Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> ignatius skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kopparpasta rekommenderas inte när man sätter
> > alu-hjul på bilen (men det är ju då inte
> titan
> > i bilen, inte min i allafall). Jag vet att
> många
> > har kopparpasta på aluhjul ändå och att det
> > fungerar bra, men det rekommenderas inte pga
> just
> > korrosion. Istället rekommenderas alu-pasta
> som
> > finns i däckshopar. Vad som gäller titan vet
> jag
> > inte =).
>
> Um... Koppar / alupasta rekommenderas över
> huvudtaget inte till hjulmontage.
> Anläggningsytorna ska borstas rena med
> stålborste. Bultar förses med en, eller ett par
> droppar olja och dras åt med moment. I
> däckverkstäder sköts momentet av momenthylsor,
> eller maskiner med ett max moment i ena
> rotationsriktningen. (Bara i monteringsriktningen,
> eftersom det annars leder till att man inte får
> av alla bultar...) Ett vanligt fel när folk byter
> själv är just att man överspänner, vilket
> leder till att bultförbandet blir stumt och inte
> kan fjädra, och riskerar att gå av. Nästan
> alltid är "boven" meterlånga teleskopskaft som
> använts vid montering. Fälgkors minskar risken
> tack vara sin mycket korta hävarm...
>
> En bult fungerar som en fjäder. Man ska inte dra
> åt så hårt att den inte kan fjädra längre,
> för när den utsätts för påfrestning kommer
> den gå av.
> B!
De däckverkstäder jag frågat har rekommenderat alupasta till aluhjul. I VW's instruktionsbok säger de att man inte ska ha vare sej fett eller pasta; men det tror ju jag är skitsnack, man får då förr eller senare problem med hjul som sitter fast, det vet alla icketeoretiker. Jag monterar jävlar inga hjul utan fett eller pasta, men alla gör ju som de vill. En droppe olja på en hjulbult, då kan man lika gärna skita i det, det är min erfarenhet. Men som sagt , nu gällde det ju titan =) , så detta är ju OT.