Mountain Cycle

planton

Aktiv medlem
Mountain Cycle
Skulle vilja veta mer om märket Mountain Cycle? Några som har några bra åsikter och insikter?
Tycker i alla fall att det ser intressant ut.

Mountain Cycle
Jag har haft både San Andreas och Shockwave och tycker det är väldigt fina cyklar.
Träffade dom på Interbike och det verkar vara ett trevligt gäng som ligger bakom märket.

Mountain Cycle
Körde en San Andreas i ett par års tid med Marzocchi 150mm bak/130mm fram, mycket trevlig hoj men med lite väl högt vevparti - ingen risk att man smäller i pedalerna med en sådan:-)
Hade jag inte fått tag på en Bullit-ram hade jag haft kvar SA:n....
Betyg: 8 älglortar av 10.

Bilagor

• Bild 006 liten.jpg
    Bild 006 liten.jpg
    59.2 KB · Besök: 13
Mountain Cycle
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> den ser dock ganska biltema ut själva ramen.....
> Vilken modell av San Andreas var det du hade? fr?
Ja, med 150mm bak. Xc var samma ram fast med 100mm bakdämp...
Ramen består av hopsvetsade plåtsjok - ser tungt ut med jag har sett bilder på SA som vägt från 10kg och uppåt.
Fördelarna med iaf gamla SA var;
*fungerade som allt från 100/80mm XC till 150/200mm DH
*enkelpivot med lättservat lager med hål för fettspruta
*justerbart sadeltorn i 2 lägen
*justerbar bakdämparinfästning
*fästen för heldragna vajerhöljen
*vevlagerhöjden!?!?
...
suck - varför sålde jag henne:-(

bifogade bilder på andra SA:
1: DH-mode
2: XC-mode

Bilagor

• pbpic32400.jpg
    pbpic32400.jpg
    37.4 KB · Besök: 12
  • pbpic53840.jpg
    pbpic53840.jpg
    103.7 KB · Besök: 10
Mountain Cycle
ganska smidigt om man kan ha 2 uppsättningar dämpare och 2 gafflar, och kanske olika hjul... undrar om den blir toklåg med typ en 100mm fox F100***

Mountain Cycle
rejser skrev:
> ganska smidigt om man kan ha 2 uppsättningar
> dämpare och 2 gafflar, och kanske olika hjul...
> undrar om den blir toklåg med typ en 100mm fox
> F100***
Njäe, jag körde med zocchi 150mm bak/100mm fram första året och det funkade det med, men skall man köra 100mm fram passar det nog bättre med 100mm bak oxå - då kan man utnyttja justerbara bakdämpinfästningen mer som man vill. Och toklåg - det blir en SA nog aldrig:-) se bilden nedan där det nog är 100mm fram/bak - vevlagerhöjden är fortf ovanför hjulnaven...

Bilagor

• SA_BIG.jpg
    SA_BIG.jpg
    95.2 KB · Besök: 14
Mountain Cycle
150mm bak/100mm fram
hmmm, hur blev det åkmässigt?
sant att den inte ser toklåg ut iallafall :)

annars kanske
g16606.jpg

är ett trevligt allternativ

Senast redigerad av en moderator:
Mountain Cycle
Jag kommer ihåg när Mountain Cycle presenterade sin första modell, jälvar vilken uppståndelse det var! Alla ville ha den och alla trodde på den. Sen har den ju visat sig leva upp till förväntningarna genom åren också.

Jag håller med rejser om att den ser biltema ut. Eller rättare sagt Biltema-stilen ser ut som en riktigt fattig Mountain Cycle. För nog har de satt spår i DH-världen.. Även om Biltema säljer "Fullstötade MTBs så nära tävlingshojar man kan komma för dig som bara cyklar till och från skolan"... He he.

Mountain Cycle
Ja med tanke på att SA sett likadan ut i drygt 15(?) år, så får man nog anse att dämpar-designen fungerat:-)
OCH att det hänt en del på utseendesidan hos andra tillverkare under tiden;-)

Bilagor

• sa-big.jpg
    sa-big.jpg
    107.8 KB · Besök: 15
  • pbpic50303.jpg
    pbpic50303.jpg
    108.6 KB · Besök: 8
Mountain Cycle
Fasen, San Andreas drägglade man över då man läste Mountain Bike Action för bra länge sedan. Tror t.o.m. att jag läste en artikel -92 eller -93 vill minnas att ramdesignen jag såg då är mer eller mindre oförändrad sedan dess. Där snackar vi pålitlig långkörare. Till skillnad mot andra märken som byter design och koncept oftare än vad jag byter bromsbelägg :)

Mountain Cycle
kevlar skrev:
> Hur gammal är sista bilderna? Det är ju tom
> cantihållare på gaffeln?!
>
> ___________________________________________
> Vilja, våld och vaselin!

Ser ut som en Judy DH, -95 eller om det är 96. Minns i alla fall att Judy DH då hade svindlande 80 mm fjädringsväg och dubbla oljepatroner enligt CC-katalogen. Skulle räcka nerför de flesta berg :)
Själv satt man med sina 36 mm elastomer gung fram och var helt nöjd med det.

Mountain Cycle
Deras första dämp-gaffel, en inverterad värsting med obligatorisk skivbrom såg jävligt schyst ut. Tyvärr la dom ner den efter andra versionen.

Mountain Cycle
Hmmm.. min spontana tanke är att den där kommer att mörda lager på löpande band och vara ganska flexig i fram pga det där hålet på ramens mitt... =/

Tillbaka
Topp