Motionsregler

GarryJones

Aktiv medlem
Motionsregler
Som ni kanske vet är det förbjudit med tidtagning i SCF Sanktionerade motionslopp Typ B. (Sedan 2011).

Förbjudet gäller Vätternrundan, Siljan Runt, Cykelvasan (motionsdel), Långloppscupen (Motionsdel) Tre Berg, Velothon Stockholm, Gran Fondo loppen och de flesta andra motionslopp med tidtagning. Dessutom i samtliga ovanstående lopp får man inte ha startgrupper större än 70 cyklister.

De enda motionslopp där man får ha större startgrupper och tidtagning är Motionslopp Typ A (SCF sanktionerade motionslopp där man bl a kräver alla deltagare på licens och föreningsanslutning).

Vid årsmöte 2011 protesterade Dalarnas CF mot de nya reglerna. Man befarade att arrangörerna inte skulle följa de nya regler och menade att förbundet borde inte ha regler som ingen följa. Frågan var om inte regelboken gäller fullt ut hur ska cyklister och arrangörer vet vilka regler gäller och vilka man kan strunta i? Årsmötet 2011 gick på styrelsens linje och förbjudet trädde i kraft inför 2011.

Några motionslopp, t ex Vasatrampet i Mora, har kört utan sanktion sedan dess eftersom man vill inte SCF sanktionera sitt lopp om man inte ska följa SCF regler. Under dessa fyra år har många arrangörer ändå valt att sanktionera sina motionslopp men brutit mot förbundets regler.

Vid årsmöte 2015 motionerade Dalarnas CF för följande under 2015
A) En motionskommitté utanför grengrupper
B) En motionskonferens där man bl a ta fram nya motionsloppsregler inför 2016
C) Dispens för arrangörer av motionslopp under 2015 för att kunna ha tidtagning.

Förbundsstyrelsen rekommenderade årsmöte att säga nej på alla tre punkter.

Årsmöte röstade ja till till punkterna A och B.

Vid årsmöte blev jag valde till SCF Verksamhetsrevisor (Lekmannarevisor). En del av min uppgift är att bevaka verksamhetsplan/beslut som klubbades av förbundsmöte.

Enligt planen ska motionskonferensen äga rum till hösten. Nu ska man ta fram nya motionsregler som (t ex)

....ge säker lopp
... arrangörer och konsumenter av motionsloppen är överens om

Ni som deltar i motionslopp - Vad borde man tänka på? Kom gärna med några tips.

Motionsregler
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man ändå kunde fått 1 kr för varje
> gnälltråd du lägger upp...

Det hade ju inte ens räckt till en (1) öl ;)

Det här var väl dessutom konstruktivt.

Motionsregler
Klavikel skrev:

Hahaha

Motionsregler
Klavikel skrev:

Tråkig inställning.

För mig var det här i alla fall intressant information som jag aldrig fått ta del av om inte TS hade delat med sig.

Motionsregler
Rattnalle skrev:
> Klavikel skrev:
> --------------------------------------------------
>>Rattnalle skrev:
> Klavikel skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Om man ändå kunde fått 1 kr för varje
> > gnälltråd du lägger upp...
>
> Det hade ju inte ens räckt till en (1) öl ;)
>
> Det här var väl dessutom konstruktivt.

aww_yeah_he_man_by_robthedoodler-d4rt6b7.jpg

Motionsregler
Vad är orsaken till att det är (?) har varit (?) förbjudet med tidtagning på motionslopp?

Att startgrupperna inte bör vara för stora om man vill hålla en rimlig säkerhetsnivå fattar jag ju, men tidtagningsförbud?

why-god-why1.gif

Motionsregler
Observera att jag lägger inga egna värderingar eller ”gnäll”. Jag redovisar fakta och ställer frågor. Jag kan även besvara era frågor och funderingar.

Några svar
Icke-sanktionerade motionslopp
Det finns inga påföljder för licenserade cyklister som deltar i icke-sanktionerade motionslopp. Det vill säga om inte SCF Disciplinnämnden tar på sig att bestämma att ett motionslopp som har redan ägt rum var en tävling. (Det hände med Malmö Velo Classics 2012 och 17 licenserade cyklister blev dömda).

Syfte
Ett syfte var att få säkrare motionslopp. Som det var och är finns det motionslopp utan flaggvakter eller upphävda stopplikt osv – men med tidtagning och resultatlistor. Många cyklister uppskattar tidtagning och placeringslistor. Frågan var och är om det är rätt att cyklisten med mest balls i trafiken ska kunna vinna loppet eller blir belönat med en bättre placering efter att ha struntat i alla rödljus/stopptecken och väjningsplikt utefter banan.
Ett annat syfte var att skaffa fler licenserade cyklister och därmed en avsevärd intäkt till förbundet.
Förbundet hämtade sin idé från Norge. De stora loppen i Norge som liknar våra Svenska motionslopp är egentligen tävlingar med licenskrav, säkerhet, och rättvisa resultatlistor. Norge har 60 000 licenserade cyklister, 2011 hade Sverige under 3000.

De nya regler.
Fram till 2010 kunde arrangörerna påverka motionsreglerna som diskuterades under motionskonferenser. De nya regler kom till då styrelseledamöter Tony Pölder, Bosse Sjöberg och Thomas Rehn hade ett privat möte med dåvarande GS Anders Karlsson. Styrelsen klubbade deras förslag några dagar senare utan diskussion vid styrelsemötet 11 september 2010. Motionsreglerna finns i bilaga 7 på förbundets hemsida från detta möte.

Gällande tidtagningsförbjud:
Är det så att deltagare ha en annan inställning gentemot trafikregler "om klockan går"? Eller tycker ni att motionslopp utan tidtagning är generallt sett mindre farligt?

Senast ändrad:
Motionsregler
Snuten skrev:
> Att startgrupperna inte bör vara för stora om
> man vill hålla en rimlig säkerhetsnivå fattar
> jag ju, men tidtagningsförbud?

Siffran 70 startande har diskuterats. Om man har ett motionslopp med 150 deltagare på landet i en stad med glestrafik menar några arrangörer att det är säkrare att släppa alla samtidigt. De menar att det finns en risk att Grupp 2 struntar i stopptecken i jakten på Grupp 1.

De tidigare motionsreglerna gav arrangörerna möjlighet att anpassa upplägget för sitt lopp efter sina specifika lokala förhållanden.

Motionsregler
Nej, motionslopp utan tidtagning är ofta "tävling" ändå. Fast det är olika från lopp till lopp, en del motionslopp är mer fikatur än tävling, det är nog mer upp till arrangören hur loppet utmålas.
Vad kostar en licens i Norge och är det krav på klubbtillhörighet för att lösa licens där?

Motionsregler
Kjell.L skrev:
> Vad kommer att hända med de cyklister som är
> SCF-anslutna och deltar i icke-sanktionerade lopp
> av SCF ?
> Hoppas det inte blir samma trams som det var
> mellan SBF och SMA.
> http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73060&sid=2c
> beb9f965528d2c87b24cff01c030c1

Fast det är ju samma sorts regelverk så det är ingen allt för stor chansning att en domstol skulle ogiltigförklara regeln även där om det blev aktuellt.

Motionsregler
Som det är nu får man ju köpa sin plats i tävlingsklass* för runt en tusing per år. Vad får man för det då? Exempelvis får man vara med och finansiera förbundets elitsatsning och man får tidmätning.

Pöbeln verkar, föga förvånande, vara mer intresserad av tidtagning än av utgifterna. Inte heller arrangörerna av de stora loppen är särskilt intresserade av licenser och avgifter till förbundet.

Eftersom SCF inte kan, vill eller törs göra nåt åt hur de stora loppen bryter reglerna så levererar dessa glatt vad kunden vill ha, dvs tidtagning utan vare sig licens eller klubbmedlemskap.

Knäcken är att SCF försöker klösa åt sig så många ören som möjligt, annars skulle det inte behövas nån licens. Den är inte motiverad säkerhetsmässigt**, för det finns inte några krav på att klubbarna undervisa sina licensköpare. Den är inte motiverad försäkringsmässigt, för den gruppförsäkring man har som deltagare i ett sanktionerat lopp är i storleksordningen 10 spänn. Den innebär mer byråkrati (och högre avgift per åkare?) för arrangörer. Det enda som talar för licenser är att förbundet behöver pengar till sin elitsatsning.

Varför inte skippa licensen för motionärer? Varför inte låta alla arrangörer lägga upp tider och placering efter prestation?

* Vet inte vad licens för motionsklassen kostar samt är 80-talist och orkar alltså inte kolla upp det.

** Jaja, det finns dampare som kastar omdömet över axeln när klockan startar och det är kanske inte jättebra i blandtrafik men jag bryr mig ringa om nåt annat än mtb, en sport där farten förlåter (de som kör saktast är de som trillar oftast). :)

Motionsregler
Ja, det märks att han brinner för cyklingen, men han möts hela tiden av negativiteter på det här forumet.
Sen att det blir lite enformiga inlägg och skulle kunna läggas fram på ett annat sätt är en annan sak, men varför kan han inte få lite uppskattning för sitt arbete?
Vi som är här älskar cyklingen, en del vill tävla, en del vill inte det, men förmodligen vill vi alla få cykla under bättre villkor och slippa allt tjafs och hat mot oss.
Gömmer man sig i skogen så slipper man oftast undan surgubbarna men kör man racer så är risken att träffa på dem desto större. Alla ansträngningar för att göra det bättre för oss borde uppskattas tycke jag.

Motionsregler
Jag har skrivit 2 SCF inlägg det senaste året.

Nu efterlyser jag seriösa svar. Till hösten kommer SCF att bestämma regelverket för framtidens motion. Synpunkter om nya motionsregler?

Kan inte du bidra till dikussionen borde du titta på Disney.

Börja här....

Motionsregler
åberg skrev:
> Som det är nu får man ju köpa sin plats i
> tävlingsklass* för runt en tusing per år. Vad
> får man för det då? Exempelvis får man vara
> med och finansiera förbundets elitsatsning och
> man får tidmätning.

+1, Jag tror väldigt få upplever att SCF har nåt värde för motionärer. En förening måste betala avgift till SCF, och för de pengarna får de i gengäld:

- Ett tvång att kräva att alla som kör deras lopp betalar ytterligare pengar till SCF.
- eller underkasta sig "motionsregler" som inte är vad folk vill ha. Nån som aldrig hört meningen "vad hade du för tid på vättern?"

Motionsregler
Får väl tillägga att samma motionärer gladeligen betalar 30' för en cykel (PiPPiW undantagen), 2000 för att köra en vätternrunda och i stort sett en cykellicens för Strava Premium. Så det finns pengar och betalningsvilja, men man måste uppleva att man faktiskt får ett värde för dessa pengar.

Det som funkar i det stora landet i väst där jag bor är ju det här med cyklist-kategorier, som börjar på motionsnivå och går upp till elit. Har man blivit hooked på det så lär man inte skippa att betala licensen ett år. Vätternrundan kunde ha bättre starttider och en viss pool med platser allokerad till kategori X och uppåt etc.

Senast ändrad:
Motionsregler
Det borde vara ganska enkelt egentligen.

Tävling - "Avlysta vägar" med vägvakter, tidtagning och prisutdelning kräver pengar och försäkring = Licens.

Motion - Markerad sträckning men ingen avlysning, ingen tidtagning, inga vägvakter och inga priser = mindre kostnader = ingen licens.

Fler än jag som har haft mina duster med SBF i samband med SMA ser jag.

Motionsregler
Kjell.L skrev:
> Det borde vara ganska enkelt egentligen.
>
> Tävling - "Avlysta vägar" med vägvakter,
> tidtagning och prisutdelning kräver pengar och
> försäkring = Licens.
>
> Motion - Markerad sträckning men ingen avlysning,
> ingen tidtagning, inga vägvakter och inga priser
> = mindre kostnader = ingen licens.
>
>
> Fler än jag som har haft mina duster med SBF i
> samband med SMA ser jag.

Vari ligger då poängen med att köra "motionslopp"?

Motionsregler
TBone skrev:
> Kan någon förklara vad poängen med ett
> motionslopp utan tidtagning är?

+1

Ingen tid == ingen start för min del.

Det är väl det första tipset till TS.

Som nämnts tidigare, större friheter till start osv vore också önskvärt. Tex masstart om man har flaggvakter och mc före?

Regler som arrangörerna kan följa utan att tappa alla deltagare är väl det viktigaste om man inte vill ha ett motionsförbund att konkurrera med..

Personligen hade jag gärna sett ett sådant förbund...

Motionsregler
Henrik69 skrev:
> Öh.. Jag fick en tid på cykelvasan förra året. Vad har jag missat

Inget och det är ju det Garry skriver. Dom kör ju det som ett icke sanktionerat lopp med tidtagning. Dom vill ju inte bryta mot någon regel.

Motionsregler
TBone skrev:
> Kan någon förklara vad poängen med ett motionslopp utan tidtagning är?

Ja.

Motionsregler
Min definition av ett motionslopp är:

Arrangör – korpen eller liknade ideell förening
Ingen tidtagning
Deltagande sker på egen risk
Körs på allmänna vägar
Bör finnas vägvisning utmed vägen
Ev. vätskekontroll/fika
Hela familjen ska kunna deltaga.
Ev. symbolisk anmälnings avgift på 25-100:- beroende på längd.
Och självklart krav på cykelhjälm.

Sen kan man definiera ett tävlingslopp på många olika sätt också.
Men tävling för mig är när det börjar bli tidtagning får då blir det en tävling antingen mot klockan eller mot polarna som också deltar.

Avlysning av allmänna vägar på grund av cykel tävling vet jag inte hur det funkar, kan bara svara för hur det funkar med rally och där är det sällan några problem med det.

Motionsregler
Pebben skrev:
> Henrik69 skrev:
> -----
> > Öh.. Jag fick en tid på cykelvasan förra
> året. Vad har jag missat
>
> Inget och det är ju det Garry skriver. Dom kör
> ju det som ett icke sanktionerat lopp med
> tidtagning. Dom vill ju inte bryta mot någon
> regel.

Henrik. Det är Vasatrampet (Landsväg) som körs utan sanktion. Cykelvasan körs MED SCF sanktion, tidtagning och resultatlistor i motionsklass. Det får man inte ha enligt SCF reglerna men det är en regel som Vätternrundan, Siljan Runt, Gran Fondo loppen och många andra sanktionerade lopp struntar i.

Motionsregler
Då man införde Typ A och Typ B motionslopp hoppades man att Sverige var redo för de lopp som finns ut i Europa.

Jag har varit med på de senaste tio Nove Colli i Italien. Där gäller Licenskrav med utländsktillstånd (eller hälsointyg). De 13 000 startplatserna tog slut på 18 minuter. Med Vasaloppsstämning och seedning släpar man iväg alla cyklister på 30 minuter . Avstängda vägar (i både riktningar), resultatlistor där man inte får bättre eller sämre placeringar baserat på hur många stopptecken man struntar i. Även resultatlistor per klass där jag som fyller 54 i år kan se min placering mot Herrar 50-54 år. Sidetrackning men gällande Vasaloppkänslan kan jag tillägga att Oskar Svärd kom på plats 54 (mot alla), plats 15 i sin klass i år.

Man har även en kategori som heter ”Cicloturistica” där man får tid men inga placering. Här krävs bara ett hälsointyg. Man startar i sista startgrupp och i resultaten (som redovisas i bokstavsordning) går det inte att se distans, kön eller ålder. Endast ca 200 av 13 000 väljer Cicloturistica klass.

Tänk en Vätternrundan med 23 000 cyklister som startar mellan 6 och 7 på morgonen. Att man kör högerfilen på motorvägen mellan Gränna och Jönköping. Att trafiken står stilla i 2-3 timmar och vägarna öppnas igen. Man skulle även kunna leda loppet upp Klevaliden. Tänk direktsänt TV och prispengar/placering i varje klass.

Visst finns det en resultatlista från Vätternrundan som många uppskattar. Men det kommer från en datahacker som lyckas tanka hem alla tider med en script och omvandlar dessa till en lista med placeringar. Alla mot alla. Herrar mot Damer, 25 åringar mot 86 åringar.

Är detta optimalt?

Eller skulle du vilja ha lika förhållanden som i Italien. Är det så långsökt? Kolla på Norge: Telemark Tours, Styrkeprøven, Telemark Tours, Birkebeinerrittet, Jotunheimen Rundt osv. Lopp med licenskrav, regler, resultatlistor och upphävda stopplikt.

En Sykkellisens kostar 600 NOK (675 om man vill ha det utskriven på platskort). Norge har 20 gångar fler licenserade cyklister än Sverige.

SCF omsättning är ca 13 miljoner idag. Man har en buffert på ca 4 miljoner. 60 000 licenser á 700kr blir 42 miljoner – per år.

Men tänk även att 60 000 aktiva licenserade cyklister i våra föreningar ger ett större intresse för förbundets årsmöte. Via ideella uppdrag i sina föreningar och distrikt kan dessa 60 000 cyklister föreslå, påverka och bestämma vad SCF ska satsa på och vem som ska sitta i styrelsen och även vem som ska jobba på kansliet.

Med pengarna kan man satsa mer på ungdomscykling med cykelskolor. Man kan ge våra bästa cyklister nya möjligheter. Man kan vara med och tar fram nya MTB spår, BMX banor, Cykelcross banor, nya Velodromer. En ny organisation och inom snar framtid varför inte ett nytt ”Postgirot Open”? Men SCF skulle inte kunna göra något utan att cyklisterna – ni själva – är med på noterna.

Många har sagt att felet 2010 var att SCF försökte tvinga in detta utan diskussion med Vätternrundan och de andra loppen.

Tycker ni att det Svenska systemet där man tävlar i smyg utan licens eller klubbtillhörighet är bättre än det Norska och Italienska? Det kan även vara så att den konflikträdda svenskan inte är redo för riktiga tävlingar på lika villkor.

Vad tycker ni?

Motionsregler
GarryJones skrev:
> Jag har skrivit 2 SCF inlägg det senaste året.
>
> Nu efterlyser jag seriösa svar. Till hösten
> kommer SCF att bestämma regelverket för
> framtidens motion. Synpunkter om nya
> motionsregler?
>
> Kan inte du bidra till dikussionen borde du titta
> på Disney.
>
> Börja här....
>

Syftade du till mig?

Edit: texten ovan försvann

Senast ändrad:
Motionsregler
Azog skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Kan någon förklara vad poängen med ett
> > motionslopp utan tidtagning är?
>
> +1
>
> Ingen tid == ingen start för min del.

I riktiga tävlingar som Cykel VM, tour de France är det inte många som ens fundera över tider.

Det finns en rad motionslopp där man släpa iväg alla cyklister samtidigt utan tidtagning. Tätklungan får sin tävlingsmoment live ute på banan. Man ser då en klunga på 20 man försvinner över backkrönet. Man vet om man kommer först över mållinjen. Tidtagning är ett verktyg i de stora lopp där man ha valfria startider (t ex) mellan 8 och 9. Då vet man sin "placering" först efter målgång. Men många är de som uppskattar motionsloppen utan tidtagning. Man säger att man kan ta en extra kopp kaffet i depån utan att känner att klockan går.

Man har inte individuellt tidtagning på Laholms 6 Dagars eller Vännern Runt men loppen är ändå populära. Menar ni att ni undviker dessa lopp för att ni inte får tiderna på alla andra cyklister? (Man kan väl ta sin egen tid på sin cykeldator.)

Motionsregler
Kung_Gustaf skrev:

> Syftade du till mig?

Nej.

Du frågade: Varför måste det vara så krångligt? Säkrare lopp, vad innebär det? Fler flaggvakter som kan ringa på ambulans?

Jag svarade inte. Säkrare lopp kan vara att man ha tillräckligt många flaggvakter, att man ha cykeldomare som ser till att cyklister inte korsar mittlinjen, att man utbilder sina funktionärer så att man inte ställer sig mitt i vägen för att langa vid en depå, att man varna bilar som kommer in på banan att man kommer att möta cyklister, att man kör med MC famför tätklungan, att man har mekaniker som kan skruva på bromsar osv vid behov inför start, att man slår ner buskar som kan skymma cyklister från bilisterna.

Och mycket annat. Arrangörerna vill inte ha farliga lopp. En informationsutbyte mellan loppen kan även hjälpa till. SCF Motionkonferens är ett sätt, men det finns andra.

Motionsregler
Mitt seriösa förslag är att lägga ner hela motionsloppstänket och göra om allt till tävlingar. I samma veva så gör man om dagens tävlingsklasser till ett kategorisystem med typ 5 kategorier.

Motionsregler
GarryJones skrev:
> Azog skrev:
> -----
> > TBone skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan någon förklara vad poängen med ett
> > > motionslopp utan tidtagning är?
> >
> > +1
> >
> > Ingen tid == ingen start för min del.
>
> I riktiga tävlingar som Cykel VM, tour de France
> är det inte många som ens fundera över tider.
>
> Det finns en rad motionslopp där man släpa iväg
> alla cyklister samtidigt utan tidtagning.
> Tätklungan får sin tävlingsmoment live ute på
> banan. Man ser då en klunga på 20 man
> försvinner över backkrönet. Man vet om man
> kommer först över mållinjen. Tidtagning är ett
> verktyg i de stora lopp där man ha valfria
> startider (t ex) mellan 8 och 9. Då vet man sin
> "placering" först efter målgång. Men många är
> de som uppskattar motionsloppen utan tidtagning.
> Man säger att man kan ta en extra kopp kaffet i
> depån utan att känner att klockan går.
>
> Man har inte individuellt tidtagning på Laholms 6
> Dagars eller Vännern Runt men loppen är ändå
> populära. Menar ni att ni undviker dessa lopp
> för att ni inte får tiderna på alla andra
> cyklister? (Man kan väl ta sin egen tid på sin
> cykeldator.)

Jag struntar i placering, men jag vill kunna jämföra tider med andra. Ta en extra kopp kaffe kan jag göra oavsett om jag känner för det.

Jag kör randonné och annat utan tidtagning etc, men på ett vanligt motionslopp är det något jag rankar högt, över att det finns depåer som jag sällan använder, tex.

Motionsregler
Pebben skrev:
> Henrik69 skrev:
> -----
> > Öh.. Jag fick en tid på cykelvasan förra året. Vad har jag missat
>
> Inget och det är ju det Garry skriver. Dom kör ju det som ett icke sanktionerat lopp med
> tidtagning. Dom vill ju inte bryta mot någon regel.

Jag ber om ursäkt om mitt svar uppfattas så som förvirrande, vilket jag kan förstå.

Svaret är inget,förutom att du cyklat cykelvasan. Garry skriver och ett annat lopp, Vasatrampet, och det är under det loppet dom inte vill bryta mot någon regel. Cykelvasan är så vitt jag vet sanktionerat och Vasatrampet är det inte.

Senast ändrad:
Motionsregler
Azog skrev:
> TBone skrev:
> > Kan någon förklara vad poängen med ett
> > motionslopp utan tidtagning är?
>
> +1
>
> Ingen tid == ingen start för min del.

Det är väl enkelt att knäppa sin egen tid?

Eller är det resultatlista du vill ha? Då kanske du skall fundera på att tävla istället. Där är alla med på att det är tävling. På motionslopp är det många som bara lallar omkring. Hur tillfredställande är det att "vinna" över dem?

Tillbaka
Topp