Möte med SCF

GarryJones

Aktiv medlem
Möte med SCF
19-21 Fredag 19 november under SCD, Elmia. (Tack till Velo Event för lokalen).

Angående de nya beslut för motionslopp.

Det är jag som är initivatagare till möte.

Jag vill att Motionscykel Sverige ska träffas. Jag skickar ut en kallelse inom kort. Jag gör det öppet via email till loppen/arrangörer/bloggen.

I första hand är det en inbjudan till SCF att kom och träffa oss. Låt de förklara vad de vill och låt oss (oss = cyklisterna, arrangörerna och övriga intresserade) vara med och lyssnar och lämnar feedback.

I avsaknad på SCF styrelse går vi själva igenom min dagordning (ska forumuleras) som kommer med kallelsen. Huvudsaken blir då: Vad tycker vi och vad ska vi göra.

Jag har flera "roller" i Cykel Sverige. Jag har ett övergreppande ansvar för all motionsverksamhet inom föreningar i Svealand, däribland ca 85 av Sveriges 135 motionslopp. Jag är ordförande i Dalarans Cykelförbund. Men jag har inte mandat för detta möte (än) från Dalarna eller Svealandskommittén så just nu agera jag av egen maskin och alla mina brev om detta har skickats från garry@garryjones.se som privat person.

Jag återkomer i frågan. Jag vill att ni ska veta att något är på gång.

Träffade GS Karlsson idag, han beskrev problemet som han har upplevde med motionsloppen och påtalade att nuvarandra motionskommittén var med på diskussioner och styrelsebeslut utan att reservera sig. Styrelsen är därmed eniga med stöd av motionskommittén.

Han beklagade sig över min tid i styrelsen då jag var "bråkig" och påpekade hur jag klagade alltid på att protokollet från våra styrelsemöten innehöll konstiga formuleringar och felaktigheter. Han sade det är rätt lugn i styrelsen nu och att de styrelseledamötter som inte gör något eller säger något sitter säkert. Han hade också fått en utdrag från en av mina inlägg här på Happy. Den som jag förklarar att enda alternativet (om inte besluten återkallas) för ett motionslopp som inte vill vara typ A eller typ B är att arrangera utanför förbundet. Han menar att detta kan vara grund för min uteslutning (ur SCF organisationer) eftersom det kan skada förbundet. Det paradox är att jag har kämpat mer än någon för att få lopp TILL förbundet de sista åren. (Jag menar att det är förbundet själv som skadar sig). Jag håller fäst med att besluten ska återkallas så att vi kan behåller motionsloppen i förbundet.

Möte med SCF
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Han menar att detta kan vara grund
> för min uteslutning (ur SCF organisationer)
> eftersom det kan skada förbundet.

Whaaat?! Kan du bli uteslutet ur SCF därför att du påtalar brister och vill jobba för en förbättring? Det är så man baxnar. När ska någon från SCF våga kliva fram och berätta deras synpunkter? Eller ska de göra som de brukar och bara hålla tyst?

Möte med SCF
H. skrev:
> GarryJones skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han menar att detta kan vara grund
> > för min uteslutning (ur SCF organisationer)
> > eftersom det kan skada förbundet.
>
> Whaaat?! Kan du bli uteslutet ur SCF därför att
> du påtalar brister och vill jobba för en
> förbättring? Det är så man baxnar. När ska
> någon från SCF våga kliva fram och berätta
> deras synpunkter? Eller ska de göra som de brukar
> och bara hålla tyst?

+1

Man upphör aldrig att förvånas

Senast redigerad av en moderator:
Möte med SCF
nu vet jag inte, men det finns ju ofta något som kallas sekretess och att man inte skall yttra sig till tredje part så att det kan skada 'uppdragsgivaren'..

annars så tycker jag det är bra att man försöker få rätsida och tar sig tid att förklara det nya [edit] det nya för användaren/motionärerna[/edit].

Möte med SCF
Ja, för vi har ju hela bilden här, eller hur? Jag vill inte försvara SCF eftersom jag inte känner till hela historien, men det känns som vissa har alltför lätt att haka på bara för att de inte gillar organisationen utan att veta vad som faktiskt är sant här och vad som har utelämnats. Personligen känns ingen part i den här konflikten speciellt trovärdig just nu.

Möte med SCF
Jag undrar om det inte är så att Garry inte blivit invald? Om medlemmar i ett förbund vill ha en person i en styrelse kan de väl nominera denne (oavsett valberedning) och låta årsmötet välja in personen i fråga?

"Utesluten" är inte samma som att "inte bli invald..."

Möte med SCF
fredrikw skrev:
> men det känns som
> vissa har alltför lätt att haka på bara för
> att de inte gillar organisationen utan att veta
> vad som faktiskt är sant här och vad som har
> utelämnats.

Jag utgår från att det är mig du syftar på, och visst ogillar jag SCF, men om du läser vad jag skriver ser du att jag önskar höra även SCFs version. Däremot vet jag av egen erfarenhet att SCF brukar ha som standard att aldrig svara på mail som är obekväma och än mindre ge sig in i diskussioner med landets cyklister på diverse forum, även om de får direktlänkar rakt in i de aktuella trådarna.

Möte med SCF
H. skrev:
> Jag utgår från att det är mig du syftar på,
> och visst ogillar jag SCF, men om du läser vad
> jag skriver ser du att jag önskar höra även
> SCFs version. Däremot vet jag av egen erfarenhet
> att SCF brukar ha som standard att aldrig svara
> på mail som är obekväma och än mindre ge sig
> in i diskussioner med landets cyklister på
> diverse forum, även om de får direktlänkar rakt
> in i de aktuella trådarna.

Det är ju inte bara i den här tråden som Garry löper amok på tangentbordet just nu, så det var inte bara dig jag menade. Jag håller definitivt med om att kommunikation inte riktigt verkar vara en prioritet för SCF, och det är svårt att fatta hur de resonerar.

Möte med SCF
Vad som stämmer eller inte stämmer i turerna inom förbundet är egentligen inte det viktiga. Det är lätt att fastna i en gammal konflikt.

Frågor att ta upp på mötet kan vara vettigt att lista?

Vad menas med service i beslutet gällande A och B klass? Avser man neutral bil som kan hjälpa till med punkteringar och service eller syftar man på "teambilar bakom cyklisterna"?

Varför kommer arrangörerna lyckas locka fler deltagare till tävling A när ett fåtal tidigare har deltagit i sportklassen?
Beror det på att "motionslicensen" är lite billigare än tävlingslicensen?

Vilket reglemente skall komissarien arbeta utefter i A klassen?
Det vanliga tävlingsreglementet, eller skall det skrivas om för att passa bättre?
Som exempel kan vi ta klubbtröja som man måste ha på tävling för att få delta.

Varför skall vi som arrangerar välja att arrangera ngt annat än klass B?
Skillnaden, som jag förstår det kommer endast vara att vi inte får dela ut priser efter prestation?

Intressantast är kanske hur man tänkte med formuleringen om att allt är tävling, även med termos i korg! Är det tävling när jag cyklar med barnstol till dagis då också?

Om motionskommiteens budget ligger på 100k undrar jag vad motionärerna får ut av att anordna lopp under SCF´s flagg? Vad gör förbundet för motionscyklingen i Sverige?

Jag kan förstå att man vill göra motionsloppen säkrare, men jag tror att en stor del av deltagarna ändå kommer att "tävla" mot varandra i B klassen. Tidtagningen sorteras ändå när listorna publiceras på nätet. Varför skall arrangörer då välja att anordna klass A lopp?

Möte med SCF
> Jag undrar om det inte är så att Garry inte blivit invald? Om medlemmar i ett förbund vill ha en person i en styrelse kan de väl nominera denne (oavsett valberedning) och låta årsmötet välja in personen i fråga? "Utesluten" är inte samma som att "inte bli invald..."

Jag satt i styrelsen november 2005-årsmöte 2009. Kort efter jag stoppade förslaget om motionslicensen (januari 2009) blev jag förtalade av valberedningen inför hela Cykel Sverige. Vid den tidpunkten var min mandatperiod över och jag kandiderade till att behålla min plats i styrelsen. Vid aktuell årsmöte svarade jag valberedningens påhopp och drog tillbaks min kandidatur till styrelsen med rekomendation att man valde in Bosse Sjöberg istället. Det blev så.

Jag kände det var bättre att avgår med hedern i behåll. Det blev också lätt för årsmöte så att "motions" röstarna kunde läggas på en och samma person.

Under tiden jag satt i styrelsen hände ganska mycket. Min budget lade jag bland annat på stöd till motionskalendern, mässor (på 2-hjul, sollentuna, vasaloppet, vätternrundan). Alla motionslopp som ville fick vara där och jobbar med reklam och PR för sina lopp. Vi stod för avgifterna för den årliga motionskonferensen och diverse andra möten med de stora föreningar och arrangörerna. Vi hyrde in förelåsare som berättade bl a om säkerheten, försäkringar, marknadsföring och krisplan. Allt var för att höjer "vi" känslan bland förbundets sanktionerade lopp och ger arrangörerna en chans att bolla tankar och idéer. Inga nya beslut gällande motionscykling togs utan at motionscykel Sverige hade beretts chansen att vara med och hjälpa mig/oss former förslagen. 85 sanktionerade lopp blev 135.

Jag gjorde inte mycket mer än sammanställer tankarna och idéerna från andra. Men motionscykel Sverige insåg att det var meningsfullt med SCF sanktion. Frågan är om de gör det idag.

Om de nya beslut står sig... är följande möjligt....
Ingen tidtagning utan licens och föreningstillhörighets krav för alla deltagare.
Max 70 stycken i klungan i de andra loppen.
Ingen "Pro Tour lopp" under förbundet och uteslutning av licenserade cyklister som deltar i sadana arrangemang.

Så mycket är oklart i besluten att man kan lätt förstå att det viktiga var att besluten skulle tas och skyndas igenom. Före försöket med motionslicensen fall då jag kontaktade några av de stora arrangörer och frågade vad man tänkte om idéen. Denna gång har man agerat rekordsnabbt, inhemska utredningsmöten 8 sep, styrelsebeslut 12 september. Då har man inte funderat länge nog eller tillräckliga mycket på konsekvenserna. Inte hellre har man velat haft de stora arrangörerna med på diskussionsbordet. Om man nu verkligen tror på idén varför då inte tar inbjudan till en utredningsdag i gbg under september (styrelsen bjöds in men svarade inte), så pass allvarliga beslut borde inte ha tagits utan att inhämta tyckande från de stora arrangörerna.

Möte med SCF
Men skrivs inte då att du blev utesluten. Håll dig till sanningen, du vinner inga sympatier på att förvränga eller ljuga.

GarryJones skrev:
>
> Jag kände det var bättre att avgår med hedern i
> behåll. Det blev också lätt för årsmöte så
> att "motions" röstarna kunde läggas på en och
> samma person.
>

Möte med SCF
Knuppe, SCF består ju av alla som cyklar och har medlemskap i en klubb!? Så svaret är väl "ganska många" och "alla nivåer, från motion till landslag".

Möte med SCF
> Men skrivs inte då att du blev utesluten. Håll dig till sanningen, du vinner inga sympatier på att förvränga eller ljuga.

Det är svårt att säga egentligen. Visst gjorde som jag gjorde men jag VILLE vara kvar. Jag kände mig i det närmaste utesluten så jag tog iniativet. Kände att det var bättre att avgår med några minuter kvar av årsmöte och lämnar lokalen än att tar emot blommor och sådant för min "tid i styrelsen" om nu ombuden hade röstat och jag hade förlorat.

Möte med SCF
så du blev inte utesluten ur SCF, utan du blev inte föreslagen av valberedningen och inte återvald. jag hoppas att du inser att skillnaden är milsvid. nu undrar man ju försiktigt hur det står till med resten av dina tvärsäkra uttalanden...

Möte med SCF
ufo.jpg ht=281

Möte med SCF
Ingen tidtagning i motionslopp!

Men hur funkar det i Cykelvasan har man hur lång tid på sig som helst?

När det är den riktiga Vasan så stänger de av för dem som är för långsamma.

Men utan tidtagning så blir det väll problem eller :-)

Möte med SCF
Ge Garry lite slack. Det är ju inget tvivel om att han brinner för saken. Kanske så mycket att han blir lite långrandig och till och med är frustrerad och trimmar argumenten lite. Men jag tror ändå att det i praktiken beror på något som de flesta märkt och sett att SCF inte varit ute och cyklat i det fria på ganska länge.

Möte med SCF
Som jag har förstått det så kan man använda sig av "tidsregistrering" vilket inte räknas som tidtagning och tävling. Dvs att alla deltagare får en start och en stoptid occ att resultaten presenteras i namnordnning.

Jag gissar att cykelvasan och Gran fondo lopp skulle använda sig av A klass och då med licenser. Beroende på hur regelverket kommer att se ut kan väl komissarien plocka av deltagare som är för långsamma ;)

Möte med SCF
madeiraguide skrev:
> Vilket reglemente skall komissarien arbeta utefter
> i A klassen?
> Det vanliga tävlingsreglementet, eller skall det
> skrivas om för att passa bättre?
> Som exempel kan vi ta klubbtröja som man måste
> ha på tävling för att få delta.

Det här tycker jag är en viktig fråga.

Är det så idag att man MÅSTE ha klubbtröja ifall man cyklar i tävlingsklasserna inkl sportklassen, för det visste jag inte isåfall? Jag trodde bara det var något som vissa klubbarna i sig "krävde" av sina medlemmar?

Möte med SCF
STIZZE skrev:

> Är det så idag att man MÅSTE ha klubbtröja
> ifall man cyklar i tävlingsklasserna inkl
> sportklassen, för det visste jag inte isåfall?
> Jag trodde bara det var något som vissa klubbarna
> i sig "krävde" av sina medlemmar?

Man kan få ha neutrala troja med dispens, det finns föreningar som inte har klubbdräkt.

Men vilka regler ska gälla (om besluten står sig) är inte klart, förbundet och du och alla andra har nu bjudits in på ett möte där de får en chans att förklara vilka regler ska gälla. För OM man nu acceptera dessa regler vill man inte säga ja till grisen i sacken. Allt måste fram först.

Möte med SCF
JT skrev:
> Den här tidtagningsnojan är ju bara patetisk.
> Det kanske funkar på 5-åringar. De som vill ta
> tiden tar ju tiden ändå.

Klart man kan ta tid själv, men de flesta vill nog jämföra sig med andra oavsett om dom är snabba eller långsamma. Oavsett om dom tränat året om för dessa motionslopp eller bara ställde upp för att prova på en gång

Möte med SCF
Vid årsmöte 2009 ville jag blev omvald. December 2008 stoppade jag förslaget från Yvonne Mattsson och Thomas Rehn om motionslicens för alla motionärer i alla motionslopp. Några veckor senare förslog valberedningen den nya styrelse (utan mig, utan Bosse, det var ett förslag på en styrelse totalt utan representant från motionsverksamheten). Man passade på att skriver ett dokument om mig (se dok 1 nedan). Enligt chefsjuristen på RF var det andra gången på 40 år att en valberedning i ett SF förklarade varför man INTE skule välja en viss person. I det dokument förtalade man mig.

I februari hoppade kandidaten Anders Grönkvist av och han själv föreslog Bosse Sjöberg. Men då hade många samlade sig bakom mig och ville ha mig i styrelsen.

Jag gav mitt svar vid årsmöte, drog mig tillbaka, hänvisade till Bosse tog min väska och gick. (se dok 2 nedan) Årsmöte beslutade att ta til mitt svar till protokollet. Något som inte skedde. SCF Verksamhetsrevisorn påpekade felet men det rättades inte till. Således har övriga delar av Cykel Sverige inte sett mitt svar till valberedningen förran nu.

Ny informationen från Bosse Sjöberg till mig 2010. Valberedningen ska ha påverkas av styrelsen. Enligt uppgift beordrade man att jag skulle "sparkas" ur styrelsen. Jag hittar inte på Bosse sade det till mig vid 6 dagars och Roslagshösten.

Dok 1 Valberedning till Cykel Sverige januari 2009
--------------------------------------------------
Eftersom Valberedningen från flera håll fått förslag på att Garry Jones skall återväljas är det också på sin plats att motivera vårt ställningstagande i denna fråga.

För det första vill hela valberedningens framhålla Garrys stora intresse för motionsverksamheten inom svensk cykel. Han brinner verkligen för denna verksamhet.

Vi upplever att Garry skulle kunna göra detta på ett bättre sätt inom motionskommittén eller motsvarande och inte i cykelförbundets styrelse.

Valberedningen skall ju under året följa styrelsens arbete och dra sina slutsatser om hur det fungerar och hur de olika styrelsemedlemmarna utför sitt arbete med hänsyn till kandidaturer inför kommande år.

Vi har då funnit att stora delar av styrelsemötena tid har upptagits av ärenden rörande motionsverksamhet som, upplever vi, skall lösas inom den kommittén och inte i riksförbundets styrelse. Vi upplever också att Garry haft svårt att acceptera förbundsstyrelsens beslut och efter det att beslut tagits fortsatt att ta upp detta ärende som avslutats. Detta har gjort att styrelsemötena hållit på betydligt längre än vad de skulle behövt göra.

En annan sak som fått oss att fatta detta beslut att ej föreslå Garry till ledamot är vi upplever att Garry har under åren haft svårt att skilja på egna och förbundets intressen. Vi upplever att dessa två saker ej får blandas som de gjort i detta fall.

Dok 2
Yttrande från styrelseledamot Garry Jones
Årsmöte 2009 inför val av nya styrelsen
-------------------------------------------
Ett svar till valberednings motivering (som återges mellan citattecken)

"Eftersom Valberedningen från flera håll fått förslag på att Garry Jones skall återväljas är det också på sin plats att motivera vårt ställningstagande i denna fråga"

- Det är inte på sin plats att valberednings motiverar sitt ställningstagande MOT kandidater som man inte vill förslå.

"Vi upplever att Garry skulle kunna göra detta på ett bättre sätt inom motionskommittén eller motsvarande och inte i cykelförbundets styrelse".

- Jag satt i kommittén tidigare. Det är styrelseplatsen som har möjliggjort de nya satsningar på motionen.

"Vi har då funnit att stora delar av styrelsemötena tid har upptagits av ärenden rörande motionsverksamhet som, upplever vi, skall lösas inom den kommittén och inte i riksförbundets styrelse".

- Ärenden har ofta tagits upp mot motionskommitténs vilja. Något ärende har krävt styrelsebeslut.

"Vi upplever också att Garry haft svårt att acceptera förbundsstyrelsens beslut och efter det att beslut tagits fortsatt att ta upp detta ärende som avslutats. Detta har gjort att styrelsemötena hållit på betydligt längre än vad de skulle behövt göra."

- Jag känner inte igen detta. Om det är så ska kritiken riktas mot mötesordföranden som är ålagt att hålla i möten.

"En annan sak som fått oss att fatta detta beslut att ej föreslå Garry till ledamot är vi upplever att Garry har under åren haft svårt att skilja på egna och förbundets intressen. Vi upplever att dessa två saker ej får blandas som de gjort i detta fall."

- Valberedning har deltagit i 3 fysiska möten och 1 telefonmöte. De känna sig kvalificerat att uttala sig om hur jag har varit under åren. (Trots att jag har aldrig tidigare haft kontakt eller verksamhet med dessa tre personer)

- Om någon ska ha anmärkning på eventuell blandning av egna och förbundets intressen är det verksamhetsrevisor. Det har inte kommit fram något.

- Jag håller isär mina privata intressen från förbundets. Under de 40 månader som jag har suttit i styrelsen har jag inte kvitterat ut ersättning för mobil- eller hemtelefonen. Under tiden har min egen förening låtit bli att ansöka om Idrottslyftbidrag

- Att ställer upp i styrelsen i ett SF kräver att man satsar en del av sitt liv på en hobbyverksamhet. Om framtida styrelsemedlemmar måste riskera samma korsfästning som jag utsatts för ser jag svårigheter att rekrytera folk till förbundets styrelse.

- Hur blir det med anklagelser om privata och förbundets intressen med tex …
Lena Magnusson i styrelsen då Glenn är anställd
Tony Pölder i styrelsen när sonen är aktuell för landslaget.
(Personligen har jag fullt förtroende för Lena och Tony)

- Med så starka åsikter om mig kan man verkligen undra varför man inte tog kontakt med mig. Utöver den kontakt som är reglerat i stadgarna har jag inte haft någon annan kontakt med valberedningen. Med en dialog hade jag varit beredd att inte kandidera till en plats i styrelsen. Jag hade kunna planera för detta med kommitté medlemmarna en längre period.

- Styrelseplatsen är inte helig för mig men målsättningen var att sitter två år till och planerar för en stabil avgång och ett överlämnande av en väl fungerande framgångsrik verksamhet till en väl fungerande kommitté 2011.

- Med införskaffat förtroende hade det varit naturligt för någon från kommittén att fortsätter i styrelsen. I valberednings första förslag fanns det ingen som har jobbat med motionen eller som är insatt i kommittén eller vår verksamhetsplan.

- Att drar tillbaka min kandidatur till styrelsen kan tolkas som ett erkännande att jag har agerat fel. Efter att har lämnat detta yttrande vid årsmöte kan jag nu dra tillbaka min kandidatur till plats i förbundets styrelse med hedern i behåll.

- Efter valberednings respektlös agerande mot mig känns det som en snöplig slut idag.

- Det behövde inte ta slut på detta vis.

- Garry Jones
- 14 mars 2009
- (Jag begär att detta yttrande bifogas till årsmötes protokoll).

---------------------------------------------------------------------

Visst drog jag mig tillbaka. Men det var under ganska unika förhållanden. 2010 får jag inte ens ingå i kommittén. Bosse säger han vill ha en motionskommittén som inte bråkar med styrelsen. Han har sökte andra till kommittén utan framgång så där sitter han själv.

Möte med SCF
STIZZE skrev:
> Klart man kan ta tid själv, men de flesta vill
> nog jämföra sig med andra oavsett om dom är
> snabba eller långsamma. Oavsett om dom tränat
> året om för dessa motionslopp eller bara
> ställde upp för att prova på en gång

Det jag menar är att man cyklar nog inte olika säkert beroende på vem som tar tiden.

Möte med SCF
JT skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart man kan ta tid själv, men de flesta vill
> > nog jämföra sig med andra oavsett om dom är
> > snabba eller långsamma. Oavsett om dom tränat
> > året om för dessa motionslopp eller bara
> > ställde upp för att prova på en gång
>
> Det jag menar är att man cyklar nog inte olika
> säkert beroende på vem som tar tiden.

Nej det håller jag fullständigt med om, att det på något sätt skulle vara säkrare med att inte ta tid är absurt.

Möte med SCF
> Det jag menar är att man cyklar nog inte olika säkert beroende på vem som tar tiden.

Jag fick detta via mail idag från en ledamot i en distriktsstyrelse...

----------------------------------------------------------
Hej Garry

Jag tycker att du har missat frågeställningen om säkerhet.

Vem är ansvarig när det händer en olycka?

Har alla glömt dödsolyckan vi vätternrunt för några år sedan?

Hur skall karven se ut för arrangörer o cyklister?

----------------------------------------------------------
Mitt Svar
I VasaTrampet har vi aldrig haft tidtagning. Vi släpper klungor med 140-200 st samtidigt. Vi satsar på säkerheten med en inhyrd privat ambulans och någon from av förvarning för tätklungan. Även utan tidtagning har vi snittfarter med över 40km/h. Rekordet är 42,6km/h (3.21) av Bernt Johansson +3 2005. (Ingen tidtagning men jag notera alltid när de första kommer i mål).

Visst vi vet att det kan vara farlig men de olyckor vi har haft som har behovt sjukhusbesök ( 7 stycken under 16 år) säger mig att loppet är ganska säker.

Varför ett annat lopp skulle vara farliga än vårt pga tidtagning förstår jag inte. Cykelsporten går inte ut på tidtagning. Nu på söndag går Herrarnas linjelopp i VM. Kommer någon att prata tider på måndag morgon? Knappast, det är placering i förhålllande till andra som gäller. Vid Vasatrampet får alla sin tävlingsmoment ute live på banan, de ser då cyklister blir avhängda eller kör ifrån. Men vi behåller många deltagare på vanliga cyklar med pakethållare. (En viktigt rekryteringsgrupp för framtida racerinköp som blir sugen att köpa racer då man kommer i kontakt med racerfolket. Men den målgrupp har valt bort många av dagens motionslopp med tidtagning. Som det är idag får alla lopp göra som man vill i princip och mångfalden i motionscykel Sverige är det som lockar. Alla lopp har något unikt att bjuder på.

Möte med SCF
Som du skriver på ett forum om dom som sitter i SCF styrelse, kommitteér och valberedning förstår jag att dom måste vara jättedumma som inte låter dig vara med!

Tillbaka
Topp