Motion control/poplock

jra_enduro

Ny medlem
Motion control/poplock
var ute och tog oskulden på nya XC hojen och den gick kanon. Men min nya Rock shox Tora 318 Air poplock funkade inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag har reglaget på styret och kan genom att låsa den få gaffeln lite styvare men jag kan inte låsa gaffeln så den blir stum. Kan man göra det?
Hur kam man justera det? Kan någon förklara hur det funkar?
Jag har bilder men det blir tajkon när jag ska lägga up dem men hoppas att ni förstår vad jag menar. PS jag har bara låsspaken inte justerratten som finns på vissa modeller

Motion control/poplock
Poplock'n/motion control ska om jag inte är felunderrättad inte låsa gaffeln helt utan ska kunna dämpa/fjädra ca 20mm.
Själv tycker jag motion control känns lite onödig, gaffeln är tillräckligt hård (och inte gungig) att köra helt öppen med rätt tryck.
Nu har jag en reba race utan poplock dock...

Motion control/poplock
Poplock _ska_ låsa gaffeln helt. Låter som vajern inte blir tillräckligt spänd. Åk dit du köpte hojen och få det justerat om du känner dig osäker på att göra det själv.
Har du ej `ratten`så är det endast poplock du har.

Edit : Kollade på hemsidan nu och blev osäker.Men på äldre gafflar har alltid poplock varit en låsfunktion.

Senast redigerad av en moderator:
Motion control/poplock
Jag köpte gaffeln lös från CRC och det ska vara en 06 eller 07
Jag har bara låsmekanismen på styret ingen justerratt och det står motioncontrol på kronan på gaffeln.
Så ok wiren spänner inte 100% men det rör sig bara om 2-3mm.
Kan det vara så att CRC skickade fel mekanism som ska sitta på styret?
Motion controlen skiter jag igentligen i det är just funktionen att kunna låsa gaffeln jag igentligen är ute efter

Motion control/poplock
Nej den rör sig mer. Jag menade att man kan vrida "låsmekanismen" på gaffelbenet några mm till innan det är helt stum. Men gaffeln rör sig nog några cm

Motion control/poplock
INgen som läser manualen eller?

Pröva justera flodgaten på agffeln. Är tveksam om du kan få den helt stum då du kan spränga gaffeln då. Men där kan du ivf ställa hur stum den skall vara.

Själv tycker jag det är ypperligt att den inte låser helt. det ger en så onaturlig känsla när man kör dämpat annrs.

Motion control/poplock
Mattias(Thn) skrev:
-------------------------------------------------------
> Poplock _ska_ låsa gaffeln helt. Låter som
> vajern inte blir tillräckligt spänd. Åk dit du
> köpte hojen och få det justerat om du känner
> dig osäker på att göra det själv.
> Har du ej `ratten`så är det endast poplock du
> har.
>
> Edit : Kollade på hemsidan nu och blev
> osäker.Men på äldre gafflar har alltid poplock
> varit en låsfunktion.

Poplock låser *nästan* helt. Den rör sig kanske 1 cm eller så. Dock så kan den dämpa mycket mer vid större stötar.

Motion control/poplock
jra_enduro skrev:

> Så ok wiren spänner inte 100% men det rör sig
> bara om 2-3mm.

Prova att spänn vajern lite mer,jag hade samma problem förut på min reba och det blev bra när jag spände vajern dom där sista mm.

/Henrik

Motion control/poplock
Ville skrev:
> INgen som läser manualen eller?
>
> Pröva justera flodgaten på agffeln. Är tveksam
> om du kan få den helt stum då du kan spränga
> gaffeln då. Men där kan du ivf ställa hur stum
> den skall vara.
>

Ingen som läser inläggen eller? :)

Tora har ingen justerbar floodgate. Min Recon fjädrade ca 15 mm i "låst" läge. Rör den sig mer är det nog, som föreslagits, läge att kolla att vajern drar mekanismen på kronan tillräckligt långt. Om det fortfarande inte hjälper kanske det är för lite olja i MC-enheten (skulle vara 118 ml i min).

/Johan

Motion control/poplock
Poplock på en Reba låder nästan helt medan en Tora t.ex. har en "fjädrande" lockout med ett antal cm gung med högre motstånd/friktion, Tora'n har ju ingen floodgate ventil som öppnar i låst läge utan en Tora fjädrar "stumt" vid en dämpning med lockout'en på .

Motion control/poplock
Ahhhh, så det är ingen flodgate på den gaffeln. Fel av mig! Sorry.

Antecknar alla som påstår att jag aldrig har fel? börr vara en ganska bra hög nu bland alla mina tusen inlägg.

Motion control/poplock
Jag spände om wiren och kollade trycket i gaffeln och då vart det bra. Gungar nu bara några få mm.
Troligtvis så var det väl för wiren inte spände åt tillräkligt mycke och därför vart inte låsningen som den skulle.
Men tack för hjälpen

Motion control/poplock
jra_enduro skrev:
> Jag spände om wiren och kollade trycket i gaffeln
> och då vart det bra. Gungar nu bara några få
> mm.
> Troligtvis så var det väl för wiren inte
> spände åt tillräkligt mycke och därför vart
> inte låsningen som den skulle.
> Men tack för hjälpen

Jaaaa, var väl det jag skrev =)))

Bra att du fick ordning på det.
Tipset är att köpa en lite wirelåsningspryl och sätta på wiren, då den mikroskopiska insexskruven i låsningvredet inte alltid orkar hålla fast wiren.

Motion control/poplock
Ja, Poploc ÄR "fjärrkontrollen"

ROCK537-H.jpg ht=300

Motion control/poplock
Vic skrev:
> Ja, Poploc ÄR "fjärrkontrollen"
>

Där ser Du Tobbe, jag hade rätt där också.....

Motion control/poplock
Ja, där ser man. Frågar man ingenting finns det stor risk att man ingenting heller får veta.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp