Monterat pedalerna på fel sida, är jag körd?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Orwar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten, behöver man kämpa när man
> monterar nåt på en
> > cykel är det förmodligen nåt som är fel.
>
> Nja, kanttrådsdäck, handtag och (pressat)
> styrlager kräver då i normalfallet en hel del
> ansträngning.

Ja ja, jag misstänkte att något sådant svar skulle komma, jag vet också att man kan behöva ta i för att kränga på ett däck. Får väl säga "Behöver man kämpa när man monterar något gängat på en cykel är det förmodligen nåt som är fel".
Jag är medveten om att det säkert går att hitta undantag där med (typ saker som ska dras med 40 Nm och andra hiskeliga moment), men det är principen som är viktig. Om folk stannade och tänkte "blir det här rätt nu?" när nåt går trögt hade många saker sluppit gå sönder. Det mesta på en cykel behöver ju typ knappt dras alls, och det är lättare och billigare att efterdra än att laga/köpa nytt.

Det är därför det finns dom som kan, för att hjälpa dom som tror dom kan men inte borde...
En enkel regel för att veta var man står : behöver man fråga för att veta blir det i regel billigare att överlåta till dom som kan.

Senast ändrad:
Fjällpipare skrev:
> Beror på _hur_ du placerade cykeln uppåner.
> Kanske det blev rätt iaf om du stegrade den 180
> grader :)

Jag känner mig väldigt blåst just nu men jag tror du kan ha rätt. Hoppas verkligen det för då slipper jag kasta 1600kr i sjön. Är det vanligt att en pedal drar lite snett?

Hur fan du än placerade cykeln så är en vänstergänga en vänstergänga. Det är som sagt smått omöjligt att dra dit en högergängad skruv i ett vänstergängat hål, och vice versa. Såvida inte godset och gängorna är av plast eller redan trasigt.

Jag har inte direkt jordens erfarenhet av pedalgängor, men de jag har lossat och dragit har knappt ens glappat bara man kommit något varv in. Det måste vara generalknas från början för att lyckas få det fel eller att pedalen står snett när den är inskruvad.

Jag jobbade i en cykelbutik för många år sedan och det var många som drog pedalerna fel. Ofta gubbar som inte visste att vänsterpedalen var felgängad. Vi sa alltid till alla som köpte cykeln i kartong men vissa lyssnar ju inte. Så du är inte den första och inte den sista tyvärr...

Akoa skrev:
> Jag jobbade i en cykelbutik för många år sedan
> och det var många som drog pedalerna fel. Ofta
> gubbar som inte visste att vänsterpedalen var
> felgängad. Vi sa alltid till alla som köpte
> cykeln i kartong men vissa lyssnar ju inte. Så du
> är inte den första och inte den sista tyvärr...

Är man normalt funtad men inte vet något, så tror man att båda är högergängade. Högerpedalen kommer man alltså att teoretiskt kunna dra sönder vänster vevarm med, men vänsterpedalen kommer ALDRIG att gå in i höger vevarm, eftersom den gängan "backar" när du drar den medurs. Man kommer heller inte komma en millimeter i rätt vevarm, om man drar åt fel håll.

Att lyckas dra BÅDA gängorna fel måste vara helt unikt alltså:-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Akoa skrev:
> -----
> > Jag jobbade i en cykelbutik för många år
> sedan
> > och det var många som drog pedalerna fel. Ofta
> > gubbar som inte visste att vänsterpedalen var
> > felgängad. Vi sa alltid till alla som köpte
> > cykeln i kartong men vissa lyssnar ju inte. Så
> du
> > är inte den första och inte den sista
> tyvärr...
>
> Är man normalt funtad men inte vet något, så
> tror man att båda är högergängade.
> Högerpedalen kommer man alltså att teoretiskt
> kunna dra sönder vänster vevarm med, men
> vänsterpedalen kommer ALDRIG att gå in i höger
> vevarm, eftersom den gängan "backar" när du drar
> den medurs. Man kommer heller inte komma en
> millimeter i rätt vevarm, om man drar åt fel
> håll.
>
> Att lyckas dra BÅDA gängorna fel måste vara
> helt unikt alltså:-)

Om det stämmer så bör jag med andra ord inte ha dragits gängorna fel eftersom jag fått dit båda och dragit åt den ena medurs och den andra moturs. :)

Hade nån frågat så hade jag sagt "omöjligt"... Det går fan inte få pedalen att ta gäng i fel vevarm...eller?

