Mörksuggan 2011

Mörksuggan 2011
Det sägs att det är trångt mitt på backen där alla står och kippar efter luft. Fast allvarligt så är det väl ca 10-15 minuter uppför som drar ut fältet rätt bra enligt vad jag har hört. Själv har jag bara cyklat halva suggan.

/Freddo

Mörksuggan 2011
Första backen är lönndryg och drar ut fältet rätt så bra. Har bara kört den en gång förvisso och det var 2 år sedan då var det rejält lerigt också, och trött blev jag...

Mörksuggan 2011
Ska också köra! Tror att det går bra att anmäla sig på plats. Hur tekniskt är det, har förstått att det är mindre tekniskt än Lida Loop eller? Är det massa asfalt?

Mörksuggan 2011
Det kan bli lite trångt när man väl kommer upp
och tar sig ut mot skogen, fast aldrig så man fått köa.
Kör min nionde sugga på söndag.

Mörksuggan 2011
Ska köra för tredje gången. 2009 i ösregn, tror hela loppet gick i en bäck. 2010 i stekande ökenhetta. Får se var 2011 har att bjuda på! :)

Det blir inte alls samma kösituationer som det kan bli på Lida Loop. Backen upp mot Vidablick gör sitt och sedan är det ganska breda stigpartier i början, det brukar rinna på bra.

Är starten flyttad igen? 2009 på travbanan, 2010 i bandyarenan och nu verkar den bli på samma plats som målområdet, eller?!

Mörksuggan 2011
pepe skrev:
-------------------------------------------------------
> > Kör min nionde sugga på söndag.

Jag tänker också köra för nionde året men just nu känns det osäkert, ont i halsen och snorig. Hoppas det hinner gå över till helgen.

Mörksuggan 2011
hille skrev:
> Kommer det ut något bättre PM än det som står
> på deras hemsida nu? Där framgår ju inte var
> vätskekontollerna är t ex.

Där har dom nog missat lite i ivern att göra om hemsidan. Om det är som tidigare år så är vätskekontrollerna vid 65 km-markeringingen på kartan, ungefär vid 55 km markeringen, vid 25 km-markeringen samt strax öster om 15 km markeringen på denna karta:
http://www.morksuggejakten.com/karta.html

Har för mig att Lida är mer teknisk än Mörksuggan, det var ett par år sedan jag körde Lida.

Senast ändrad:
Mörksuggan 2011
Har haft langning vid tidigare lopp men inte nu. Hur brukar det fungerar att fylla flaskan vid vätskekontollerna? Kan man be dem fylla hela flaskan direkt eller måste man hälla muggar i egen flaska?

Mörksuggan 2011
biffan skrev:
> Jag laddar för fullt! Mitt 2:a lopp efter Lida
> Loop. Tror jag skall rycka i backen. Är den
> mindre teknisk än Lida? ni som kan jämföra.

Den är ganska mycket lättare tekniskt än Lida. Backen upp till Vidablick drar ut fältet sen blir det lite trångt på väg ner igen en bit sen kommer en ganska stor grusväg.
Det är mest hårdpackade snabba stigar.
Jag ska ditt och köra ocskå och hoppas komma upp till Vidablick i skapligt skick så jag kan ladda på utför för den stigen är rolig.

Mörksuggan 2011
Någon som har en banrapport, blött? Tänkte lägga på däck i morron enligt YR så ska det komma mindre mänder regn i krokarna under veckan men inget som borde spela någon roll om det är torrt nu.

Mörksuggan 2011
HiLo skrev:
> Har haft langning vid tidigare lopp men inte nu.
> Hur brukar det fungerar att fylla flaskan vid
> vätskekontollerna? Kan man be dem fylla hela
> flaskan direkt eller måste man hälla muggar i
> egen flaska?

De fyller upp flaskan åt dig om du så önskar!

Mörksuggan 2011
Jaha, carbonstoplen kommer inte förrän vecka 30 och jag vet inte om jag hinner får tag i ett par RaceKing eller RoRo til söndag. Med Nobby Nick och alu-stolpe blir det nog tungt att göra resultat;)

Ser ut att bli trevligt iallafall; regn både lördag och söndag.

P

Mörksuggan 2011
Enligt mig är det värt att ligga på lite uppför Vidablick -backen för att sedan ta rygg på nån som är lite bättre på grusvägarna som kommer sen.

Det brukar ofta bli "lite" kö när de första skogspartierna kommer så en bra placering där är också bra.

Sen dras det ut på grusvägarna före och efter den första kontrollen och blir aldrig trångt igen...det är min erfarenhet.

Spar på krutet lite till den sista 1,5 milen då det blir några rejäla backar....sen är det bara att köra på in i mål.

Kan ju inte tala för hur det är i tävlingsklasserna men i motionsklasserna brukar det vara ungefär så...

Om det blir rejält blött kan det nästan bli stopp på de första stigarna...

Cyklade igenom i lördags och det var faktiskt lite sugande, även på grusvägarna men det bör ha torkat lite nu.

Vi får hoppas på uppehåll...

Kommer iaf. att köra om inte himlarna öppnar sig som 2009...

/Anders (5 suggor i benen)

Mörksuggan 2011
Anders_SOL skrev:
> /Anders (5 suggor i benen)

Vet du vad som räknas som snabb motion på mörksuggan, dvs startfålla 5 istf 6? Å andra sidan kanske det inte spelar nån roll om man ändå kan cykla förbi folk uppför vidablick.

Mörksuggan 2011
cyklariskogen skrev:
> Vet du vad som räknas som snabb motion på
> mörksuggan, dvs startfålla 5 istf 6? Å andra
> sidan kanske det inte spelar nån roll om man
> ändå kan cykla förbi folk uppför vidablick.

Det är som du säger, det spelar mindre roll. Fållorna dras ihop till backen som sedan tar ut sin rätt på åkarna. Du kan ju titta i resultatlistorna från tidigare år för att se vad som är bra tider...

Mörksuggan 2011
Saknar tävlandet men i år är det paus. Mörksuggan är riktigt rolig så jag önskar er ett trevligt lopp. Ang. taktik så slit hårt i backen. Efter toppen kommer lite sega stigar, ett grusvägsparti och därefter mer uppför på stigar och där blir det långa köer och irriterat om man är långsam som jag...

I regnet 2009 vart det dessutom pinsamt uppenbart att många inte tränar teknik då folk klagade på att jag cyklade om dem istället för att gå.

Mörksuggan 2011
cyklariskogen skrev:

> Vet du vad som räknas som snabb motion på
> mörksuggan, dvs startfålla 5 istf 6? Å andra
> sidan kanske det inte spelar nån roll om man
> ändå kan cykla förbi folk uppför vidablick.

Gissar på att en snabb motionär ligger på 3 timmar eller lite över...
det gör inte jag riktigt...:)

Men är man osäker ställer man sig långt bak i näst sista fållan ...:)

Jag tror att man kan plocka många platser i första backen men det kostar ju på lite att sicksacka också.
/Anders

Mörksuggan 2011
Cykeln är tvättad och prylarna framplockade men jag har forfarande ont o halsen, oklart än så länge om det blir någon start i år för mig :(

Mörksuggan 2011
Jag får se hur vädret blir. Är det blött i spåren och/eller regnar på söndag så tittar jag nog på under ett paraply istället. Fördelen med att titulera sig som motionär :)

Mörksuggan 2011
Freddie L skrev:
> Va? Går det inte att efteranmäla sig på
> söndag? Finns det ett maxantal deltagare, eller
> vad?

Det står att man kan efteranmäla sig på lördag och söndag, inget om nåt maxantal. Jag har bara sett att flera personer efterlyser startplatser. Jag tänkte åka förbi i morgon och kika.

P

Mörksuggan 2011
Jag TROR inte att det är så illa. Det ska gå att efteranmäla sig.

Men om du ändå kollar imorgon kan du väl gärna posta här i tråden, tack! Vore trist att köra +40mil och inte få starta... ;-)

Mörksuggan 2011
Klart det går att efteranmäla sig. Anledningen till att folk söker startbevis är att det kostar 690 kr att efteranmäla sig. Kanske inte helt rätt sätt för att locka extra deltagare sista dagarna. Själv hade jag nog varit mer sugen om jag inte blev straffad med 200kr för att nu vilja anmäla mig och bidraga till ett större och bättre startfält.

Mörksuggan 2011
Olsson skrev:
> Klart det går att efteranmäla sig. Anledningen
> till att folk söker startbevis är att det kostar
> 690 kr att efteranmäla sig. Kanske inte helt
> rätt sätt för att locka extra deltagare sista
> dagarna. Själv hade jag nog varit mer sugen om
> jag inte blev straffad med 200kr för att nu vilja
> anmäla mig och bidraga till ett större och
> bättre startfält.

Beror lite hur man ser på saken... Man kan oxå vända på resonemanget och säga att du köper ett avbeställningsskydd för 200:- för det fall du inte vill åka (pga dåligt väder eller whatever), som ger dig tillbaka hela anmälningskostnaden. Det bästa av allt är att du i så fall också får tillbaka hela kostnaden för avbeställningsskyddet.

Alltså ett helt suveränt alternativ för oss solskenscyklister

Mörksuggan 2011
ÅL skrev:
> Beror lite hur man ser på saken... Man kan oxå
> vända på resonemanget och säga att du köper
> ett avbeställningsskydd för 200:- för det fall
> du inte vill åka (pga dåligt väder eller
> whatever), som ger dig tillbaka hela
> anmälningskostnaden. Det bästa av allt är att
> du i så fall också får tillbaka hela kostnaden
> för avbeställningsskyddet.
>
> Alltså ett helt suveränt alternativ för oss
> solskenscyklister

+1

Mörksuggan 2011
Såg att det nämndes tidigare att vätskekontrollerna inte finns med på kartan, är det någon som vet efter vilka km dom kommer?

Mörksuggan 2011
ÅL skrev:
> Olsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart det går att efteranmäla sig.
> Anledningen
> > till att folk söker startbevis är att det
> kostar
> > 690 kr att efteranmäla sig. Kanske inte helt
> > rätt sätt för att locka extra deltagare
> sista
> > dagarna. Själv hade jag nog varit mer sugen om
> > jag inte blev straffad med 200kr för att nu
> vilja
> > anmäla mig och bidraga till ett större och
> > bättre startfält.
>
> Beror lite hur man ser på saken... Man kan oxå
> vända på resonemanget och säga att du köper
> ett avbeställningsskydd för 200:- för det fall
> du inte vill åka (pga dåligt väder eller
> whatever), som ger dig tillbaka hela
> anmälningskostnaden. Det bästa av allt är att
> du i så fall också får tillbaka hela kostnaden
> för avbeställningsskyddet.
>
> Alltså ett helt suveränt alternativ för oss
> solskenscyklister

Och som arrangör vill man nog ha in så många anmälningar som möjligt i god tid.
Om alla kommer och efteranmäler sig blir det mycket extra jobb med att fixa startlistor
och nummerlappar, betalning och information. Jag har varit med om att lopp har fått senarelägga
starten för att det var för många efteranmlälningar.

Mörksuggan 2011
ginnfilt skrev:
> Några rader om underlaget finns i min blogg...

Fasen också, jag som tvekat länge om däck och äntligen bestämde mig för Furious Fred även som framdäck, läge att byta igen eller?

Mörksuggan 2011
Ted_B skrev:
> ginnfilt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några rader om underlaget finns i min blogg...
>
>
> Fasen också, jag som tvekat länge om däck och
> äntligen bestämde mig för Furious Fred även
> som framdäck, läge att byta igen eller?

+1
Fast jag har nyss bytt ut Furious Fred mot Rocket Ron, kanske skulle göra sig av med ett par däck så man slipper fundera...

Tillbaka
Topp