Montera titan och aluminium

Det blir en WoundUp-gaffel, ska köras med skivbromsar och Norvelo sålde ut sina WoundUp-gafflar till ett larvigt bra pris för några månader sedan.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir en WoundUp-gaffel, ska köras med
> skivbromsar och Norvelo sålde ut sina
> WoundUp-gafflar till ett larvigt bra pris för
> några månader sedan.

Bra val i mitt tycke, Ska bli skoj att se när den e färdig.
Håller med om dealen, mkt bra, köpte min en gång i tiden för 3500 och tyckte det var en bra deal :)

Är det inte dags att visa någon bild på denna mycket intressanta cykel snart fredrik? :) Den har väl inte exploderat vid monteringen?

Aluminium är väl den oädlaste metallen på titancykeln, och kommer att fungera som en offeranod. Känns som kopparpasta inte är så himla bra om man vill behålla aluminiumskruven intakt.

Man borde kanske hitta en ännu oädlare metall att ha som offeranod på ramen.

bilder kommer snart, frontplattan till styrstammen var defekt och gick sönder vid monteringen, nya frontplattor på väg. hörde först av mig till den tyska webshoppen jag hade köpt den hos, när de inte svarade kontaktade jag kcnc direkt och de svarade direkt och ska enligt uppgift ha skickat en ny. en vecka senare svarade något överraskande webbshoppen och sa att de har postat en ny frontplatta de också.

Ja det ser onekligen ut som en titanram.

Jag använder alltid anti-sieze på mina titanramar. Fungerar på ti-ti, ti-alu, alu-alu, ti-stål.

Men jag kan ju ha haft tur helt enkelkt.

den här tråden hade jag nästan glömt bort...

har inte kommit mig för att fotografera cykeln än, ska försöka hinna med det i morgon. tills dess lägger jag upp Skoglings bild från gårdagens runda, man ser exakt hur den ser ut där =)

Dagensbild.jpg ht=725

cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du nöjd? Jag tänkte byta ut två cyklar mot
> någon liknande set-up.

Samma här.

Vad rekommenderas det för fett 2024?

Jag skall testa titanskruvar på mina stigcyklarhjul. Tänkte att man kanske mildrar skriket något?

Samma som tidigare?
Jag har monterat mina 6bult skivor med titanskruv. Då använde jag kopparpasta.
Sist jag använde litiumfett sperarerade det och den gegga som var kvar blev en loctite varisort som krävde spezial borrswingtool
Alupasta borde vara ett bättre alternativ än koppar i kombinationen.
Eller metallfri montagepasta.
I synnerhet i salthaltiga miljöer som inte är ovanliga vintertid.

Alupasta borde vara ett bättre alternativ än koppar i kombinationen.
Eller metallfri montagepasta.
I synnerhet i salthaltiga miljöer som inte är ovanliga vintertid.

Den är faktist bra även om det är BT och billig.

Jag skall testa titanskruvar på mina stigcyklarhjul. Tänkte att man kanske mildrar skriket något?
Om det är skivbromsarna som skriker finns det även annat att prova
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.

Jag har Swiss Stopp-belägg. 🤣
På min skivbromsade gruscykel minskade/försvann bromsskriken iom byte till SwissStop bromsbelägg och bromsverkan blev snarare bättre!
Disc 34 EXOTherm2 | SwissStop

Tidningen Tour testade skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
Bäst i test blev
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power
Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Om det är skivbromsarna som skriker finns det även annat att prova
silencer_400ml_s.png

SwissStop Brake Silencer

Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut, men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på klossarna på ena bromsen, inte båda.
Har testat den. Det höll från svampen till slussen..

Tillbaka
Topp