit skönt att få dit en frambroms också.

Går det att montera dit en frambroms på en så här gammal cykel? Det finns ingen form av fästen alls på framgaffeln för just frambroms. Fälgen är dock ganska plan och fin.

Bilagor

• 2013-09-14 16.40.43.jpg
    2013-09-14 16.40.43.jpg
    105.6 KB · Besök: 1,506
  • 2013-09-14 16.41.01.jpg
    2013-09-14 16.41.01.jpg
    154.8 KB · Besök: 888
Tror inte det går att göra nåt åt den där, även om du skulle borra hål i kronan så ser det för långt ut för att stoppa dit bromsar som sitter med en centrumbult. Iaf som får nån vettig bromsverkan.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror inte det går att göra nåt åt den där,
> även om du skulle borra hål i kronan så ser det
> för långt ut för att stoppa dit bromsar som
> sitter med en centrumbult. Iaf som får nån
> vettig bromsverkan.

Ok. Det känns lite kört. :/

Bengt-re skrev:
> Byt bakhjul så du återfår bronsverkan igen.

Mja. Jag har rengjort och återinfettat baknavet. Bromsverkan är helt ok nu tycker jag. Är väl inte riktigt lika "direkt" som handbroms, men så är det väl med fotbroms.

Problemet är väl snarare att man bara har en broms att förlita sig på. Speciellt när man har barn-cykel-vagn bakom. Vad gör jag om jag tappar kedjan på väg ner för en backe? Tror inte det har hänt när jag haft denna cykeln men det hade varit skönt att ha två bromsar. Speciellt med tung cykelkärra bakom med två ungar som puttar på i nedförsbackarna.

jesperC skrev:
> Kanske någon typ av trumbroms skulle kunna
> funka...
>
> //j

Jäklars. precis min tanke. Har själv en Biltema Cruiser som jag monterat Old School trumbroms på. Det finns speciella fästband för gaffeln men de kan va luriga att få tag på.

Mjodvitner skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske någon typ av trumbroms skulle kunna
> > funka...
> >
> > //j
>
> Jäklars. precis min tanke. Har själv en Biltema
> Cruiser som jag monterat Old School trumbroms på.
> Det finns speciella fästband för gaffeln men de
> kan va luriga att få tag på.

Såna där kanske jag kan ordna. Tror jag sett såna någonstans i mina samlingar. Av intresse?

Mjodvitner skrev:
> Så ser det ut på min.

Lite OT men, vad har du för ekerlängd på det hjulet om det är ett 559?

nasso skrev:

> varit skönt att ha två bromsar. Speciellt med
> tung cykelkärra bakom med två ungar som puttar
> på i nedförsbackarna.

Med en sån här applikation, varför inte köpa en modern hybrid med hydrauliska skivbromsar? De är inte särskilt dyra så här års. Jag förstår att det är affektionsvärde på farmorshojen, men att sätta på trumbroms för att köra ett obromsat släp låter lite som att piska en trött häst. Trumbromsen kan också paja, eller att vajern lossnar. Med en hybrid får du sannolikt också bättre balans på ekipaget, tack vare lägre styre och mer tyngd på framhjulet.

Trumbroms hade ju kanske varit ett alternativ ja. Det enklaste då hade varit att köpa ett helt nytt hjul. Om det finns med trumbroms... Om det börjar dra upp i pris så är det ju mer lockande att köpa en ny cykel istället. Det finns inte riktigt med i budgeten just nu dock... detta var lite tanken att detta skulle bli en budget grej. :) Får klura lite på detta. Tack för alla tipsen!

Edit: En sån här har jag sneglat på. Den hade varit mumma att ersätta denna cykeln med och använda för vinterpendlingen. :) http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike/rp-prod84760

Senast ändrad:
T_M skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Så ser det ut på min.
>
> Lite OT men, vad har du för ekerlängd på det
> hjulet om det är ett 559?

Ca 25cm mätt ekerhuvud till innerkant på fälgen.

Mjodvitner skrev:
> T_M skrev:
> -----
> > Mjodvitner skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så ser det ut på min.
> >
> > Lite OT men, vad har du för ekerlängd på det
> > hjulet om det är ett 559?
>
> Ca 25cm mätt ekerhuvud till innerkant på
> fälgen.

. Edit; svarade på fel bild..

Senast ändrad:
Jag monterade fram/fälgbroms på en äldre damhoj rätt så nyligen. Krävdes lite pyssel för att få klossarna att nå ner, men inget episkt.
Bestämmer du dig för att försöka så rekommenderar jag att du demonterar gaffeln så att du kan ta bort kromkåpan över gaffelkronan så att du ser vad du gör innan du börjar borra för bromsbulten. Det kan vara lite förstärkningar och konturer där inne som påverkar var det passar att borra.
De kan även göra det lite utmanande att få ett stabilt säte för bromsen.

Vill man använda trumbroms och saknar bandet för reaktions/momentarmen så går det bra att använda en vanlig slangklämma. Ger inga stilpoäng dock.

Tillbaka
Topp