LarsM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ljusstyrka 90 Lux står det i specen på CC. Du
> får gärna rapportera hur den lyser när du
> testat.
> Exempelvis jämfört med 20W Silva pannlampa
Testade lite lätt igår (obrukbar tumme som steltejpades för att kunna ta en cykeltur begränsade äventyret i skogen lite).
Lamp-kitet lite kortfattat:
+ Hög kvalitet på hela kittet
+ Bra/enkel infästning styre (och batteriet på valfritt ställe, max ca 25 cm från lampan)
+ Kort laddtid (2,5 timmar)
+ Backupmöjligheten med löstagbar modul för 4 st AA-batterier
+ Liten, lätt och smidig, både lampa och batteri.
+ bra ljustid. (Maxläget ca 3,5 timmar till minläget ca 11 timmar)
På minussidan sammanfattar jag i text med att några direkta minus inte finns. Men som svar på din fråga så ersätter den inte min silva 478. Det fungerar helt ok att cykla på väg samt enkel stig, men lite hastighet på slingrig och knixig stig ger inte samma trygga kännsla som silvan. Dels inte lika bred ljusbild, och sedan känns det som den "kalla" tonen av led-ljus inte ger riktigt samma närvaro som halogenen.
Om du köper lampan var inte så där manlig som man ju är allt som oftast, dvs hoppa över manualen. Jag gjorde det och när ilskan var som högst över att "skiten fungerar ju fan inte" läste jag kort-instruktionen där det klart och tydligt stod att man gör två snabba tryck på knappen för att tända lampan.....:)
Jag ångrar inte köpet, en bra lampa av kvalite som är utmärkt backup till pannlampan i skogen och som enda lampa vid grusväg/transport.
(Kanske orkar jag återkomma med bilder)
/JPL