Motionscykel för inglasad balkong vinterttid

RedMeadow

Medlem
Hej,

Ska försöka hjälpa min pappa (73 år) med att komma igång med lite träning. Pga rådande pandemiläge så går han ogärna på gym, men skulle gärna ha en motionscykel hemma. Det enda stället det finns plats på är en inglasad men oisolerad balkong, jag undrar om någon vet vad man skall tänka på vad gäller motionscykel för utomhusbruk? Den står ju under tak och skyddad mot regn och snö men likväl i utomhustemperatur i norra Norrland (just idag är det t ex -17 grader).

Tacksam för svar!

Hej,

Ska försöka hjälpa min pappa (73 år) med att komma igång med lite träning. Pga rådande pandemiläge så går han ogärna på gym, men skulle gärna ha en motionscykel hemma. Det enda stället det finns plats på är en inglasad men oisolerad balkong, jag undrar om någon vet vad man skall tänka på vad gäller motionscykel för utomhusbruk? Den står ju under tak och skyddad mot regn och snö men likväl i utomhustemperatur i norra Norrland (just idag är det t ex -17 grader).

Tacksam för svar!
Skall han cykla i -17? Låter jobbigt för luftrören om man inte är van vid det.

En helmekanisk monark lär ju inte fara illa av lite kyla. Moderna elektroniska trainers kan få problem av kyla.

Det låter som en utmärkt idé - gällande temperaturen, är det -17 även på balkongen?

Generellt sett värmer man upp luften i en glasad balkong rätt snabbt när man sitter och paddlar även på vintern (och man genererar en hel del värme, utan fartvind, i sig själv) så temperaturen för honom är nog inget bekymmer. Han kommer tvärtom nog bli ärligt förvånad över hur lättklädd han kommer att vilja vara.

Det kan säkert bli lite kondens/fukt på en kall balkong, men inget som är skadligt i någon större omfattning (framförallt om prylarna dessutom används regelbundet).

Just vid -17 kanske han får skippa träningen om det är för kallt, men låt säga att det är normalt runt mellan 5-10 minus den här årstiden. Jag kan väldigt lite (ingenting) om mekaniken i en träningscykel så det är väl just det jag undrar, om kondens, frost mm kan ställa till saker och ting i själva ”drivningen”.

Just vid -17 kanske han får skippa träningen om det är för kallt, men låt säga att det är normalt runt mellan 5-10 minus den här årstiden. Jag kan väldigt lite (ingenting) om mekaniken i en träningscykel så det är väl just det jag undrar, om kondens, frost mm kan ställa till saker och ting i själva ”drivningen”.
En modern elektronisk kan nog som sagt få problem med fukt och kyla.

-17 grader, det är väl så kallt att man ställer in skidtävlingar? Man kan ju testa men det är nog en viss risk att cykeln inte klarar det.

Nä han kanske inte cyklar i den tempen men cykeln kommer iallafall stå ute hela vintern, dock skyddad från väder och vind.

Spontant en spinningcykel men då är det oftast inte frihjul, mao pedalerna snurrar när hjulet snurrar. Inte att rekommendera för en gubbe som ska röra på sig..

Monark eller likvärdig är mitt tips.
Köp inte någon med en massa elektronik. Brukar bara strula.

En vanligt dum typ TACX trainer som du hittar billigt begagnad, komplettera med en beggad billig lvg som han också kan använda på sommaren för utecykling.

Fy fasen vad trist! Kan han inte hitta ett gym med bra coronarutiner? Man skall inte underskatta den sociala biten i träningen, särskilt inte när man är pensionär. Man kan ju dö av tristess och isolering också. Ser det på nära håll just nu.

Tillbaka
Topp