Montera ihop kartongcykel?

Purchaser

Aktiv medlem
Fick hem min Laufey igår och ska börja montera ihop den imorgon tänkte jag. Kikat runt lite på YT osv men tänkte ändå höra om någon har bra tips inför detta arbete...

Vilka verktyg behövs vanligen och behöver man någon form av fett och i så fall vilken typ? Tänker till montering av framhjul, styre?

Bör man smörja in kedja och tvätta av bromsskivor på något specifikt sätt kanske?

Som sagt tips tas tacksamt emot 😄

ponx

Aktiv medlem
Lite fett på skruvarna till styret samt pedalerna brukar vara bra. Sen kan man ju torka av kedjan lite om den är överdrivet kletig. Jag brukar också känna på alla skruvar och bultar innan första rundan och några rundor efter. Det är ju inte omöjligt att en cykelmontör haft stressigt på jobbet och glömt dra åt något. Det händer ju också ofta att saker lossnar när man kör, särskilt i början.

Ett vanligt multitool brukar man komma långt med.

mv70

Aktiv medlem
Monteringspasta om det är carbon typ styre, sadelstolpe mm. Och momentnyckel är bra ha

Senast ändrad:

Purchaser

Aktiv medlem
Tack för alla kommentarer 🙂

Något speciellt fett man bör använda och slogs även av insikten om...gaffeln!! Vad behöver man göra med den??

ponx

Aktiv medlem
Fett som fett ... kanske inte bregott men det som din lokala cykelbutik har. Gaffeln behöver du pumpa upp med din dämparpump till rätt tryck och sag. Har du ingen dämparpump så får du köpa en. Finns en biljard guider på hur man når den perfekta känslan. Sen är det bra att notera i sin telefon när man kör så att man vet när det är dags för gaffelservice. Vi pratar typ 50h för rockshox så det kommer oftare än man tror.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer