Monterade vinterdäck i fel rotationsrikting - orka vända?

Hakana1

Aktiv medlem
Lite söndagsyr och orutinerad hamnade frugans Schwalbe wintermarathon i fel rotationsriktning.

Blir det sämre grepp och skadas däcken, eller vilka konsekvenser blir det? Finns det ingen uppenbar risk för fru och däck i vinter, så kanske de kan sitta kvar så? Enkel väg handlar det väl ofta om ca 3km cykling, inte längre.

Det blev några ytterligare däckbyten idag som genererade diverse svordomar. Så är jag är lite mätt just nu =)

Det blev några ytterligare däckbyten idag som genererade diverse svordomar. Så är jag är lite mätt just nu =)
Kanske i senaste laget, men ändå

Blir det inte ofta bättre bromsgrepp i alla fall på icke fram specifika däck? Det inbillade man förr.

hade låtit dem sitta. åtminstone bak. allmänt sett brukar bakvänd montering på bakhjulet ge marginellt bättre drivgrepp.

och där är det är ju det man vill ha:)

kör alltså som regel bakvänd montering bak.

Jag har hört att motorcyklister som kör på bana brukar vända och köra däcken dem åt fel håll för att nöta dem jämnt (det är sällan samma antal höger och vänster-svängar på bana). Det är ju i regel slicks dock. Ju tydligare direktionellt mönster det är desto störr chans/risk att det faktiskt gör någon skillnad, men för vanlig pendlingscykling är det tämligen teoretiskt.

Jag hade vänt på dem ändå för jag tycker det är förargligt att montera dem åt fel håll. Senast jag gjorde det var med en slanglös installation och hade gjort allt färdigt med tätningsvätska innan jag upptäckte. Bara börja om.

Styva vinterdäck kan vara lite besvärliga att få på och osköna för händerna pga dubbarna, men har man riktigt bra teknik och handlag vid däckbyte så går det bra. Principen att hela tiden använda sig av är att introducera så mycket slack som möjligt genom att använda den mindre diametern fälgen har i mitten. Finns en hel del bra youtube-videos som visar teknik. Sen är det övning och handlag ovanpå det ändå, lätt hänt att man fumlar och sprätter iväg ett däckjärn och rent allmänt håller på och fumlar och gör det svårare för sig. Övning ger färdighet.

Fördelen med att vända ett däck fel är att man får mer övning när man rättar till det.

Du kan vända på däcket när det har blivit dubbpunka, ja efter du har fixat slangen och tejpat insidan av däcket för att minimera ytterligare punka. Efter egen erfarenhet.?

Ingen skillnad, men säg inget till frun när hon sitter med mitella efter första ishalkan..

Har en story om felvända däck.
En skånsktalande MTB-elitåkare som jag tror bodde i Sthlm-trakten kom till start i nån tävling och konkurenterna påpekade att han hade "däcken åt fel håll".
Hans kommentar var ett leende och "Nu hänger ni inte med, har ni inte läst (innan Internet) om XX (=utländsk storåkare som nyss vunnit nån stortävling) körde med däcken monterade så här när han vann?"
Nästa tävling hade flertalet tävlande däcken "felmonterade" utom "skåningen" som rättat till sitt misstag :-)

Tack för svar!

Jag vände dem. Av psykologiska skäl mest tror jag. Det blir lättare att komma ihåg nästa gång, om jag svurit mycket idag.

Jag får kolla den där däckavtagartråden och kanske snacka med min handlare om rätt redskap. Det är fan på liv och död här. Jag hatar det =)

Jag som var så jäkla käck och tyckte att det ju bara var att vända däcket igen råkade precis montera två framhjul på bilen åt fel håll. Hänger nog ihop med karma på något vis..

3BC134D3-1CDB-4BB5-8244-6B6902EDF5E1.jpeg

Jag får kolla den där däckavtagartråden och kanske snacka med min handlare om rätt redskap. Det är fan på liv och död här. Jag hatar det =)
De flesta(?) tipsen i tråden gäller iofs däckspåkrängare,
men det är kanske en bra sådan du behöver?
DSC_1892-1024x680.jpg

Använder en sån BBB BTL-78 däckkrängare, det är bra grejer eftersom man inte behöver sticka in något mellan fälgen och däcket och däcket behöver därför inte sträckas lika mycket för att gå på. Det går ju däremot inte använda för att dra av ett däck, då kan man behöva ett par däckjärn ändå lite beroende på hur tajt det är.

Tycker denna video är en bra instruktionsvideo om än lite lång:

Jag som var så jäkla käck och tyckte att det ju bara var att vända däcket igen råkade precis montera två framhjul på bilen åt fel håll. Hänger nog ihop med karma på något vis..

Visa bilaga 524861
Har hört historier om bilar som uppfört sig väldigt konstigt när de haft däck monterade mot rotationsriktningen. Bara anektotiskt förstås, men för säkerhets skull hade jag bytt plats på hjulen som hamnat fel.
(Det har du säkert redan gjort men jag kunde inte utläsa det från ditt inlägg.)

Har hört historier om bilar som uppfört sig väldigt konstigt när de haft däck monterade mot rotationsriktningen. Bara anektotiskt förstås, men för säkerhets skull hade jag bytt plats på hjulen som hamnat fel.

På bildäck kan jag förstår att det har stor effekt, mönstret är gjort för att far bort vattnet mellan däck och asfalten så snabbt som mögligt.

På en Schwalbe Marathon tror jag inte att mönstret gör mycket, även om det liknar mönster på bildäck.

På en bil hade jag absolut bytt, risken för vattenplaning och annat otäckt kan nog öka betydligt med felvända däck.

På en Schwalbe Marathon tror jag inte att mönstret gör mycket, även om det liknar mönster på bildäck.
Tog ett par år innan jag förstod att Marathon-däcken hade en bestämd rotationsrikting, tyckte mönstret såg ganska symmetriskt ut så jag tittade inte på däckssidorna efter en rotationspil och någon skillnad märkte jag inte men numera montera jag alltid dem rätt.

Senast ändrad:
Självklart bytte jag plats på hjulen på bilen. Precis som jag, eftersom det tar max 5 minuter av helt odramatiskt mekande totalt inklusive allt, bytt riktning på däcket på cykeln om jag satt det åt fel håll. 10% pga funktion, 90% av tvångstankar och estetisk ambition.

Satte på vinterdäcken på bilen igår. Brukar annars vara lat och betala för det. Blev lite nojig när såg detta, då jag inte kontrollerade mina så noga när satta på dem. När kom ut till bilen i morse upptäckte jag att högersidans däck går in en riktning och vänstersidan i motsatt. Men efter läst på nu så ska det tydligen vara så med mina Contential-däck. Låter märkligt tycker jag

Satte på vinterdäcken på bilen igår. Brukar annars vara lat och betala för det. Blev lite nojig när såg detta, då jag inte kontrollerade mina så noga när satta på dem. När kom ut till bilen i morse upptäckte jag att högersidans däck går in en riktning och vänstersidan i motsatt. Men efter läst på nu så ska det tydligen vara så med mina Contential-däck. Låter märkligt tycker jag
om det är assymetriska däck, alltså yttre kanten har ett annorlunda mönster;

är detta helt normalt.

kört i många år med dylika däck från nokian. ena sidans pilmönster går baklänges. visar väl hur mycket man behöver bry sig om detta...

körde med flit framdäcken på bilen baklänges denna sommar, för att jämna till slitaget. det sliter mest hö fram, anses vara på grund av att bilen vanligen styr lite åt vänster på grund asv vägbankens lutning.

på slitna däck nära eol har jag aldrig märkt någon skillnad vid dylik manöver, men med ca 5 mm mönsterdjup som det nu var fråga om tyckte jag framvagnen 'tog' lite mer på spårig asfalt. däcken har uttalat pilmönster.

nu sitter rättvända vinterhjul på och bilen känns som vanligt igen.

hann kolla upp hjulvinklarna med hjäp av trakrite före och efter bytet med och utan broms och driv; allt ok.

Jag orkar alltid vända på cykeldäcken. I förrgår, när jag bytte däck på nya bilen så letade jag och frun febrilt efter rotationspil på vinterdäcken. Vi hittade inget annat än vad som skulle kunna tolkas som en stiliserad pil och det stämde att varsitt par hade pil åt olika håll. Redan efter andra däcket upptäckte vi att det första däcket satt fel. Suck! När vi väl korrigerat misstaget och bytt även på andra sidan såg vi att det var fel IGEN! Hur i h-e är det möjligt? Jo, den "stiliserade pilen" förekom två gånger på varje däck, åt olika håll. 🤬

Vinterdäck på bil är ofta dubbelriktade. Eller ofta vet jag inte men jag har haft.
Ja, jag har inte bytt däck själv på över 10 år. Nya bilar har ju inte ens domkraft. Nu gjorde jag slag i saken och skaffade Julas näst billigaste garagedomkraft och Ryobis 400 Nm mutterdragare. Dessutom lånade jag en jackpad med skåra av en kollega. Fail på alltihop, utöver det som nämndes tidigare. Hjulbultarna var dragna hårdare än 400 Nm och jackpaden passade inte på skitdomkraften. (Tur att jag inte fick tag i en billig 6l kompressor för den hade nog också varit skräp...) Nåja, nu är det bytt, så det enda otäcka som kan hända är att det inte blir kallt och snö nästa vecka, så min efterlängtade cykelpendling i snö blir förskjuten.

