Montera främre pakethållare - insticksaxel?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Hej,

Har en pakethållare som på den bifogade bilden sen tidigare. Har precis köpt en ny cykel men då jag ville ha en lite modernare variant med ordentliga bromsar (hydraliska skivbromsar) och ram så här jag nu problem med infästningen.

basil-basil-portland-front-carrier-carrier-rack-al.jpg

Det sitter en insticksaxel fram med snabbfäste. Jag skulle nog kunna modifiera infästningen på armarna som går ned till framaxeln så att de fungerar med framgaffeln. Men hur är det med att montera något på en insticksaxel?

Den verkar inte i samma mån bygga på friktionslåsning utan även ha en form av formlåsning med ett litet litet urtag för "skallarna" på axeln.

1508706045626669274744.jpg

Någon med erfarenheter?

Cykeln i fråga är en Monark Saltis.

Vänligen,
Gavin

Senast ändrad:
gavin_gadget sa:
Hej,

Har en pakethållare som på den bifogade bilden sen tidigare. Har precis köpt en ny cykel men då jag ville ha en lite modernare variant med ordentliga bromsar (hydraliska skivbromsar) och ram så här jag nu problem med infästningen.

Det sitter en insticksaxel fram med snabbfäste. Jag skulle nog kunna modifiera infästningen på armarna som går ned till framaxeln så att de fungerar med framgaffeln. Men hur är det med att montera något på en insticksaxel?
Snabbfästet fungerar som majoriteten av alla gängade fästelement, genom att klämma ihop saker.
Kunde du behålla samma tryck mellan axelns låsmuttrar (”skuldrorna på axeländarna) och gaffeländarna utan att ha snabbfästet där skulle infästningen i sig funka lika bra.
Så länge snabbfästets axel är tillräckligt lång så att muttern forfarande har grepp för tillräckligt många gängor är det inga problem att lägga till en frampakethållare.
gavin_gadget sa:
Den verkar inte i samma mån bygga på friktionslåsning utan även ha en form av formlåsning med ett litet litet urtag för "skallarna" ...
Jodå, friktionslåsning är forfarande primärprincipen.
Som du ser så är passningen mot urtaget ganska/väldigt glapp. Skulle ge dålig precision att förlita sig på den.
Det vedertagna namnet för urtagen är ”lawyer lips”.
Deras syfte är att fungera som marginal eller livlina för den som inte stängt sitt snabbfäste ordentligt.
På en skivbromshoj är det här väldigt viktigt eftersom det uppstår en kraft vid inbromsning som försöker skjuta ut axeln ur gaffeln.
På en fälgbromshoj kan man i princip cykla runt med snabbfästet eller axelmuttrarna lösa utan att det händer ngt så länge man håller framhjulet på marken.
Den lyxen har man inte på en skivbromshoj.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp