Montera o justera v-broms

hannulan

Medlem
Jag försöker byta mina cantilever bromsar mot v-bromsar. O jag lyckas inte justera de så det blir bra. Antingen ligger belägen emot eller så går det inte att bromsa ordentligt. Kan fäljen vara för bred? Kan jag ha monterat allting knasigt (jag har skruvat fast m den gamla skurven dör cantilever bromsarna satt i hittat den lilla piggen som sitter fast i plattan som spänner fjädern). Nu undrar jag om det kan finnas kompabilitetskrav? Dvs har jag köpt fel bromsar, eller är det bara att försöka justera vidare?

TobbeV skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du bytt handtagen? Blir nog inte samma
> draglängd vid v-broms som cantilever.

Precis, handtagen måste bytas oxå.

/T

tmalm skrev:
> TobbeV skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Har du bytt handtagen? Blir nog inte samma
> > draglängd vid v-broms som cantilever.
>
> Precis, handtagen måste bytas oxå.
>
> /T

Eller komplettera med travel agents

Jag har inte bytt handtag m när jag läste på produkt beskrivningen av de förstod jag det som att de passade både. Handtagen är från biltema, cantilever bromsarna nånannanstan ifrån o v-bromsarna från avid. En blandning m andra ord. Ska lägga upp länk o bilder när jag kommer till en dator.

Om du håller in bromshandtaget, kan du då välja ett annat hål för att fästa vajerns kägla i? Jag har ett par handtag som är kompatibla med V/canti och där gör man så.

Det står ju att handtagen är kompatibla med V-broms och skivbroms, då är det samma draglängd på wire. På canti däremot är det kortare draglängd, men det behöver vi inte blanda in.
De ska alltså passa ihop.

Lite bilder kan lösa mysteriet.

Jon skrev:
> Det står ju att handtagen är kompatibla med
> V-broms och skivbroms, då är det samma
> draglängd på wire.

Det finns ju skivok med både kort och långt drag.
Men går det flytta "vajerplåten" så ska den sitta i yttre hålet (stort drag).

Man kan inte flytta vajerns infästning, finns bara ett ställe att fästa den. Kan det va så att Biltema har fel i vad de skriver om sina handtag? Jag vet ju att handtagen passade till mina gamla cantibromsar iaf.

Vet inte riktigt vad jag ska fota men här är några bilder.

Bilagor

• DSC_0051.JPG
    DSC_0051.JPG
    61.6 KB · Besök: 187
  • DSC_0050.JPG
    DSC_0050.JPG
    150.8 KB · Besök: 540
NLC skrev:
> Förslag:
> http://www.cyclecomponents.com/problem-solvers-tra
> vel-agent.html

Betyder det att du menar att jag har försökt matcha fel grejer tillsammans? Isf kanske det är bättre att köpa andra handtag som passar direkt istället, men vad ska jag isf ha?

Borde ha börjat tidigare, snart ska jag ju iväg på semester...

hannulan skrev:
> Man kan inte flytta vajerns infästning, finns
> bara ett ställe att fästa den. Kan det va så
> att Biltema har fel i vad de skriver om sina
> handtag?

Det var ungefär det jag skrev i inlägget som sedan blev ett punktinlägg. Ville inte röra till det i onödan, innan det kommit bilder och eventuella installationsfel var uteslutna. Jag tror Feltema har felmärkt reglagen.

Man ser inte skillnaden sådär, det skiljer ett par mm på avståndet från wirefäste- bromshandtagets vridpunkt. Gör stor skillnad på cykeln...

/Thomas

Okej, då borde jag nog åka o köpa nya reglage. Tips på bra cykelaffär i Göteborg som har störst chans att ha sådana i lager (har inte riktigt tid att vänta på beställning längre)?

Eller finns det andra förslag än reglagebyte?

Vet du att det var exakt de du länkar till som du köpte från Biltema, eller var det ett tag sen? De kanske hade canti-varianten förr, tänker jag.

Det är smått hopplöst att köra med cantihandtag till V-broms, jag har försökt..

jomper skrev:
------------------------------------------------------
> Det är smått hopplöst att köra med
> cantihandtag till V-broms, jag har försökt..

Det blir ju låsningsfria bromsar. Modernt!

Annars är det väl en sk travel agent som löser problemet?

Nya handtag löste problemet :)

De kan ha ändrat på biltema, jag vet inte. Jag köpte aldrig de gamla handtagen till cantilever bromsarna (jag köpte andra som jag inte gillade o bytte till dessa sen) utan till typ gamla trumbromsar på en gammal cykel. Så egentligen hade jag nog bara tur när de passade till cantibromsar.

Nu går det att bromsa fram iaf. Ska bara hitta hela den nya bakbromsen i röran bara så ska det gå att bromsa bak också snart.

---------------------------------------------------
Http://hannulan.wordpress.com

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp