båtbensbudet
Aktiv medlem
Montera titan och aluminium
mmmmmmmmmmmmmmm
Ska bli skoj att se färdig. Vad blir det för gaffel?
Ska bli skoj att se färdig. Vad blir det för gaffel?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alupasta borde vara ett bättre alternativ än koppar i kombinationen.Samma som tidigare?
Jag har monterat mina 6bult skivor med titanskruv. Då använde jag kopparpasta.
Sist jag använde litiumfett sperarerade det och den gegga som var kvar blev en loctite varisort som krävde spezial borrswingtool
Alupasta borde vara ett bättre alternativ än koppar i kombinationen.
Eller metallfri montagepasta.
I synnerhet i salthaltiga miljöer som inte är ovanliga vintertid.
Ah! Bra! Den har varit borta ett tag men har alltså återvänd, en tjuga dyrare.![]()
Keramisk pasta, 100 g
Keramiskt antikärvmedel för montering och demontering av gängade delar, tätningar och flänsar. Metallfri pasta skyddar mot inbränning, korrosion och kärvning...www.biltema.se
Den är faktist bra även om det är BT och billig.
Om det är skivbromsarna som skriker finns det även annat att provaJag skall testa titanskruvar på mina stigcyklarhjul. Tänkte att man kanske mildrar skriket något?
På min skivbromsade gruscykel minskade/försvann bromsskriken iom byte till SwissStop bromsbelägg och bromsverkan blev snarare bättre!Jag har Swiss Stopp-belägg.![]()
Fett dyrt!Ah! Bra! Den har varit borta ett tag men har alltså återvänd, en tjuga dyrare.
Har testat den. Det höll från svampen till slussen..Om det är skivbromsarna som skriker finns det även annat att prova
![]()
SwissStop Brake Silencer
Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/
Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.
Om det fortfarande är skruv till bromsskivorna håller jag med Kogel.Kogel säger LocTite. Ej fett.
Hen.Jaså hon![]()
Jag använder Biltema skruvlåsning på de flesta skruvar på cykeln som jag vill ska sitta kvar,Kogel säger Loctite. Ej fett.
+1Jag använder Biltema skruvlåsning på de flesta skruvar på cykeln som jag vill ska sitta kvar,
den minskar även risken för att korroderade gängor.
![]()
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176
Kul trådarkeologi, det var ett par år sedan vi cyklade tillsammans får man nog konstatera :)Vad rekommenderas det för fett 2024?
Jag skall testa titanskruvar på mina stigcyklarhjul. Tänkte att man kanske mildrar skriket något?