Uppgradera hjul tips och råd sökes

Ibb

Medlem
Hej!

För några år sen köpte jag en White cykel från XXL (aluminiumram). Under en längre period har jag inte haft möjlighet att cykla men nu, under sommaren, har jag börjat cykla igen och inser att jag gillar cyjling skarpt.

Jag är nöjd med cykeln och känner inget sug eller behov av en annan cykel. Dock skulle jag vilja byta hjul på den och söker därför råd om vad jag bör leta efter.

Jag vill inte lägga mycket pengar på dem eftersom jag är en alldeles ny nybörjare och kanske blir det så att det förblir så. Därför tänker jag helst försöka hålla utkik efter några bättre begagnade.

Är det någon som kan hjälpa mig med lite förslag? Vilka hjul kan passa min cykel (shimano105 växlar och 11 delat)?

Känner mig lite dum att ställa den här frågan men det finns så mycket att välja bland...
Tack!

Bilagor

• 20260816_171200.webp
    20260816_171200.webp
    1.3 MB · Besök: 39
  • 20260816_171251.webp
    20260816_171251.webp
    1,022.4 KB · Besök: 38
  • 20260816_171214.webp
    20260816_171214.webp
    1,016.1 KB · Besök: 38
Jag är nöjd med cykeln och känner inget sug eller behov av en annan cykel. Dock skulle jag vilja byta hjul på den och söker därför råd om vad jag bör leta efter.

Jag vill inte lägga mycket pengar på dem eftersom jag är en alldeles ny nybörjare och kanske blir det så att det förblir så. Därför tänker jag helst försöka hålla utkik efter några bättre begagnade.
Medan du väntar på att lämpliga hjul skall dyka upp på Köp&Sälj tycker jag att du redan nu bör byta till bättre däck (+ slangar)
Jag tycker att hjul är viktiga och bygger de flesta jag har själv
Men ännu större märkbar skillnad kan däck göra vill du fortsätta med Conti så är Continental GP5000 både riktigt bra och populära
Du bör även välja så breda som möjligt, mät bredden på de nuvarande och hur mkt spelrum det är mot ram + gaffel, några mm luft vill man ha prova tex med en 4mm insex
Tex här säljs Conti GP5k i olika bredder

Medan du väntar på att lämpliga hjul skall dyka upp på Köp&Sälj tycker jag att du redan nu bör byta till bättre däck (+ slangar)
Jag tycker att hjul är viktiga och bygger de flesta jag har själv
Men ännu större märkbar skillnad kan däck göra vill du fortsätta med Conti så är Continental GP5000 både riktigt bra och populära
Du bör även välja så breda som möjligt, mät bredden på de nuvarande och hur mkt spelrum det är mot ram + gaffel, några mm luft vill man ha prova tex med en 4mm insex
Tex här säljs Conti GP5k i olika bredder
Stort tack för ditt svar!
Mätte precis och jag tror att det blir svårt att få in bredare än 25 mm i framgaffeln. Jag testade med en 3 mm insex och den går in nästan smidigt på den ena men trögt på den andra sidan av gaffeln. Lika så på höjden. Bak är det "gott" om plats.

Jag ska absolut kolla på nya däck. De som jag har kom med cykeln dvs jag har inte gjort några uppdateringar. Jag har inga preferenser gällande märke så tips även på prisvärda (och hållbara) däck välkomnas 😊

Mätte precis och jag tror att det blir svårt att få in bredare än 25 mm i framgaffeln. Jag testade med en 3 mm insex och den går in nästan smidigt på den ena men trögt på den andra sidan av gaffeln. Lika så på höjden. Bak är det "gott" om plats.
Max 25mm däck på cyklar med med fälgbroms är inte en ovanligt, liksom att det kan skilja ett par mm max fram o bak. Jag har en fälgbromsad cykel som klarar max 25mm fram och 28mm bak.

Jag ska absolut kolla på nya däck. De som jag har kom med cykeln dvs jag har inte gjort några uppdateringar. Jag har inga preferenser gällande märke så tips även på prisvärda (och hållbara) däck välkomnas 😊
Om du fortf använder både original däck och slang borde du märka stor skillnad med både nya däck o slangar, även om många använder slanglösa däck nu bör fälgarna vara gjorda för det vilket åtminstone jag inte vet om dina är.
Men bra däck för slang är billigare och lättare än de för slanglöst och TPU-slangar är billiga och går att köpa billigt direkt från Kina, läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/tpu-innerslang.3700460/
Conti GP5k, som jag länkade till ovan, är riktigt bra och de finns även i 23, 25 och 28mm.

håller med om håkans förslag att börja med däcken. men ditt önskemål om billiga något robusta däck - ja där är du väl redan?

och slang. gillar själv det förföriskt följsamma rullet med latex, men det måste till pumpning inför varje runda. polyuretanslangar tpu är i ropet, de har historiskt sett varit stela och trögrullade, men nu finns följsammare varianter. dessa har också mycket låg vikt.

sen fundera på vad du vill uppnå med nya hjul. är det lägre vikt bör du ta reda på nuvarande hjuls vikt. lätta hjul är dyra.

eller vill du bara ha valfrihet välja hjul med olika däck, för dagen? t ex ett par grusvägståliga hockeypuckar (som du möjligen har nu) att byta med ett par känsligare gasellartade när det är sommar och sol?

iom att det är trångt i ramen är det inte möjligt få in fetare däck, det är på gränsen redan. så i ditt fall begränsad förbättringspotential med nytt hjulpar.

Lämna in de hjul du har för efterspänning av ekrarna. Jag tror XXL gör det, annars hos LBS. Har du kört ”några år” går de att styva upp.
Visst kan det vara en bra idé att kolla upp och efterspänna ekrarna, särskilt i snabbt o billigt maskinbyggda hjul.
Men, som har postats här flera ggr under årens lopp, om inte ekrarna är såpass dåligt spända att de blir helt lösa när hjulet belastas kommer hjulet inte att bli styvare med hårdare spända ekrar.
Det finns mätningar av den kände cykelingenjören Damon Rinard på hjul som visar detta
tension.gif

Läs mer här http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scolla ned till
" Does stiffness vary with spoke tension?"
Svaret är
"Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack."

Tack för alla bra svar!
Jag kommer att lämna in cykeln för efterspänning/genomgång, märkte att en av fälgarna inte är helt rakt (jag tror tom att xxl har fri service så länge man har cykel).

Fälgarna jag har just nu verkar vara sådär i kvalle men egentligen är det bara en känsla jag har (eller det är ju Whites "egna" fälgar så nin känsla är nog korrekt :)). Bra tanke att ta av dem och väga dem. Jag vet inte om det är just vikten jag hade i tankarna utan snarare känslan och att få lite "rappare", mer lätt rullad cykel men det kanske är nya däck och mycket mer tränade ben/kropp som jag i första hand ska satsa på :-).

Jag tror att min tanke var att identifiera vad som kan bli nästa steg när det gäller hjul och att försöka hålla utkik efter det.

Finns det någon mening/fördel/nackdel med att ha bredare bak och smalare fram?

Tack för alla bra svar!
Jag kommer att lämna in cykeln för efterspänning/genomgång, märkte att en av fälgarna inte är helt rakt (jag tror tom att xxl har fri service så länge man har cykel).

Fälgarna jag har just nu verkar vara sådär i kvalle men egentligen är det bara en känsla jag har (eller det är ju Whites "egna" fälgar så nin känsla är nog korrekt :)). Bra tanke att ta av dem och väga dem. Jag vet inte om det är just vikten jag hade i tankarna utan snarare känslan och att få lite "rappare", mer lätt rullad cykel men det kanske är nya däck och mycket mer tränade ben/kropp som jag i första hand ska satsa på :-).

Jag tror att min tanke var att identifiera vad som kan bli nästa steg när det gäller hjul och att försöka hålla utkik efter det.

Finns det någon mening/fördel/nackdel med att ha bredare bak och smalare fram?
på min klassiska landsvägscykel får jag in 28 bak men inte fram. alltså kör jag med det.

på svensk grov asfalt blir det bättre komfort och sannolikt marginellt bättre rull med 28 vs 25 mm. skillnaden lär märkas mer på bakhjulet än framhjulet.

om du har däck med följsam däcksida resp skuldra blir cykeln rappare. däcken håkan föreslog kan ha den egenskapen, så länge de inte är modellen klassade för slanglöst. (dessa har kraftigare däcksidor)

däcken du har nu är av en jämntjock konstruktion, klarar sig därmed utan ett extra lager kevlar punkaskydd i slitbanan.

det finns alltså gungor och karuseller här, och jag tror nu när de är inkörda att dina nuvarande inte är så tokiga egentligen. jag skulle i ditt läge inleda med att kolla vad du har för slang, väga dem, och byta till något lättare och fölljsammare.

egen favo är alltså latexslang.

om du byter däck och ska fortsätta med slang se till att inte köpa däck avsedda för slanglöst. de är tyngre och trögare än gammeldags däck.

Tillbaka
Topp