Ja, jag har inte bytt däck själv på över 10 år. Nya bilar har ju inte ens domkraft. Nu gjorde jag slag i saken och skaffade Julas näst billigaste garagedomkraft och Ryobis 400 Nm mutterdragare. Dessutom lånade jag en jackpad med skåra av en kollega. Fail på alltihop, utöver det som nämndes tidigare. Hjulbultarna var dragna hårdare än 400 Nm och jackpaden passade inte på skitdomkraften. (Tur att jag inte fick tag i en billig 6l kompressor för den hade nog också varit skräp...) Nåja, nu är det bytt, så det enda otäcka som kan hända är att det inte blir kallt och snö nästa vecka, så min efterlängtade cykelpendling i snö blir förskjuten.
Jag har hjälpt otaliga kollegor att lossa hjulmuttrar som suttit fast. Eftersom jag knappast räknas som en atlet har det alltid varit lika kul att visa dom att med rätt teknik så är man starkare än dom flesta maskiner.

Jag lyfter uppåt med benen och rak rygg och aldrig med längre skaft än den som medföljer den fasta nyckeln. Jag har sett kollegor försöka pressa nedåt, stampa på skaftet mm.
Nu är min hjärna rätt trött men ponera att man sätter skaftet kl. 3 och lyfter ett 100 kg marklyft med en 400mm lång hävarm så blir det väl 400Nm?
Går det inte loss då hade jag skaffat längre arm (rör).

400Nm på hjulbultarna känns väldigt hårt och om jag inte minns helt galet så börjar man närma sig bultarnas brottstyrka särskilt om dom är lite rostiga.

Edit/ kollade lite på nätet och visst dom pallar för rätt mycket men 400Nm verkar vara lite högt åtdraget. Eftersom jag inte äger en bil så är svångremmen det enda jag drar åt och inte en den så ofta som jag borde.

Senast ändrad:
Jag har hjälpt otaliga kollegor att lossa hjulmuttrar som suttit fast. Eftersom jag knappast räknas som en atlet har det alltid varit lika kul att visa dom att med rätt teknik så är man starkare än dom flesta maskiner.

Jag lyfter uppåt med benen och rak rygg och aldrig med längre skaft än den som medföljer den fasta nyckeln. Jag har sett kollegor försöka pressa nedåt, stampa på skaftet mm.
Nu är min hjärna rätt trött men ponera att man sätter skaftet kl. 3 och lyfter ett 100 kg marklyft med en 400mm lång hävarm så blir det väl 400Nm?

400Nm på hjulbultarna känns väldigt hårt och om jag inte minns helt galet så börjar man närma sig bultarnas brottstyrka särskilt om dom är lite rostiga.

Edit/ kollade lite på nätet och visst dom pallar för rätt mycket men 400Nm verkar vara lite högt åtdraget. Eftersom jag inte äger en bil så är svångremmen det enda jag drar åt och inte en den så ofta som jag borde.
Jodå, teleskopskaft har jag, men det var just för att slippa sådana övningar som jag skaffade mutterdragaren...
(Jag överdrev dessutom lite. De flesta bultar lossnade till slut när man matat på med mutterdragaren en stund. Facit kommer i vår när de ska lossas med samma maskin)

Jag använder BTs långa 1/2” skaft (https://www.biltema.se/verktyg/hand...edhandtag/ledhandtag-12-heavy-duty-2000046744) och krafthylsa och har inte gått bet än, kostar en spottstyver på samma ställe - och drar även jag mot mig själv.
Iofs ser jag alltid till att gängorna i hjulbultarna är välsmorda med alufett. Det underlättar antagligen…

Dra åt med fälgkors, lossa med teleskopskaft. Har alltid funkat för mig. Ett större problem är väl att hjulen ”suger fast” på navet.

Dra åt med fälgkors, lossa med teleskopskaft. Har alltid funkat för mig. Ett större problem är väl att hjulen ”suger fast” på navet.
Lägg på alufett där med. Gör det alltid sedan årtionden sedan jag fick hissa upp bilen och klappa till hjulen inifrån med slägga. Inge kul.
(Alufett pga sannolikt alufälgar. Inte kopparfett där!)

Lägg på alufett där med. Gör det alltid sedan årtionden sedan jag fick hissa upp bilen och klappa till hjulen inifrån med slägga. Inge kul.
(Alufett pga sannolikt alufälgar. Inte kopparfett där!)
Att klappa till med slägga kan orsaka bucklor i fälgen. Fick tipset att lossa ½ till 1 varv på bultarna/muttrarna. Behöver ju inte finnas mer än tiondels mm i glapp för att det ska fungera. Backa/köra och tvärnita. Man hör när det släpper. Lossnar man bultarna/muttrarna för mycket kan det dock bli lite ödesdigert...
Edit: överstigert? Det var ju fel ord.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp