Montera titan och aluminium

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Får hem min nya titanram i eftermiddag, och vill förstås börja montera (inte bygga, Rippa) den med en gång. Googlar man lite på titan och aluminium så kan det uppstå vissa problem med galvanisk korrosion vad jag förstår, så frågan är om detta är något man bör ha i åtanke när man sätter ihop cykeln. Krävs det något speciellt fett, eller kan jag ta mitt vanliga standardfett (Pedro's Bio grease)?
 

Niko/Frost

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Jag körde flaskställsbultar i aluminium i min Ti-ram utan nånting, ett år senare så var det bara att borra ur dom, alla fyra! ...allt övrigt, alu-vevlagerkoppar, alu-vevar mot titan-vevaxel, etc har jag kört Ti-prep/anti-seize på och det funkar löjligt bra att plocka isär och ihop grejerna. Rekommenderas starkt!

Men att ha det på t.ex sadelstolpe/sadelrör tror jag är overkill... men definitivt på gängade och pressade kontaktytor.
 

Preacher

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
För vevlager och skruvar i en sådan så rekommenderas kopparpasta. Glöm ej heller bakväxelinfästningen om det är fast öra.

Sadelstolpe är inte lika kinkigt, men har du en i alu och du inte tar ur sadelstolpen särskilt ofta så kan det vara vettigt även där med kopparpasta eller något i stil med Shimano anti-seize.
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
en Lynskey Cooper CX

den transporteras dock med schenker, så man ska kanske inte ropa hej förrän den väl står här hemma utan transportskador :)
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Nope, det är årets modell som är beställd (med skivbromsfästen). Beställde den emellertid i november då jag hade en sån där 10%-rabattcheck, så man kan ju kalla det en rea om man vill =)
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Fick svar från fabriken som nu äntligen har vaknat, de rekommenderade litiumfett.

Undrar fortfarande om Rudans varning för titankruvar i titangängor.
 

42Hz

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick svar från fabriken som nu äntligen har
> vaknat, de rekommenderade litiumfett.
>
> Undrar fortfarande om Rudans varning för
> titankruvar i titangängor.

Fömodligen om man drar fat titan i titan utan smörjning och vill få loss det senare, samma med rostfritt stål, om man har otur.
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Ok, men allt smörjs ju på något sätt innan det skruvas fast, det trodde jag var självklart :)

Nu är ramen här hemma, inga transportskador och inga förseningar. Lite orolig blev jag när det stod MTB med stora bokstäver över hela kartongen, men det var nog bara för att skoja till det lite :)
 

ignatius

Medlem
Montera titan och aluminium
Kopparpasta rekommenderas inte när man sätter alu-hjul på bilen (men det är ju då inte titan i bilen, inte min i allafall). Jag vet att många har kopparpasta på aluhjul ändå och att det fungerar bra, men det rekommenderas inte pga just korrosion. Istället rekommenderas alu-pasta som finns i däckshopar. Vad som gäller titan vet jag inte =).

Om du vill vara ultraortodox så skulle jag kolla upp detta med någon, tillverkaren borde ju veta.
 

Jensen

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
kopparpasta brukar ju vara det som rekommenderas. litiumfett funkar säkert med om fabriken säger det. de borde ju veta. vanligt fett brukar funka med, MEN då måste man troligen plocka isär oftare o fetta om.
 

Tille

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Får man tipsa om getfett nu? Det är dyrt som attan eftersom de normalt är så torra och knappt innehåller något fett.
 

Oskar

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Jag har en titanram som jag haft i över tio år. När jag har monterat saker har jag använt mig av propelleraxelfett, cykelcitys vita fett eller kopparpasta. Alla har fungerat strålande.

[edit]: Bytte "samt" mot "eller". Gör viss skillnad.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rudan

Ny medlem
Montera titan och aluminium
Med titanskruv i titangänga så riskerar man att det skär ihop oberoende av använt fett är min överygelse. Delar man grejorna ofta samt använder kopparpasta så borde det dock gå bra. Jag har haft någon stam samt sadelstolpsbult samt flaskställsskruvar som skurit ihopa tyvärr. Dock använde jag nog vanligt litiumfett på den tiden. Jag har inte googlat på frågan men det finns säkert ett och annat att läsa om saken.
 