Sitter vevarmarna på rätt sida? :-)

Bilder tack...

RockyM skrev:
> Tror du råkat ut för baksug i gängorna. Prova
> att lufta dem med en damsugare. Lycka till!

-1

Makten skrev:
> Hur fan du än placerade cykeln så är en
> vänstergänga en vänstergänga. Det är som sagt
> smått omöjligt att dra dit en högergängad
> skruv i ett vänstergängat hål, och vice versa.
> Såvida inte godset och gängorna är av plast
> eller redan trasigt.

Nej, när det gäller vevarmar i aluminium & pedal med gängor i stål så är det tyvärr väldigt lätt. Stålgängorna i pedalerna skär ganska lätt nya gängor åt motsatt håll med endast ett något högre motstånd.
Gängorna är härmed förstörda och TS behöver därmed nya vevarmar.

Frid!

Kan det vara så att TS har blandat ihop "left" och "right"? Det är inte helt ovanligt.
L=Left=vänster och R=Right=Höger.

En pedalgänga är förhållandevis fingängad. Alltså tät gängstigning (20tpi enligt vad jag hittar). Då krävs det betydligt mindre kraft för att dra gängsallad än på motsvarande UNC eller M-gänga med grövre gängstigning. Framförallt när man skruvar i aluminium, som det ofta är i vevarmar.

Men det borde då även synas genom att man får med aluminiumspån från vevarmen när man tar ut pedalen igen. Och när man sedan sätter pedalerna på rätt sida så är det svårt att så pedalen att sitta ordentligt. Gängorna på pedalerna kan dock se ganska okej ut eftersom de antagligen är av stål.

Edit: Och det bör även behövas lite mer kraft än normalt för att gänga pedalen på fel vevarm.

Senast ändrad:
Det här är tråden som är så konstig, med så många teorier, som jag egentligen inte vill läsa men kan inte hålla mig borta ifrån. Hur ska tråden sluta? Är tråden ens på riktigt? Har cyklar pedaler?

/Rikard

Kan inte någon erfaren härifrån inspektera och dokumentera noga? Det här mysteriet måste ju få ett svar! Var bor du?

Jag har vart med som konstruktör och tagit fram ett par motionscyklar och sett just detta göras både vid montering i fabrik (cyklarna levererades med monterade pedaler) och vid service ett antal gånger så det är både enkelt och odramatiskt att göra detta misstag och knappast ett mysterium.
Pedalerna kommer tyvärr inte att sitta kvar så länge när man bytt sida igen för gängorna är som sagt slut.

Frid!

Det enda vettiga i mina ögon nu då det är så extremt osäkert om vad som egentligen har hänt är att prova och se hur det håller. Använd en penna för att markera streck på pedal och pedalarm så du ser om pedalen rör sig då du cyklar. Cykla försiktigt först. Jag hade problem med en pedalgänga en gång (antagligen för att den från fabrik inte var tillräckligt åtdragen) och den drog åt sig då jag cyklade och hamnde snett.

Ja det är omöjligt att dra för hand.
har du använt en gäng tapp någon gång o gjort gängor i ett borrat hål vet du att det krävs kraft för att göra nya gängor.

Nu vet jag. Vevarmarna var felgängade från fabrik.

Att du inte kan ta kort utan blixt visar ju bara på dåliga ursäkter så du kan fortsätta denna skojtråd.

ANVÄND blixt eller tänd en lampa. En bild eller det hände inte!

Är det bara jag som fått impulsen att testa hur det känns att vålda in en pedal på fel sida? Känns spontant som att det skulle vara svårt, men uppenbarligen går det ju.

Tyvärr inte länge. I vårt fall ofta när cykeln användes för sina första spinningpass och pedalerna därvid lossnade. Pinsamt när kunden ringde, men det var bara till att skicka ut en tekniker omgående.

Frid!

Senast ändrad:
Att gänga högergängat i vänstergängat eller tvärtom låter som sci fi i mina öron. Måste testa någon gång. Kunde bli ett bra partytrick. Uri Geller - släng dig i väggen!

Som sagt väldigt svårt att få en bra bild inne i helgen vevarmen.

Bilagor

• IMAG0310.jpg
    IMAG0310.jpg
    36.7 KB · Besök: 30
  • IMAG0306.jpg
    IMAG0306.jpg
    26.6 KB · Besök: 32
Kung_Gustaf skrev:
> Kul att se så många förståsigpåare ha fel.

Hur har dem fel?

Elmeri skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Kul att se så många förståsigpåare ha fel.
>
>
> Hur har dem fel?

Dom säger att det inte går?

NLC skrev:
> Eller att man borde märka att det är något
> tokigt innan man drar sönder grejorna.

Absolut, men med tanke på att den skruvade i sig lätt med en insexnyckel i början och sen fäste jag den med pedalnyckel så var det svårt att "märka" det.

Nästa gång så fettar du pedalen och skruvar i för hand. Sedan gör du som man alltid skall: håll i korta delen av insexhävarmen och dra fast för hand, då blir momentet rätt.

Imponerande att göra gängsallad utan att märka det, har fortfarande svårt att tro det.

NLC skrev:
> Eller att man borde märka att det är något
> tokigt innan man drar sönder grejorna.

Med en vanlig pedalnyckel som ju är ganska så lång så är det gjort på ett ögonblick om man inte har skruvat in pedalen en bit för hand först innan man använder verktyget.

Har man inte monterat pedaler förut eller har bråttom och är stressad så lägger man tyvärr knappt märke till det något lite högre motstånd som en pedal i fel gänga ger.

Frid!

Senast ändrad:
Ähhh, han har gjort det med flit på ett gammalt uttjänt vevparti för att få uppmärksamhet ;)

Senast ändrad:
Tack för alla svar iaf ?
Bilderna ger inte riktig rättvisa, det ser mycket mer kladdigt ut på bilderna. Testade att rensa med en tops och sen fetta lite. Den går in nästan hela vägen för hand utan nyckel. Den gängar in sig vilket jag finner märkligt om det vore helt sönderdraget.

Montera fast och kör till det rasar, det kan ta flera år och då är det ju dags i alla fall. Bu märker om pedalerna glappar.

Ta en bild på vevlagret, läs av vevarmslängden på baksidan. Lägg in det i tråden. Kanske har nån ett vevparti med utslitna klingor att sälja billigt. Cyklar du på ditt skadade vevparti, vilket kan gå, riskerar du att göra illa dig, plus att du riskerar att få gå hem med cykeln. Ibland blir inte allting rätt men det är ju ingen ide att gräva ned sig för det. Om jag var i ditt läge skulle jag se till att få vevpartiet utbytt av tillförlitlighetsskäl och sedan jobba på en lösning med det trasiga partiet. Kan du få fram vevar billigt och sen ha det som kommande utbyte efter slitage eller annat så är ju inte katastrofen så stor.

Atlas skrev:
> Montera fast och kör till det rasar, det kan ta
> flera år och då är det ju dags i alla fall. Bu
> märker om pedalerna glappar.

Plus lite Loctite på det så kan det hålla hur länge som helst.
Hela vevpartiet inkl. pedaler är ju slitdelar, så de behöver ju bytas om ett tag ändå.

Tillbaka
Topp