Körde in på 3.32 trots skramligt hostande och tungandad hals. Mitt första besök på Mörksuggejakten, men fler blir det garanterat. Och med en friskare hals, att mer bestämt undvika köerna i de första partierna samt att försöka slippa krångel med brillorna (som kletade igen fullständigt och bara blev värre när jag försökte torka rent), tror jag absolut att en tid närmare 3 timmar är möjlig. Dessutom är jag väldigt sugen på att byta upp min 26-tummare mot en 29:a.
Loppet i övrigt tycker jag var skitkul, rent ut sagt. Det var en trevligt varierad bana, och mestadels ordentligt snabbkörd. En skön omväxling mot Lida Loop som istället var mer tekniskt och blött - absolut inget illa om Lida, älskade det loppet med, just pga de tekniska bitarna - men det var kul att köra något relativt annorlunda vad gäller både banprofil, omgivning och utmaning. Dessutom kul att som Uppsalaboende dalmas med rötter och blodsband runt Siljan, få återvända och se andra delar av miljön. Och de sista 25 km från Östbjörka var ju rent cykelguld. Om det berodde på saltgurkan eller på stigarna, låter jag vara osagt.
Så till skillnad från många av puristerna här på forumet, så uppskattar jag alltså variationen som blir tack vare kombinationen av grusväg och stig. Och då har jag tekniska lekstugor som Lunsen och Nåsten som mina hemmaskogar.