Mountainbike på väg ner??

• Trådstartare Trådstartare Krister Persson
  • Start datum Start datum
Jag har absolut inget emot det som jag lite slarvigt kallar för alternativcykling utan tyckte bara att det skulle vara synd om de som håller på med denna skulle distansera sig från "vanlig" MTB. Då kanske det bara skulle bli "motionerande gubbar" kvar på långloppen.

Prestationskravet inom XC är för mig bara en morot till att träna. Jag tävlar bara mot mig själv eller de som just då råkar vara ungefär på min nivå. Resultat i sig har igentligen ingen betydelse utan det jag eftersträvar är det jag gör för att uppnå det.

/Robert

Just däri ligger skillnaden, attityden till träning. Har en känsla av att i andra grenar än XC så kommer träningen på köpet för att man har kul. I XC verkar det vara lite så att man tränar med något man tycker är kul. Dvs:

XC = Träning och cykling
Annat = Cykling och träning.

I mitt fall = Cykling och pizza.

XC=Racer i skogen=seriös konditionsidrott= krävande och seriös regelbunden träning krävs (dessuom långa dryga pass)= inte poppis i dagens samhälle. Samma sak med t ex längdskidåkning.
Sen så är ju MTB djävulskt dyrt om du jämför med t ex bordtennis, judo, handboll och dylikt.
Inte så jättedyrt jmf med kanotslalom som jag tävlade i när man var liten men dyrt ändå, jag hade aldrig haft råd att cykla som liten.
Att jmf med Gocart är kanske inte det bästa, hur många kör gocart jmf spelar bordtennis bland ungdomen.

Ridning är svinddyrt men man kan rida regelbundet i flera år utan att äga en häst.
Kan du träna mtb utan att äga en cykel? Annars så är det kanske något som cykelklubbarna borde fundera på, några användbara cyklar som ungdomarna kan börja träna och köra på.
Hade aldrig kunnat paddla om inte klubben hade haft klubbägda kajaker som man fått träna och tävla i det första året/åren.
En slalomkanot kostade då runt 8-10000 plus paddel, kläder osv, tog mig flera år att spara ihop till.

Håller med de flesta i denna tråd, dock kan jag tycka att det är lite "tråkigt" att det uppstår någon form av konkurrens mellan de olika typerna av MTB (är det ok att sammafatta 4X, XC, DH, FR, Trial å allt vad det nu heter under en gemensam nämnare som MTB??!).

MTB! Kort och gott så exponeras denna sport/idrott allt för lite i vanliga svenska media! SVT, TV4.... hallå eller!

Ett tips, nej en UPPMANING! Skicka mail till lämpliga instanser så skall ni se att det faktiskt kan hända något!

tittarombudsmannen@tv4.se

svt-ombudsmannen@svt.se

Jag kommer nu, direkt att skriva ett mail till dessa båda adresser. Någon som vill att jag lägger in mailet i denna tråd, så att ni kan läsa det?

Light Head skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med de flesta i denna tråd, dock kan jag
> tycka att det är lite "tråkigt" att det uppstår
> någon form av konkurrens mellan de olika typerna
> av MTB

palabra

"Sporten" Mountainbike(ex.XC) behöver en cykeltidining som "vill" nå ut med info om sporten. Kadens(cykeltidnigen) har medvetet tystat ner sporten eftersom redaktionen själva endast sysslar med landsvägscykling. Inte ett ord om SM eller sverigecupen XC. Många känner knappt till annat en långloppen. Annat var det förr i Svenska Mountainbiketidingen och senare Funsport Mountainbike. En renodlad Mountainbiketidning behövs om tävlings-sporten ska överleva. Men generellt har nog antalet mountainbikecyklister ökat.

Ok, ett roll-call.

Vilka är på att starta en nätbaserad blaska? KAnske blir den på papper vad det lider... Eller har någon kontakter på tryckeri? Liite dyrt att starta pappersblaska själv.

"Swe MTB" kanske?

En tidning med allt ifrån rapporter från eliten innom de olika grenarna och även reportage om hur man får sin flickvän att böra cykla. Dvs. som happy fast i tidningsform.

Bara en tanke...

MikeBike skrev:
> "Sporten" Mountainbike(ex.XC) behöver en
> cykeltidining som "vill" nå ut med info om
> sporten. Kadens(cykeltidnigen) har medvetet tystat
> ner sporten eftersom redaktionen själva endast
> sysslar med landsvägscykling. Inte ett ord om SM
> eller sverigecupen XC.

Tycker förövrigt att sverige behöver en cykeltidning för endast MTB, där det skrivs både om fr, dh och xc. Att sporten skulle vara på väg ner tror jag inte alls. Snarare tvärt om, det har aldrig varit så många som cyklat mtb innan. Dock verkar det som andelen XC-tävlande minskar/inte ökar spec. mycket precis som ovan skrivs. Friåknings- och Downhill åkiningen har aldrig varit större i Sverige.

1. Cykelsporten i sverige är precis så stor som den ska vara. Det är inget självändamål att cykling som idrottsgren (vare sig det är uppför eller nerför, med hockeyskydd eller lycra) ska ha många utövare.
Blir det fler är det bra. Blir det färre så, vadå? Jag tänker inte sluta cykla.

2. Det är inte SVT eller TV4s uppgift att verka som megafoner för cykelsport. Men visst, skriv gärna och klaga på att dom inte visar MTB på TV. Chansen är tyvärr stor att dom prioriterar sporter som det finns publikintresse för.

3. Ingen kommer nånsin att skriva din idealtidning åt dig, så det är lika bra att du sätter igång själv.
Det har aldrig varit lättare att publicera sig än vad det är nu, och vem behöver papper?

4. Ungarna vill inte ha en Trek OCLV med en SID, ungarna vill ha en Stinky. Jag tror det är lättare att få publik till XC-tävlingar än att ändra på den inställningen ;-)

Min gissning är att man bör få en klar ökning på långloppen om cirka 15 år. För man kan tänka sig att många unga som gillar "alternativcykling" kommer upp i pappaåldern och magen börjar växa, så känns det fint att köra lite långlopp odyl i familjeförsörjartempo. Det inbitna forsätter förståss att cykla på samma sätt som de fastnat för, men många föränrar sitt beteende över åren. Finns bara medvetenheten att man kan cykla MTB och det kanske är kul, så plockar man nog gärna upp det som lagom motionsform när det känns nödvändigt. För vem vill springa när man kan cykla?

Markus F,, tråkigt att läsa ,du verkar så negativ,, Det är visst SVT's och TV4's uppgift (TV4 har väl tagit på sig den rollen helt själva för att konkurera med SVT?) att visa det som vi vill se, eller??

Vill du se mer MTB i dessa kanaler? Eller är det så att du faktiskt inte vill se MTB i rutan? Stäng då av eller byt kanal eller något, för jag vill se inslag och magasin med just MTB i dessa kanaler.

Att "cykelsporten är precis så stor som den skall vara", hmmm...

Det är väl dessutom ingen som tror annat än att intresset ökar för det som visas i TV, avsevärt mer än det som inte syns alls?! Reklam är ett rätt stort belägg för det, eller?

En svensk MTB-tidning hade verkligen varit kul! Kanske att det är en lämplig början att starta den här på Happy? Som en egen liten avdeling,,

HappyMTB magasinet • Forumet • Läsvärt • Köp&sälj • Butiksrecensioner • Länkbibliotek • Turtips
------------------

Nej, TV-kanalerna har inte till uppgift att propagera för en viss sorts sport. Dom har till uppgift att rapportera om sport. Jag är inte negativ, jag tror bara inte på konstgjord andning.
Och visst, dom ska visa det tittarna vill se. Majoriteten vill faktiskt se fotboll, hockey, friidrott, golf, tennis osv.

Däremot så är scenariot med en ökning om 15 år väldigt troligt.. PPTG är väldigt trovärdig i sitt resonemang.
Men som ungdomssport är XC och Marathon helt kört.

Light Head skrev:
> >
> Markus F,, tråkigt att läsa ,du verkar så
> negativ,, Det är visst SVT's och TV4's uppgift
> (TV4 har väl tagit på sig den rollen helt själva
> för att konkurera med SVT?) att visa det som vi
> vill se, eller??

Som du säger så ska väl TV-kanalerna sträva efter att visa det "vi" vill se, i detta fall måste väl "vi" definieras som den stora allmänheten och då tror jag inte MTB/cykel hanmar högt på TV-kanalernas prioriteringslista. I reklamfinansierad TV styr ju tittarsiffrorna reklamintäkterna, d.v.s mycket tittare ger mycket pengar i kassan och då väljer kanalen att visa det som ger tittarsiffror och MTB-sporten drar inte tillräckligt många.

- Hur många barn familjer har råd att lägga 10-20 kkr på att ett av barnen ska få syssla med MTB (alla dess former)? Den familjen jag kom ifrån skulle nog ha haft svårt med det, tänk då om två av ungarna vill cykla ? Det blir mkt pengar... sen som det näms tidigare servic, resor mm. blir en ganska hög årskostnad. Men sen handlar ju allt om prioriteringar... OM en av föräldrarna cyklar kanske det är lättare att prioritera rätt =)

Sen för egen del så spelar det ingen roll om MTB-sporten blir större eller inte, kommer fortfarande att cykla för att det är kul sen att man får lite kondition på köpet det är ju bara en bonus, jag cyklar för att det är så enormt kul. Bara känslan av att cykla fram i skogen och känna att man klarar mer och mer svåra grejer för varje gång ger mig en enorm kick att bara längta till nästa dag då man kan sticka ut på en tur igen.

Sen har vi en klubb på jobbet som jag gått med i där vi är några som gillar MTB-cykling, och tar en tur i veckan efter jobbet, denna form av cykling kanske är en bra gro grund för att få mer uppmärksamhet för sporten???

Jag tror dock inte att MTB är på väg ner, har det nånsin varit en så stor sport ??? Sen alla dessa lite extremare sporter får väl bara mer och mer utövare och mer exponering i TV. Visserligen är det ju sällan man ser MTB på tv...

Ja ja detta var bara min personliga reflektioner jag fick när jag läst denna tråd...

/ Joakim

roefv skrev:
> - Hur många barn familjer har råd att lägga 10-20
> kkr på att ett av barnen ska få syssla med MTB
> (alla dess former)? Den familjen jag kom ifrån
> skulle nog ha haft svårt med det, tänk då om två
> av ungarna vill cykla ? Det blir mkt pengar... sen
> som det näms tidigare servic, resor mm. blir en
> ganska hög årskostnad. Men sen handlar ju allt om
> prioriteringar... OM en av föräldrarna cyklar
> kanske det är lättare att prioritera rätt =)

Vi har prioriterat genom att "bara" ha avlat en liten ligist (Min sambo påstår iofs att hon har två barn: en 9-åring och en 39-åring...). Sen har vi valt bort att bo i hus och vi har visserligen ny bil men har även där valt medvetet: en Toyota Yaris. Då har man råd med lite extra som många andra familjer med våra inkomster inte klarar av. Då både jag och min sambo har hållit på med mtb länge (sen ca -88) så tycker vi ju inte att en hyfsad hoj till dvärgen är särskilt konstigt. Nu har hon en Scott Racing 24 som ju inte kostar så mycket men om hon fastnar för cyklingen så kommer vi lösa det, helt klart. Den prioriteringen gör jag gärna. Vill ungj-eln börja med g-o-l-f blir det nog värre dock... :)

> Jag tror dock inte att MTB är på väg ner, har det
> nånsin varit en så stor sport ??? Sen alla dessa
> lite extremare sporter får väl bara mer och mer
> utövare och mer exponering i TV. Visserligen är
> det ju sällan man ser MTB på tv...

Du har nog rätt så rätt där. Under en kortare tid fick mtb:n mycket uppmärksamhet när fram för allt Bernt Johansson körde, men mtb ÄR en mycket liten sport. Utan en fixstjärna som Bernt får man ingen mediatäckning och att stå i skogen och glo är väl oftast knappt kul för oss inbitna. Hoppet finns nog hos de "nyare" grenarna, även om jag egentligen inte gillar uttrycket nyare. Downhillen kom ju t ex före crosscountry. Det finns heller ingen som helst vettig anledning att xc eller långlopp skulle få mer uppmärksamhet än t ex orientering. Dagens publik vill ha det bekvämt och överskådligt. Det borde vissa arrangörer respektera mycket mer.

roefv skrev:
> - Hur många barn familjer har råd att lägga 10-20
> kkr på att ett av barnen ska få syssla med MTB
> (alla dess former)? Den familjen jag kom ifrån
> skulle nog ha haft svårt med det, tänk då om två
> av ungarna vill cykla ? Det blir mkt pengar... sen
> som det näms tidigare servic, resor mm. blir en
> ganska hög årskostnad. Men sen handlar ju allt om
> prioriteringar... OM en av föräldrarna cyklar
> kanske det är lättare att prioritera rätt =)

Många av er har helt fel. Det är helt ovesäntligt vad en sport kostar jämfört med hur många som utövar den.

För det första, att det skulle kosta 10-20 KSEK att börja/hålla på med mtb är ett hjärnspöke producerat av att allt för många har alldeles för dyra cyklar här på happy.
Det går alldeles utmärkt att börja med en billig cykel, som nybörjare är det enda som behövs att man har broms och hjälm. Vill man gå vidare finns det utmärkta cyklar hyffsat billigt.

Sedan, vad kostar det med slalom, hockey, ridning etc?

För det andra, tradition och vana.
Varför tror ni så många spelar fotboll och hockey i sverige? Kolla gympaundervisningen. Ungarna tvingas spela fotboll, oavsett om dom vill eller inte. Sedan skall dom plågas i en kall skridskohall på vintern för att lära sig att åka skridskor, oavsett om dom vill eller inte.
Tradition i Sverige är just fotboll, hockey, skidor, golf, basket till viss del och så vidare. Sveriges cykeltradition dog på 30 talet. Innan dess hade vi massor med cyklister och varje cykeltävling drog tiotusentals med åskådare. Nu är det andra sporter som drar.

Media rapporterar om det som publiken vill se. Publiken vill hellre ha en kommentar från 8-delsfinalen i Gothia Cup än att dom vill ha en intervju med segraren i ett obskyrt 24-timmars mtb lopp.

För ett par år sedan var Speedway en utdööende sport, enbart för de närmast sörjande. Nu visar man speedway i direktsändning i tv. Vad tror ni det beror på? Kan det vara intensiv bearbetning från klubbar och arrangörer tillsammans med att man byggt bra mediautrymmen och sett till att det finns färdiga inspelningsplatser som ger väldigt bra bilder?

Längdskidåkning, orientering och mountainbike har väldigt mycket gemensamt. Längdskidåkning har en gammal tradition i Sverige där vi haft stora framgångar med utövare som Wassberg, Svan etc. Ingen av sporterna är någon direkt publiksport, men ändå var/är längdskidåkning en stor publiksport.

Istället för att gnälla om att media borde visa mer cykling så borde ni ställa er frågan vad arrangörerna gör för att bearbeta media så att det kommer med mer om cykel. Vad gör Svenska Cykelförbundet? Vad gör distriktsförbunden?

Gör sporten publikintressant så kommer media, så enkelt är det. Men det räcker inte! Eftersom cykel inte är en stor sport kommer inte media per automatik, även om det är intressant. SCF, respektive DCF samt arrangörer måste arbeta hårdare på att bearbeta media innan/under/efter varenda tävling så att media får upp ögonen på vad som händer i cykelvärlden.

Sedan behöver cyklingen affischnamn, framgångar som "allmänheten" kan sporras av och förundras över. Kekke, Tuffe, Enochsson, Östergren är fyra bra exempel och det finns säkert fler. Dom behöver lyftas fram!

För mig som arrangör så mäter jag hur intressant en sport är i allmänhetens ögon genom att titta på antalet betalande åskådare. Det var senast på 30 talet som allmänheten betalade för att få se cykling. Jämför gärna med fotboll/hockey/friidrott...
Den dagen arrangören av en cykeltävling kan ta betalt av åskådarna för att få titta på en tävling, då har vi lyckats!

Mattias L skrev:
> För ett par år sedan var Speedway en utdööende
> sport, enbart för de närmast sörjande. Nu visar
> man speedway i direktsändning i tv. Vad tror ni
> det beror på? Kan det vara intensiv bearbetning
> från klubbar och arrangörer tillsammans med att
> man byggt bra mediautrymmen och sett till att det
> finns färdiga inspelningsplatser som ger väldigt
> bra bilder?

Speedwayen visar också på faran med för få profiler. Folk var j-ligt trött på Tony Rikardsson för några år sen men nu har dom lyckas med att lyfta fram fler namn så folk kan hitta sin favorit. Sen har ju speedwayen nåt i stort sett alla mtb-grenar saknar: fartkänsla. Sitter man på hojen känns det ju ruskigt fort oftast med det ser inte ut så filmat. TV-inslagen från DH-sm var inte särskilt upphetsande att se direkt och om inte det går att få till lite action i DH så lär det vara totalt omöjligt vad gäller XC. Vilka ickecyklister vill se sånt? Att ta med en ljumt intresserad familj på en cykeltävling är inte heller nån bra idé. Min sambo som är uppväxt på diverse motionslopp (skidor/löpning) tycker ju det är helt OK med korvåbröd och en halvtaskig speaker att lyssna på medan man väntar på att eventuella tävlande ska dyka upp men det räcker inte för att fånga andra än oss intresserade. Professionell marknadsföring, bättre arrangemang med mindre dötid och större respekt för sponsorernas behov är nog den enda väg som funkar om man vill göra riktig sport av mtb:n.

