Mordisk busschaufför - vad säger lagen?

Trafikförordningen sa:
så nära som möjligt
Frågan är ju vad det betyder.
Så nära som möjligt utan att däcken rullar på eller utanför linjen?
Så nära som möjligt utan att någon del av fordon och/eller förare/passagerare är över eller utanför linjen?
Så nära som möjligt utan att andra fordon kör om alldeles för nära?

Så jag får/kan inte cykla snabbare än 40 km/h, å fan.
Skulle nog vilja påstå såväl att min cykel är konstruerad för högre hastigheter (testat +70, fortfarande helt stabil) som att det inte finns någon hastighetsgräns 40 för cykel. Det gäller samma gränser som för andra fordon på aktuell vägbana.

Däremot finns ju generell regel om att man inte får i onödan hindra snabbare trafik att passera så man kan ivf få samarbetsproblem med farbror blå.

Stumpy sa:
perzzon sa:
Fältprästen sa:
Att cykla mitt i körbanan, likt en MC, är också ett regelbrott.

Knappast va?

Eller?
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Trafikförordning (1998:1276) 3 Kap. 7§.

Tråkigt att det var skrivet så explicit.
Huvudregeln för att överleva är dock fortsatt. Ta plats på vägen.

janolle sa:
Fältprästen sa:

Varför? man får ju inte köra om när man har möte med bilist.

Det beror helt och hållet på hur vägen ser ut. Finns det tex en bred vägren där cykel, trakter ed framförs, så finns det inga hinder för att göra en säker omkörning även om möte med annan bil föreligger.

perzzon sa:
Stumpy sa:
perzzon sa:
Fältprästen sa:

Knappast va?

Eller?
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Trafikförordning (1998:1276) 3 Kap. 7§.

Tråkigt att det var skrivet så explicit.
Huvudregeln för att överleva är dock fortsatt. Ta plats på vägen.

Fast en regelrätt tolkning av syftningen ger att det även gäller cyklar och mopeder konstruerade för en hastighet av högst 40 km/h vilket då innebär att landsvägscyklar (som får anses vara konstruerade för hastigheter över 40 km/h) samt EU-moped klass 1 får framföras mitt på vägbanan. Hade det istället stått "cyklar, mopeder eller fordon" så hade det varit en helt annan innebörd...

inget händer. När du cyklar i stadsmiljö, så får du räkna med sånt händer. Det är inget att bli rädd över. Håll bara lugnet som sagt och förstå att alla människor är olika, han kanske inte såg dig eller stör sig på dig. Hoppar du fallskärm, möter ett lejon, vithaj, då är det läge att skrika av rädsla eller eufori.

Inget händer här i sverige, hade han kört på dig, hade inget hänt heller, verkligen inte mordförsök även med vittnen.
Vi har inga hård straff i sverige. Därför det är rekomenderat att lämna sverige asap till något bättre land.

Jag skulle framföra incidenten till bussbolaget. Jag misstänker att det ofta handlar om att förarna inte uppfattar hur stor skillnaden är mot bilkörning.
D.v.s. om de kör om och svänger in 5 m framför den de kör om (i en bil har hela bilen då passerat) och fortsätter köra så riskerar resten av bussen preja den de kör om. När jag var yngre hade vi en specifik chaufför som var känd för att meja ned brevlådor i en viss kurva på just detta sätt.
Förhoppningsvis påminner bolaget sina chaufförer om att köra försiktigare.

Allergia al vento sa:
N_sandstrom sa:
janolle sa:
Det är alltså tillåtet att cykla om en buss vid möte av långtradare !!!!

Ja. Sålänge du gör det på en cykelbana. Och finns det ingen cykelbana så får du leda cykeln på trottoaren.

https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/52/
Om du planerar att ta ett i framtiden...

Tror du missade sarkasmen och förra sidans hets om att cyklister ska hålla sig ledandes på trottoar så att om inte råkar vara ivägen för stackars bussar.

Jag höll ca 30 km/h och blev omkörd av en lokalbuss som precis skulle stanna vid en hållplats. Bussen hann inte om innan hållplatsen vilket gjorde att den fick stanna en meter ut i körbanan som i sin tur ledde till att de som skulle stiga på bussen att ett steg ut i körbanan mot bussen ovetandes om mig. Det blev en lite spännande några sekunder men det gick bra för alla parter. Man kan inte låta bli att förundras över hur de agerar i vissa lägen. Det hade inte tagit många sekunder extra för bussen att låta mig passera först.

Dalatrafik? Ring kvalitetsansvarig Peter Östman varje gång något händer. Det är helt meningslöst att ringa någon kundtjänstslav som anser att en död cyklist är en bra cyklist.

N_sandstrom sa:
Allergia al vento sa:
N_sandstrom sa:
janolle sa:
Det är alltså tillåtet att cykla om en buss vid möte av långtradare !!!!

Ja. Sålänge du gör det på en cykelbana. Och finns det ingen cykelbana så får du leda cykeln på trottoaren.

https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/52/
Om du planerar att ta ett i framtiden...

Tror du missade sarkasmen och förra sidans hets om att cyklister ska hålla sig ledandes på trottoar så att om inte råkar vara ivägen för stackars bussar.

Jag ber om ursäkt, svårt med ironi/sarkasm på nätet, och när man läser vissas åsikter så blir det ännu svårare!=)

1888 sa:
sparhawk sa:
Miss Lycka sa:
Först när du ser det omkörda fordonet i bakspegeln ska du svänga tillbaka.

Njaaa, hänger väl lite på hastighet också. I 30 km/h funkar det kanske men inte i 110 km/h även om många verkar tro det.

Tänker du eller jag fel här?
Borde vara tvärtom tror jag.
När man kör i 110km/h måste man vänta längre än så länge till just då man ser den omkörde i backspegeln om avståndet i tid ska bli det samma som om man kört i 30km/h.
Om det var något annat sparhawk avsåg så kan jag också hoppas hen inte har körkort.

tinkerbell sa:
Fast en regelrätt tolkning av syftningen ger att det även gäller cyklar och mopeder konstruerade för en hastighet av högst 40 km/h vilket då innebär att landsvägscyklar (som får anses vara konstruerade för hastigheter över 40 km/h) samt EU-moped klass 1 får framföras mitt på vägbanan. Hade det istället stått "cyklar, mopeder eller fordon" så hade det varit en helt annan innebörd...
Men nu står det inte "fordon som är konstruerade för", utan "fordon som är konstruerat för".
En liten, men väsentlig skillnad.

Fältprästen sa:
tinkerbell sa:
Men nu står det inte "fordon som är konstruerade för", utan "fordon som är konstruerat för".
En liten, men väsentlig skillnad.
Men cykel och moped är ju fordon... Dessutom garderar man sig med att även precisera att fordon som inte får framföras snabbare än 40 km/h även innefattas av paragrafen. Nåja, jag ser iaf att jag missade stavningen och anser mig besegrad. Däremot tycker jag fortfarande att formuleringen är dålig och hade kunnat vara betydligt tydligare uttryckt.

Programmeraren inom mig efterlyser fler parenteser inom lagtexter.

Cykel & moped & ( ( fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen ) | ( fordon som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ) )...

Right?

N_sandstrom sa:
Programmeraren inom mig efterlyser fler parenteser inom lagtexter.

Cykel & moped & ( ( fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen ) | ( fordon som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ) )...

Right?

Det är nog tyvärr så att det är cykelreglerna som är en parentes i trafiklagstiftningen?

:-)

eketjall sa:
1888 sa:
sparhawk sa:
Miss Lycka sa:

Njaaa, hänger väl lite på hastighet också. I 30 km/h funkar det kanske men inte i 110 km/h även om många verkar tro det.

När man kör i 110km/h måste man vänta längre än så länge till just då man ser den omkörde i backspegeln om avståndet i tid ska bli det samma som om man kört i 30km/h.
Om det var något annat sparhawk avsåg så kan jag också hoppas hen inte har körkort.

Tyckte jag var så tydlig men efter ett par genomläsningar så förstår jag att man kan tolka det tvärtom också...

Ja, rätt uppfattat. I 110 km/h måste man vänta tills avståndet är längre. Som jag sade så verkar många ha dålig koll på detta. Många som svänger in allt för tätt framför på landsväg/motorväg.

Jag skulle nog säga att det eventuellt är ok att hålla vägmitt om du håller skyltad hastighet, om du håller lägre hastighet är det antagligen inte ok att hålla vägmitt.
Folk är f.ö. inte kloka, jag har blivit omkörd på 30-sträckor utanför skolor när jag hållit 30 både på cykel och mc...

/R

sparhawk sa:
eketjall sa:
1888 sa:
sparhawk sa:
Miss Lycka sa:

Tyckte jag var så tydlig men efter ett par genomläsningar så förstår jag att man kan tolka det tvärtom också...

Ja, rätt uppfattat. I 110 km/h måste man vänta tills avståndet är längre. Som jag sade så verkar många ha dålig koll på detta. Många som svänger in allt för tätt framför på landsväg/motorväg.

Jag märkte det i onsdags. Fint stenskott på vindrutan..

Kristin sa:
Jag ringde operatörens kundtjänst och de skulle skapa ett ärende av det hela som förhoppningsvis når fram till chauffören. Det kändes som en OK nivå av rage med tanke på att ingen kom till skada (den här gången...).

Jag kan även tillägga att incidenten inträffade på en landsväg mellan Falun och Borlänge, dvs inte i de centrala delarna av en stad eller en förort. Det finns ingen cykelbana på platsen.
E16 ?

ForesterGuy sa:
sparhawk sa:
eketjall sa:
1888 sa:
sparhawk sa:
Miss Lycka sa:

Jag märkte det i onsdags. Fint stenskott på vindrutan..
Därför har man "kompislapp" även på bilen. Ända ner till backen precis som på cykeln.
"Man" i det här fallet är typ jag och inte så många andra tyvärr.

Stumpy sa:

Usch man blir jävligt grinig när man blir påmind om den där grejen.
Blir inte bättre av att jag just läser Bombmannens Testamente :/

Tillbaka
Topp