Mordisk busschaufför - vad säger lagen?

Kristin

Ny medlem
I morse när jag cykelpendlade till jobbet blev jag närapå prejad av en busschaufför som körde om mig med typ 5 cm marginal (dvs hen väjde nada trots att jag befann mig på vägbanan då vägrenen var obefintlig). Jag skrek rakt ut för jag blev så jävla rädd men höll mig tack och lov på cykeln. Jag anser ur moralisk synvinkel att dylikt trafikbeteende av en busschaufför gentemot en cyklist är mordförsök eller i alla fall vårdslöshet i trafik. Vad säger lagen? Jag skadade mig ju inte så jag antar att det inte lönar sig att polisanmäla, men OM jag hade ramlat i diket, hade jag haft ett case?

Senast ändrad:
Cyniskt: om du inte skadats lär inget hända. Om du skadats hade det sannolikt bedömts som en olycka. "Hon vinglade, du vet hur cyklister är"

Jag tycker att du ska polisanmäla och kontakta bussbolaget. Det kan vara så att samma busschaufför har blivit anmäld för liknande saker tidigare. Jag tror inte heller att polisen kommer göra något åt det men du kan ju inte låta det passera.

Anmäl, även om inget händer i det enskilda fallet så är statistiken viktig.
Även om du inte har regnummer så bör det gå att identifiera bussen med ledning av plats och tid, i alla fall om det inte det är väldigt tur-tätt.

Man ska enligt lagen lämna "betryggande avstånd" vid omkörning. Så han har definitivt brutit mot lagen, inte bara moraliskt.

Stumpy sa:
Har du registreringsnumret så anmäl iallafall till bussbolaget.

Lite beroende på var det inträffade så kan ju bussbolaget kanske räkna ut vilken buss det var om tid och plats anges. Det borde vara betydligt enklare än att ange registreringsnummer.

Personligen tror jag att det är större sannolikhet att något inträffar för chauffören om man anmäler till bussbolaget. Jag inbillar mig i alla fall att de på något sätt registrerar klagomål och om högen för en speciell chaufför blir väldigt hög så kan det kanske leda till någon åtgärd som i förlängningen kan göra vägarna lite säkrare för cyklister.

Jag har inte mycket erfarenhet av stadscykling men hur skulle det fungera att placera sej som man gör med MC dvs mitt i körfältet? Det lilla jag har cyklat här i småsamhällesbygden är att det funkar bättre. Om en bilist kan köra förbi utan att vrida på ratten så gör den det i full fart oavsett om det är 0,1 eller 40cm mellan cykel-bil-räcke. Tvingas bilisten sänka farten och vrida på ratten så håller dom konstigt nog ut ordentligt när dom ändå fått göra uppoffringen att skicka en signal till armarna med ett meddelande om en kraftansträngning. .

Kristin sa:
I morse när jag cykelpendlade till jobbet blev jag närapå prejad av en busschaufför som körde om mig med typ 5 cm marginal (dvs hen väjde nada trots att jag befann mig på vägbanan då vägrenen var obefintlig). Jag skrek rakt ut för jag blev så jävla rädd men höll mig tack och lov på cykeln. Jag anser ur moralisk synvinkel att dylikt trafikbeteende av en busschaufför gentemot en cyklist är mordförsök eller i alla fall vårdslöshet i trafik. Vad säger lagen? Jag skadade mig ju inte så jag antar att det inte lönar sig att polisanmäla, men OM jag hade ramlat i diket, hade jag haft ett case?

Lagen vill nog knappast kalla det för mordförsök, snarare 'vårdslöshet i trafik' alt. 'grov vårdslöshet i trafik'. Mordförsök ska väl föregås av ett uppsåt att döda, rent juridiskt alltså. Sen kan man väl tycka vad man vill i ren affekt, men det är en annan lagbok...

Som flera andra skriver: Anmäl åtminstone till bussbolaget, och om du inte hann notera nummerplåten så kan det räcka ändå med att uppge plats, exakt klockslag, och kanske även linjenummer, så bör trafikledningen kunna spåra upp föraren internt, och ev. vidta "åtgärder".

JTF sa:
Som flera andra skriver: Anmäl åtminstone till bussbolaget, och om du inte hann notera nummerplåten så kan det räcka ändå med att uppge plats, exakt klockslag, och kanske även linjenummer, så bör trafikledningen kunna spåra upp föraren internt, och ev. vidta "åtgärder".
Och för att få bättre effekt så anmäl till uppdragsbeställaren (typ SL eller västtrafik eller så) för om de hör av sig till bussbolaget så får det bättre effekt (pengar styr som alla vet).

Polisannmäl! Jag anmälde till Skånetrafiken när en busschaufför gjorde en liknade sak mot mig och en klubbkompis. När jag en vecka senare frågade vad som hade hänt var svaret att de skickat klagomålet vidare till bussbolaget och att de förväntade sig att bussbolaget tog det med chauffören och att jag inte fick någon återkoppling, det enda sättet att få återkoppling var genom en polisanmälan.

Kontentan blir , polisanmäl varje gång!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag har inte mycket erfarenhet av stadscykling men hur skulle det fungera att placera sej som man gör med MC dvs mitt i körfältet? Det lilla jag har cyklat här i småsamhällesbygden är att det funkar bättre. Om en bilist kan köra förbi utan att vrida på ratten så gör den det i full fart oavsett om det är 0,1 eller 40cm mellan cykel-bil-räcke. Tvingas bilisten sänka farten och vrida på ratten så håller dom konstigt nog ut ordentligt när dom ändå fått göra uppoffringen att skicka en signal till armarna med ett meddelande om en kraftansträngning. .

Det stämmer bra. Framförallt slipper man de nära omkörningarna som beror på mötande trafik. Ligger man så att man får plats bil + cyklist i körfältet blir slutsatsen att man kan köra om cyklisten i full fart även vid möte. Måste man ut i andra fältet väntar man tills det är fritt av naturliga skäl. Det sänker också farten betydligt när det inte är helt fri sikt närmaste kilometern eftersom bilisten inte vill vara i en situation där man ligger i 100 direkt bakom cyklisten och inser att man måste bromsa innan omkörning pga möte. Man anpassar farten för det redan innan så att säga.

Sen måste det såklart finnas en ömsesidig hänsyn. Cyklisten bör hålla koll bakåt med jämna mellanrum och vid dåliga omkörningsförhållanden gå ut maximalt till kanten för att underlätta omkörning. Ligger bilen bakom i 30 km/h är det så att säga inget problem även om han kör om med 10-20cm marginal.

Händer då och då. Kontakta bussbolaget och ge detaljer så tar de det med chauffören. Om de inte bryr sig, inget att göra. Jag tror de bryr sig.

Kontakta bussbolaget, låter livsfarligt med sån chaufför i trafiken.

Om du säger till och så flera personer som upplever samma sak så kommer chauffören behöva lämna till slut, vilket kanske är nödvändigt för att inte riskera ngn. stackars själs liv i trafiken idag.

Anmäl händelsen till bussbolaget. De vill nog gärna veta om såna här galningar. Jag har själv anmält till SL när bussförare t.ex. varit uppenbart spritpåverkade med mycket positivt gensvar (sen vet vi ju inte om det hander nåt men man bör inte låta det bero bara).

Här i Skåne har vi ju Bergkvara buss som kör och med tanke på de artiklar som har varit om hur de tar hand om sina bussar och servicepersonal så betvivlar jag starkt att de agerar mot chaufförer.

McOla sa:
Här i Skåne har vi ju Bergkvara buss som kör och med tanke på de artiklar som har varit om hur de tar hand om sina bussar och servicepersonal så betvivlar jag starkt att de agerar mot chaufförer.

Precis, anmäler man till Bergkvara kommer de ifrågasätta att bussen verkligen klarade av att köra om en cyklist...

I Helenelund ser jag ofta busschafförer som har problem med cyklister som envisas att cykla på vägen fast det finns en ny cykelbana några meter till vänster...

ffyzQFZ.jpg

Jag vet hur det känns - det här hänt mig både från (föraren till) buss och bil med släp-box. Vissa fordonsförare har farligt beteende, och exempel bör uppmärksammas. Edit: autocorrect

Senast ändrad:
diHib sa:
I Helenelund ser jag ofta busschafförer som har problem med cyklister som envisas att cykla på vägen fast det finns en ny cykelbana några meter till vänster...
Vad nu det har med den här tråden att göra.
Men det är ju en lustig definition av "envisas" du använder om man beaktar hur det ser ut åt andra hållet. Det finns ju ingen möjlighet att komma upp på den cykelbanan från andra hållet.

andrahllet.png

diHib sa:

Vad nu det har med den här saken att göra?
Tittar man på främsta cykelns riktning så kan man väl förövrigt gissa att han är på väg över till just den fina cykelbanan men att det är en bil i vägen och han kör bakom den?

Jag ringde operatörens kundtjänst och de skulle skapa ett ärende av det hela som förhoppningsvis når fram till chauffören. Det kändes som en OK nivå av rage med tanke på att ingen kom till skada (den här gången...).

Jag kan även tillägga att incidenten inträffade på en landsväg mellan Falun och Borlänge, dvs inte i de centrala delarna av en stad eller en förort. Det finns ingen cykelbana på platsen.

Jimel sa:
Inte? ser ett övergångsställ där man kan gå

Det är ju en del av problemet.
Skulle du som bilist acceptera att byta transportsätt helt godtyckligt?
Skulle du acceptera ett fordonsförbud i korsningen och att du tvingades putta bilen?

plumse sa:
Jimel sa:

Det är ju en del av problemet.
Skulle du som bilist acceptera att byta transportsätt helt godtyckligt?
Skulle du acceptera ett fordonsförbud i korsningen och att du tvingades putta bilen?

Och varför är det ok att blanda fordonsförare och fotgängare men inte acceptera olika fordonsförare på samma yta?

diHib sa:

Bredda vägen och skapa en cykelbana i en färdriktning (jag förutsätter att trottoaren till vänster är delad mellan gående och cyklister (den heldragna linjen)). Bredden på cykelbanan är inte adekvat för dubbel färdriktning. Återigen ett exempel på en icke prioriterad trafiklösning för cyklister.

eketjall sa:
Men det är ju en lustig definition av "envisas" du använder om man beaktar hur det ser ut åt andra hållet. Det finns ju ingen möjlighet att komma upp på den cykelbanan från andra hållet.

Allergia al vento sa:
Tittar man på främsta cykelns riktning så kan man väl förövrigt gissa att han är på väg över till just den fina cykelbanan men att det är en bil i vägen och han kör bakom den?

Jeppe_E sa:
Bredda vägen och skapa en cykelbana i en färdriktning (jag förutsätter att trottoaren till vänster är delad mellan gående och cyklister (den heldragna linjen)). Bredden på cykelbanan är inte adekvat för dubbel färdriktning. Återigen ett exempel på en icke prioriterad trafiklösning för cyklister.

Nej, det har väl inte så mycket med tråden att göra förutom busschaufförer som får trängas med cyklister på vägbanan.

Det är ombyggt där från i år med en redig cykelbana hela vägen, men ändå ska det cyklas på vägen, bara en reflektion och jag vet inte hur TS brukar cykelbana där det finns eller om det är vägen som gäller.

Senast ändrad:
diHib sa:
eketjall sa:

Allergia al vento sa:

Jeppe_E sa:

Nej, det har väl inte så mycket med tråden att göra förutom busschaufförer som får trängas med cyklister på vägbanan.

Det är ombyggt där från i år med en redig cykelbana hela vägen, men ändå ska det cyklas på vägen, bara en reflektion och jag vet inte hur TS brukar cykelbana där det finns eller om det är vägen som gäller.

En anledning till det är att cykelbanan inte är skyltad, och ser ut som en typisk trottoar, så det är inte direkt tydligt att man överhuvudtaget får cykla på den. Det börjar dock bli bättre och bättre allt eftersom ombyggnaden blir mer och mer färdig. Fortfarande väldigt otydligt om man kommer från Sollentunavägen dock.

Cannondale jekyl 1000 sa:

Precis så är det på ett avsnitt på min pendlingssträcka; den enda sträckan som är dubbelfilig i båda riktningarna och bilisterna kan för sina liv inte göra acceptabla omkörningar om jag ligger till höger i det högra körfältet. Suck, får "köra brett" som om jag vore en mc och ta upp ett körfält - då blir det snygga omkörningar.

Jimel sa:

Så du tycker att:
1. Cyklisten ska slå på en tvärnit på vägen direkt efter tunneln och kliva av cykeln 30 M före korsningen.
2. Gå över på övergångsstället och promenera med cykeln fram till korsningen.
3. Gå över övergångsställe nummer två.
4. Promenera ca 50 m förbi korsningen fram till där GC banan börjar.
5. Cykla vidare.

Ja, det låter lika rimligt som att du får putta bilen genom korsningen i motlut!

frause sa:
En anledning till det är att cykelbanan inte är skyltad, och ser ut som en typisk trottoar, så det är inte direkt tydligt att man överhuvudtaget får cykla på den. Det börjar dock bli bättre och bättre allt eftersom ombyggnaden blir mer och mer färdig. Fortfarande väldigt otydligt om man kommer från Sollentunavägen dock.

Det har du rätt i det är väldigt dåligt skyltat. Här om dagen kom en rödklädd pendlare upp för backen och bussen som körde om kan inte varit många cm ifrån. Asfalten är också som absolut sämst på den breddade delen längs sluttningen. Ni som cyklar längs vägar med obefintlig vägren verkar gilla att leva farligt ;)

Dagsfärsk bild
zebNLYo.jpg

Senast ändrad:
sparhawk sa:
Jimel sa:

Så du tycker att:
1. Cyklisten ska slå på en tvärnit på vägen direkt efter tunneln och kliva av cykeln 30 M före korsningen.
2. Gå över på övergångsstället och promenera med cykeln fram till korsningen.
3. Gå över övergångsställe nummer två.
4. Promenera ca 50 m förbi korsningen fram till där GC banan börjar.
5. Cykla vidare.

Ja, det låter lika rimligt som att du får putta bilen genom korsningen i motlut!

Ja som sagt innan det är exakt samma sak att putta en cykel som en bil.

diHib sa:
frause sa:

Det har du rätt i det är väldigt dåligt skyltat. Här om dagen kom en rödklädd pendlare upp för backen och bussen som körde om kan inte varit många cm ifrån. Asfalten är också som absolut sämst på den breddade delen längs sluttningen. Ni som cyklar längs vägar med obefintlig vägren verkar gilla att leva farligt ;)

Dagsfärsk bild

Dåligt och dåligt, sist jag kollade var det inte skyltat alls, och då är det väl formellt inte en cykelbana, oavsett vad den är tänkt att användas till när (om) den blir klar?

Det ligger inte ens nån färdig asfalt på den, det är mer eller mindre en bortglömd byggarbetsplats utan avspärrningar.

Sen, Herr Jimel, är det givetvis inte lika jobbigt att putta en cykel som en bil.

Men tycker du det är rimligt att cyklister ska låda bli att cykla på väg, där dom hör hemma, och istället leda cykeln på en trottoar?
Vissa verkar ha fått för sig att cyklar enbart får framföras där det finns cykelbana.

Jag är tämligen övertygad om att cyklisten totalt sett ansträngt sig mer under sin resa jämfört med bilisten, även om denne puttar sin bil förbi korsningen.
Så visst är det fullt rimligt och t.o.m finns en förväntan att bilisten skall acceptera att putta bilen genom korsningen på samma vis som att cyklisterna förväntas göra detsamma.

glitch sa:
Anmäl händelsen till bussbolaget. De vill nog gärna veta om såna här galningar. Jag har själv anmält till SL när bussförare t.ex. varit uppenbart spritpåverkade med mycket positivt gensvar (sen vet vi ju inte om det hander nåt men man bör inte låta det bero bara).

Om en förare är påverkad är det läge att ringa 112 så att föraren kan omhändertas och lagföras så att hen inte riskerar livet på oss övriga just då och fortsättningsvis.

plumse sa:
Jag är tämligen övertygad om att cyklisten totalt sett ansträngt sig mer under sin resa jämfört med bilisten, även om denne puttar sin bil förbi korsningen.
Så visst är det fullt rimligt och t.o.m finns en förväntan att bilisten skall acceptera att putta bilen genom korsningen på samma vis som att cyklisterna förväntas göra detsamma.

+1 (med visst mått av ironi)

N_sandstrom sa:
diHib sa:
frause sa:

Dagsfärsk bild

Dåligt och dåligt, sist jag kollade var det inte skyltat alls, och då är det väl formellt inte en cykelbana, oavsett vad den är tänkt att användas till när (om) den blir klar?

Det ligger inte ens nån färdig asfalt på den, det är mer eller mindre en bortglömd byggarbetsplats utan avspärrningar.

Sen, Herr Jimel, är det givetvis inte lika jobbigt att putta en cykel som en bil.

Men tycker du det är rimligt att cyklister ska låda bli att cykla på väg, där dom hör hemma, och istället leda cykeln på en trottoar?
Vissa verkar ha fått för sig att cyklar enbart får framföras där det finns cykelbana.

Det var ett svar på att "det finns ingen möjlighet att komma upp på cykelbanan" och det var ju helt fel tycker jag, sen att dom har löst korsningen på ett sätt som är anpassat efter motoriserade fordon är ju helt uppåt väggarna. Man glömmer bort cyklisterna som man borde fokusera på istället.

Tillbaka
Topp