Mattias L skrev:
>
> Många av er har helt fel. Det är helt ovesäntligt
> vad en sport kostar jämfört med hur många som
> utövar den.

Personligen så tror jag att den initiala kostnaden är det viktigaste. Min familj hade som sagt aldrig gått med på att jag skulle börja paddla fors om jag hade varit tvungen att först köpa kajak,paddel,kapell osv sen börja träna, min lillebror hade inte fått börja träna hockey om inte klubben hade haft en stort sortiment av utrustning som man fick låna av i början. När man väl har fått blodad tand så går det ju att köpa ihop en relativt billig begagnad utrustning.

Medias roll är dock betydligt överskattad.

grondahl skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Många av er har helt fel. Det är helt
> ovesäntligt
> > vad en sport kostar jämfört med hur många
> som
> > utövar den.
>
> Personligen så tror jag att den initiala kostnaden
> är det viktigaste. Min familj hade som sagt aldrig
> gått med på att jag skulle börja paddla fors om
> jag hade varit tvungen att först köpa
> kajak,paddel,kapell osv sen börja träna, min
> lillebror hade inte fått börja träna hockey om
> inte klubben hade haft en stort sortiment av
> utrustning som man fick låna av i början. När man
> väl har fått blodad tand så går det ju att köpa
> ihop en relativt billig begagnad utrustning.
>
> Medias roll är dock betydligt överskattad.

Men varför måste den initiala kostnaden för att börja cykla vara mer än 1000 kronor?

Varför kan inte klubbarna ha lånecyklar?

Att säga att medias roll är överskattad är så fel man kan ha. Ledsen, men jag tycker verkligen det. Den som inte syns finns inte. Varför tror du att mångkamp fått ett otroligt uppsving efter de svenska framgångarna på sistone? Förut var det bara en avart som ingen brydde sig om, snarare än tävlingsform för avdankade som inte längre var bra på sin fokusgren.
Hur populärt är inte mångkamp idag?

En annan parallell: Kriminaltekniker. Nu kommer rikspolisstyrelsen starta upp en (eller om det var två) nya skolor för kriminaltekniker. Kan detta ha något att göra med CSI (och dess olika avknoppningar) som har gått på TV?

Eller är det så att helt plötsligt har mångkamp och kriminalteknik bliv på modet helt utan yttre faktorer som media?

Calle F skrev:
"TV-inslagen från DH-sm var inte särskilt upphetsande att se direkt och om inte det går att få till lite action i DH så lär det vara totalt omöjligt vad gäller XC. Vilka ickecyklister vill se sånt?"

Ingen.

Men att få bra bilder kräver väldigt mycket träning. Det går inte bara att dyka upp och svepa med kameran som under fotboll och tro att det blir bra. Dessutom kan man lätt använda grafiska hjälpmedel (hastighetsmätare är ett exempel) som åskådliggör hur svårt/fort/hårt det verkligen är.

När vi är inne på ämnet mediatid så kan jag säga att en viss SM-serie inom motorsport mer eller mindre betalade sin TV-tid själva och respektive tävlande fick betala 6k per tävling, eller om det var för hela serien minns inte, i mediaavgift när de anmälde sig. Så i det fallet är det väl tveksamt ifall det var efterfrågan som gjorde att man sände denna serie. Nu har den inte sänts regelbundet på SVT på länge och man hör inte så mycket om den längre. Den sänds dock i SVT24 tror jag fast hur avtalen ser ut numera vet jag inte.

Personligen gissar jag att det bara är fyra typer av idrott som går hem gratis till SVT och det är fotboll, hockey, friidrott och skidor(av gammal hävd). Resten får nog dela på tiden som eventuellt behöver fyllas ut.

Se det positivt istället, under hela förra året tror jag inte att jag såg ett enda inslag om MTB förutom OS och i år har jag sett ett par iaf. Vi OS och framgångar så kan vi få mer TV-tid. Iofs tycker jag personligen inte att TV-tiden som sådan är nått att sukta efter även om det är kul att titta på. Något mer som behövs är duktiga fotografer och producenter så det blir lite mer intressant att titta på. TV-sändningarna från OS var ju ungefär lika kul som en maginfluensa på flyget...

Mvh
Fredrik

Mattias L skrev:
> Längdskidåkning, orientering och mountainbike har
> väldigt mycket gemensamt. Längdskidåkning har en
> gammal tradition i Sverige där vi haft stora
> framgångar med utövare som Wassberg, Svan etc.
> Ingen av sporterna är någon direkt publiksport,
> men ändå var/är längdskidåkning en stor
> publiksport.

Håller inte alls med om att längskidåkning är en stor publiksport längre. Kanske i förhållande till MTB, men skidsporten dras med lika stora rekryteringsproblem som MTB.

> Gör sporten publikintressant så kommer media, så
> enkelt är det. Men det räcker inte! Eftersom cykel
> inte är en stor sport kommer inte media per
> automatik, även om det är intressant. SCF,
> respektive DCF samt arrangörer måste arbeta
> hårdare på att bearbeta media innan/under/efter
> varenda tävling så att media får upp ögonen på vad
> som händer i cykelvärlden.

Jag ber till gudarna att cykelsporten inte går i orienteringens fotspår, säljer sin själ och ändrar sporten i grunden. Se bara på orienteringen tusentals varianter producerat av en massa akademiker - för akademiker. Fotboll är, i stort sett, som den alltid varit.

> Sedan behöver cyklingen affischnamn, framgångar
> som "allmänheten" kan sporras av och förundras
> över. Kekke, Tuffe, Enochsson, Östergren är fyra
> bra exempel och det finns säkert fler. Dom behöver
> lyftas fram!

Helt rätt, det måste vara tillåtet att vara stjärna, även i MTB.

En tanke är att skidåkning, orientering och cykel är för hårda sporter för dagens samhälle. Men varför är då multisporten så populär? Kanske inte så stort antal deltagare totalt sett, men det är på stadig frammarsch. Där finns dessutom en hel del prispengar och sponsorer, trots att publiken är obefintlig och det är helt omöjligt att följa en multisporttävling.

MTB skulle också kunna bli stort om man skiter i vad publiken tycker och lyssnar på vad deltagarna tycker istället. Det är i den ändan man måste nysta. En stor eloge till SiR som verkar ha skapat ett arrangemang i rätt anda (utan att jag varit där och kollat).

Jag vet inte direkt om mångkamp fått så otroligt uppsving. Inget det pratas om direkt inom idrottkretsar där jag för tillfället arbetar.

När det gäller kriminaltekniker så gav det dagens garv iaf. Jag har faktiskt läst motiveringen till varför dessa linjer ska startas upp. Det är nämligen så att dagens utredningsteknik kräver en så pass hög utbildning för att folk ska klara av det. Detta har lett till problem för polisen som börjat få problem med att rekrytera folk inom de egna leden då dessa saknar relevant utbildning. Lösningen har då blivit att man börjat civilanställa labratoriepersonal för att klara av utredningsarbetet. Dessa har då inte varit "perfekt" utbildade utan de fått kompletteringsutbildas. En naturlig del av detta är då att skapa en utbildning som är anpassat efter polisens behov. Konstigare än så är det inte. Källa är tidningen Säkerhet & Sekretess.

Mvh
Fredrik

Ett problem som ingen tagit upp hittills är tillgänglighet.

ju större stad, desto fler utövare, desto fler klubbar?

ta stockholm tex. bor familjerna centralt så är närmsta klubb i hudding, hur lockande är det? bor de på lidingö är täby närmst. det är för långa avstånd helt enkelt. det har lagts ner flera klubbar sista åren. Yeti mtb, haninge mtb, polisen cf....... anledningen till det är att klubbarna har drivits av eldsjälar som efter många år helt enkelt inte har lust längre, och ingen vill ta deras plats.

Om fler kunde vara som Mattias L och ta initiativ, engagera andra och få folk/barn intresserade så skulle det hända mycket tror jag.

alla barn har ju cyklar, det krävs inga dyra cyklar för att vara med i en klubb. vill barnen tävla är det en annan sak, men då har de nog redan cyklat ett tag och befäst sitt cykelintresse vilket kan motivera föräldrar att köpa en finare cykel åt dem. Själv sparade jag pengar och köpte mina egna cyklar när jag var liten. det behöver inte vara avancerat.

men för att svara på ursprungsfrågan så går mtb som helhet upp. som tävlingsidrott ner. det säljs cyklar som aldrig förr men antalet licencerade cyklsiter minskar, tävlingsdeltagandet minskar.

För att återgå till ursprungsfrågan: Ja, XC är på nedgång.

Och ska man göra evenemang som är intressanta för publiken så blir det helt andra former av tävlingar, där dessutom dom ungar som har en Big Hit är intresserade av att deltaga.

Hos vissa former av alpinsport, forspaddling, cykling och skärmflygning så manifesterar sig äran och berömmelsen främst genom fotografering och filmning och inte genom tävling.
Publiken köper en tidning eller DVD istället för att stå bredvid banan och titta. Att filma och fotografera actionsporter är ett hantverk i sig, som ligger ganska långt från vad en allroundfilmare på SVT sysslar med.

Mattias L. Du glömmer en väldigt viktig sak i ditt inlägg: Du utgår i dina arrangemang hela tiden från vad du själv skulle vilja ha, och därför blir det bra. Det du gör är till för utövarna, inte för media.
Jag antar att det resonemanget är så självklart för dig att du inte ens tänker på det ;-)

Krister Persson skrev:
> Satt och funderade hur det är ställt med
> mountainbiken sporten i Sverige är den på väg ner
> eller är det bara XC åkningen som är på ned gång..
> .. Det är kanske så att andra former
> av skogscykling är på uppgång och då tar XCn stryk
> av det.

Jag tror det är dags för oss att inse att MTB inte är en sport för publiken, det är en sport endast för utövarens eget välbefinnande. Om det sen är att cykla snabbast upp för en kulle eller ner för den har mindre betydelse.

För att cykla stig krävs ingen 10000 kronors cykel, det räcker med en billig crescent, tvärtemot vad alla inbitna säger. Den kommer inte hålla så bra osv men den kan ge vad som behövs för att man ska börja tycka det är kul. Sen när cykeln går genom evolutionen och inget återstår har man pptäckt hur kul det är, alternativt lagt av innan det blev för dyrt.

Att tävlandet går ner är inte konstigt, det är svindyrt och tar mycket tid i anspråk.

Media kan visst spela en roll, hur många vet att man cyklar på stigar i skogen av "dagens ungdom" Många barn är ju för f-n rädda för att gå under träden! Multisport är på uppgående, jag tror för att det fick rejält med media tid med tex Eco Challenge och Raid Gualoises

Problemet med MTB är att det går stick i stäv mot dagens sammhälle, det är smutsigt, jobbigt och dyrt samt att man inte bara kan köpa den bästa cykeln och vara snabbast, man måste öva också. Öva tar tid, vem har det egentligen att ligga ute och cykla femtimmars pass?

"Men varför måste den initiala kostnaden för att börja cykla vara mer än 1000 kronor?"

Kan man få en bra cykel som duger att träna / tävla på så tror nog jag att många fler skulle cykla. För som liten tror jag inte man nöjer sig med att bara ha en cykel frö träning träna man vill tävla lite oxå för att se hur bra man är och jämföra sig lite med andra. Här kanske ett problem med cykling är att det är en matrial sport där det snabbt blir väldigt dyrt. Visst man kanske kan hitta billiga beg. grejer men i dagens samhälle där allt verkar vara utseendefikserat och märkes relaterat kanske många tröttnar eller inte har råd att hänga med sina polare i alla uppgraderingar och därav försvinner intresset va vet jag!?