Kid1000

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Rudan skrev:
-------------------------------------------------------
> Med titanskruv i titangänga så riskerar man att
> det skär ihop oberoende av använt fett är min
> överygelse. Delar man grejorna ofta samt
> använder kopparpasta så borde det dock gå bra.
> Jag har haft någon stam samt sadelstolpsbult samt
> flaskställsskruvar som skurit ihopa tyvärr. Dock
> använde jag nog vanligt litiumfett på den tiden.
> Jag har inte googlat på frågan men det finns
> säkert ett och annat att läsa om saken.


Har du provat dra fast grejerna långsamt?

Jag använder titan rätt ofta för att tillverka grejer till hojar.
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Hmm, Kid1000 har ju onekligen en hel del professionell erfarenhet av att arbeta i titan :) Tror du att jag klarar mig med litiumfett plus att skruva långsamt? Jag kommer nog inte att ha titan-titan någonstans så jag klara mig nog ändå.
 
A

Anders H

Guest
Montera titan och aluminium
Oavsett vad man kladdar på är det nog en bra idé att ta isär de känsligaste förskruvningarna nån gång om året och byta smörja. Jag råkade ut för att vevlagerskålarna (fyrkantslager) växte fast på min titanram trots rikligt med kopparpasta. De hade suttit i två säsonger. Jag fick borra bort dom, inte så kul.
 

ogami

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Hoppsan, det här var ju nyttig läsning, ska just börja skruva komponenter på titanram.
Jag fick för mig att det bara var titan+titan som "växte" ihop.

Tack Happy :)
 

Rudan

Ny medlem
Montera titan och aluminium
Jag skruvade alltid långsamt självfallet men frågan är hur många här som använt ti-bult i ti-stam (trots FET varning), ti-bult i ti vid stolpen samt ti-bult i ti under ställen. Det finns säkert något bättre än just litiumfett i detta fall och jag vet inte ifall anti-sieze hade hjälpt. Numera är ställgångorna oftast av alunitar samt stolpgängan separat från ramen. Bak-vxlgängan i ramen är dock av titan i många fall men hur många bakväxlar har en bult av titan? Jag vill bara utdela en varning när man riskerar ett helvete för att spara in 3 gram.

Vad tycker du Kid1000 om titan emot titan i skruvförband?
 

Kid1000

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Rudan och Fredrikw:

Jag gängar en del i titan och jag hatar det då titan deformationshärdar väldigt snabbt och blir skitvarmt och då kvittar kylningen och du har en gängtapp i ett titanhål eller tvärtom som är obrukbart.

Vad gäller skruvförband i ramar, mutternitar är ju i alu för det mesta och rätt lätta, rostar inte.

Mutternit i titan innebär ju en del deformation vid montering och då måste man ha nåt mkt bättre än titan vid montaget = dyrt.

Titanstam med titanskruv är ju en kombo som i teorin är lysande men vi vanliga dödliga har ju sönder dom ändå , smuts i gängorna ger friktion och det gillar titan inte oavsett smörjmedel, Finish Line anti seize för titan brukar funka..

Min rekommendation är ju titanskruv i annat än titan, i titan tar man stål eller aluskruv som går lätt att borra bort om du lyckas dra av såna.

Viktjagande måste ha en viss måtta ibland, gäller ju mig också..
 

42Hz

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
ogami skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppsan, det här var ju nyttig läsning, ska just
> börja skruva komponenter på titanram.
> Jag fick för mig att det bara var titan+titan som
> "växte" ihop.

Titan och ben växer ihop utan citationstecken! ;)
 

Mr B

Ny medlem
Montera titan och aluminium
ignatius skrev:
-------------------------------------------------------
> Kopparpasta rekommenderas inte när man sätter
> alu-hjul på bilen (men det är ju då inte titan
> i bilen, inte min i allafall). Jag vet att många
> har kopparpasta på aluhjul ändå och att det
> fungerar bra, men det rekommenderas inte pga just
> korrosion. Istället rekommenderas alu-pasta som
> finns i däckshopar. Vad som gäller titan vet jag
> inte =).

Um... Koppar / alupasta rekommenderas över huvudtaget inte till hjulmontage. Anläggningsytorna ska borstas rena med stålborste. Bultar förses med en, eller ett par droppar olja och dras åt med moment. I däckverkstäder sköts momentet av momenthylsor, eller maskiner med ett max moment i ena rotationsriktningen. (Bara i monteringsriktningen, eftersom det annars leder till att man inte får av alla bultar...) Ett vanligt fel när folk byter själv är just att man överspänner, vilket leder till att bultförbandet blir stumt och inte kan fjädra, och riskerar att gå av. Nästan alltid är "boven" meterlånga teleskopskaft som använts vid montering. Fälgkors minskar risken tack vara sin mycket korta hävarm...

En bult fungerar som en fjäder. Man ska inte dra åt så hårt att den inte kan fjädra längre, för när den utsätts för påfrestning kommer den gå av.
B!
 

ignatius

Medlem
Montera titan och aluminium
Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> ignatius skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kopparpasta rekommenderas inte när man sätter
> > alu-hjul på bilen (men det är ju då inte
> titan
> > i bilen, inte min i allafall). Jag vet att
> många
> > har kopparpasta på aluhjul ändå och att det
> > fungerar bra, men det rekommenderas inte pga
> just
> > korrosion. Istället rekommenderas alu-pasta
> som
> > finns i däckshopar. Vad som gäller titan vet
> jag
> > inte =).
>
> Um... Koppar / alupasta rekommenderas över
> huvudtaget inte till hjulmontage.
> Anläggningsytorna ska borstas rena med
> stålborste. Bultar förses med en, eller ett par
> droppar olja och dras åt med moment. I
> däckverkstäder sköts momentet av momenthylsor,
> eller maskiner med ett max moment i ena
> rotationsriktningen. (Bara i monteringsriktningen,
> eftersom det annars leder till att man inte får
> av alla bultar...) Ett vanligt fel när folk byter
> själv är just att man överspänner, vilket
> leder till att bultförbandet blir stumt och inte
> kan fjädra, och riskerar att gå av. Nästan
> alltid är "boven" meterlånga teleskopskaft som
> använts vid montering. Fälgkors minskar risken
> tack vara sin mycket korta hävarm...
>
> En bult fungerar som en fjäder. Man ska inte dra
> åt så hårt att den inte kan fjädra längre,
> för när den utsätts för påfrestning kommer
> den gå av.
> B!

De däckverkstäder jag frågat har rekommenderat alupasta till aluhjul. I VW's instruktionsbok säger de att man inte ska ha vare sej fett eller pasta; men det tror ju jag är skitsnack, man får då förr eller senare problem med hjul som sitter fast, det vet alla icketeoretiker. Jag monterar jävlar inga hjul utan fett eller pasta, men alla gör ju som de vill. En droppe olja på en hjulbult, då kan man lika gärna skita i det, det är min erfarenhet. Men som sagt , nu gällde det ju titan =) , så detta är ju OT.
 
Senast redigerad av en moderator:

cerberos

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Um... Koppar / alupasta rekommenderas över
> huvudtaget inte till hjulmontage.
> Anläggningsytorna ska borstas rena med
> stålborste. Bultar förses med en, eller ett par
> droppar olja och dras åt med moment. I
> däckverkstäder sköts momentet av momenthylsor,
> eller maskiner med ett max moment i ena
> rotationsriktningen. (Bara i monteringsriktningen,
> eftersom det annars leder till att man inte får
> av alla bultar...) Ett vanligt fel när folk byter
> själv är just att man överspänner, vilket
> leder till att bultförbandet blir stumt och inte
> kan fjädra, och riskerar att gå av. Nästan
> alltid är "boven" meterlånga teleskopskaft som
> använts vid montering. Fälgkors minskar risken
> tack vara sin mycket korta hävarm...
>
> En bult fungerar som en fjäder. Man ska inte dra
> åt så hårt att den inte kan fjädra längre,
> för när den utsätts för påfrestning kommer
> den gå av.
> B!

Du har rätt angående att man skall dra med rätt moment. Vad du glömmer att säga är att det är skillnad på vilket moment man skall dra med om det är torr, oljad eller fettad gänga eftersom en stor del av momentet går åt till att övervinna friktionen mellan gängorna. Så för att vara riktigt korrekt skall man ta hänsyn till fettad eller ofettad gänga och alltid dra med momentnyckel till föreskrivet moment.

Det där med ett par droppar olja på gängan...? Du har aldrig bytt hjul på en bil, eller hur? De droppar är bortbrända efter några kraftiga inbromsningar och därmed lite värme i skivorna. Jag har bytt hjul åt andra som aldrig fettar gängorna och då är det meterlånga hävarmar som krävs för att lossa grejorna och då löper man risk att dra av skruven.

Dessutom är bult ett ogängat maskinelement det du menar är en skruv. :)
 

fredrikw

Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror inte du har ngn titanram. Bildbevis tack!
> :)

lynskey001.jpg ht=425
 

Köp & Sälj

Topp