Mountainbike i Sverige

linsChaho

Medlem
Mountainbike i Sverige
Hallå,

Jag kanske flyttar till Sverige (Stockholm, specifikt) för arbete. Jag bor i British Columbia (Kanada) och tycker mycket om mountainbike, även om det är längdskidåkning mer än ren utför. Jag gillar att klättra och tjäna nedfarterna, men jag behöver inte nedstigningen för att vara extrem. Jag älskar de riktigt långa typerna av körningar, och jag älskar tekniska svårigheter, men inte den extrema nedförsbacke vi får så mycket av i British Columbia. Som referens, om du känner till området älskar jag verkligen Squamish.

Min allmänna fråga är vilken typ av mountainbike som finns i Sverige?

Uppenbarligen finns det inga berg runt Stockholmsområdet, men det är bra, det betyder inte att det inte kan bli några bra långa svåra k showbox örningar.

På trailforks såg jag att det var en hel del körningar i speed test Saltsjobäden. Jag vandrade genom många av spåren och det är mycket anständiga grejer, och några av körningarna är ganska långa. Du går vid sjöar, tydligen på sommaren kan du till och med simma där. Ser ganska coolt ut. Inte många uppstigningar, men det är bra längdskidgrejer, ständigt gå upp och ner, intressant svår terräng. Inte många konstgjorda strukturer, men det är bra.

Trailforks visar också några körningar här och där över hela Sverige, några i mer avlägsna områden osv.

Några frågor:

MTB -området i Saltsjobäden verkar vara ett av de tätaste i landet. Är det i stort sett platsen i Sverige, eller finns det någon annanstans i landet som har ett stort antal körningar?

Är trailforks representativa för antalet tillgängliga körningar i landet, eller finns det mycket mer? I Saltsjobäden märkte jag att det var fler körningar än trailforks visade. Är det samma sak i resten av landet? Är det säkert att anta att i stort sett var som helst i Sverige där trailforks visar några körningar, det faktiskt kommer att finnas fler?

Jag vill verkligen göra några långa vandringar. Jag har hört att det finns 60+km löpningar, någon aning om var de är? Är det ihållande skogslopp, eller går du genom städer och vad inte,

Är du ganska isolerad från städerna när du gör mountainbike -spår i Sverige, eller är du alltid nära en stad, stad osv som liksom tar bort magin?

Några andra områden som är kända som bra MTB -platser förutom Saltsjobäden?

Jag måste också säga att Stockholm är en vacker stad och Sverige verkar vara ett fantastiskt land. Skål.

Bilagor

• 1629174217527.png
    1629174217527.png
    330 bytes · Besök: 54
Senast ändrad:

revben

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
we swedes are very used to both writing and speaking in english
At least we think we are. My (american) wife would disagree with you 😄.
I can't help you with mountainbiking around Stockholm but someone else surely can.
Trailforks is still missing a lot of trails even in a populated area such as Gothenburg where I live and ride.
Trails can be found all over and it's fairly easy to get away from (and stay away from) people using a mountain bike from my experience.

frippegubben

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
I would say that Trailforks is not very much used in Sweden. Go for Strava instead and check out the heatmaps for the area you are interested in. You will find lots and lots of trails all over Sweden. And since we have Allemansrätten you can basically use any trail you find in the woods, just do it without damaging the nature!

DanielS

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
Around stockholm a lot of trails are on trailsforks...

The Hellas/Saltsjobäden you've found is very popular for mountain biking. There are several other areas all around stockholm that also offer good mountain biking if you like technical cross country sort of stuff. We also have a large mtb community here, it's easy to find group rides on facebook.

When you're out on the trail it doesn't feel like you're close to a big city. You can live 20 minutes from the city center (by metro/bike) and also have really nice mountain biking just a few minutes away.

kais01

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
there are singletrack in overabundance. overall technical level is good, but a lot flatter than where you come from. and really no dangerous wildllfe. you will encounter moose here and there but only if you have a barking dog will they get annoyed. there are bears, but only people with rifles have ever been attacked.

most of the trail offerings are unorganized, with typically not too obvious trailheads. so you really need strava heatmap or a local guide to find the pearls. trailforks is spotty, and those tracks are mostly found closer to cities.

swedish law allows cykling on any track except in the back yards of people, also not allowed in some national parks. fines there are however exorbant.

which part of sweden would you be visiting:).?

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
after 6 pm weekdays traffic in stockholm is not bad anymore. usually it opens up just fine at that time. but avoid crossing the city 4-6 pm.

but maybe our ts is coming to a different part of sweden?

kais01

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
it seems our treadstarter has vanished...?

wherever in sweden you are bound, you will find people here willing to guide:)

jonte987

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
Ja, svenskar pratar inte mycket bättre engelska än de som har det som modersmål och en del har t.o.m lite accent. För jävligt.
Jag och alla kollegor genom åren har i alla fall klarat oss på internationella jobb utan klagomål.

nisseson

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
Ja, svenskar pratar inte mycket bättre engelska än de som har det som modersmål och en del har t.o.m lite accent. För jävligt.
Jag och alla kollegor genom åren har i alla fall klarat oss på internationella jobb utan klagomål.
Problemet är inte att svenskars engelska skulle vara dålig (den är god) utan att de som önskar träna på svenska inte får en möjlighet då arbetsplatser/restauranger/butiker alltför ofta flyttar konversationen från svenska till engelska vid tidig misstanke om att svenska inte är modersmålet. Att vi så lätt gör så har varit det vanligaste klagomålet om svenskars beteende jag mött på den arbetsplats jag spenderat tid på sen 2011, som är 98% engelskspråkig. (Kontoret i Sverige, gissningsvis knappt 50% av personalen med svensk bakgrund.)

Att som TS starta på svenska tyder för mig på ett intresse att använda svenska språket. Då hjälper jag gärna till, och förenklar inte för mig själv genom att byta till engelska.

Ovan i all välmening, det tog mig ett par år på jobbet innan jag förstod problematiken från mina kollegor.

Nickel80

Medlem
Mountainbike i Sverige
Hej.
Vad roligt att du ska flytta till Sverige!
När du väl har flyttat hit kan du enkelt lägga in här på happyride o fråga om det är någon som kan visa dig runt på stigar i närområdet från där du kommer bo tex. 👍
/Eric
Hallå,

Jag kanske flyttar till Sverige (Stockholm, specifikt) för arbete. Jag bor i British Columbia (Kanada) och tycker mycket om mountainbike, även om det är längdskidåkning mer än ren utför. Jag gillar att klättra och tjäna nedfarterna, men jag behöver inte nedstigningen för att vara extrem. Jag älskar de riktigt långa typerna av körningar, och jag älskar tekniska svårigheter, men inte den extrema nedförsbacke vi får så mycket av i British Columbia. Som referens, om du känner till området älskar jag verkligen Squamish.

Min allmänna fråga är vilken typ av mountainbike som finns i Sverige?

Uppenbarligen finns det inga berg runt Stockholmsområdet, men det är bra, det betyder inte att det inte kan bli några bra långa svåra k showbox örningar.

På trailforks såg jag att det var en hel del körningar i speed test Saltsjobäden. Jag vandrade genom många av spåren och det är mycket anständiga grejer, och några av körningarna är ganska långa. Du går vid sjöar, tydligen på sommaren kan du till och med simma där. Ser ganska coolt ut. Inte många uppstigningar, men det är bra längdskidgrejer, ständigt gå upp och ner, intressant svår terräng. Inte många konstgjorda strukturer, men det är bra.

Trailforks visar också några körningar här och där över hela Sverige, några i mer avlägsna områden osv.

Några frågor:

MTB -området i Saltsjobäden verkar vara ett av de tätaste i landet. Är det i stort sett platsen i Sverige, eller finns det någon annanstans i landet som har ett stort antal körningar?

Är trailforks representativa för antalet tillgängliga körningar i landet, eller finns det mycket mer? I Saltsjobäden märkte jag att det var fler körningar än trailforks visade. Är det samma sak i resten av landet? Är det säkert att anta att i stort sett var som helst i Sverige där trailforks visar några körningar, det faktiskt kommer att finnas fler?

Jag vill verkligen göra några långa vandringar. Jag har hört att det finns 60+km löpningar, någon aning om var de är? Är det ihållande skogslopp, eller går du genom städer och vad inte,

Är du ganska isolerad från städerna när du gör mountainbike -spår i Sverige, eller är du alltid nära en stad, stad osv som liksom tar bort magin?

Några andra områden som är kända som bra MTB -platser förutom Saltsjobäden?

Jag måste också säga att Stockholm är en vacker stad och Sverige verkar vara ett fantastiskt land. Skål.

kais01

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
Problemet är inte att svenskars engelska skulle vara dålig (den är god) utan att de som önskar träna på svenska inte får en möjlighet då arbetsplatser/restauranger/butiker alltför ofta flyttar konversationen från svenska till engelska vid tidig misstanke om att svenska inte är modersmålet. Att vi så lätt gör så har varit det vanligaste klagomålet om svenskars beteende jag mött på den arbetsplats jag spenderat tid på sen 2011, som är 98% engelskspråkig. (Kontoret i Sverige, gissningsvis knappt 50% av personalen med svensk bakgrund.)

Att som TS starta på svenska tyder för mig på ett intresse att använda svenska språket. Då hjälper jag gärna till, och förenklar inte för mig själv genom att byta till engelska.

Ovan i all välmening, det tog mig ett par år på jobbet innan jag förstod problematiken från mina kollegor.
ja det där är ett problem. uppfattade dock ts inlägg som googleöversatt, väl närmast av en artighet, och då kan man ju vara artig tillbaka.

påminner om när jag skulle hyra bil i münchen. jag på rätt knackig tyska, försäljaren kontrar med god engelska. men jag fortsatte med tyska:)

Senast ändrad:

cubefritzz

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
I wouldnt move to Stockholm for all the money in the world. Move to west coast of Sweden instead. If you like trails and XC west coast of Sweden is for you. If you love downhill you should move to Östersund where the hills and mountains are and not Stockholm. You have Åre and you have Sälen who has a lot of bike parks. If you move to west coast you not only have trails and xc tracks you are even close to Norway who also have a lot of good MTB tracks. If you like MTB the sea and want to be near Norway north of Bohuslän is for you.

kais01

Aktiv medlem
Mountainbike i Sverige
there are differing opinions on that subject. stockholm is most probably one of the best cities of its size in the world when it comes to mountainbiking. gothenburg also has a lot to offer! i would say they are comparable.

we have a country house on the west coast, and i have lived in uddevalla, gothenburg, fagersta, östersund, and more recently västerås and stockholm.

mtb-wise you will be perfectly happy in all those places, and pretty much everywhere in sweden. it is more or less a paradise for this sport.

Topp