"Varför kan inte klubbarna ha lånecyklar?"

Om ja nu tolkat det rätt, hur ska klubbarna ha råd med cyklar till en massa ungdomar... om nu klubbarna läggs ner en efter en så måste det ju visa på ett svikande intresse. Och varför vill inte folk lägga ner lite arbete på klubbarna (finns säkerligen många här i landet som sliter som djur)... måste ju finnas nån anledning..?
Men det låter som en mkt bra ideé.

Kanske klubbarna kan få köpa in cyklar billigt i reklam syfte ??? Kanske vore nått... inte vet jag ???

/ Joakim

Problemet är nog inte att köpa in ett fåtal cyklar till utlåning utan att ha någon som orkar underhålla dem. I en motorsportsgren som jag var aktiv i för många år sedan hade vi radiostyrda bilar till uthyrning för en billig peng. Det höll en eller två säsonger, det var löjligt hur mycket tid det gick åt att hålla dessa leksaker rullande.

Mvh
Fredrik

Till Mattias L
grondahl skrev:
> Ridning är svinddyrt men man kan rida regelbundet
> i flera år utan att äga en häst.
> Kan du träna mtb utan att äga en cykel? Annars så
> är det kanske något som cykelklubbarna borde
> fundera på, några användbara klubbägda cyklar som ungdomarna
> kan börja träna och köra på.

Självklart så spelar media roll, stjärnor lockar men jag tror att om en idrott skall växa nationellt så ligger det stora ansvaret hos de aktiva föreningarna.

När jag paddlade så fick vi mycket lokal mediauppmärksamhet tack vare att det är en "extrem"-sport. Regelbundna artiklar i de lokala tidningarna, inslag i nordnytt osv. Det gav inga nya nybörjare. Det som ger störst utdelning av ny medlemmar både i paddlingsklubben samt den aikidoklubb som jag är med i nu är: lokalt arbete, tydlig och uppdaterad hemsida, affischer, annonser i lokalpress, tydlig och uppdaterad hemsida, vara ute på skolor och erbjuda aktivitet vid friluftsdagar, ha renodlade introkurser för nybörjare osv. Däremot så har paddlingen exploderat de 7-8 åren tack vare en "freeride"-trend inom paddling, bättre mer lättpaddlade leklådor osv.... Det gick från en krävande tävlingsidrott till en krävande livsstil där man kan träna och tävla seriöst men fokus ligger på upplevelser. Som mtb ungefär

Edit: Hur få lånecyklar:I paddelklubben jag var med i så skänkte man sina gamla kajaker till klubben för en symbolisk kostnad. Eller att man ser till att medlemmar lånar ut gamla cyklar man inte använder. Barn växer ju ur sina grejer så på ungdomssidan borde det inte vara omöjligt.

Senast redigerad av en moderator:
roefv skrev:
>
> "Varför kan inte klubbarna ha lånecyklar?"
>
> Om ja nu tolkat det rätt, hur ska klubbarna ha råd
> med cyklar till en massa ungdomar... om nu
> klubbarna läggs ner en efter en så måste det ju
> visa på ett svikande intresse. Och varför vill
> inte folk lägga ner lite arbete på klubbarna
> (finns säkerligen många här i landet som sliter
> som djur)... måste ju finnas nån anledning..?
> Men det låter som en mkt bra ideé.

Du gör en tankevurpa. Om man när man skall börja cykla mtb kan komma till en klubb och få testa en cykel XX som regelbundet servas av butiken YY så har man noll instegskostnad. Precis på samma sätt som musikskolor lånar ut instrument till barn som vill börja spela.

Sedan får man med sig information hem om vilken cykel det var och vilken butik som sköter om den. Skall vi gissa på hur många procent av dom som vill ha en cykel kommer att välja att köpa den i butik YY och att det kommer vara märke XX dom köper?

Markus: Ehhh... Tänkte inte på det... ;)

Vill knyta an till roefv's avslutande meningar... För en bra grogrund och bredd när det gäller tävlingsverksamhet krävs omfattande ideellt klubbarbete. Men det behövs även resurser i form av pengar (för t.ex. lånecyklar enl. ovan). Klubbarnas egna arrangemang har alltid var en bra inkomstkälla i folkrörelsen. Nu när denna rörelse klingar av och det blir allt svårare att hitta tid för ideellt arbete dyker det istället upp företag som ser nya möjligheter.

Proffsiga arrangemang av typ SiR riskerar att på sikt slå undan benen för de mindre föreningsbaserade arrangemangen. Oavsett om det är bra eller dåliga arrangemang. Det är möjligt att vissa personer bakom företag har en kärlek till sporten och skapar bra publicitet osv. men utan en den övertro som en del har till media är det svårt att se att någon speciellt stor andel av ev. vinst går tillbaka till sporten i form av pengar till ungdomsverksamhet.

Jag missunnar verkligen ingen driftig person att tjäna en hacka, men då ska det ske med öppna kort. I flera fall är riktigt knepigt att utröna om det är ett företag eller en klubb som står bakom arrangemang. Ett ex. är SiR! "Ett annat lopp" kallar sig arrangör. Vad innebär det? Jag hittar efter mycket letande endast ett organisationsnummer. Så, Mattias L, innan du gnäller på media, cykelförbundet eller distrikten, redovisa vad "Ett annat lopp" är för något och vart ev. överskott från tävlingen går.

I fallet multisporttävlingar har det ibland klagats på dåliga arragemang i de fall då tävlingarna arrangerats av lycksökande privatpersoner vars största intresse varit det ekonomiska. Nu verkar dock SiR vara ett bra arrangemang som fått bra kritik, men man kanske ska funderar lite längre ibland.

...Ok, missade först att Järfälla Ck varit med på ett hörn, beklagar det. Det är billigare att komplettera med lite ideella krafter mot en ersättning än att anställa personal... ;-) Inget illa menat, men berätta gärna mer Mattias.

Senast redigerad av en moderator:
Roefv skrev:
----------------------
"Kanske klubbarna kan få köpa in cyklar billigt i reklam syfte ??? Kanske vore nått... inte vet jag ???"

Mattias L skrev:
----------------------
"Du gör en tankevurpa. Om man när man skall börja cykla mtb kan komma till en klubb och få testa en cykel XX som regelbundet servas av butiken YY så har man noll instegskostnad. Precis på samma sätt som musikskolor lånar ut instrument till barn som vill börja spela.

Sedan får man med sig information hem om vilken cykel det var och vilken butik som sköter om den. Skall vi gissa på hur många procent av dom som vill ha en cykel kommer att välja att köpa den i butik YY och att det kommer vara märke XX dom köper?

Markus: Ehhh... Tänkte inte på det... ;)

/Mattias"

Det var lite så jag menade... =) Bra va... alla kommer att tjäna massa pengar på detta sätt =)
Vilket leder till att alla kommer börja cykla (när dom inser hur kul det är), priserna sjunker på cyklar mm... och svergie blir ett sunt och friskt land trotts hamburgare och annan skit mat, vilket kan leda till skatte sänkningar och billigare hus...oj oj nu ska vi inte sväva iväg från tråden =)

/ Joakim

Som jag ser det är största problemet fokuseringen på tävling som mått på mtb:ns framgång. Den lilla klicken "elit" bör nog vara "rätt" ödmjuka inför motionärerna och icketävlande som gör att t ex sponsringen finns. När jag var aktiv var det självklart att "eliten" skulle ha en propotionellt större del av tillgångarna. Varför är sånt så självklart för vissa?

Det är viktig att välja hur man ska mäta framgång. Är det mediaexponering? Antalet åskådare på plats? Antalet som deltar i organiserade tävlingar? Antalet utövare?

Jag vill se MTB som en lika naturlig del av den svenska utelivets flora som skidor, skridskor och ryggsäck. Med alla dessa går det utmäkt att börja med enklare och/eller beg. utrustning, för att senare uppgradera "vid behov".

Problemet när det gäller utrustning är dels att det är så svårt för nybörjare att sila skräputrustning från pärlor, och dels att den professionella kunskapen om hur man kan håller utrustningen i brukbar skick är döljd bakom behovet att sälja det som man har redan i lager.

Min gissning är att ytterst få cykelbutiker är intresserade av att sponsra med cyklar. Varför skulle de göra det? Finns verkligen inget som talar för att kunden skulle gå dit nu när internet finns över oss. Är kunden utav den typ att de gärna köper i butik kommer de ju till den butiken iaf oavsett om de fått låna en cykel eller inte. Det är då säljaren försöker motivera kunden till att köpa en cykel i just deras butik.

/Fredrik

Calle F skrev:
> Som jag ser det är största problemet fokuseringen
> på tävling som mått på mtb:ns framgång. Den lilla
> klicken "elit" bör nog vara "rätt" ödmjuka inför
> motionärerna och icketävlande som gör att t ex
> sponsringen finns. När jag var aktiv var det
> självklart att "eliten" skulle ha en propotionellt
> större del av tillgångarna. Varför är sånt så
> självklart för vissa?

Välkommen tillbaka forumtrollet ! ;o)

...................................................

Den som innehar licens har det av fri och egen vilja...

Skogling skrev:
> Välkommen tillbaka forumtrollet ! ;o)

Du kanske tycker det är helt otroligt men jag tycker faktiskt sådär. Det får du tycka vad du vill om då jag inte riktigt räknar med dig i något sammanhang ändå... ;)

Persa skrev:
>
> Jag missunnar verkligen ingen driftig person att
> tjäna en hacka, men då ska det ske med öppna kort.
> I flera fall är riktigt knepigt att utröna om det
> är ett företag eller en klubb som står bakom
> arrangemang. Ett ex. är SiR! "Ett annat lopp"
> kallar sig arrangör. Vad innebär det? Jag hittar
> efter mycket letande endast ett
> organisationsnummer. Så, Mattias L, innan du
> gnäller på media, cykelförbundet eller distrikten,
> redovisa vad "Ett annat lopp" är för något och
> vart ev. överskott från tävlingen går.
>
> ...Ok, missade först att Järfälla Ck varit med på
> ett hörn, beklagar det. Det är billigare att
> komplettera med lite ideella krafter mot en
> ersättning än att anställa personal... ;-) Inget
> illa menat, men berätta gärna mer Mattias.

Snippade bort lite. Det här är en för viktig fråga för att diskuteras i ett forum, då elektronisk kommunikation är ett utmärkt medium att missförstås i.
Jag hade gärna ringt dig Persa för att diskutera detta, men din profil lämnar inte ut någon information alls. Skicka ditt telefonnummer till mig så ringer jag dig. Sedan lägger vi bägge ut våra intryck efter samtalet.

Jag hade gärna bemött dig elektroniskt, men Tess sa några så bra saker att jag tänker tvinga henne att regga ett eget nick så att hon kan skriva dom. Vet inte riktigt om vi hinner med det innan vi åker till Finland på torsdag men jag skall fösöka.

Men som sagt, skicka ditt telefonnummer till mig så ringer jag dig.

PS.
Att säga att det är svårt att hitta vilka vi är eller vårt organisationsnummer? Det finns en länk längst upp och längst ner på alla sidor där det står EAL. Länken är www.ettannatlopp.nu/om_eal.php Gissa vart den går?
DS.

Ett Annat Lopp är ett företg och faktiskt en förening också. Men skulle det vara så hemskt? Att företag börjar arrangera tävlingar? Min ståndpunkt baserar sig i det faktum att jag aldrig cyklar loppen men gladeligen åker runt Sverige för att stå på plats som utställare / publik / support till Mattias när han cyklar / och så hejjar jag på alla er som jag känner.

Jag har varit på ett antal tävlingar, för många för att rabbla upp.
Hur är tävlingarna idag, som arrangeras av klubbarna? Som publik lämnas man åt sitt öde. Allt i start / målområdet handlar om cyklisterna. Med lite tur finns en speaker i något hörn som rabblar resultat för övrigt, inget.
Oftast går det inte att utröna vilka som ligger bakom arrangemanget. Det går inte att hitta vilka som jobbar (ingen typ av funktionärskläder) och ingen lägger märke till att man är där. Alla som jobbar stessar runt och inte mycket görs för att publiken ska ha det bra. Som publik är det oftast _väldigt_tråkigt.

Baserat på vad jag hört av de som cyklar är banorna inte alltid de roligaste och den enda kontakten man som cyklist har med funktionärerna är när de lämnar ut nummerlappen samt när de rycker chippet vid målgång. Det är inte ens alltid de hejjar på de deltagare som passerar dem under tävlingen.

Priset för att delta är inte heller alltid motiverat. Vart går alla pengarna? vad får man som deltagare? En multiproducerad medalj / vimpel utan tryckt eller graverat årtal för att göra massinköpen billigare. Visst är de kul samlarobjekt? ;)

Mediatäckningen efter större tävlingar kan gott också diskuteras. Vill vi ha ett uppsving inom mtb räcker det inte att alla ungar cyklar asfalt med en mtb. Det krävs ochså att de ser vad den kan och egentligen ska användas till. Det krävs coola förebilder och media som visar att sporten existerar. Hur mycket media drar en större Långlopps tävling?

Varför är det så här? Vart tog klubbarnas lust att arrangera något bra vägen? Vart tog glädjen och passionen vägen? Den kanske finns där men jag ser den inte.

EAL har inte och har aldrig haft som mål att slå undan benen på föreningsbaserade arrangemang. Vi vill:
1. Arrangera lopp och annat som ni som cyklister saknar idag.
2. Lyfta mtb inom media, visa att sporten finns och trycka på att den ska visas i alla media.
3. Locka nya till sporten. Med fokus på barn, tjejer och nybörjare vill vi bredda gruppen cyklister
4. Visa att alla får vara delaktiga, deltagare som publik och att alla ska kunna ha roligt under en tävling. Det ska vara upplagt på ett sådant sätt att tävlingen görs intressant och att det finns kringaktiviteter som gör att hela familjen inte bara kan utan faktiskt vill följa med.
5. Ta fram passionen inom mtb.

Nu kan jag ju tyvärr inte säga att vi gör någon vinst på SIR, faktiskt är det så att vi går runt varken mer eller mindre så några pengar är det inte tal om. Men om vi skulle kunna leva på EAL vad skulle vara så hemskt med det? Vi ger mer än ni tror tillbaka. Vi står på barrikaderna och skriker högt för att öppna upp för mtb. Under ett annat av våra arrrangemang "Cykelprovardagen" fick bland Järfälla Ck som enda klubb närvarade in flera nya medlemmar. Vart tog alla andra klubbar vägen? Klubbarna som så desperat skriker efter fler medlemmar? Dom som faktiskt var inbjudna att stå där, utan någon som helst kostnad. När det gäller media så tror jag att jag vågar säga att vi är ett utav de bäst mediabevakade arrangemangen i mtb Sverige.

Vi arrangerar med passion. Vi vill ge er som deltar det ni vill ha och vi vill underhålla vår publik. Vi genomför konstant undersökningar bland deltagarna för att inför nästa år kunna förbättra oss så långt det är möjligt. Vi som arrangerar sitter inte bara och vänder papper, vi är inblandade i allt som sker och jag var den som kom hem sist av alla kl 03.00 på söndagsnatten efter senaste SIR. Då hade jag hållit igång i drygt 3 dygn på mindre än 7 timmars sömn. Jag har kontakt med flertalet deltagare. Inte bara under en tävling utan också via mail mellan evenemangen.

Tänk tvärtom i stället. Vi slår inte undan benen på föreningsbaserade arrangemang, vi visar dom vad dom kan göra.

/Tess

Calle F skrev:
> Som jag ser det är största problemet fokuseringen
> på tävling som mått på mtb:ns framgång. Den lilla
> klicken "elit" bör nog vara "rätt" ödmjuka inför
> motionärerna och icketävlande som gör att t ex
> sponsringen finns. När jag var aktiv var det
> självklart att "eliten" skulle ha en propotionellt
> större del av tillgångarna. Varför är sånt så
> självklart för vissa?
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

Fan Calle. Ibland skriver du bra saker, Och ibland skriver du saker jag bara inte kan förstå. Men här är klart ett sådant tillfälle där jag bara häpnar över hur rätt du har. Tummen UPP!!

En annan tasnke som har slagit mig är vad det som igentligen är så viktigt med att MTB skall vara en stor sport. Allt vi behöver är cyklarna vi använder och något att cykla på. Vad spelar det för roll om det är en million som hojjar eller om det bara skulle vara 200 stycken?

Jag har aldrig varit elit. Kommer aldrig bli elit. Jag har aldrig varit medlem i en klubb och kommer heller aldrig bli det. Jag cyklar för att det är skoj. Jag har kört två MTB-tävlingar på skoj i mitt liv. Det första var "Recycling" 1996. Det andra var som motionär i Kolmårdsbiken förra året.

Jag fattar inte diskussionen ? Låt dom som tävlar göra det. Jag har inte hört en enda tävlandes på Happy
klaga på någon annan här som icke är tävlande. Handlar det om komplex, eller vad är det ?

Ingen har någonsin klagat på Villes eller Calles cykling så varför hålla på med denna barnsliga pajkastningen ?

//Skogling

Tillbaka
Topp