Mörkercykling

c.sääv

Ny medlem
Mörkercykling
DSC00068.JPG ht=544
Antar att det är fler än jag som cyklar omkring i skogarna i mörkret nu när hösten tränger sig på.
Vore kul att veta vad ni använder för lysdon.
Själv kör jag med en Silva 478 på hjälmen. Det funkar fint!

Senast redigerad av en moderator:
Mörkercykling
Ljusstyrka 90 Lux står det i specen på CC. Du får gärna rapportera hur den lyser när du testat.
Exempelvis jämfört med 20W Silva pannlampa

Mörkercykling
Happy lampan 2007 20W IRC spot med 14,8v batteri (lyser sjukt bra) prövade även en 35W spot men den smälte mitt hemmagjorda fäste :-) det blev lite spännande i den mörka skogen och en glödhet lampa hängandes framför ansiktet.
DSC00478.JPG ht=544

Kommer bytas ut mot en ledlampa som just beställdes över nätet.

Mörkercykling
Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> Word !
> pure 60W ..

Läckert :D

Vad kör du för batterier till dessa? På cykeln? Antar det drar en del...

Mörkercykling
LarsM skrev:
> Ljusstyrka 90 Lux står det i specen på CC. Du
> får gärna rapportera hur den lyser när du
> testat.
> Exempelvis jämfört med 20W Silva pannlampa

Testade lite lätt igår (obrukbar tumme som steltejpades för att kunna ta en cykeltur begränsade äventyret i skogen lite).

Lamp-kitet lite kortfattat:

+ Hög kvalitet på hela kittet
+ Bra/enkel infästning styre (och batteriet på valfritt ställe, max ca 25 cm från lampan)
+ Kort laddtid (2,5 timmar)
+ Backupmöjligheten med löstagbar modul för 4 st AA-batterier
+ Liten, lätt och smidig, både lampa och batteri.
+ bra ljustid. (Maxläget ca 3,5 timmar till minläget ca 11 timmar)

På minussidan sammanfattar jag i text med att några direkta minus inte finns. Men som svar på din fråga så ersätter den inte min silva 478. Det fungerar helt ok att cykla på väg samt enkel stig, men lite hastighet på slingrig och knixig stig ger inte samma trygga kännsla som silvan. Dels inte lika bred ljusbild, och sedan känns det som den "kalla" tonen av led-ljus inte ger riktigt samma närvaro som halogenen.

Om du köper lampan var inte så där manlig som man ju är allt som oftast, dvs hoppa över manualen. Jag gjorde det och när ilskan var som högst över att "skiten fungerar ju fan inte" läste jag kort-instruktionen där det klart och tydligt stod att man gör två snabba tryck på knappen för att tända lampan.....:)

Jag ångrar inte köpet, en bra lampa av kvalite som är utmärkt backup till pannlampan i skogen och som enda lampa vid grusväg/transport.

(Kanske orkar jag återkomma med bilder)

/JPL

Mörkercykling
Slaktade min fars "gamla" Silva. Fulfäster den på hjälmen med buntband. Funkar väldigt bra faktist =)
Har dock inte använts på ett tag..

Mörkercykling
Kör med 20W IRC hallogen(ska ju motsvara 35W) på hjälmen och ett 12V borrmaskinsbatteri i ryggan. Funderar på att köpa ett 14,4V batteri av någon sort för att få överspänning på lampan. Men lyset räcker för att cykla i skogen på ganska knixiga men kända stigar. Har funderat på en 3x1watts 12v powerled från kjell&co eller eventuellt köpa en ficklampa med powerled i, men vet inte om de motsvarar ljuset från en 20W halogen.

Länk till 3x1W lampan: http://www.kjell.com/content/templa...px?item=63972&path=45000000,68500000,69000000

Mörkercykling
c.sääv skrev:
> Hittade xenon-glödlampor som passar till Silvas
> pannlampor. Skulle tydligen bli 20% bättre ljus!
> Ska bli kul att testa. Beställde en på 20 watt.

Ledsen att behöva säga det men jag har inte märkt dom där extra procenten....köpte sådana i fjol, kanske något litet extra men jag tyckte inte det var märkbart. Ger väl mer effekt med överspänning istället om jag minns referat från andra trådar i ämnet!

/JPL

Mörkercykling
Har tittat på en Silva 478 eller 480.

Men börjar fastna för en Mila PLSD 100mm med enbart halogenlampor. Någon som vet ifall det är värt att lägga några hundralappar extra på halgogenlampa istället för en konventionell? Batteritiden är ju överlägsen vanliga lampor. Frågan är om de ger lika bra ljus som vanliga lampor.

Mörkercykling
Lysdonet är en hope hid, universal mount, två batterier, varje räcker i 2.5 timme. Går att montera på styret eller hjälmen, när den sitter på styret så sätter jag batteriet under styrstammen, finns långa och korta sladdar så det hänger inte ivägen.

Klart nöjd.

Mörkercykling
Kör med en http://www.cyclecomponents.com/1/sv...ngsbar/cat-eye-double-shot-pro-framlampa.html på skallen och en http://www.cyclecomponents.com/1/sv...gsbar/cat-eye-single-shot-plus-framlampa.html på styret. Köpta från England för runt 3000 ihop. Ger inte samma lyse som en Silva 478/480 men det räcker för mig i skogen. Fördelen är liten lätt lampa och minimalt litet smutt batteri för huvudlampan. Att även få lyse från en annan vinkel än huvudet ger lite bra perspektiv och fördelaktig skuggning av rötter och annat bråte.

Mörkercykling
Kör med 35W HID (Xenon). Drivdon och batteripack monterade på ryggen. 14,4V och 4,5Ah ger en driftstid på 1h20m. Kanske inte så mycket men, det lyser så in i h-e. Jag tycker också det är fördel att köra med lyse på hojen för att se rötter o annat. Måste då även ha HID på hojen också, då en vanlig halogen helt enkelt inte syns i skenet av hjälmlyset. Tycker MILA reflektorn ger bästa spridningen. Håller just nu på att prova ut en annan reflektor. Någon här som ska till Norberg på lördag?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp